Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 voor 12 Nu of nooit, we moeten in actie komen

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    #16
    Oorspronkelijk geplaatst door elburgersc Bekijk bericht
    Als je al zo begint kom je niet ver dat snap je natuurlijk wel toch!! Dit is een goed verhaal en hier moeten we gewoon wat mee doen uiteraard..
    Je hoeft niet zo te schreeuwen..
    De branche zelf had al veel eerder op de voorgrond moeten treden. Deze hetze is niet van de laatste 2 jaar he maar al minimaal 10 jaar bezig. Zij zullen echt op de achtergrond wel eea gedaan hebben maar nooit op de voorgrond. En dat is waar de zieltjes te winnen zijn. Kijk maar op facebook onder alle vuurwerkgerelateerde berichten; de haters zijn er veel meer aanwezig dan de liefhebbers.

    Comment


      #17
      Oorspronkelijk geplaatst door koetje Bekijk bericht
      De branche zelf had al veel eerder op de voorgrond moeten treden.
      Dat wijzen heeft dus totaal geen zin. Steunen ze het initiatief, dan is dat mooi mee genomen, zo niet dan doen we het zonder hun.

      Aan de topicstarter ... goed initiatief, en zo als jij al aangeeft zijn er kleine groepen als bezig. Deze moeten worden gebundeld. Ik zelf was al bezig en ook Marchell van evo toont al initiativen. Daar naast lees ik hier dat er nog velen graag actie willen ondernemen. Gebruik dexe kans.
      Als ik voor mij zelf praat, dan sluit ik mij graag aan. Ik wacht met smart op een bericht van jou.
      Vuurwerk doet de duivels dansen

      Comment


        #18
        misschien kunnen we een pro vuurwerk liedje maken !

        Comment


          #19
          Oorspronkelijk geplaatst door koetje Bekijk bericht
          Kijk maar op Facebook onder alle vuurwerkgerelateerde berichten; de haters zijn er veel meer aanwezig dan de liefhebbers.
          Excuses dat ik hier even op inbreek. Facebook evenals bv een Tumblr staan er nou niet bepaald om bekend de meest "neutrale" platformen te zijn. Ik denk eerlijk gezegd dat de cijfers "onafhankelijke representatieve peilingen" van diverse "nieuws outlets" die wij nu voor onze kiezen krijgen helemaal niet zo representatief zijn als dat men ons wil doen geloven. De doorslag in deze kwestie ligt zoals altijd niet bij de uitgesproken voor of tegenstanders maar bij de grijze massa. De meest positieve maar ook gemengde reacties las ik op Youtube GeenStijl en FOK. De pol van Geenstijl schetst naar mijn idee een beter beeld van de huidige veredeling van voor en tegenstanders.

          Comment


            #20
            Oorspronkelijk geplaatst door laurence Bekijk bericht
            misschien kunnen we een pro vuurwerk liedje maken !

            Hahahahaha,ik hou van je humor...

            16 reacties in dit topic, dat zegt wel genoeg toch.

            Iedereen denkt volgens mij dat de liefhebbers veel grotere aantallen hebben dan er daadwerkelijk zijn. We zijn zwaar in de minderheid, kijk maar om je heen tijdens oud en nieuw. Iedere 6e of 7e huis steekt af, de rest niet.

            Comment


              #21
              Misschien een keertje aan tafel gaan zitten bij het anti-vuurwerkplatform 'Jinek' met meedere voorstanders.
              Waarschijnlijk wordt je alleen uitgenodigd met alleen maar tegenstanders aan tafel. Zijn ze goed in.
              Een rotje is geen bom!

              Comment


                #22
                Oorspronkelijk geplaatst door laurence Bekijk bericht
                misschien kunnen we een pro vuurwerk liedje maken !
                op de beat van ~ Don't Believe The Hype~ Dingetje stijl ~ praat geen poep

                Comment


                  #23
                  Ik heb wel een aantal grote vlogger/tuber een berichtje gedaan om aandacht te vragen voor de petitie. met die miljoenen volgers valt vast wel wat nuttigs te doen.

