GroenLinks wil xtc legaliseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

blackmoon

VWC lid
Oké, niet helemaal vuurwerk-gerelateerd maar het is toch eigenlijk te triest voor woorden dat je aan de ene kant vuurwerk wilt verbieden en aan de andere kant XTC (jaarlijks +/- 8 doden) wilt gaan legaliseren :bonk:

GroenLinks wil dat de productie van xtc onder regie komt van de overheid, en daarmee uit het criminele circuit wordt gehaald.

Dat zegt Tweede Kamerlid Kathalijne Buitenweg (GroenLinks) in een interview met de Volkskrant. In diezelfde krant pleit de Bredase burgemeester Paul Depla (PvdA) voor het opheffen van het verbod op xtc-gebruik.

Beter een pil dan pils?
Volgens hoogleraar medicatieveiligheid Kees Kramers is het beter om af en toe een XTC pil te nemen dan regelmatig veel alcohol te drinken.
Buitenweg: "De regering hoeft niet zelf de xtc-pillen te draaien, de gemeenten hoeven xtc niet zomaar in de supermarkt te leggen, maar de overheid moet wel de regie willen nemen." Xtc is na alcohol en cannabis de meest gebruikte drug in het uitgaansleven.

Onvermijdelijk

"Ik vind het onvermijdelijk dat Nederland naast het gebruik van cannabis ook de consumptie van xtc gaat reguleren. De productie moet via een vergunningensysteem worden gecontroleerd en uitsluitend pillen die voldoen aan kwaliteitseisen moeten verkrijgbaar zijn. Ik zeg het vanwege de volksgezondheid, maar ook omdat we iets moeten doen aan de beangstigend toenemende macht van criminelen." Buitenweg pleit ervoor dat tegelijk een ontmoedigingsbeleid wordt opgezet: een actieve voorlichting over de risico’s van xtc en een verbod op reclame-uitingen.

Nicolette verloor haar dochter door xtc-gebruik: 'Veilige pil bestaat niet'
Vanuit zijn positie als lokaal bestuurder wil ook Depla een verschuiving in het drugsbeleid van de overheid. "Hard tegen de crimineel, zacht voor de gebruiker", zegt hij. "Geef mij één argument waarom alcohol vrij verkrijgbaar is en xtc verboden moet zijn? Ik praat de deskundigen na. Die zeggen mij: xtc is minder schadelijk dan alcohol."

GroenLinks vindt dat Nederland het initiatief moet nemen voor een evaluatie van de VN-verdragen over verdovende middelen. Buitenweg: "We moeten eerlijk bekijken wat die verdragen ons hebben opgeleverd. Vermindering van gebruik? Vermindering van misdaad? Ik denk van niet. Wat zijn dan de gevolgtrekkingen die we internationaal onder ogen moeten zien?"

De Wereldgezondheidsorganisatie WHO heeft recent aanbevolen om de rangordes van schadelijkheid opnieuw te bekijken, zegt Buitenweg. "Dit is echt een moment voor Nederland. Het is tijd dat wij samen met andere landen gaan proberen nieuwe openingen te maken in de vastgelopen discussie."
Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/4521811/groenlinks-wil-xtc-legaliseren

Beetje onzinvergelijking. Het een heeft niets met het ander te maken. en 8 doden van xtc? Daar wil ik wel eens cijfers van zien. Daarnaast zegt dat niet zo veel, er vallen jaarlijks duizenden doden door alcohol, straks willen ze dat ook nog gaan verbieden. Verder zou ik onderstaand eens bekijken.

Ik werk in het ziekenhuis, ik kan je vertellen in de jaren dat ik er werk zijn meer personen overleden aan drugs (xtc-ghb) dan aan vuurwerk. GroenLinks is net als alle andere partijen onbetrouwbaar, ongeloofwaardig, en een gevaarlijke partij.

