Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 voor 12 Nu of nooit, we moeten in actie komen

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    #46
    Bpn heeft alweer toegestemd met een verbod op pijlen en knalvuurwerk. Als zij al geen moeite er meer willen insteken, denk ik dat het echt allemaal verspilde moeite is. Ik ga me er niet meer druk om maken. Komt er een verbod, dan ga ik ook savonds wel in Duitsland stoken, iets wat ik al jaren overdag doe. Al die negativiteit in de media, ik ga er niet eens meer naar kijken.

    Comment


      #47
      Oorspronkelijk geplaatst door PonPyro Bekijk bericht
      Bpn heeft alweer toegestemd met een verbod op pijlen en knalvuurwerk. Als zij al geen moeite er meer willen insteken, denk ik dat het echt allemaal verspilde moeite is. Ik ga me er niet meer druk om maken. Komt er een verbod, dan ga ik ook savonds wel in Duitsland stoken, iets wat ik al jaren overdag doe. Al die negativiteit in de media, ik ga er niet eens meer naar kijken.
      Je zou denken dat ze instemmen om het verbod te voorkomen maar dat is absoluut niet waar. Jaren geleden gafen ze een vinger (romeinse kaarsen en babypijlen) en nu wil het anti-kamp een heel hand.

      We zijn bezig met een nieuwe generatie vuurwerk-vrij opvoeden. Uiteindelijk "sterven" we als he ware uit.

      Comment


        #48
        Ik heb het idee dat het de branche allemaal wel goed uitkomt. Het vuurwerk dat er naar alle waarschijnlijkheid uit gaat is al het vuurwerk waarvan de marges klein zijn en/of matig verkopen. Het 'grote geld' is te verdienen bij cakes en compounds. Zij zullen het puur economisch bekijken en lijken geen oog te hebben voor de echte problemen. Nu zijn ze af van de artikelen die weinig opleveren en lijkt de verkoop voorlopig gered.

        Ik vind het onwijs jammer dat de branche zo weinig doet voor deze nieuwjaar traditie. Met de juiste mensen op de juiste plek hadden ze de hetze kunnen beperken, want er is onwijs veel onwetendheid onder de gemiddelde Nederlander. Het gros denkt dat we de Cobra's en lawinepijlen gaan verbieden, die gaan van een koude kermis thuis komen. Waarom nooit iemand van de branche aan het woord die het verschil aantoont tussen legaal en verboden vuurwerk?

        Comment


          #49
          De BPN schijnt nog steeds niet door te hebben dat elke vingerbreed die je geeft er alleen maar voor gaat zorgen dat je arm eraf word getrokken om de eerstvolgende jaarwisseling "met het sompige eind" ermee in elkaar gestompt te worden. Zij vertegenwoordigd als belanghebbenden de importeurs en de handelaren en niet de liefhebber. dit is puur pragmatisme en financieel belang. alle andere nobele woorden over traditie zijn niets meer dan lipservice.

          Jammer! dat er geen cohesie is tussen (het volk) en de belanghebbende organisaties zoals oa de BPN. De traditie langzaam weg-gedogen is dus het gebod van het uur (all the way to the bank)

          Comment


            #50
            Oorspronkelijk geplaatst door l166 Bekijk bericht
            Je zou denken dat ze instemmen om het verbod te voorkomen maar dat is absoluut niet waar. Jaren geleden gafen ze een vinger (romeinse kaarsen en babypijlen) en nu wil het anti-kamp een heel hand.

            We zijn bezig met een nieuwe generatie vuurwerk-vrij opvoeden. Uiteindelijk "sterven" we als he ware uit.
            Het gaat bij hun alleen om de belangen van hun eigen portemonnee. Op dat kleine spul zit natuurlijk naar verhouding weinig marge en die producten kunnen ze nog steeds kwijt in het buitenland. Vuurwerk zit bij hun niet in hun hart, maar in hun portemonnee. Zonde voor de aankomende generaties dat ze dit allemaal zullen moeten missen in de toekomst. Gelukkig heb ik dit met mijn kinderen nog wel samen mogen beleven en nog steeds beleef. Blijven toch bijzondere en mooie momenten, vanaf het uitzoeken, bestellen tot het daadwerkelijk afsteken.

            Comment


              #51
              Oorspronkelijk geplaatst door graafgaaf Bekijk bericht
              DE BPN schijnt nog steeds niet door te hebben dat elke vingerbreed die je geeft er alleen maar voor gaat zorgen dat je arm eraf word getrokken om de eerstvolgende jaarwisseling met het sompige eind ermee in elkaar gestompt te worden. Zij vertegenwoordigd de als belanghebbenden de branche en handelaren. en niet de liefhebber. dit is puur pragmatisme en financieel belang. alle andere nobele worden over traditie zijn niets meer dan lipservice.

