Enkel nog geluidsarm vuurwerk aan de orde in Holsbeek (BE)

ylke

VWC lid
Holsbeek Het gemeentebestuur van Holsbeek zal in de toekomst enkel en alleen het gebruik van geluidsarm vuurwerk tolereren en toelaten, dat werd besloten op de voorbije gemeenteraad. Dit op specifieke vraag van N-VA Holsbeek en van zijn gemeenteraadslid Herman Van Criekingen, die beiden uitdrukkelijk pleiten voor dierenwelzijn.

Momenteel mag er in Holsbeek enkel vuurwerk afgelaten worden door particulieren op oudejaarsnacht of mits uitdrukkelijke toestemming van het gemeentebestuur. Of het met oudejaarsavond nog zal knallen, is nog maar de vraag, gezien ze die regel in elke gemeente wel meermaals met de voeten treden. De voorwaarde om vuurwerk aan te steken, is vanaf nu gekoppeld aan het gegeven dat het uitsluitend om geluidsarm vuurwerk mag gaan. Dit zal ook zo in het politiereglement opgenomen worden.

“Geluidsarm vuurwerk is een diervriendelijk substituut voor het jaarlijkse en traditionele vuurwerk. Door toedoen van het lawaai kan er zich bij huis- en boerderijdieren flink wat stress ontwikkelen. Bij geluidsarm vuurwerk kunnen mensen nog steeds genieten van het lichtspektakel. Hierbij worden de dieren echter gevrijwaard van de luide knallen. Geluidsarm vuurwerk wordt trouwens ook nog gepromoot door Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts. N-VA Holsbeek heeft tijdens de voorbije verkiezingscampagne duidelijk ingezet op dierenwelzijn”, vertelt landbouwer Herman Van Criekingen uit Holsbeekse deelgemeente Kortrijk-Dutsel.

Bron

Geluidsarm vuurwerk? Dus vuurwerk zonder knal of burst? Dan blijft er niet zo heel veel meer over... :bonk:

Het is dan de bedoeling dat je het vuurwerk niet aansteekt, maar zelf in de lucht gooit ....
Genieten !! :handsup:

Is er wel gedegen onderzoek gedaan naar hoeveel dieren er daadwerkelijk last van hebben ipv onderbuikgevoel en geklaag van enkelen?

Hmmmm, straks moeten we nog geluidsarm sex hebben. Zie je het voor je? Alleen een beetje gekke bekken naar elkaar trekken tijdens de sex? Zonder geluid geen sex en zonder geluid geen vuurwerk.

ik stel dan ook voor om geluidsarme dieren dan nog enkel toe te laten! Het is helaas het begin van het einde. Het speelt in meer Belgische gemeentes. Probleem is dat in België veel regelgeving, zoals deze, op lokaal niveau besloten kan worden dit in tegenstelling tot bv in Nederland.

Ik ben er bevreesd voor dat dit meer en meer de toekomst gaat zijn. :sad:

Nou breng de romijnse kaarsen maar terug dan:p
En kom maar op met de fontijnen van 2 kilo kruit.
Fish effecten en falling leaves kan ook nog dan.

Ik vraag me echt af waar dit naartoe gaat... Ik ben bang dat ik in de toekomst zelf niet meer mag bepalen of ik vlees eet. Het zal beginnen met een beperkt qoutum, zoals dat ook met de afsteektijden is gebeurd. En het zal oplopen tot een totaal verbod. Alles voor het dieren welzijn, en het welzijn van de mens valt daarbij in het niet.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben écht een dierenvriend. Maar ik heb naar mijn inzien nog een rationeel beeld van de plaats van 'de dieren' in onze samenleving, dit in tegenstelling tot sommige (politieke) partijen.

Dan kunnen ze net zo goed alles verbannen, want alles maakt geluid dat hinderlijk is voor dieren, dieren zelf zijn ook behoorlijk lawaaierig.

Ik vraag me echt af waar dit naartoe gaat... Ik ben bang dat ik in de toekomst zelf niet meer mag bepalen of ik vlees eet. Het zal beginnen met een beperkt qoutum, zoals dat ook met de afsteektijden is gebeurd. En het zal oplopen tot een totaal verbod. Alles voor het dieren welzijn, en het welzijn van de mens valt daarbij in het niet.

Heel reëel vergelijk denk ik inderdaad...
Het klinkt ontzettend idioot, maar dat zeiden we van zwarte pieten en kruidnoten ook! :wink:

Ik denk niet dat je wel eens naast een kilo ( of meer ) fontein hebt gestaan terwijl hij afging. Ik kan je bij deze mededelen dat die verre van gekuidsarm is :D

uchhh... been there done that..*mompelt iets over vandernat fonteinen..* :wink:

Back
Bovenaan