Dode in Enschede, vermoedelijk door vuurwerk

Volgens mij ks het heel simpel, Vuurvent. Elk ongeval met illegaal vuurwerk doet de balans verder in ons nadeel omslaan. Waarom toch altijd weer op zoek naar harder, dikker en mooier met profspul? Kijk toch eens wat er allemaal legaal aan boxen en dikke singleshots enzo te krijgen is. Is dat dan niet genoeg?

Volgens mij ks het heel simpel, Vuurvent. Elk ongeval met illegaal vuurwerk doet de balans verder in ons nadeel omslaan. Waarom toch altijd weer op zoek naar harder, dikker en mooier met profspul? Kijk toch eens wat er allemaal legaal aan boxen en dikke singleshots enzo te krijgen is. Is dat dan niet genoeg?

jawel hoor, heb me kostelijk vermaakt met compounds etc, maar voor de fanaten die wel van een balletje houden weten die echt wel wat ze waar wel of niet kunnen afsteken, en degeen die dat niet doet is gewoon een leek en hoort dat spul gewoon niet te hebben.

waarom moet hier de discussie gaan over voor en tegen shells. Dit is gewoon ronduit kut.
LBewaar dat lekker voor een topic waar je die discussie kan voeren, laat het hier gaan over wat hier gebeurt is en dat dit gewoon ruk is.
greetzzzz

jawel hoor, heb me kostelijk vermaakt met compounds etc, maar voor de fanaten die wel van een balletje houden weten die echt wel wat ze waar wel of niet kunnen afsteken, en degeen die dat niet doet is gewoon een leek en hoort dat spul gewoon niet te hebben.

De meeste leken denken dat ze expert zijn... en dan gaat het een keer mis

De meeste leken denken dat ze expert zijn... en dan gaat het een keer mis

De leken zijn inderdaad het probleem (als je even puur zakelijk naar het voortbestaan van de vuurwerktraditie kijkt), dus inpraten op de serieuze liefhebber heeft dan weinig zin. Mensen die zulk zwaar spul kopen en zich er niet op inlezen, criminelen die het verkopen terwijl ze er zelf niets mee hebben en dus ook niet aan voorlichting doen... Ik kan er niet van wakker liggen. Ik weet niet of dat hier ook de situatie was, maar vaak zijn het wel de mensen die met hun hoofd boven een mortier gaan hangen en een shell bij de quickfuse aansteken.

Ik heb nooit shells gehad, maar wie er verstandig mee omgaat gun ik zijn pleziertje wel hoor. Er zullen altijd mensen blijven roepen om een verbod, de pro-vuurwerkers moeten daar eens wat duidelijker stelling tegen nemen - wat dat betreft ben ik heel blij met de Vuurwerkfederatie. Blijven vergelijken: wil je vuurwerk verbieden wegens doden, gewonden, overlast? Dan beginnen bij alcohol, want dat is vele malen erger in elke categorie. 90+% zal meteen terugkrabbelen of zijn eigen hypocrisie onder ogen moeten zijn. De vuurwerkwereld is veel te lang veel te lief geweest in deze discussie.

Nou ik kan je vertellen dat als iemand bij mij in de straat 5" of 6" Shells schiet, ik dan hoogstpersoonlijk zelf de politie bel! Laat mij dan maar een snitch zijn maar veiligheid voor alles!! Desondanks zeer triest wat hier gebeurd is...

Waarom zou je dat doen.. je kan toch ook zelf dan naar die gene toe lopen en er wat van zeggen? Adviseren en attenderen dat op een pleintje oid te doen. Ik vind voor zoiets dan de politie bellen echt het meest laffe wat je kan doen.

Geen ruzie maken boys, we houden allemaal van vuurwerk.

Mensen zouden het liefst shells afsteken in een weiland, maar dat is een luxe.
Door de overheid moet je die zooi afsteken waar het niet hoort.

Laurence niet zo nep doen, jij koopt meer dan 25KG zal ik ook even bellen over jouw?
Gun elkaar iets en anders regel je het zelf.

Chefke doet schijnheilig op een topic over 2600 kilo illegaal vuurwerk "Pfff vreselijk zonde weer van al die mooie blokken." Als je in een echte stad woonde was je al aangepakt.

