Zena Trophy 2019 - 21 september - Kalkar, Duitsland - Henri's Kerstboodschap

Wat een geweldige dag hebben we weer beleefd zaterdag. Het weer was uiteraard perfect voor een dag als deze. Wij hebben echt van alles genoten en vond het top geregeld. Voor het eten hebben we niet langer dan 5-10 minuten hoeven wachten.

De battle vond ik echt een vooruit gang. Je kon de ophoging van de budgetten flink merken. Zaten echt zeer leuke showtjes tussen met veel erg mooie producten.

Overige shows waren weer helemaal geweldig, daar heeft de nodige dagen voorbereiding in gezeten. Duidelijk gemaakt en geschreven door liefhebbers.

Zena, ontzettend bedankt voor weer een geweldige editie, blijft bizar wat jullie op poten zetten. Maar ook zeker een hele dikke thnx voor alle bouwers, jullie hebben geweldige shows neer gezet.

Tot volgend jaar.

Iedereen om mij heen vroeg al wat die dikke waaier cakes waren elke keer. Dat was dus dat Funke blok, is daar een adviesprijs van :)?

Dankjewel aan al onze fans! Jullie hebben dit jezelf echt weer overtroffen zowel op de Zena Trophy zelf als vanuit thuis. Ieder jaar weer Harder, Better, Faster. Snapte?!

Template Zena Trophy Thanks for coming.jpg

... Ik geloof echter niet dat een (minimale) entreeprijs asociaal volk buiten de deur houdt. Dat gebeurt op festivals en in voetbalstadions ook niet.
Nee, dat zal echt minimaal zijn. Het komt puur door de grootte...
Als je 10/20 duizend man bij elkaar zet, dan zitten er ook rare types tussen. Met of zonder entreegeld. Zoals inderdaad bij een gemiddeld festival of een random populaire voetbalwedstrijd, zeker als er drank bij komt kijken.
Afgezien daarvan vond ik het allemaal wel meevallen.

En juist het feit dat het gratis is, is wel een sympathiek punt van de Trophy.
Met kaartverkoop heb je echter wel de omvang/drukte wat meer in de hand en/of voorspelbaar. Nu was het qua drukte wel bijna max... als er volgend jaar 5000 man meer voor de poort staat, wat dan? Er wordt niet echt aan crowd control gedaan heb ik de indruk.. En dan ook nog de parkeerchaos, dat wordt lachen als er nog eens 1000 auto's bijkomen.

Nee, dat zal echt minimaal zijn. Het komt puur door de grootte...
Als je 10/20 duizend man bij elkaar zet, dan zitten er ook rare types tussen. Met of zonder entreegeld. Zoals inderdaad bij een gemiddeld festival of een random populaire voetbalwedstrijd, zeker als er drank bij komt kijken.
Afgezien daarvan vond ik het allemaal wel meevallen.

En juist het feit dat het gratis is, is wel een sympathiek punt van de Trophy.
Met kaartverkoop heb je echter wel de omvang/drukte wat meer in de hand en/of voorspelbaar. Nu was het qua drukte wel bijna max... als er volgend jaar 5000 man meer voor de poort staat, wat dan? Er wordt niet echt aan crowd control gedaan heb ik de indruk.. En dan ook nog de parkeerchaos, dat wordt lachen als er nog eens 1000 auto's bijkomen.

Niet te vergeten wat er gebeurt als een stuk vuurwerk in het publiek schiet...Der zijn hulpdiensten in de buurt, onzichtbaar duidelijk, maar als t mis gaat, waar elke seconde telt, gaan mensen t niet overleven...

Daarom is Funke met deze burst niet in NL verkrijgbaar, gaat ook nooit gebeuren denk ik. Evo heeft met de NL markt te maken die gaat zijn vingers daar niet aan branden door op het limiet te gaan zitten met de burts kwa decibels. Afkeur is funest voor een importeur kijk maar naar Royal Fireworks.
Hoe die ene winkel in NL dat doet is me nog een raadsel kwa import maar gebruik van maken zou ik zeggen.

