Nieuwe vuurwerkvrije zone rond zorgcentrum Borgstede vanaf jaarwisseling 2018-2019.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
BARENDRECHT – Barendrecht krijgt er tijdens de komende jaarwisseling een nieuwe vuurwerkvrije zone bij, zo maakte burgemeester van Belzen vanavond bekend. Het gebied rond zorgcentrum Borgstede wordt door de burgemeester tot vuurwerkvrije zone gemaakt. De handhaving hiervan is de taak van politie en BOA’s van de gemeente. In de afgelopen jaren was alleen het gebied van winkelcentrum Carnisse Veste en het Middeldijkerplein (en Elf Ranken) een vuurwerkvrije zone. De burgemeester deelde deze informatie vanavond tijdens een gemeenteraadsvergadering.

De SGP/CU fractie had tijdens het vragenkwartiertje van deze vergadering vragen gesteld over de mogelijkheden tot uitbreiding van de vuurwerkvrije zones. Uitbreiding vuurwerkvrije zones De fractie van SGP/Christen Unie is door bewoners van zorginstellingen en seniorencomplexen benaderd met de vraag welke maatregelen er dit jaar worden genomen om vuurwerkoverlast tegen te gaan. SGP/CU raadslid Martijn van Meppelen Scheppink: “Vuurwerkoverlast is ongewenst, zeker rondom zorginstellingen en seniorencomplexen. De fractie van SGP/ChristenUnie is zeker voorstander van uitbreiding van het aantal vuurwerkvrij zones in Barendrecht.

Met name rond zorginstellingen en seniorencomplexen waar door de veelal kwetsbare bewoners veel hinder en overlast als gevolg van vuurwerk wordt ervaren. We zouden graag zien dat na de jaarwisseling een evaluatie van het vuurwerkbeleid in Barendrecht op de agenda van de gemeenteraad komt en we met elkaar nadenken over verdere mogelijkheden en maatregelen om overlast als gevolg van vuurwerk tegen te gaan.” Burgemeester van Belzen gaf daarop aan bereid te zijn om na de jaarwisseling te kijken naar wat er mogelijk is, maar benadrukt wel dat er een balans moet zijn tussen het aantal vuurwerkvrije zones en de mogelijkheid tot handhaving. “Als je het niet kunt handhaven, heeft het ook geen zin. (…) Het is altijd zoeken naar een evenwicht.“

https://barendrechtnu.nl/nieuws/pol...rum-borgstede-tijdens-jaarwisseling-2018-2019

Wat ik mij vooral afvraag is hoe ze dit gaan oplossen. Ik ben zelf woonachtig in Barendrecht en kan niet echt inschatten wat dit voor gevolg zal hebben.

Borgstede.png

Ik heb de kaart er maar even bij gepakt. Het rode is zorgcentrum Borgstede. Hier wonen dus veel dementen en ouderen met problemen. Daaromheen (het witte) zijn de seniorencomplexen en zorginstellingen. Bij die zorginstellingen is niemand met oud en nieuw, omdat de zorg vooral fysio, bloedprikken en andere kleine zorg betreft. Om het witte gedeelte liggen wegen, sloten en een klein park.

Zoals je ziet liggen er naast de witte delen alleen maar woonwijken. Zeker het deel wat er rechts naast ligt, is op nog geen 50m van de gebouwen. Ik kan mij goed voorstellen dat men in het midden van het rode deel geen harde (illegale) knallers wilt hebben. Zeker omdat dit erg galmt en daardoor nóg harder kan worden ervaren. Afgelopen jaren is er met de jeugd overleg geweest en daardoor zijn er de afgelopen twee jaar al geen knallers afgestoken.

Vooral om 00:00 uur zijn er vanuit de woonwijken veel mensen die vuurwerk afsteken. Dat zal dit jaar ook niet anders zijn. Daarom vraag ik mij af waarom dit is ingesteld. De afgelopen twee jaar is er door de jeugd niets (hard) afgestoken 's avonds. Rond middernacht zullen de bewoners hooguit een half uur vanuit de woonwijken de cakes en vuurpijlen (in hoeverre dit mogelijk zal zijn) zien en horen.

Dit is naar mijn idee weer een voorbeeld van de angst van mensen weghalen door rare regels in te stellen in plaats van praten met de maatschappij.

Er woont familie van mij in de straat rechts naast Borgstede. Ik heb het aan ze gevraagd, maar er is nooit iets gevraagd. Daarnaast werkt mijn moeder in Borgstede. Zij geeft aan dat er 2 á 3 ouderen last hebben van het vuurwerk, maar die mensen vergeten het vaak hetzelfde uur nog. Tegenover die 2 á 3 mensen zijn evenveel die juist klaar gaan zitten (héél de avond) bij het raam om vuurwerk te kijken.

Hoe vuurwerk wordt ervaren in de seniorencomplexen zou ik niet weten.

Du3M-qeXQAA6OUT.jpg

Het is dus bekend waar de lijnen liggen; precies waar al heel wat jaren, netjes door iedereen, aan wordt gehouden. Zonde van het geld voor de BOA's die ze nu inhuren voor die ene knal rond 20:00 uur. :bonk:

Laat me raden: 1 van die 2 a 3 mensen die het niet fijn vinden is toevallig de vader/moeder van iemand in de gemeenteraad?

Dat durf ik niet te zeggen. Ik heb de vergadering waarin het is beslist terug gekeken. Het was een mededeling van de burgemeester, er werd niet over gestemd. Het is aangedragen door de SGP/ChristenUnie welke drie zetels bezitten. Tevens komt de burgemeester uit de SGP hoek. Wat ik mij dus afvraag is of en wat de andere leden hiervan vinden.

Wat ik wel goed vind is dat de burgemeester zelf ook aangaf dat een vuurwerkvrije zone alleen nuttig is als het ook daadwerkelijk kan worden gehandhaafd. Hieruit neem ik aan dat een algeheel verbod in Barendrecht alleen van kracht is wanneer het landelijk ook is! :holland:

Back
Bovenaan