Westereender krijgt boete voor bezit illegaal vuurwerk.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Een 50-jarige inwoner van De Westereen is wegens het bezit van illegaal vuurwerk door de economische politierechter veroordeeld tot een boete van 200 euro. De Westereender had 40 nitraatbommen, 30 vuurpijlen, een Romeinse kaars en een zogeheten ‘Flowerbed’ in huis.

De man had het illegale vuurwerk in Polen voor 100 euro gekocht. De zaak kwam aan het rollen doordat zijn zoon vuurwerk mee naar school had genomen. Daarop nam de politie een kijkje bij de jongen thuis. De verdachte zei dat het vuurwerk van hem was, zijn zoon had stiekem wat mee naar school genomen.

De zoon kwam met de schrik vrij: hij moest een bezoekje aan het Bureau Halt brengen en hij moest een excuusbrief aan zijn vader schrijven. De Westereender had een bezoek aan de Leeuwarder rechtbank kunnen voorkomen door een destijds aangeboden schikking van 200 euro te voldoen. Hij had de boete te laat betaald. Maandag legde de rechter dezelfde straf alsnog op.

https://nieuwsbladnof.nl/2019/01/14/westereender-krijgt-boete-voor-bezit-illegaal-vuurwerk

Wat een willekeur weer. Heb je deze hoeveelheid in het westen van het land, krijg je minimaal een taakstraf en boete of een gevangenisstraf.

Kan aan mij liggen maar ik vind het toch een beetje een raar verhaal, snap niet zo goed waarom de rechter het nu weer op 200 euro houd.
Bij een eerste herinnering word een schikking bedrag met 50% verhoogd en bij de tweede herinnering word het verdubbeld, daarna komt ook eerst de deurwaarder nog langs en vervolgens duurt het ook nog even voor je een uitnodiging krijgt.

De rechter zou naar mijn inziens het nieuwe bedrag op 600 euro vast moeten stellen met de nodige voorwaarden?

Kan aan mij liggen maar ik vind het toch een beetje een raar verhaal, snap niet zo goed waarom de rechter het nu weer op 200 euro houd.
Bij een eerste herinnering word een schikking bedrag met 50% verhoogd en bij de tweede herinnering word het verdubbeld, daarna komt ook eerst de deurwaarder nog langs en vervolgens duurt het ook nog even voor je een uitnodiging krijgt.

De rechter zou naar mijn inziens het nieuwe bedrag op 600 euro vast moeten stellen met de nodige voorwaarden?

Dit gebeurd wel vaker dat de rechter het oorspronkelijke bedrag aanhoud en niet van de verhogingen etc.

Back
Bovenaan