Dit klopt. Een afkeur van een product kan in Nederland al bijna zorgen dat een importeur failliet gaat ( zeker de wat kleinere ). Je moet in Nederland zelf de kosten betalen om het te vernietigen en het opslaan van het 'niet in orde product'. Alleen al het vernietigen kan tot de €100.000 oplopen. En elke importeur zit al tot 'de max' qua burst om geen risico te lopen bij het ILT. Het is eigenlijk ook wel genoeg, al willen we natuurlijk altijd meer.

Leuk om te weten dat we hoogst waarschijnlijk vanaf volgend jaar 2KG blokken krijgen in het RACT, wat een stuk veiliger is dan al die vertragingen die je vaak ziet in de compounds.

Mijn mening over het festival:

Positief: uiteraard de vuurwerk shows. Daar is al zo veel over gezegd. Heb ik niets aan toe te voegen. Het was fantastisch. Ook positief waren de rijen bij eten en drinken. Zelf heb ik het niet meegemaakt dat ik langer dan een minuut of 7 heb staan te wachten. Maar goed, het is ook hetzelfde als elk ander festival, wie op gezette etenstijden gaat eten zal wat langer moeten wachten.

Ik zag ook veel dingen langs komen over dronken mensen. Ik denk dat dit mede hierdoor komt. Je kan vanaf 12.00 uur al gratis drinken in wunderland als je daar geboekt hebt. Het festival trekt veel groepen mannen aan van middelbare leeftijd. Deze zijn voor een keer zonder de vrouwen op pad......

Er werd ook gezegd dat er bepaalde groepen niet komen als het festival geld kost. Ik denk dat dat ook niet zo is omdat ze juist genoeg geld hebben, anders zouden ze ook niet zoveel drinken.;) Ik kom al meer dan 25 jaar op (muziek) festivals en er zijn altijd mensen die gewoon komen voor de gezelligheid. Ik ken mensen die naar muziek festivals gaan en nauwelijks een band zien.

Entree prijs heffen lijkt me wel een goed idee maar niet om de redenen die werden geopperd eerder in het topic. Ik pak even een paar dingen bij elkaar: hef entree geld van €5 o.i.d. Hiermee bekostig je beveiliging en toegang poortjes voor tassen nakijken en fouilleren. Ik vind de regels over eten en drinken heel goed, echter als je regels hebt moet je ze wel handhaven, anders heeft het eigenlijk geen zin. Met fouilleren zorg je er ook nog eens voor dat je het vuurwerk wat dan eventueel meegenomen wordt onderschept. Je wilt er toch niet aan denken wat er kan gebeuren als een dronken gek iets tussen het publiek gooit en er gewonden vallen. Dan hebben we echt geen festival meer volgend jaar. Als je ook gewoon voorverkoop doet is het bijkomende voordeel dat je als organisator enigzins een idee hebt hoeveel mensen er komen en daar kan je dan eventueel nog op inspringen.

Laatst bewerkt:
Dat mensen zich nog verbazen dat vuurwerk "tokkie/aso" volk aantrekt....

Ik vind het een beetje een vreemde constatering.

Omdat ik Dancemuziek/gabberhouse/house hou, ben ik dan gelijk een pillen slikkende idioot?
Omdat ik leiding ben op een scouting vereniging, ben ik dan een pedo.
Omdat ik graag een speciaal biertje drink, ben ik dan een zuiplap. (Nou ja, dat klopt dan misschien wel.... :D)

Met andere woorden... hokjesgeest Laurence.

Dat mensen zich nog verbazen dat vuurwerk "tokkie/aso" volk aantrekt....

Het hele evenement verliep bijzonder rustig. Ja, er werd wat vuurwerk afgestoken door publiek op de parkeerplaats. Is al jaren zo, maar is relatief weinig.
Maar iedereen bleef vriendelijk. Wegrijden van de parkeerplaats is ook goed geregeld, meerdere uitgangen, ook de achteruitgang door de akkers heen bleef open.
Weglopen van het veld was eerst wat chaotisch, maar al binnen 10 minuten ging de grote afvoerroute via de achterkant van de tent/hoofdveld open, en was de opstopping zo weg.