                  Comment


                    #24
                    Goed initiatief, maar wel 3 vragen vooraf:

                    Wat zou voor jou het resultaat moeten zijn van een dergelijk symposium? Een gezamenlijke denkrichting, draagvlak, plan van aanpak? Een symposium zie ik slechts als kick-off, de follow up bepaalt het daadwerkelijke succes.
                    Natuurlijk heb je op een vuurwerkforum veel steun voor je initiatief, maar bij wie ligt het balletje nu? Ligt het balletje nu en straks bij jou? Zo nee, ga jij contact opnemen met de partij die de kar (in jouw ogen) moeten trekken?
                    Ik verwacht dat de media over een paar dagen / weken wel genoeg heeft van vuurwerk (op momenten na zoals het wetsvoorstel dat in de maak is), wat is jouw timing met dit initiatief: moeten we NU gehoord worden en snel handelen of is het eerder starten met het voorbereiden van een gedegen en breedgedragen plan (wat meer tijd nodig heeft)?

                    Comment


                      #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door laurence Bekijk bericht
                      Ik heb wel een aantal grote vlogger/tuber een berichtje gedaan om aandacht te vragen voor de petitie. met die miljoenen volgers valt vast wel wat nuttigs te doen.
                      Heb hem bij aw fireworks voorbij zien komen, de vraag voor het ondertekenen van de petitie.
                      16e jaar op vuurwerkcrew!!

                      Comment


                        #26
                        Ennnn we hebben weer een Groen Linkser in ons midden!!!

                        In ieder geval heeft deze zijn huiswerk gedaan door Funke te koppelen aan zijn nickname, herkenen van kwaliteit is in ieder geval gelukt in deze!

                        Oorspronkelijk geplaatst door funkeliefhebber Bekijk bericht
                        Cat1 mogen ze ook afschaffen dat al maanden voor December word afgestoken !

                        Comment


                          #27
                          Als er iemand hier rechts is ben ik het wel, ik geef alleen aan dat Cat1 voor heel veel overlast zorgt zodat wij als liefhebbers van echt vuurwerk hier problemen van ondervinden. Net als al die youtubbers die dit volop promoten, vind je 100 pakken knetterlint in een woonwijk normaal op 1 september?

                          Comment


                            #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door funkeliefhebber Bekijk bericht
                            Als er iemand hier rechts is ben ik het wel, ik geef alleen aan dat Cat1 voor heel veel overlast zorgt zodat wij als liefhebbers van echt vuurwerk hier problemen van ondervinden. Net als al die youtubbers die dit volop promoten, vind je 100 pakken knetterlint in een woonwijk normaal op 1 september?
                            Ik vind dat je een punt hebt. Zelf denk ik ook dat het vroegtijdig, en niet normaal gebruik van cat.1 spul meer kwaad doet dan dat we denken. Veel mensen kunnen geen onderscheid maken en hebben bij alles wat ze zien en horen het over "vuurwerk" ,en dat is ook wel logisch, niet iedereen is freak. Daarom zou het goed zijn om ook de verkoop/afsteektijden van cat.1 aan te passen, hoe spijtig ook voor mensen die er wel normaal mee om kunnen gaan.
                            2024 >> 25

                            Comment


                              #29
                              Hier maar weer eens een voorbeeld bericht met een kop die misschien wel verkoopt?

                              Vuurwerkverbod mogelijk gevaarlijker dan gedacht!


                              De huidige stand van zaken.
                              Ieder jaar wordt er meer en meer legaal vuurwerk verkocht, afgelopen jaarwisseling werd er een record gehaald met 77 miljoen Euro aan vuurwerkverkoop. Dat kwam neer op ongeveer 14.000 ton (14 miljoen kilo) aan legaal vuurwerk. Echter komt er jaarlijks ook zo rond de 2 miljoen kilo aan illegaal vuurwerk ons land binnen, waar maar een schijntje van wordt onderschept.

                              Bij het overgrote deel van de problematiek waarbij daadwerkelijk vuurwerk is gebruikt (vernielingen, geweld tegen hulpverleners, zware verwondingen en zelfs doden), gaat het om illegaal en dus al verboden vuurwerk. Bij het andere deel is gedrag een oorzaak van de problematiek. Ook bij de verwondingen door legaal vuurwerk. Geen van de oogslachtoffers droeg een vuurwerkbril en had men de bril wel gedragen, waren de verwondingen niet ontstaan of tot een minimum beperkt.

