Overtreden 25kg regeling levert ongezonde spanning op

Met het profspul had ik altijd spanning. Dat lag er altijd al omstreeks juni. Nu ik overgestapt ben naar consumenten heb ik totaal geen spanning meer. Ik sla het ook niet in huis op. Ik heb een betonnen garage waar ik het in bewaar. Daar kan er niets mee gebeuren.

Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd hoeveel gasflessen je bijvoorbeeld in huis mag hebben volgens de wet. In mijn ogen een heel stuk gevaarlijker dan een paar compounds. Iemand die hier een antwoord op heeft?

Gewoon zorgen dat je alles op de laatste dag pas doorlont, want dat is strafbaar. 500 kilo in je huis hebben is dit niet, maar een overtreding. Oké het kost je €500 en je bent alles kwijt, maar dan wordt je niet als crimineel gezien & komt de EOD ook niet bij je thuis..

tja dan moet je het niet allemaal op 1 plek bewaren

maar het blijft lastig
alles op verschillende locatie,s
vind het maar een hoop gedoe

Ik kan mij volledig vinden in de opening van lid Duitje. Ik deel die ervaring helaas. Het hele jaar door naar oud en nieuw uitgekeken en daarom ook door het jaar heen bestellingen geplaatst bij winkels in heel Nederland. Om mij een beetje aan de regels te houden heb ik diverse bestellingen gespreid om zo elke keer met ongeveer 25 á 30 kilo de winkel uit te lopen. Door de grote drukte is dit er vaak niet van gekomen en ging het vuurwerk vaak op een steekkar de winkel uit. Soms wel twee keer lopen. Bij aankomst thuis begon ik hem te knijpen. Dat het veel vuurwerk was wist ik, maar dat het zoveel zou zijn.. Ik schrok er van. Daarom heb ik verder aan niemand verteld hoe veel het was. Ik heb dagen lang in spanning gezeten om geen controle te krijgen want ik was flink in overtreding. 25 kilo mag je hebben maar die regel is achterhaald voor de liefhebber.

Is de politie hier de laatste jaren alerter op dan? Deze regel is er toch al jaren, en al jaren komen hier enorme collecties voorbij. Vind het zelf ook een enorm dubbel gevoel. Dat je met legaal vuurwerk alsnog in overtreding kan zijn terwijl je zelf ook nog eens weet dat het niet gevaarlijk is omdat het in iemand's bezit is die er verstand van heeft. Is het echt zo dat de politie actief op zoek is naar personen die meer dan 25kg legaal vuurwerk in huis hebben?

Sla (en schiet) het allemaal op 3 locaties om dit gevoel niet te ervaren en binnen de wetgeving te blijven, maar toch voelt het nog alsof je illegaal bezig bent. Toch jammer. Ik was in de vooravond in het Westland en wat daar de lucht inging tussen 18:00 en 20:00 toen ik er was, was gewoon niet normaal. Sowieso was minimaal 80% illegaal. Salutes, prof blokken en gigantische shells gezien. En dan maak ik me druk over m'n 100% legale collectie :bonk:

Dat gevoel heb ik ook en ik merk het steeds meer in de praktijk. Heel Nederland wordt beinvloed door die Linkse hersenspoel propaganda tegen vuurwerk. Als je buren je met een doos consumenten vuurwerk zien, zijn ze al in staat om de politie te bellen. Heb je dan meer dan 25KG ben je de sjaak.

Ik heb oud en nieuw dit jaar in Den Haag gevierd en ik merkte daar echt een gevoel van samenhorigheid. Heel de buurt stond op straat en iedereen houdt daar oprecht van vuurwerk. Met z'n alle op het laatst de cakes op een vuurtje gooien. De politie die regelmatig voorbij rijdt en gewoon zwaait en weer doorrijd. Dat lijken dan nog een beetje de enige soort buurten waar het echte oud en nieuw gevoel nog is gebleven. Van die wijken waar iedereen 1 is en niemand elkaar zou verraden. Lijkt deze dagen zeldzaam te zijn..

Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd hoeveel gasflessen je bijvoorbeeld in huis mag hebben volgens de wet. In mijn ogen een heel stuk gevaarlijker dan een paar compounds. Iemand die hier een antwoord op heeft?

de meeste huizen hebben een oneindige hoeveelheid gas zolang ze de rekening betalen....

Compounds worden ook steeds zwaarder qua gewicht, voorheen plakten ze cakes nog wel op de bodem. Nu zit er een dikke plank hout onder. Al die extra’s hebben niks met vuurwerk te maken..

En zelfs compounds die pas qua gewicht meemogen als de kooi eraf is, anders voldoet deze niet aan de 25kg regel is absurd!

Mee eens die 25 kilo regel is echt zwaar achterhaald in deze tijd.

Ikzelf had die spanning ook. Zat zwaar over de 25 kg. Dit jaar sla ik het ergens anders op en haal het pas om 17:00 weer op. Deze stress wil ik niet weer hebben

Afgelopen jaarwisseling alleen 100% legaal Nederlands consumentenvuurwerk gekocht. Ik was zeer blij en tevreden over mijn collectie, maar ondanks dat voelde dit helemaal niet goed. De halve buurt weet dat ik vuurwerk gek ben en zien mij dozen uitladen tijdens de verkoopdagen. Er hoef maar 1 persoon te bellen die jou niet aardig vindt en je bent de lul. Vroeger viel dat helemaal niet op, omdat je soms leveringen kreeg in augustus.