Je kon zelfs midden op de avond nog gewoon vooraan gaan staan, niets druk of duwen en trekken. En als je al werd aangeraakt of per ongeluk werd aangestoten door iemand die erlangs liep werden er al meteen excuses gemaakt (meestal in het Nederlands).

Voor een gratis evenement? Erg bijzonder. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het fantastische vuurwerk.

En die dronken mensen? Die hebben toch maar weer mooi gesponsord. Genoeg mensen die niks dronken of zelf spullen (stiekem) mee hadden.

Zo jongens, de zondag nog gehad om te kunnen nagenieten en vandaag weer terug in de realiteit.

Zena, iedereen achter de schermen, super bedankt voor weer een enorm geweldige editie van de Trophy. Ik heb weinig toe te voegen aan alle berichten (met opbouwende kritiek) en denk dat als Zena meeleest ze een grote glimlach krijgen van al de mooie woorden alsmede goede kritiek om de volgende editie(s) nog beter te maken!

Enfin, dat aan de kant hebbende kon ik mezelf ook niet inhouden enkele videootjes te schieten. Dit jaar heb ik het iets anders gedaan en heb uit de hand gefilmd dit zorgt ervoor dat het beeld niet helemaal geweldig is. Waar ik ook voor heb gekozen is om een prime lens te proberen, ofwel ietsjes verder ingezoomd maar kan wel veel licht opvangen. Na wat testen tijdens de Trophy showtjes voelde ik me redelijk confident dat het zou kunnen werken tijdens de batteria, showoff en castillo.

Zonder de andere fantastische video's te bashen mis ik bij vrijwel allemaal wel echt goed geluid. In dit gebied voel ik dat deze volgende video wellicht meer voldoening geeft voor alle mensen die niet aanwezig zijn geweest alsmede de mensen die wél zijn geweest en de beleving nogmaals willen meemaken.

TLDR: Ik heb de shows ook gefilmd, uit de losse hand, iets verder ingezoomd maar met fantastische audio. Ik hoop dat jullie hier mee eens zijn (ondanks dat ik en mijn vriendin af en toe iets roepen van *ZO! DIE GAAN LOEIHARD* of iets in die richting.

Het evenement verloopt altijd super gezellig, zoals hier boven ook gezegd.

Er is alleen een klein groepje figuren actief die nogal rare fratsen uithalen op zowel de Trophy als in Valencia & tijdens de jaarwisseling. Ik denk dat sommigen hier wel een vermoeden hebben wie dit ongeveer zijn, paar jaar geleden werd er ook vuurwerk op het veld gegooid door dit groepje.

Verder is het altijd een super tof feest. Niet te veel aan trekken van die 0,1%

Zo jongens, de zondag nog gehad om te kunnen nagenieten en vandaag weer terug in de realiteit.

Zena, iedereen achter de schermen, super bedankt voor weer een enorm geweldige editie van de Trophy. Ik heb weinig toe te voegen aan alle berichten (met opbouwende kritiek) en denk dat als Zena meeleest ze een grote glimlach krijgen van al de mooie woorden alsmede goede kritiek om de volgende editie(s) nog beter te maken!

Enfin, dat aan de kant hebbende kon ik mezelf ook niet inhouden enkele videootjes te schieten. Dit jaar heb ik het iets anders gedaan en heb uit de hand gefilmd dit zorgt ervoor dat het beeld niet helemaal geweldig is. Waar ik ook voor heb gekozen is om een prime lens te proberen, ofwel ietsjes verder ingezoomd maar kan wel veel licht opvangen. Na wat testen tijdens de Trophy showtjes voelde ik me redelijk confident dat het zou kunnen werken tijdens de batteria, showoff en castillo.

