Onderzoeksraad kritisch op vuurwerkbesluit kabinet: verbod nodig voor veiligheid

Na jaaaren afwezigheid van fora's kan ik het toch niet laten om hier op te reageren.

Wat slaan deze gasten de plank volledig mis zeg. Het is gewoon een oorlog tegen het vuurwerk om stap voor stap een totaal verbod te realiseren terwijl ze dondersgoed snappen het het probleem niet het vuurwerk is maar de raddraaiers die ieder jaar weer te bezopen zijn om nog normaal te kunnen denken.

Laten we allemaal eens onze mening formuleren aan de "onderzoeksraad voor veiligheid" door onze kant van het verhaal eens te vertellen. Ze zullen er vast weinig mee doen maar als we allemaal blijven schelden op forum's of besloten facebook groepen gaan we zeker niks veranderen...

Email adres van de onderzoeksraad: [email protected]
Nieuwsbericht van de onderzoeksraad: https://www.onderzoeksraad.nl/nl/pa...ritisch-over-maatregelen-rondom-jaarwisseling

probeer vooral je agressie en gescheld achterwegen te laten en formuleer je argumenten netjes.

Weet je dit is gewoon roepen om te roepen....het is niet onderbouwd niets...iig het artikel....

In het rapport van de onderzoeksraad staat duidelijk vermeld dat de belangrijkste oorzaak illegaal vuurwerk is.

Hier wordt niets zo maar geroepen. Maakt deel uit van het grote spel (let op de timing). VVD en CDA hebben, uit angst voor kiezersverlies (PVV en FvD), de hete aardappel op het bordje van gemeentes gelegd. Maar lokale verboden gaan niet werken, dat is wel duidelijk. Dus wordt de druk op VVD en CDA opgevoerd, wat uiteindelijk moet leiden tot een verbod op pijlen en knallers.

@picollo: je kunt beter de Tweede-Kamerfracties van CDA en VVD benaderen, die zijn gevoelig voor de mening van het volk. De OVV lacht om jouw reactie hoor.

Die onderzoeken raad stinkt. Hoezo is er volgens hen geen structurele daling van slachtoffers en incidenten? Volgens mij is het aantal. Slachtoffers al jaren aan het dalen.

Wie zit er in die onderzoeksraad ? De vriendenclub van Jesse klaver?

Precies! En verder, hoe is het mogelijk dat ze nu al een uitspraak durven te doen over dat dit niet tot een structurele daling van slachtoffers zou leiden?

Efin, men kan i.p.v. het vuurwerk te verbieden ook zich richten tot mensen en vragen aan alle haters om die dag niet naar buiten te gaan. Scheelt ook een hoop slachtoffers.

@picollo: je kunt beter de Tweede-Kamerfracties van CDA en VVD benaderen, die zijn gevoelig voor de mening van het volk. De OVV lacht om jouw reactie hoor.

Beter tegen 20 man schoppen dan tegen 1 ;) Publiceer jij de gegevens dan zal ik het zeker ook naar hun sturen. We moeten met ze alle in actie komen de vuurwerkfederatie is een goed begin laten we het verder uitbreiden!

Indien een onderzoeksraad, al dan niet in opdracht van, een advies uitgeeft, hoe kan het dan dat dezelfde raad blijft door hameren m.b.t. hun advies? Het lijkt er dus heel erg op dat deze adviesraad toch wel een stap verder gaat dan enkel adviseren, zij zijn bevoordeeld en niet objectief. Zij behoren een advies uit te brengen en daarmee zou dan de kous af moeten zijn. Vind het dus echt heel erg vreemd wat ze doen. Het proberen hun advies er door te laten drukken. :mad:

Indien een onderzoeksraad, al dan niet in opdracht van, een advies uitgeeft, hoe kan het dan dat dezelfde raad blijft door hameren m.b.t. hun advies? Het lijkt er dus heel erg op dat deze adviesraad toch wel een stap verder gaat dan enkel adviseren, zij zijn bevoordeeld en niet objectief. Zij behoren een advies uit te brengen en daarmee zou dan de kous af moeten zijn. Vind het dus echt heel erg vreemd wat ze doen. Het proberen hun advies er door te laten drukken. :mad:

OVV is in principe onafhankelijk, mag ongevraagd adviezen uitbrengen. Tot het advies over vuurwerk/Oud en Nieuw werden adviezen van de OVV altijd klakkeloos overgenomen. Dat dat nu niet is gebeurd, is nog te verklaren (diepe angst voor kiezersverlies bij VVD en CDA). Maar dat de OVV zich daar niet bij neer legt, is zeer opvallend. Er wordt een groot politiek spel gespeeld, dat staat wel vast. Zou mij niet verbazen als de VVD een dubbele agenda heeft.

@Grizmo (nog een diehard van vroeger :wink: :bye:)

De onderzoeksraad voor veiligheid doet inderdaad meer dan alleen adviseren. Ik de praktijk hebben ze al vaak een uitkomst van een onderzoek tot ver in de politiek weten door te drukken dan niet bespreekbaar te maken.

Uiteraard is het goed dat zulke instanties bestaan mits ze ook echt voor onze veiligheid opkomen en niet om een vies politiek spelletje te gaan spelen om hun wil door te drammen. Het feit dat zo'n instantie zulke spelletjes speelt, wat overigens niet alleen vuurwerk betreft, zou iedereen wakker moeten schudden en realiseren dat NIETS is zoals het lijkt.