              Jammer! dat er geen cohesie is tussen (het volk) en de belanghebbende organisaties zoals oa de BPN
              de traditie weg gedogen is dus het gebod van het uur (all the way to the bank)
              Nouja, dat denk ik in dit geval niet. Als dit verbod er komt kan je moeilijk het legale vuurwerk nog aanwijzen als probleem. Wat er overblijft zijn cakes, fonteinen en wat klein grut. Er zal absoluut discussie zijn, maar de overheid zal niet toehappen.

              Maar belangrijker, men wil in Den Haag niet helemaal af van vuurwerkverkoop. Nu is het gereguleerd, en dat is relatief veilig. Zodra het in zijn geheel verboden zou worden, krijg je zolderkamers en garageboxen vol met illegaal vuurwerk(verkoop). Nu is men al panisch als er ergens 100kg legaal vuurwerk ligt, dat is hooguit 4 dagen. Dan gaan we naar een situatie waar er 100kg vuurwerk 365 dagen op de zolder komt te liggen, ook tijdens die warme droge zomers. Voeg daaraan toe dat het vuurwerk ook nog eens zwaarder zal worden, je doet immers al iets wat niet mag, dan komen er vast ook meer (nu illegale) knallers, shells en grote flowerbeds te liggen.

              Een ander probleem is dat veel ondernemers afhankelijk zijn van vuurwerkverkoop, en zonder de verkoop ten onder zouden gaan.

              Nee, als men in Den Haag gaat bekijken of een algeheel verbod een oplossing is, dan komen ze daar snel van terug.

              Misschien ben ik naïef, maar ik ga er vanuit dat men niet compleet achterlijk is.

              Edit: Ik denk overigens wel dat de branche de kans gaat krijgen om restvoorraden dit jaar nog te kunnen verkopen. Bij de Romeinse kaarsen, Babypijlen, grote single shots en F3 Chinese rollen is er immers ook een uitloop jaar geweest.

              Comment


                #52
                Oorspronkelijk geplaatst door Arahon Bekijk bericht
                Misschien ben ik naïef, maar ik ga er vanuit dat men niet compleet achterlijk is.
                We gaan het met z'n allen meemaken. Ik ben pessimistisch van aard en denk dat het Den Haag in t verlengde van Brussel niet te doen is om legaal, illegaal, knal vuurpijlen en singleshots of CAT1 maar het vuurwerk zelf dat de ban in moet.

                Comment


                  #53
                  Oorspronkelijk geplaatst door graafgaaf Bekijk bericht
                  De BPN schijnt nog steeds niet door te hebben dat elke vingerbreed die je geeft er alleen maar voor gaat zorgen dat je arm eraf word getrokken om de eerstvolgende jaarwisseling "met het sompige eind" ermee in elkaar gestompt te worden. Zij vertegenwoordigd als belanghebbenden de importeurs en de handelaren en niet de liefhebber.
                  Ik vind er ook wel wat van, maar in dit geval had ik weinig anders van de BPN verwacht... hoewel, ik had wel wat meer aandacht voor de echte problematiek en de gevolgen verwacht. Dat blijft onderbelicht in hun laatste statements. Maar het volgen van het OVV-rapport hing wel heel nadrukkelijk in de lucht.. en is in de kern misschien wel verstandig ook.

                  Comment


                    #54
                    Oorspronkelijk geplaatst door leo303 Bekijk bericht
                    Maar het volgen van het OVV-rapport hing wel heel nadrukkelijk in de lucht.. en is in de kern misschien wel verstandig ook.
                    Ik snap de behoefte om deze bittere pil te nuanceren maar ik kan er niet in meegaan.

                    Comment


                      #55
                      Oorspronkelijk geplaatst door graafgaaf Bekijk bericht
                      Ik snap de behoefte om deze bittere pil te nuanceren maar ik kan er niet in meegaan.
                      Ik kan hierin ook niet meegaan. Bedoel als OVV een onderzoek doet naar auto's, voetballen en alcohol, dan dat al die dingen ook verboden moeten worden gezien de vele ongevallen, doden en schades die dat alles opleveren.

                      Comment


                        #56
                        Oorspronkelijk geplaatst door graafgaaf Bekijk bericht
                        Ik snap de behoefte om deze bittere pil te nuanceren maar ik kan er niet in meegaan.
                        Als je het afzet tegen een mogelijk totaalverbod, dan kun je het als een compromis zien..
                        Als je het afzet tegen de werkelijke problemen en oorzaken, dan is het een kansloze actie van de branche.

                        Ik weet het niet zo goed, maar ik snap deels wel de stap van de BPN, al had ik daar zeker weten veel meer kanttekeningen bij geplaatst en inzet gevraagd van de andere partijen in de kwestie om OOK de bron(nen) van het probleem aan te pakken.. Anders gezegd, ze geven wel erg snel toe lijkt het, zonder wisselgeld te vragen..

                        Comment


                          #57
                          Oorspronkelijk geplaatst door leo303 Bekijk bericht
                          Als je het afzet tegen een mogelijk totaalverbod, dan kun je het als een compromis zien..
                          Als je het afzet tegen de werkelijke problemen en oorzaken, dan is het een kansloze actie van de branche.

                          Ik weet het niet zo goed, maar ik snap deels wel de stap van de BPN, al had ik daar zeker weten veel meer kanttekeningen bij geplaatst en inzet gevraagd van de andere partijen in de kwestie om OOK de bron(nen) van het probleem aan te pakken.. Anders gezegd, ze geven wel erg snel toe lijkt het, zonder wisselgeld te vragen..
                          Als ze een klein beetje verstand hebben van lobbyen, dan is dat wisselgeld er zeker weten. Alleen komt dat later naar buiten. Ze kunnen ook tellen bij de BPN; er was al een Kamermeerderheid voor deze stap. Kortom: kansloos om daar nog wat aan te doen. VVD en CDA zaten in een lastig parket. De branche heeft ze nu uit de brand geholpen. Die partijen kunnen nu simpel verwijzen naar de branche en zo geen gezichtsverlies lijden onder hun achterban.
                          Sterker nog; zij kunnen met deze deal juist naar hun achterban toe en uitdragen dat de traditie van consumentenvuurwerk (voorlopig) behouden blijft. Ongetwijfeld zullen ze dan ook met maatregelen komen tegen illegaal vuurwerk, want dat voorzetje werd vandaag ook al gegeven door de BPN.

                          Als de BPN dat spel een beetje snapt, weten ze dat ze daar iets voor terug kunnen vragen. Daarnaast waren de andere coalitiepartijen D66 en de CU ook voor een verbod op knal en pijlen. Normaal gesproken ligt hier een deal onder waarbij het overige vuurwerk voorlopig ongemoeid blijft. Ook de eventuele verkoop van restvoorraden knalvuurwerk en vuurpijlen eind dit jaar kan daar onderdeel van zijn.

                          Het probleem is alleen dat er volgend jaar verkiezingen zijn, en afspraken dus gelden tot en met maart 2021. Daarna worden de kaarten weer volledig nieuw geschud. Een nieuwe coalitie maakt nieuwe afwegingen, die hebben geen boodschap aan afspraken met de branche.

                          Let op: zoals bovenstaand gaat een gemiddeld lobbytraject (heb een aantal jaren in de Tweede Kamer rondgelopen). De vraag is of de BPN voldoende kennis en gevoel in huis heeft om dit soort politiek spel op hoog niveau te spelen.

                          Comment


                            #58
                            Echt waar, met zo’n belangenvereniging geef je de moed toch op ....
                            Het argument dat consumenten vuurwerk niet gevaarlijk is, kun je zo de prullenbak in smijten als je akkoord gaat met een verbod op rotjes. Kan je toch niet voorstellen dat je overdag met de kids alleen nog categorie 1 kunt stoken. Want dat is het volgende wat ze best kwijt willen kan ik me voorstellen. Wat een kneuzen ....

                            Comment


                              #59
                              Oorspronkelijk geplaatst door l166 Bekijk bericht
                              Misschien dat je hier ook iets mee kan? https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vuurwerkletsel

                              Zie de dalende trendlijn en dat incl. met meer vuurwerkverkoop en een grotere bevolking door de jaren heen.

                              De normale burger denkt door de media dat het dit jaar helemaal de spuitgaten uit is gelopen. Terwijl er juist selectief nieuws wordt voorgeschoteld.
                              Hier staat ook e.e.a. aan statistiek vermeld met bronnen.

                              Comment


                                #60
                                Het is me inmiddels wel duidelijk waarom men alles (zogenaamd) achter de schermen doet. Zoals eerder aangegeven, het is puur eigen gewin of ze hebben het diplomatieke niveau van een zak hooi.

                                Comment

                                Working...
                                X