Vuurwerk Federatie zeer tevreden

Fegefeuer

VWC lid
Zeer tevreden. Dat is de Vuurwerk Federatie (VF) over de forse daling van het aantal vuurwerkletstels in het verzorgingsgebied van Ziekenhuis Gelderse Vallei.

Ede - Belandden rond de jaarwisseling van 2017-2018 vijf vuurwerkslachtoffers op de Spoed Eisende Hulp, rond de overgang van 2018 naar 2019 waren het er nog slechts drie. Dat is een afname van liefst 40 procent.

De VF is daarnaast zeer ingenomen met het feit dat alle slachtoffers na behandeling naar huis konden en dat ziekenhuisopname niet nodig was.

De VF wijst er op dat er al jaren sprake is van een dalende trend in het aantal vuurwerkslachtoffers in de Gelderse Vallei. Ze is dan ook van mening dat er geen enkele aanleiding is voor gemeenten in de Gelderse Vallei om maatregelen te treffen die het afsteken van vuurwerk door burgers (drastisch) beperken.

De Vuurwerk Federatie is een samenwerkingsverband tussen de grote vuurwerkfora en Facebookpagina’s in Nederland. Doel is het laten horen van een tegengeluid namens de vele miljoenen vuurwerkliefhebbers in ons land.

www.vuurwerkfederatie.nl

https://www.edesepost.nl/nieuws/algemeen/609872/vuurwerk-federatie-zeer-tevreden-

Dit stuk text zou ik graag in de grote landelijke dagbladen zien want het is goed om te horen dat er minder letsels waren dan andere jaren en dat deze daling zich voort zet. Dat mag de rest van Nederland ook best lezen !

Mooi nieuws!

Alleen ik ben niet bar tevreden met de vuurwerkfederatie, ik had iets meer verwacht eerlijk gezegd.
Wanneer hebben ze gepleit voor ruimere afsteektijden?
Wanneer hebben ze gepleit voor ruimere kilowetgeving?
Ik weet wat men gaat nu zeggen: 'De beste stuurlui staan aan wal.'
Maar ik vind dat er gewoon een beetje weinig naar buiten komt vanuit de federatie.
Ik kan wel samen met een handjevol andere liefhebbers weer een apart platform oprichten, maar dat is juist niet de bedoeling. Met de vuurwerkfederatie hebben we elkaar enigszins verenigd, maar dan moet er toch ook actie worden ondernomen?

Leuk nieuws.. en ik wil de pret niet drukken, maar toevallig kwam ik recent dit bericht tegen op de website van het ziekenhuis zelf, en daar lees ik niks over een "fors dalend" aantal vuurwerkletsel, Integendeel.. men spreekt hier over een "Drukke nieuwjaarsnacht" Nergens lees ik in dit pers bericht van het ziekenhuis zelf dat er een daling is? Wie spreekt hier nu de waarheid?

pers bericht: https://www.geldersevallei.nl/over-zgv/nieuws-en-agenda/nieuws/Nieuwjaarsnacht-2018-2019

Leuk nieuws.. en ik wil de pret niet drukken, maar toevallig kwam ik recent dit bericht tegen op de website van het ziekenhuis zelf, en daar lees ik niks over een "fors dalend" aantal vuurwerkletsel, Integendeel.. men spreekt hier over een "Drukke nieuwjaarsnacht" Nergens lees ik in dit pers bericht van het ziekenhuis zelf dat er een daling is? Wie spreekt hier nu de waarheid?

pers bericht: https://www.geldersevallei.nl/over-zgv/nieuws-en-agenda/nieuws/Nieuwjaarsnacht-2018-2019

Tja die zal wel in het midden liggen beste Jack. mag ik er jou op wijzen dat de media ons zelf al jaren bombardeert met artikelen waar wij grote vraagtekens bij zetten. Dus wat mij betreft : keep on going !

Goed lezen, het klopt precies.
Er zijn maar 3 vuurwerk gerelateerde slachtoffers geweest in het ziekenhuis.

Mooi nieuws!

Alleen ik ben niet bar tevreden met de vuurwerkfederatie, ik had iets meer verwacht eerlijk gezegd.
Wanneer hebben ze gepleit voor ruimere afsteektijden?
Wanneer hebben ze gepleit voor ruimere kilowetgeving?
Ik weet wat men gaat nu zeggen: 'De beste stuurlui staan aan wal.'
Maar ik vind dat er gewoon een beetje weinig naar buiten komt vanuit de federatie.
Ik kan wel samen met een handjevol andere liefhebbers weer een apart platform oprichten, maar dat is juist niet de bedoeling. Met de vuurwerkfederatie hebben we elkaar enigszins verenigd, maar dan moet er toch ook actie worden ondernomen?

RandomDaniel, ik zit niet bij de VF. (Ik heb me in het verleden wel ingezet voor de strijd van het behoud van de traditie.) Maar goed, jouw reactie verbaasd me... Begin november zijn ze gestart, dus ze bestaan net 2 maanden. En dan kijk je al op deze manier naar de VF? Ik ben best wel nieuwsgierig naar hoeveel ervaring jij zelf hebt met iets gezamelijk organiseren. In algemene zin, dus niet per se gerelateerd aan vuurwerk. Dit is niet om te sarren, maar gewoon een oprechte vraag...

Ik hoop dat liefhebbers VF een eerlijke kans geven.
Ik hoop dat liefhebbers beseffen hoe lastig het is om met diverse groepen samen te werken.

VF is volgens mij echt vrij uniek. Geef de mannen een kans. En bekijk of jij en of je stookvrienden iets kunnen doen om VF te helpen.

Mooi om te horen te lezen,nu nog plaatsing in kranten en dergelijke wat ook al voorgesteld wordt.
Als jullie de kans krijgen,pleit dan ook voor verruiming van de kilowet,desnoods naar 10/15 kilo netto.
Dit vanwege dat het ondertussen ruimschoots door de tijd ingehaald is.

Mooi nieuws!

Ik denk dat je de belangenvereniging hier mee bedoeld ?

Ik denk dat je de belangenvereniging hier mee bedoeld ?

Nee, echt de VuurwerkFederatie. Zover ik het begrepen heb is de Federatie vooral door liefhebbers. En het lijkt me logisch dat ze zich sterk maken voor dingen die liefhebbers bezig houden.

Ingaand op het bericht van HocusPocus Pyro: ik heb nog wel vertrouwen in ze, wees maar niet bang.
Ik weet inderdaad niet hoe het is om zoiets op deze schaal te organiseren. Maar het lijkt me toch niet moeilijk om te zeggen: wij willen van die 25kg regel af. Dan kun je toch gewoon een week er na oproep doen tot verruiming van die regel? Of neemt dat meer tijd in? Het enige 'concrete' wat ik vanuit de federatie heb gezien is het meldpunt ikervaargeenoverlast.nl en twee statements (tel daar nu het bericht van het topic bij op.) En dat klinkt voor mij een beetje weinig, ik denk dat er gewoon een paar kwesties zijn waar elke vuurwerkliefhebber het er over eens is. Zoals de 25kg regeling, en daarom vond ik het vreemd dat we vanuit de federatie daarover niks hoorden. Maar ik hoop dat ze, nu er ook mensen gepakt worden op die regeling, er wat over naar buiten gaan brengen.

Probeer maar eerst eens in het vizier te komen bij de media, zulke wensen vanuit de liefhebbershoek zijn op dit moment alleen maar contraproductief. Er moet eerst een vertrouwensbasis komen, dat je spreekt met inhoud en dat je een consequent verhaal hebt.

