Leidse binnenstad nu echt vuurwerkvrij.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Met stapjes vooruit kwam het moment dichterbij. Nu is het zo ver; De Leidse binnenstad is komende jaarwisseling vuurwerkvrij. Dat heeft het gemeentebestuur besloten met een zogenoemd aanwijzingsbesluit. Binnen de singels mag nu tijdens de periode 31 december 18.00 uur en 1 januari 02.00 geen consumentenvuurwerk afgestoken worden.

Veiligheid is de belangrijkste reden dat het stadsbestuur overgaat op een verbod op het afsteken van vuurwerk. 'De beschikbaarheid van onveilig vuurwerk en het onjuist gebruik van vuurwerk leiden in combinatie met de omstandigheden rondom de jaarwisseling tot grote veiligheidsrisico’s. De jaarwisseling kan dan ook met recht worden aangemerkt als het gevaarlijkste moment van het jaar.'

De afgelopen tijd zijn gesprekken gevoerd met verschillende belanghebbenden, zoals het centrummanagement, de Leidse horecaondernemers, de exploitanten van de vuurwerkverkooppunten in de binnenstad en de wijkverenigingen van de binnenstad.

https://www.unity.nu/Artikelen/leiden/leidse-binnenstad-nu-echt-vuurwerkvrij

Het is officieel: vanaf dit jaar geldt een vuurwerkverbod in de Leidse binnenstad.

Het college van burgemeesters en wethouders zijn er over uit: de binnenstad van Leiden wordt een vuurwerkvrije zone. Dat betekent dat binnen de singels geen consumentenvuurwerk mag worden afgestoken.

Zeg maar vaarwel tegen rotjes, voetzoekers en duizendklappers. Tussen 31 december 18.00 uur en 1 januari 02.00 uur mag er geen vuurwerk worden afgestoken in de Leidse binnenstad. De reden? Een vuurwerkverbod zou in het belang zijn van de handhaving van de openbare orde. Daarnaast is er volgens het college van B&W minder geluidsoverlast en is het woon- en leefklimaat beter beschermd.

Vuurwerkvrije zones

Dit nieuws komt niet als een vuurpijl uit de lucht vallen. In juli 2018 heeft de Leidse gemeenteraad al ingestemd met een motie van de Partij voor de Dieren, om meer vuurwerkvrije zones aan te geven. Dat betekent dat er de komende vier jaar nog meer vuurwerkvrije zones in Leiden komen. De Leidse binnenstad wordt één van deze nieuwe zones. Om de feestpret niet helemaal te drukken: er wordt wel gekeken naar een centrale vuurwerkshow voor in de toekomst.

https://indebuurt.nl/leiden/nieuws/...vuurwerkverbod-in-de-leidse-binnenstad~75345/

'er wordt wel gekeken naar een centrale vuurwerkshow'

Daar word ik zo moe van (van de rest van het artikel overigens ook)... eerst een maatregel invoeren met een zoethoudertje. En als de maatregel eenmaal is ingevoerd kijkt men plotseling nergens meer naar.

Maar als een artikel het woord 'voetzoekers' bevat kun je het bij voorbaat al niet serieus nemen (de consequenties helaas wel)

Er wordt wel gekeken naar een centrale vuurwerkshow. Daar is waarschijnlijk geen geld voor. Stapje voor stapje. Triest weer.

Handhaving lijkt me ook echt onmogelijk. Groot gebied, veel smalle straatjes waar auto's niet of nauwelijks kunnen komen. En hoe gaan ze met cat. 1 vuurwerk om?
Ik woon inderdaad niet binnen de singels, maar gelukkig vier ik de jaarwisseling toch al nooit in mijn stad. Echt een hersenloos besluit dit.

Moet je kijken hoe veel vuurwerkvrije zones er al waren in 2018:

0A7E9EE4CC190B515FFDAC8A3317D5C8_950_0.jpg

Ik ben erg benieuwd naar de evaluatie van de gemeente hiervan in januari.

En deze zin dan ook:
Om de feestpret niet helemaal te drukken: er wordt wel gekeken naar een centrale vuurwerkshow voor in de toekomst.
Yeah, right! :frusty: Voor dit jaar komt er dan dus hooguit een 200 kg consu meldingsplicht showtje, want de termijn voor een grote prof. vergunning is vast alweer verstreken! En dan zeggen ze straks dat er maar 50 toeschouwers waren voor een vuurwerkshow, dus voeren ze dat ook niet meer in. :bonk:

Zou dit dan een vrijwillige zone zijn, waar niet opgetreden wordt bij afsteken, of een echt verbod waar wel opgetreden mag worden? : citaat:

"Het is officieel: vanaf dit jaar geldt een vuurwerkverbod in de Leidse binnenstad.
Het college van burgemeesters en wethouders zijn er over uit: de binnenstad van Leiden wordt een vuurwerkvrije zone"

Handhaving lijkt me vrijwel onmogelijk, maar met bangmakerij door het bijv aankondigen van evt optreden, bereiken ze hun doel ook al voor een groot deel. Triest,hoe dan ook.

Back
Bovenaan