Maakt niet uit hoe goed je je gedraagd en alleen maar legaal vuurwerk doet, wat ik dus doe.
Ze zullen altijd zeuren en alles willen afpakken van je. (partijen als groenlinks)
Dus je kunt elkaar beter wat gunnen, want om die gekken te bestrijden hebben we elkaar nodig.

Het is weer triest dat dit gebeurt wederom negatief in het nieuws vuurwerk zoals elk jaar.ik vind de conclusie erg snel getrokken weer vuurwerk. Laat ze eerst maar uitzoeken.alcohol is zeker nummer 1 in het spel van gezeik met oud en nieuw. Heb ook beet gegrepen en gevraagd weet je nou wasr je mee bezig was. Diegene ging zigzagend foor al me boxen te rennen die ik al klaar had gezet met fakkel in zijn hand

Laurence niet zo nep doen, jij koopt meer dan 25KG zal ik ook even bellen over jouw?

Chefke doet schijnheilig op een topic over 2600 kilo illegaal vuurwerk "Pfff vreselijk zonde weer van al die mooie blokken." Als je in een echte stad woonde was je al aangepakt.

Maakt niet uit hoe goed je je gedraagd en alleen maar legaal vuurwerk doet, wat ik dus doe.
Ze zullen altijd zeuren en alles willen afpakken van je. (partijen als groenlinks)
Dus je kunt elkaar beter wat gunnen, want om die gekken te bestrijden hebben we elkaar nodig.

Een 6inch Shell of een 300sh blokje dat is nog best een verschil. Blijft gewoon een feit dat die shells gevaarlijk zijn in een smalle straat! En zie wat de jeugd er mee doet tegenwoordig die gooien ze overal maar heen. Shells schieten in een weiland heb ik geen problemen mee, maar niet in een straat!

Maar we houden erover op nu! In dit topic

Meer dan 25kg kopen is niet verboden.

En nee ik heb geen mensen nodig die het prima vinden dat amateurs zware shells afschieten en dat ik ze dat maar moet gunnen. Daar wil ik niet mee in 1 hokje worden gestopt.

Verschrikkelijk triest dat er weer 2 mensen het leven hebben gelaten in de nieuwjaarsnacht. Ongeacht wat er voor iets raars gebeurd is, is het naar dat dit zo groot in de media komt en dan direct gelieerd is aan vuurwerk.

Het is zonde dat alles wat er rondom de jaarwisseling gebeurd, vuurwerk hier de schuld van krijgt.
Terwijl de echte schuld bij veel problemen. Het gebrek aan normen en waarden is.

Dom gedrag, groepsgedrag, al dan niet in combinatie met alcohol is funest. Laat men zich daar eens op gaan richten .

Omtrent de bovenstaande discussie met illegaal:

Ik snap heel goed dat je nog groter, nog mooier en nog harder wilt hebben. Laten we eerlijk zijn, spul zoals Shells zijn ontzettend mooi. Ik zal ook niemand beletten om ze af te steken, dat is een keuze die eenieder voor zichzelf maakt.

Mocht je dergelijke dingen hebben, dan vraag ik je alleen voorzichtig te zijn en geen anderen hiermee in gevaar te brengen. Ja, in Nederland zijn er wellicht extreme veiligheidsregels, maar dergelijke professionele zaken horen niet thuis in een straat of pleintje. Daarover hoeven we geen discussie te houden. Je mag nog zo kundig zijn, als jij vind dat je dergelijk spul wel in een straatje of pleintje kunt afsteken, dan ben je in mijn ogen niet kundig genoeg. Het hoeft maar 1 x mis te gaan en de poppen zijn aan het dansen.

Diezelfde mensen die shells en zware knallers aan liefhebbers verkopen verkopen ze ook aan leken. Soms zijn het zelfs liefhebbers die ze aan leken verkopen. Ik snap het sentiment tegen 1.1 vuurwerk zeker. In dit geval ook. Ze denken dat het veilig in een kar staat, er waait en vonk in of er gebeurt iets anders wat niemand verwacht en een seconde later is er een mens overleden. Ik kijk ook met lede ogen naar de films op youtube en dumpert.