Ik wil hier geen politiek standpunt gaan verkondigen maar het zou ieder zijn ogen moeten openen dat zelfs dit soort instanties en media de boel grootschalig manipuleren om in wat voor hoek dan ook politieke winst te kunnen behalen.

@Grizmo (nog een diehard van vroeger :wink: :bye:)

De onderzoeksraad voor veiligheid doet inderdaad meer dan alleen adviseren. Ik de praktijk hebben ze al vaak een uitkomst van een onderzoek tot ver in de politiek weten door te drukken dan niet bespreekbaar te maken.

Uiteraard is het goed dat zulke instanties bestaan mits ze ook echt voor onze veiligheid opkomen en niet om een vies politiek spelletje te gaan spelen om hun wil door te drammen. Het feit dat zo'n instantie zulke spelletjes speelt, wat overigens niet alleen vuurwerk betreft, zou iedereen wakker moeten schudden en realiseren dat NIETS is zoals het lijkt.

Ik wil hier geen politiek standpunt gaan verkondigen maar het zou ieder zijn ogen moeten openen dat zelfs dit soort instanties en media de boel grootschalig manipuleren om in wat voor hoek dan ook politieke winst te kunnen behalen.

Ha, die Picollo. :bye:

Precies, wat je zegt. Vandaar dat het nu wel heel erg opvalt dat ze wel meer doen dan enkel advies geven.

Hmmmm, ik verwacht op zeer korte termijn een hoop kritische onderzoeken naar:

Wintersport: jaarlijks duizenden ernstige gewonden en meer dan 1 dode.
Amateur voetbal: jaarlijks honderdduizenden (ernstig) gewonden en meerdere doden (hart falen door slechte conditie). Wat kost dit onze maatschappij aan verzuim?
Hobbymatig klussen: vele tienduizenden gewonden en meerdere doden door incapabele mensen die zonder goede uitleg met gevaarlijke machines aan de slag gaan.

:rolleyes:

En vergeet de BBQ niet.
Hoeveel mensen zich jaarlijks wel niet melden bij brandwondencentra.tja wel van de "misbruikers" die ff wat extra fuel erop gooien, maar niet beter weten.Dom dom, maar toch jaarlijks vele brandwonden op armen en gezicht.
En bij bbq-en met gas kan het je soms je leven kosten. Lees er wel vaker over, Alweer een tankje ontploft. ook op plezierjachten.

Hm dan denk ik dat er maar één oplossing is om de mensheid te redden : iedereen thuis werken, alle auto' s dus niet meer nodig, wat inhoud dat dat weer positief is voor het millieu... etc etc.....
Maar wacht, de meeste ongelukken gebeuren binnenshuis .... uhhhh en nu... wat een klote leven eigenlijk he :D

In mijn ogen gaat het OVV zijn boekje te buiten.

Ze zijn een zelfstandig bestuursorgaan waarmee ze de indruk willen wekken dat ze zelfstandig objectief advies geven maar toch geven dit soort berichten en kritiek op de overheid een ander beeld.

Advies hoeft niet opgevolgd te worden omdat er meer factoren meespelen bij het maken van wetten dan alleen veiligheid onderzoek en toch spreken ze minachting uit richting de politiek.

Ze moeten gewoon onderzoek doen en rapporteren en zich niet in de politieke discussie mengen.

In mijn ogen gaat het OVV zijn boekje te buiten.

Ze zijn een zelfstandig bestuursorgaan waarmee ze de indruk willen wekken dat ze zelfstandig objectief advies geven maar toch geven dit soort berichten en kritiek op de overheid een ander beeld.

Advies hoeft niet opgevolgd te worden omdat er meer factoren meespelen bij het maken van wetten dan alleen veiligheid onderzoek en toch spreken ze minachting uit richting de politiek.

Ze moeten gewoon onderzoek doen en rapporteren en zich niet in de politieke discussie mengen.

OVV lijkt gevoelig voor lobbyisten, is misschien ook wel ooit in het leven geroepen als vehikel om via via politiek mee te bedrijven. Heb zelf het gevoel dat de OVV in deze kwestie erg naar het pijpen van de politie danst. Verantwoordelijkheid afschuiven door gemeentes lokale verboden te laten instellen komt op het bordje van de politie terecht (want is niet te handhaven). Het afgewezen OVV-voorstel om knalwerk te verbieden kwam juist uit de koker van de politie.

Mij vorig jaar ook opgevallen dat het nieuws over het O en N-rapport van de OVV uitlekte via RTL. RTL was al eerder het medium waar nieuws uitlekte dat de politietop goed uitkwam.

Overigens is het strafbaar om te lekken uit concept-rapporten van de OVV. Voor zo ver ik weet, heeft de OVV geen aangifte gedaan van het lekken van het O en N-rapport.

Als BCN hebben wij daar vragen over gesteld bij het OVV, echter nooit antwoord mogen ontvangen. Erg vreemd inderdaad. Daarnaast vind ik überhaupt dat hele rapport niet goed in elkaar steken. Ja men heeft er echt wel goede punten in staan, echter zijn veel bevindingen niet onderbouwd of juist onderbouwd op foutieve rapportages.....

Back
Bovenaan