Vuurwerkhandelaar Harrie Boem laat Dichteren knallen.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Vuurwerkhandelaar Harrie Boem uit Halle verkoopt dit jaar voor het eerst vuurwerk in Doetinchem. Hij liet de stad zaterdagavond zijn collectie zien. Dichteren heeft het geweten.

534

De hemel staat in lichterlaaie. Geknal en gesis alom. Nee, geen vroeg Nieuwjaar uit een verre cultuur. Vuurwerkhandelaar Harrie Boem verkoopt zijn waar dit jaar voor het eerst in Doetinchem, vanuit de leegstaande hal van de dit jaar gestopte Zweden Vrijetijdsmarkt op bedrijventerrein Wijnbergen. Om de stad zijn collectie te tonen, gaf hij een demonstratie op het nabijgelegen sportpark Dichteren.

Exploderende kleuren

Het begon met eenvoudige fonteintjes, geschikt voor kinderen. Allengs werden de lichteffecten serieuzer en de knallen harder. Eén voor één werden de potten afgestoken. Het waren voornamelijk cakes: dozen die op de grond staan en waaruit het een en ander aan knallen, slingers en exploderende kleuren omhoog gaat. Het vuurwerk wordt afgewisseld met adviezen aan de potentiële kopers door de presentator. ,,Dieren en mensen kunnen ook last hebben van vuurwerk. Hou daar rekening mee. Ga niet met vuurwerk gooien en steek het alleen af op 31 december tussen 18.00 en 2.00 uur 's nachts.’’

Ben Wopereis (11), kleinzoon van John van Zweden, de voormalig eigenaar van de vrijetijdsmarkt, staat in de koude wind te kijken. ,,Mooi. Ik hou het meest van knallen. Wel raar dat iemand anders nu in onze winkel vuurwerk gaat verkopen. Maar ik denk dat we daar wel ons vuurwerk gaan kopen.’’

Pandemonium
Dan is het tijd voor de finale. De lucht is over de volle breedte verlicht en een pandemonium klinkt. De naastgelegen wijk Dichteren weet in ieder geval waar Harrie zijn bijnaam aan dankt.

Niet iedereen is even blij met het vuurwerk met oud en nieuw. Doetinchem kent een aantal vuurwerkvrije zones en landelijk is er een discussie over een verbod op consumentenvuurwerk. Harrie Mellendijk, zoals Harrie Boem voor de burgerlijke stand heet, denkt niet dat het zinvol is. ,,Dit is gecontroleerd vuurwerk dat je veilig kunt afsteken. Als je het gaat verbieden zal de handel in illegaal vuurwerk enorm toenemen. Dan zal het letsel toenemen en dat willen wij niet.’’

694

https://www.gelderlander.nl/achterh...-harrie-boem-laat-dichteren-knallen~aae7ea26/

Dit zijn tog wel de mooie nieuws berichten hoor. Mooi positief met een paar leuke foto's erbij.

Was ziek dus kon er helaas niet bijzijn, maar tot mijn verbazing kon ik alles prima zien vanaf het zolderraam. Zag er allemaal goed uit:)

Bedankt Harrie, het was een top showtje. Iedereen was laaiend enthousiast, hopelijk volgend jaar weer!
Zelfs mijn opa en oma die aan de overkant in het bejaardencomplex wonen hebben er enorm van genoten. :D

Back
Bovenaan