Nee, echt de VuurwerkFederatie. Zover ik het begrepen heb is de Federatie vooral door liefhebbers. En het lijkt me logisch dat ze zich sterk maken voor dingen die liefhebbers bezig houden.

Ingaand op het bericht van HocusPocus Pyro: ik heb nog wel vertrouwen in ze, wees maar niet bang.
Ik weet inderdaad niet hoe het is om zoiets op deze schaal te organiseren. Maar het lijkt me toch niet moeilijk om te zeggen: wij willen van die 25kg regel af. Dan kun je toch gewoon een week er na oproep doen tot verruiming van die regel? Of neemt dat meer tijd in? Het enige 'concrete' wat ik vanuit de federatie heb gezien is het meldpunt ikervaargeenoverlast.nl en twee statements (tel daar nu het bericht van het topic bij op.) En dat klinkt voor mij een beetje weinig, ik denk dat er gewoon een paar kwesties zijn waar elke vuurwerkliefhebber het er over eens is. Zoals de 25kg regeling, en daarom vond ik het vreemd dat we vanuit de federatie daarover niks hoorden. Maar ik hoop dat ze, nu er ook mensen gepakt worden op die regeling, er wat over naar buiten gaan brengen.

Ik denk dat het verstandig is om hier niet over te beginnen. Het tegengeluid is wat mij betreft zeer positief, en ik moedig de VF dan ook aan om vooral door te gaan. Maar als we eerlijk zijn (en ik denk dat de VF zich dat ook realiseert) is een verruiming van regels gewoon niet meer aan de orde. Afsteektijden worden absoluut nooit meer verruimd, en opslagregels ook zeker niet versoepeld.

Door een streep te trekken 'tot hier en niet verder' maakt de federatie op correcte en onderbouwde wijze furore waar ze kan. En dat is toch een compliment waard.

Tja die zal wel in het midden liggen beste Jack. mag ik er jou op wijzen dat de media ons zelf al jaren bombardeert met artikelen waar wij grote vraagtekens bij zetten. Dus wat mij betreft : keep on going !

Als "wij" zelf nu eens beginnen met correcte berichtgeving lijkt me dat al een betere start dan dit.. Bedoel straks wordt de federatie beticht van manipulatie of opleuken van cijfers.. dat lijkt me zeer onwenselijk.

Ff offtopic. Is het niet een goed plan om een ideeën topic te starten voor het behoud van de hobby? Dat wij allen als freaks meer moeite gaan doen om een goed woord te gaan verspreiden?
Beginnen je dealer om de hoek en vele andere flyers uit te delen met feiten over vuurwerk.
Er werd heel netjes bij de vuurwerkbunker Pijnacker iets omgeroepen over de vuurwerk federatie maar dat was bijna niet te horen en heel kort.
Er moeten meer manieren zijn om alles steeds positiever in beeld te krijgen. En dat gaathl het best vanuit alle kleine en grote verkooppunten in heel Nederland?

Ziekenhuismedewerkers zijn geen journalisten; ze duiden niet en zetten zaken niet in perspectief.

2017-2018: https://edestad.nl/lokaal/zes-vuurwerkgewonden-behandeld-ziekenhuis-ede-326537

en

2014-2015: https://barneveldsekrant.nl/lokaal/acht-vuurwerkslachtoffers-naar-ziekenhuis-63655

Carbid = geen vuurwerk, dus carbidslachtoffers tellen niet mee.

Bericht heeft ook de papieren uitgave van de Edese Post gehaald.

Al met al publiceerde de Edese Post in de afgelopen weken vier keer een glas-is-halfvol-bericht over het meldpunt en de Vuurwerk Federatie. Niet slecht. Oplage 30.000+ = bereik van ongeveer 100.000 mensen.

Als je via de site van de VF een bericht ( contactformulier )heb gestuurd, wordt die überhaupt gelezen en nog beantwoord ? Zondag namelijk gedaan, maar nog geen reactie mogen ontvangen :no:

Back
Bovenaan