Ik denk dat veel pyro's de spanning ook zelf opzoeken, anders kies je ook niet voor deze hobby.
Je houdt er van om tijdens je leven langs een lijntje te lopen en af en toe stap je er even over heen.
Als je wat intensiever met je hobby bezig bent, dan weet je goed wat kan, mag en waar je wat aansteekt.
Het is je eigen keuze tot hoe ver je daar in gaat, soms wordt het een obsessie en dan kan het verkeerd aflopen....

Fijn dat er mensen zijn die deze ook ervaren. Al is het eigenlijk van de zotte, het is gewoon legaal. Ookal heb je misschien teveel kg's. Met legaal spul zou je gewoon onbezorgd moeten kunnen genieten van de hobby. De lol is er in ieder geval flink minder op geworden.

Heb er ook bewust voor gekozen om boxen met gekleurde buitendoos te kopen. Dan krijgen mensen minder snel het vermoeden dat het om illegaal gaat.

Is de politie hier de laatste jaren alerter op dan? Deze regel is er toch al jaren, en al jaren komen hier enorme collecties voorbij. Vind het zelf ook een enorm dubbel gevoel. Dat je met legaal vuurwerk alsnog in overtreding kan zijn terwijl je zelf ook nog eens weet dat het niet gevaarlijk is omdat het in iemand's bezit is die er verstand van heeft. Is het echt zo dat de politie actief op zoek is naar personen die meer dan 25kg legaal vuurwerk in huis hebben?

Dat idee krijg ik wel. Ik heb verschillende nieuwsberichten voorbij zien komen. Of mensen tippen sneller de politie als ze je met wat dozen zien sjouwen ivm de anti vuurwerk heisa die nu bezig is.

Bij een van de bekende vuurwerkwinkels voor freaks werd de ene pallet na de andere pallet ingeladen. Zelfs een vorkheftruck was soms nodig. Ik heb daar geen politie gezien bij de wegen in de buurt. Dus prioriteit heeft het niet, gelukkig maar. Toch kan ik niet ontkennen ook gespannen te zijn bij het ophalen van mijn diverse bestellingen. Aan 25 kilo brutogewicht zit je zo, het tienvoudige zou meer reeel zijn als je het mij vraagt.

Vond het ook vervelender worden, buren die altijd maar op je neus zitten. Alles moest sneaky. Heb alles in verhuisdozen gedaan dit jaar. Dat gaf meer rust, alleen de ritjes met idee dat je alles kwijt kunt raken vond ik het moeilijkst.

aha was jij dat bij vuurwerklandoutlet? ;-)

Boven de 25 kg bruto zitten is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. Een compound weegt al snel 15/16 kilo, 85% van het product is karton, klei en een hout plaatje. Het maximale gewicht past niet meer bij het aanbod. En je hoeft ook geen kapitaal uit te leggen om boven die 25kg uit te komen, ik denk dat je met 150 euro er al boven kan komen.

Ik heb zelf niet de 25kg stress ervaren, ik woon een zeer rustige straat waar de huizen redelijk ver uit elkaar. Eenmalig heb ik denk ik meer dan 100kg gehad, maar ik maakte me meer druk om zure ‘waarom geef je daar zoveel geld aan uit’ reacties (die er niet kwamen, alleen maar positieve ‘we hebben genoten’ reacties) dan bang voor de politie. Het zou me verbazen wanneer een buur mij zou aangeven, ik steek alleen op 31 december tussen 18:00 en 02:00 vuurwerk af (het gros om 0:00u) en krijg enkel complimenten. Mijn buurman is gemeenteraadslid en is fan van de ‘show’.

Toch krijg je wel steeds meer het gevoel dat wat ik leuk vind als crimineel of illegaal wordt aangezien. Je krijgt het stempel PVV stemmende en uitkeringstrekkende tokkie die er op uit om te treiteren, vernielen en letsels te veroorzaken. Ik wil niemand tot overlast zijn, maar juist een mooie jaarwisseling schenken in anders een stille hoek in het dorp. Dat allemaal met legaal vuurwerk en op een zo veilig mogelijke manier.

huiszoekingsbevel alles was geregeld en dat door 1 telefoontje,
ik heb zelfs nog excusses gehad van de desbetreffende buur

Wat een hypocriet zeg. Zijn ramen bleven er nog wel in zitten vorig jaar ? :mad:

Het zou me verbazen wanneer een buur mij zou aangeven, ik steek alleen op 31 december tussen 18:00 en 02:00 vuurwerk af (het gros om 0:00u) en krijg enkel complimenten. Mijn buurman is gemeenteraadslid en is fan van de ‘show’.

Ik hoop met je mee, maar je gaat je verbazen wie er een snitch kan zijn, meestal uit een hoek die je niet verwacht.

Back
Bovenaan