Als ze dit gaan legaliseren zullen er meer doden gaan vallen. Elk lichaam reageert anders op deze drugs, en jij weet als gebruiker niet hoe jou lichaam reageert, zie ze straks allemaal al zitten in de 2e kamer met een pilletje op.

Dit is het domste idee wat ik in jaren hoor.

Ik werk in het ziekenhuis, ik kan je vertellen in de jaren dat ik er werk zijn meer personen overleden aan drugs (xtc-ghb) dan aan vuurwerk. GroenLinks is net als alle andere partijen onbetrouwbaar, ongeloofwaardig, en een gevaarlijke partij.

Als ze dit gaan legaliseren zullen er meer doden gaan vallen. Elk lichaam reageert anders op deze drugs, en jij weet als gebruiker niet hoe jou lichaam reageert, zie ze straks allemaal al zitten in de 2e kamer met een pilletje op.

Dit is het domste idee wat ik in jaren hoor.

Je kan in een ziekenhuis werken maar je maakt direct de grootste dout die er bestaat. XTC en GHB op in hoop gooien. GHB is gevaarlijker dan heroïne en heeft niets met xtc te maken. Als je in het ziekenhuis werkt zie je vast ook hoeveel mensen er peer jaar binnen komen die zich kapot hebben gezopen.

Ik ben voor toestaan van eigenlijk alles...vrijheid,blijheid. Je kunt de boel beter beheersen en criminaliteit minimaliseren, enz etc. Inclusief vuurwerk. Dat GL exclusief denkt ipv inclusief zoals ik, verzwakt hen als politieke partij. Ik blijf het zeggen; als Jesse met z'n krulletjes gaat voor het grotere geld en mensen de klimaatverandering als minder bedreigend gaan zien/merken dat aanpassen niet zo moeilijk is en juist nwe kansen geeft, dondert die hele waan van de dag die GroenLinks heet in elkaar als het kaartenhuis/luchtkasteel dat het is. Duimen dat het dan voor ons niet al te laat is. Ik ben geen VVDer maar godzijdank dat er veel mensen daarop, en CDA, stemmen als tegenwicht.

Prima vergelijking! Want volgens deze ideologie zouden ze bij GL ook professioneel vuurwerk kunnen gaan legaliseren, toch?

Cijfers? Nota bene op de site van RTL Nieuws te vinden: https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/artikel/50311/gemiddeld-bijna-acht-doden-jaar-door-xtc

Of anders via Google.

Dat nieuws is onvolledig en net zo slecht als ons vuurwerk wel eens in het nieuws komt. Er is nog nooit iemand overleden aan de directe gevolgen van ALLEEN mdma. Wel zijn er mensen die pillen kopen waar troep in zit, dat wordt voor het gemak xtc genoemd maar dat is het niet. Zelfde als ze zeggen, iemand knal zijn hand met een cobra eraf dus al het vuurwerk moet verboden worden. Ook zijn er mensen overleden die xtc gebruiken in combinatie met andere middelen. Als iemand xtc in combinatie met alcohol gebruikt staat er in de krant dat ze zijn overleden door XTC, niet door de alcohol. ZO kritisch als we zijn op vuurwerk in het nieuws zo kritisch zou je ook op ander nieuws moeten zijn. XTC (mdma) doet niets anders dan het vrijmaken van serotonine in de hersenen, een stof die je van nature ook hebt. Dat is de stof waar je blij van wordt. Daar kan je simpelweg niet dood van gaan. Wel als je bijvoorbeeld niet genoeg water drinkt en uitdroogt, het combineert of rommel slikt dat helemaal geen stc is maar ze wel zo noemen.
Alcohol is veel gevaarlijker dan XTC (MDMA), dat komt zo ongeveer uit ieder onderzoek. Juist door xtc te legaliseren kun je doden voorkomen omdat je er voor kan zorgen dat er geen troep op de markt komt.

Heb dit topic op slot gegooid, laten we het hier niet over dit soort zaken hebben :wink:.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan