Politie neemt illegaal vuurwerk in beslag: 'Oncontroleerbaar en onveilig' Illegaal vu

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Illegaal-vuurwerk-Foto-Omroep-West.jpg

Nog twee weken voor oud en nieuw en anderhalve week voordat de vuurwerkverkoop begint en toch heeft de politie er al de handen aan vol. Bijna dagelijks wordt wel iemand gepakt met illegaal vuurwerk, meestal uit China. Veel handel blijkt te lopen via Poolse internetsites. De politie Den Haag, district Delft-Rijswijk-Westland, hield dinsdag een gerichte actie tegen de illegale handel in vuurwerk via internet uit Polen.

Dinsdag zet het district een team van twaalf man in om op een aantal adressen het vuurwerk in beslag te nemen. Want dat het er moet zijn staat bijna wel vast: er is voor betaald en het is afgeleverd. 'Het is oncontroleerbaar en onveilig', zegt Michael. Er wordt dan ook vol op ingezet door de politie.

'De handel wordt gewoon als pakketjes bezorgd', zegt Michael, de coördinator van de actie. 'Kun je nagaan wat voor risico's je loopt.' Bijvoorbeeld de stapel dozen die de politie aantreft in een garagebox ergens in het Westland. De eigenaar heeft ze via internet besteld, 1000 euro betaald en als pakketjes bezorgd gekregen

In-beslag-genomen-illegaal-vuurwerk-Foto-Omroep-West.jpg

Illegaal vuurwerk is een economisch delict dat zwaarder wordt bestraft
'Landelijk heeft de politie goed in het oog hoe de handel loopt', zegt woordvoerder Hilda Vijverberg van de politie Den Haag. De internetsite in Polen was in het Nederlands, en is inmiddels uit de lucht gehaald.

'Deze meneer is door zijn telefoon achterhaald, we hebben de betaalgegevens opgevraagd, dus de feiten spreken voor zich. Hij krijgt een uitnodiging van ons.' Degene die illegaal vuurwerk koopt begaat daarmee een economisch delict. Dat wordt over het algemeen zwaarder bestraft dan gemiddeld.

Illegaal-siervuurwerk-uit-China-Foto-Omroep-West.jpg

https://www.omroepwest.nl/nieuws/37...urwerk-in-beslag-Oncontroleerbaar-en-onveilig

Als je de ruimte hebt om dit of ander illegaal vuurwerk op een veilige manier af te steken ben ik er moreel niet op tegen (lees: niet ergens waar toeschouwers of passanten er 3m vanaf staan). Maar regels zijn regels en dat de politie je kindjes dan op kan komen halen is een risico.

Het is toch helemaal niet nodig om dit soort vuurwerk te kopen? Met Nederlands vuurwerk vermaak je de buurt net zo goed!

Koop jij vuurwerk om je buurt te vermaken dan? Ik denk dat deze meneer gewoon net wat meer genoot van een profblok omdat het net iets harder gaat. (zie ook een 2” blok staan)

Ben het met je eens dat Nederlands vuurwerk goed is hoor, maar je blijft toch mensen houden wie net dat beetje extra willen.

Kan mij niet voorstellen dat er geen agenten tussen zitten die zitten te kwijlen bij het aanzien van een mooi partij vuurwerk. Het zijn tenslotte ook mensen en daar zitten zeker weten ook vuurwerkliefhebbers bij. Dan is het toch wel heel erg voor zo'n man om dan een ander liefhebber te moeten oppakken en het mooie vuurwerk te zien vernietigen.

Het is toch helemaal niet nodig om dit soort vuurwerk te kopen? Met Nederlands vuurwerk vermaak je de buurt net zo goed!

Ach jee... niet helemaal met je eens want er nog steeds een groot verschil, maar dat NL vuurwerk er wel dichter bij in de buurt is gekomen is een feit. Maar evenaren zullen ze dat nooit en dat ligt nu eenmaal aan de wet hier.

Koop jij vuurwerk om je buurt te vermaken dan? Ik denk dat deze meneer gewoon net wat meer genoot van een profblok omdat het net iets harder gaat. (zie ook een 2” blok staan)

Ben het met je eens dat Nederlands vuurwerk goed is hoor, maar je blijft toch mensen houden wie net dat beetje extra willen.

Ja een beetje wel toch? Vuurwerk is wel gezellig samen zijn. Als ik het voor mij alleen zou doen is denk ik toch de helft van het plezier van dat moment weg.

Ach jee... niet helemaal met je eens want er nog steeds een groot verschil, maar dat NL vuurwerk er wel dichter bij in de buurt is gekomen is een feit. Maar evenaren zullen ze dat nooit en dat ligt nu eenmaal aan de wet hier.

Ik bedoel ook niet dat het net zo goed is. Ik bedoel meer dat het vuurwerk dat we nu in de winkels kunnen kopen zoveel beter is dan voorheen dat dit soort blokken niet meer zo aantrekkelijk zouden moeten zijn.

Maar de baas boven baas types zullen we vast altijd blijven houden :p

Back
Bovenaan