Vier grote steden willen ban op gevaarlijk vuurwerk

Vraag ik me ook af, ze hebben alleen geen zin om intern ook nog allerlei ellende te krijgen lijkt me...

Dat begrijp ik ook. Maar die ene persoon zorgt er wel voor dat je inkomsten gaat mislopen. Misschien wel containers vuurwerk moeten "weggooien"! Ik geloof nooit dat een marshal van Evolution of Katan of noem maar op hier achter kunnen blijven staan!

Dat begrijp ik ook. Maar die ene persoon zorgt er wel voor dat je inkomsten gaat mislopen. Misschien wel containers vuurwerk moeten "weggooien"! Ik geloof nooit dat een marshal van Evolution of Katan of noem maar op hier achter kunnen blijven staan!

De importeurs die jij nu noemt zijn ook niet aangesloten bij zijn clubje.
Zijn enkel de grote importeurs..

Vergeet niet dat bijvoorbeeld een Evolution hier geen last van heeft, omdat ze bijna alleen maar cakes en compounds importeren. Er worden 10 miljoen kleine singleshots verkocht per jaar in Nederland (stuks, en is een grove schatting) en daar verkoopt Evo er precies 0 van.

Vergeet niet dat bijvoorbeeld een Evolution hier geen last van heeft, omdat ze bijna alleen maar cakes en compounds importeren. Er worden 10 miljoen kleine singleshots verkocht per jaar in Nederland (stuks, en is een grove schatting) en daar verkoopt Evo er precies 0 van.

Evo heeft wel degelijk single shots. Weliswaar geen kleintjes, maar daar wordt in het artik niets specifieks iver gerept. Maar Evo heeft 2 setjes single shots in het assortiment, per 2018 ;)

Evo heeft wel degelijk single shots. Weliswaar geen kleintjes, maar daar wordt in het artik niets specifieks iver gerept. Maar Evo heeft 2 setjes single shots in het assortiment, per 2018 ;)

Klopt, maar het betreft de kleine single shots. Daarnaast doel ik natuurlijk ook op pijlen, rotjes, etc. Overigens bedoel ik het niet negatief. Eigenlijk is Evolution al klaar voor de toekomst die helaas steeds dichterbij komt.

ik ga er zeker niet van uit dat de ongelukken en het overlast drastisch gaat verminderen door het verbieden van knalvuurwerk en vuurpijlen. ze gaan van iets uit waarvan ze niet het bewijs hebben dat het eigenlijks werkt, en dat vind ik heel raar.

Dat vind ik ook het belangrijkste in deze hele discussie.
Ik 'snap' best dat ze singleshots en vuurpijlen als relatief gevaarlijk aanmerken, maar hebben ze ook keiharde bewijzen hiervoor:
"schrappen van de producten die het meeste letsel en de hoogste schade veroorzaken"
Singleshots? Vuurpijlen? Rotjes? Echt waar?? Meeste letsel en schade hierdoor?
Idem voor de ellende tegen hulpverleners, komt dat ook door deze producten?
Omgekeerd geredeneerd: die problemen zijn straks dus voorbij? Denken ze dat echt, BPN en Aboutaleb?

Ik snap werkelijk niet dat de BPN hiervoor staat, bij monde van Groeneveld...

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat het symptoombestrijding is en ze middels een geste van deze relatief weinig marge en winst opleverende producten de discussies willen bekoelen. En dat an sich is mss het probleem niet, maar het gaat natuurlijk geen ene reet helpen. Het haalt echter wel opnieuw een paar productgroepen uit de handel... en de echte problemen blijven onverminderd bestaan. Daarnaast gaat Lesli natuurlijk in de buurlanden vrolijk verder met de verkoop, dus die boterham is wel verzekerd.

"De politiek is echter nog sterk verdeeld. Morgen wordt gestemd over Aboutalebs plan." Waar gaat dit over dan?
Over Aboutaleb's plan om in plaats van vuurwerkvrije zones juist zones aan te wijzen waar wel geknald mag worden. Omgekeerde wereld zeg maar.. heel Rotterdam vuurwerkvrij, op enkele aangewezen plaatsen na.
Daarover stemt men blijkbaar in de Rotterdamse gemeenteraad en geldt dus ook enkel voor hen. Niets landelijks.

Klopt, maar het betreft de kleine single shots. Daarnaast doel ik natuurlijk ook op pijlen, rotjes, etc. Overigens bedoel ik het niet negatief. Eigenlijk is Evolution al klaar voor de toekomst die helaas steeds dichterbij komt.

