Tja, waar moet ik beginnen? Laat ik starten met het feit dat ik denk dat het goed is om een tegengeluid de wereld in te helpen. Vuurwerkcheck doet dit goed door middel van voorlichting (misschien wat laat, maar het is in elk geval serieus),
www.nee-derland.nl doet het om de betutteling in het algemeen aan de kaak te stellen, en ik ken een importeur die 125.000 mensen gaat bereiken met een brief op een A3 flyer (daarover binnenkort meer).
Dit initiatief werkt in mijn ogen averechts. Zelfs ik denk: "heb je die idioten weer". Het beeld dat velen (onterecht) hebben van vuurwerkliefhebbers als 'tokkies', 'uitkeringstrekkers' en 'aso's' wordt hiermee alleen maar gevoed. Schijt hebben aan de regels, geen rekening houden met anderen, en rebels herrie maken als het 'hun' uitkomt.
Als ik tegenstander zou zijn, zou dit mijn beeld bevestigen, en zou ik sneller melding maken als er een knal in de buurt te horen is. En volgens mij is dat niet wat we willen.
In mijn ogen moeten we terug naar een jaar of 15 geleden. Vuurwerk staat voor een feestje, en dat feestje vieren we op 31 december. Ja, het is lastig voor huisdieren en veteranen, maar het is maar 1 dag in het jaar. Ja, het brengt risico's met zich mee, maar laten we voorlichten (destijds door SIRE) en de schade beperken. Want miljoenen Nederlanders vinden geluk in deze traditie (wat ik overigens een klotewoord en argument vind) en dat moeten we koesteren.
Dus houdt alsjeblieft op met het verzieken van ons geluk, hou je aan de regels. En voor de tegenstanders; vind hier een weg in, en laat mensen die er anders over denken alsjeblieft genieten tijdens de jaarwisseling.