Zonder de andere fantastische video's te bashen mis ik bij vrijwel allemaal wel echt goed geluid. In dit gebied voel ik dat deze volgende video wellicht meer voldoening geeft voor alle mensen die niet aanwezig zijn geweest alsmede de mensen die wél zijn geweest en de beleving nogmaals willen meemaken.

TLDR: Ik heb de shows ook gefilmd, uit de losse hand, iets verder ingezoomd maar met fantastische audio. Ik hoop dat jullie hier mee eens zijn (ondanks dat ik en mijn vriendin af en toe iets roepen van *ZO! DIE GAAN LOEIHARD* of iets in die richting.

Inderdaad fantastisch geluid zeg! Ge-nie-ton

Zo ik wil hier toch ook even als teamcaptain reageren :D

Na een hele hoop voorbereiding hadden we een mooie lijst met producten uitgekozen. Dit jaar konden we alleen uit consumenten vuurwerk kiezen en uit een vaste lijst (zoals altijd). Het mooie was wel dat het budget omhoog was gegaan en toen we de lijst bekeken...er verschillende producten en importeurs op stonden! Naast Zena stond er bijvoorbeeld ook nog evolution en Funke op. Wel allemaal producten die Zena ook in de winkels verkoopt. Na een hele hoop gepuzzel en films van de producten later was onze definitieve lijst klaar. Nu nog "even" een filmpje opnemen :D In de vakantietijd is dat nogal een lastig verhaal, maar gelukkig wel aardig gelukt :D.

Op de dag zelf hebben we een topdag gehad vond ikzelf. Prachtig weer en het was heerlijk druk met bezoekers! Daarnaast hadden we ook nog eens een jarig in ons midden: Trymike was gewoon jarig. Er kon dus geen mooier kado voor hem zijn om onze gebouwde en bedachte show weg te laten drukken. :wink:

Het bouwen zelf liep als een trein en we waren redelijk snel klaar. Qua weer hoefde er niets te worden afgedekt, alleen gaan we dat volgend jaar wel gewoon doen. Door overslag van de daylight show zijn er bij verschillende teams namelijk enkele cakes afgegaan. Bij ons team leek de schade beperkt tot we erachter kwamen dat er twee finale cakes van de yggdrasil reeds waren afgegaan. Helaas voor ons beeld, maar we waren ook niet het ergst geraakt nog. Erg zonde, maar een goede leer. Verder waren er door de tubes van de fluitcakes enkele mensen geraakt. Hierdoor zijn uit voorzorg de fluitcakes die deze plastic tubes bevatten allemaal uit de shows geknipt (ook uit de show-off). Hierdoor zijn een aantal shows (waaronder de onze) dus ook korter geworden dan gepland of mistten op sommige momenten een stukje. Erg zonde...maar als zo de verdere trophy door kan gaan, heb ik er vrede mee :D

Persoonlijk vond ik de kwaliteit van alle shows meer dan prima! Een aantal had een prima opbouw en ook toch weer verrassende producten. Volgend jaar gaan we gewoon weer voor een prijs :wink:

De rest van de shows waren trouwens om van te watertanden. Stuk voor stuk zaten ze superstrak in elkaar en gruwelijk getimed. De batteria (wat feitelijk gewoon een dikke nocturna was) was gewoon ziek. Hele mooie thema's met singleshot (de letters waren ook super!)
Daarna nog de show-off die zijn naam ook weer eens goed waar maakte. Toen je dacht dat het niet gekker kon, kwam er nog net ff een extra serie cakes bij. Heerlijk hoor!

Als afsluiter de eindshow. Daar kan ik ook kort over zijn. Dit was voor mij de beste eindshow van de trophy tot nu toe hoor. Mooie producten en dikke thema's.

Ik wil iig alle bouwers, heel Zena en in het bijzonder Glenn, Henri, Toon, Tobias en Robin bedanken voor deze geweldige dag!

Tot slot nog even een paar fototjes...incl onze geschoten producten :wink:

20190922_154107.jpgIMG-20190922-WA0007.jpg20190920_232804.jpg

Back
Bovenaan