Ik snap je helemaal hoor. Maar ik betwijfel of Leo inmiddela nog de kleine single shots bedoelt, of inmiddela alle single shots?
Heel realistisch zijn de single shots van Evo, die best in de grotere categorie mogen vallen, namelijk ook totaal niet stevig

Tuurlijk bedoelt ie voornamelijk de kleine singleshots. Net als destijds met babypijltjes, kwantiteit i.p.v. kwaliteit. Jeugd koopt groots in voor weinig geld. Dat vinden ze blijkbaar al stap 1 van gevaarlijk.

Zit bovendien weinig marge voor ze op, dus ze kunnen ze waarschijnlijk wel missen en/of in de buurlanden slijten.

Gaat dit het probleem oplossen nee.
De Zuider en Oosterburen spelen aardig op het verbod van verschillende vuurwerk artikelen.
En aangezien de Randstad Duitsland ook al gevonden heeft.

Maar ja, ga dat maar eens de grijze dakduiven uitleggen die de hele dag op het gemeentehuis achter een bureau zitten.

Tuurlijk bedoelt ie voornamelijk de kleine singleshots. Net als destijds met babypijltjes, kwantiteit i.p.v. kwaliteit. Jeugd koopt groots in voor weinig geld. Dat vinden ze blijkbaar al stap 1 van gevaarlijk.

Zit bovendien weinig marge voor ze op, dus ze kunnen ze waarschijnlijk wel missen en/of in de buurlanden slijten.

Ik zou er niet al te zeker van zijn. Ik "hoop" dat hij inderdaad allee. De kleintjes bedoelt, maar met Leo weet je het nooit zeker, tenzij hij het heel nadrukkelijk benoemd.

Je snapt, ik ben enigszins sceptisch over Leo.
Hij vergeet in zijn toezeggingen namelijk 1 heel belangrijk ding. Nu de jeugd zijn kleine grut afpakken omdat er geen winst in zit, brtekent dat je dalijk minder mensen hebt die vuurwerk leuk vinden. Indirect je eigen doodvonnis tekenen als je het mij vraagt.

Wat de beweegredenen van Leo zijn kan ik oprecht niet over oordelen. En het verhaal van marge klinkt natuurlijk plausibel, maar eigenlijk denk ik dat de branche er alles aan wil doen om tegemoet te komen aan de tegenpartij waarbij het heft in eigen handen blijft.

En zoals eerder gezegd; de kleine single shots zijn relatief goedkoop en veroorzaken relatief (belangrijk woord in deze zin) veel overlast op.

Uiteraard zou ik ook het liefste de huidige jeugd het plezier gunnen dat wij als boefjes hebben meegemaakt. En ook ik ben bang dat het echt niet alle problemen oplost, maar ik heb toch echt nog 1.000x liever dit, dan een volledig verbod op consumentenvuurwerk dat er na 2-3 jaar 'illegaal stoken' voor gaat zorgen dat je je aangekeken voelt omdat je de enige bent.

Wat de beweegredenen van Leo zijn kan ik oprecht niet over oordelen. En het verhaal van marge klinkt natuurlijk plausibel, maar eigenlijk denk ik dat de branche er alles aan wil doen om tegemoet te komen aan de tegenpartij waarbij het heft in eigen handen blijft.

En zoals eerder gezegd; de kleine single shots zijn relatief goedkoop en veroorzaken relatief (belangrijk woord in deze zin) veel overlast op. t er na 2-3 jaar 'illegaal stoken' voor gaat zorgen dat je je aangekeken voelt omdat je de enige bent.

Uiteindelijk heb je het heft dus totaal NIET in eigen handen omdat er van je verwacht wordt en druk uitgeoefend gaat worden dat je maar stukje bij beetje toe blijft geven....

Ik blijf het echt ongelooflijk vinden dat ik (met medewerking van de belangenvereniging) straks tegen mijn (klein)kinderen zal moeten zeggen: ''vroeger was er nog leuk klein vuurwerk om mee te beginnen! Eindeloos met vrienden slenteren en plezier maken en rotjes/single shots strooien. Maarja, dat is weer totaal verpest omdat je dat zelfs die enige dag per jaar niet meer gegund wordt.

Echt bizar, de hele sfeer van overdag stoken is al verloren gegaan en heeft plaatsgemaakt voor angstvallig achterom kijken (als je het nog doet) en boze buren etc.