Misschien moeten de liefhebbers van dat zware spul eens het voortouw nemen. Het niet kopen en afsteken in Nederland en flink veel delen hoe mooi het consumentenvuurwerk is. En ook niet meer circlejerken in de comments op youtube bij illegaal vuurwerk in Nederland en bij zelfbouw en knutselprojecten. Dat soort meuk moeten we niet meer steunen. De vuurwerkfederatie kan hier ook zeker een rol in spelen.

Diezelfde mensen die shells en zware knallers aan liefhebbers verkopen verkopen ze ook aan leken. Soms zijn het zelfs liefhebbers die ze aan leken verkopen. Ik snap het sentiment tegen 1.1 vuurwerk zeker. In dit geval ook. Ze denken dat het veilig in een kar staat, er waait en vonk in of er gebeurt iets anders wat niemand verwacht en een seconde later is er een mens overleden. Ik kijk ook met lede ogen naar de films op youtube en dumpert.

Misschien moeten de liefhebbers van dat zware spul eens het voortouw nemen. Het niet kopen en afsteken in Nederland en flink veel delen hoe mooi het consumentenvuurwerk is. En ook niet meer circlejerken in de comments op youtube bij illegaal vuurwerk in Nederland en bij zelfbouw en knutselprojecten. Dat soort meuk moeten we niet meer steunen. De vuurwerkfederatie kan hier ook zeker een rol in spelen.

die liefhebbers zijn soms ook zelf leken en daar ligt ook de grondslag van het probleem, als liefhebber kan je prima de regels kennen maar er is niemand die jou controleert, iemand die het als beroep doet heeft een bepaalde verantwoording naar het bedrijf, z'n baas of naar de inspecteurs toe en je niet aan de regels houden heeft gevolgen. Een liefhbbers heeft dat niet en dan gaat het al snel in het slop en worden de regeltje niet meer tot op de letter gevolgd.

Die ene man die nu is omgekomen liep zoals het nu lijkt toevallig langs het karretjes waar vanuit shells werden afgvuurd, een profesional had het gebied afgezet zodat omstanders niet eens in de buurt kunnen komen...

liefhebber of niet, je bent en blijft een amateur.

Laatst bewerkt:
De politie heeft vanmiddag een 30-jarige inwoner van Enschede aangehouden in verband met de vuurwerkbom die vlak na de jaarwisseling het leven eiste van de 54-jarige Henk Kempers. De politie wil niets zeggen over de exacte betrokkenheid van de verdachte.

Het slachtoffer stond als omstander toevallig in de buurt van een aanhangwagen waarop vuurwerk lag. Door nog onbekende oorzaak ontstond er een explosie, waarna Kempers werd geraakt door rondvliegende brokstukken.

Brokstukken
Volgens bewoners van de Gerststraat, waar het fatale incident plaatshad, zou er op de aanhanger een mortierinstallatie hebben gestaan, bedoeld om zwaar illegaal vuurwerk af te schieten. Onbekenden zouden wat op de aanhanger hebben gegooid, waardoor de installatie omviel. Intussen is al wel bekend dat naast de aanhanger een vuurton stond.

De politie zegt nog niets te kunnen vertellen om welk vuurwerk er precies op de aanhanger lag.

De politie heeft intussen de eigenaar van de aanhanger achterhaald, maar wil niet ingaan op de vraag of dat de man is die nu is aangehouden.

Buurtonderzoek
Woensdagmiddag is er een buurtonderzoek gehouden in de Gerststraat. Daarbij zijn flyers verspreid, waarin omwonenden onder meer wordt gevraagd of ze meer weten over de aanhangwagen waarop het vuurwerk lag, maar ook de vuurton die ernaast stond.

Toevallige omstander
De tragedie had enkele minuten na de jaarwisseling plaats. Het slachtoffer had met het vuurwerk zelf niets te maken, maar stond toevallig in de buurt toen zich de explosie voordeed. “Het was brute pech. Henk was op het verkeerde moment op de verkeerde plek”, zo vertelt Petra Pelties, een goede vriend van Kempers, woensdag op de website van RTV Oost.

Bekende verschijning
Kempers was een bekende verschijning in de regio Twente. Nadat hij zelf jarenlang als junk zwaar verslaafd was aan heroïne had hij – na een gebedsgenezing op straat – het licht gezien. Sindsdien zette hij zich volop in voor zijn medemens in nood. Dat leverde hem de bijnaam ‘De Priester’ op.

Back
Bovenaan