En dan wordt zelfs ook nog druk gezet al het kleine spul af te gaan schaffen. Al dat gezanik voor die paar uurtjes per jaar, bah! Het gaat er bij mij gewoon niet in! :angry:

Ik blijf het echt ongelooflijk vinden dat ik (met medewerking van de belangenvereniging) straks tegen mijn (klein)kinderen zal moeten zeggen: ''vroeger was er nog leuk klein vuurwerk om mee te beginnen! Eindeloos met vrienden slenteren en plezier maken en rotjes/single shots strooien. Maarja, dat is weer totaal verpest omdat je dat zelfs die enige dag per jaar niet meer gegund wordt.

Echt bizar, de hele sfeer van overdag stoken is al verloren gegaan en heeft plaatsgemaakt voor angstvallig achterom kijken (als je het nog doet) en boze buren etc.

En dan wordt zelfs ook nog druk gezet al het kleine spul af te gaan schaffen. Al dat gezanik voor die paar uurtjes per jaar, bah! Het gaat er bij mij gewoon niet in! :angry:
Echt he...
Kan die f-cking BPN ze dan echt niet aan het verstand peuteren dat de doorsnee Nederlandse astronaut totaal niks te maken heeft met de overlast? Of schades? Of ongelukken?
Het NL rotje is misschien wel het meest onschuldige stukje vuurwerk dat er bij zit juist....
Het schiet niet weg, er komt niks uit en in je handen klappen maakt doorgaans meer herrie.
Laat de jeugd daar toch lekker mee stoken man!

Weet je wat ze eens moesten doen.. die zeikerds, zoals Aboutaleb, Halsema, Klaver, Akerboom, etc eens allemaal meenemen naar een gemiddeld speelveld of parkeerplaats. En daar ter plaatse eens live het verschil tussen legaal Nederlands knalvuurwerk en het zwaardere Belgische/Poolse spul laten ervaren. Dan kan er vervolgens toch maar 1 conclusie zijn; dat NL knalvuurwerk heeft niets met overlast/vandalisme te maken.

Het vuurwerk wat overlast zou geven, gezien de harde knallen en vernielingen zijn al illegaal, die singel shots zijn het probleem ook niet, doe wat je er mee moet doen en er gebeurt niks.

Het is hoe je er mee omgaat, de knallers in NL zijn niet de boosdoener, de vuurpijlen kan ik wel begrijpen maar ook daar ben ik van mening als je deze gebruikt zoals het hoort zal er weinig gebeuren.

Ik zou het persoonlijk heel erg vinden als ze de knallers uit NL gaan verbieden, mijn kinderen zijn nu al dol op vuurwerk en over een aantal jaar zal er niks meer over zijn van deze mooie traditie helaas.

Maar we moeten positief blijven en een tegen geluid geven.

...
Maar we moeten positief blijven en een tegen geluid geven.
Tegengeluid gaat lekker, als zelfs de BPN al meegaat in deze gekkigheid..

Pijlen en single shots, ja met een beetje goede wil zou je dat inderdaad als 'gevaarlijk' kunnen kenmerken. Maarja, het gaat net als met de babypijl en romeinse kaars.. het is geen oplossing en we zijn niet van het gezeik verlost. Het jaar erop gaat er weer een product uit de schappen, tijden worden nog scherper gezet, 25kg regeling blijft, etc etc... alle lol wordt er langzaam uitgeperst tot het totaalverbod erdoor is.

Tegengeluid gaat lekker, als zelfs de BPN al meegaat in deze gekkigheid..

Pijlen en single shots, ja met een beetje goede wil zou je dat inderdaad als 'gevaarlijk' kunnen kenmerken. Maarja, het gaat net als met de babypijl en romeinse kaars.. het is geen oplossing en we zijn niet van het gezeik verlost. Het jaar erop gaat er weer een product uit de schappen, tijden worden nog scherper gezet, 25kg regeling blijft, etc etc... alle lol wordt er langzaam uitgeperst tot het totaalverbod erdoor is.

Vuurwerk Federatie maakte zich eind vorig jaar nog sterk voor het behoud van alle bestaande soorten vuurwerk. Was kennelijk voor de kat z'n viool.

Zijn ook 2 verschillende entiteiten.
Fegefeuer bedoelt dat het vrij zinloos is (geweest) als Federatie om pro-pyro te lobbyen, terwijl de branche zelf nu juist het tegenovergestelde doet.

Back
Bovenaan