                              En het milieu dan?
                              Volgens meerdere onderzoeken, waaronder die van Scientias (een wetenschappelijk onderzoeksbureau), wordt er met de jaarwisseling ongeveer 3.5 miljoen CO2 uitgestoten. Ter vergelijking: iedere dag stoot de Eemshaven (in Groningen) 20.5 miljoen kilo CO2 uit. Jaarlijks stoot de Nederlandse industrie ongeveer 91.4 miljard kilo CO2 uit, dat komt neer op 250 miljoen kiloCO2 per dag.
                              Vuurwerk met de jaarwisseling stoot heeft dus nog geen 1% aandeel in de dagelijkse CO2 uitstoot.

                              Fijnstof is ook een bijproduct van vuurwerk, deze concentratie is met de jaarwisseling inderdaad een stuk hoger dan normaal, echter zit dit wel hoger in de lucht en is ook nog eens verdeeld. Mensen met luchtwegproblemen zullen er inderdaad wat meer last van hebben, het is vergelijkbaar met de hoeveelheid die in de buurt van een snelweg wordt gemeten. Staat er echter een beetje wind, is de concentratie ook zo weer weg.

                              Als we alles dan een beetje naast elkaar leggen, lijken de cijfers over vuurwerk in het milieu heel hoog, maar in werkelijkheid zijn het best lage cijfers. Met carpoolen en het schoner maken van de industrie is enorm veel meer winst voor het milieu te behalen.

                              Stoere jongens.
                              We zien ieder jaar weer met de jaarwisseling, dat er een groep is die zich niet kan gedragen. Het woord zegt het al, gedrag. Hulpverleners worden aangevallen, er worden dingen vernielt en auto’s worden in brand gestoken. Maar wacht, dit is toch niks nieuws? Dat gebeurt het hele jaar door. Gemiddeld zijn er ieder weekend ongeveer 29 gevallen van geweld tegen hulpverleners, dan wel verbaal, dan wel fysiek. Veelal veroorzaakt door zwaar beschonken, stoere jongens in groepen en vaak na het stappen. Er zijn mensen die zich niet kunnen gedragen, de grens opzoeken, oprekken en er ver over heen gaan.

                              Vrijwel het gehele jaar komt daar geen vuurwerk aan te pas en lijkt niemand het erg te vinden. Dat vinden we allemaal wel, maar we zeggen er niet veel over, behalve tijdens de jaarwisseling, dan heeft iedereen er zijn of haar mening over. Terecht dat je er een mening over hebt, maar blijf dan wel met beide voeten op aarde en erken dat het een gedragsprobleem is, wat het hele jaar speelt en schuif het niet af op het middel wat men gebruikt voor het gedrag, maar ach, dat is wel lekker makkelijk.

                              Potentieel gevaarlijk!

                              Waarom is een verbod dan mogelijk gevaarlijk? De problematiek zit hem in het gedrag en de handhaving ervan. De politie klaagt nu al dat ze, het hele jaar door, veel mensen te kort komt, veel te veel administratie moeten doen bij een arrestatie en aangifte en dat ze middelen te kort komt. Ook met de jaarwisseling is er een flink te kort aan handhavingskracht.

                              Duindorp is een mooi voorbeeld. Mensen waar je eigenlijk geen last van had, gaan zich nu verzetten tegen de beslissingen van de lokale overheid, terwijl die weg zijn gelopen voor het werkelijke probleem, het handhaven van de gestelde regels, omdat ze bang waren dat het nog verder uit de hand zou gaan lopen. Hadden ze toen gehandhaafd, hadden ze hun vreugdevuren nog kunnen houden en was er nu niks aan de hand geweest.

                              In Duindorp is het 1 of enkele wijken waarin het mis ging, maar met een vuurwerkverbod zal dit landelijk gaan spelen. Dat zal langzamerhand wel af gaan nemen, maar de eerste paar jaarwisselingen met een verbod zal het waarschijnlijk zo gaan, eenmaal afgezakt hou je enkel de echte raddraaiers over, die je nu ook al hebt en je bent niks opgeschoten in de aanpak van de problematiek, hebt een aantal jaar een jaarwisseling from hell gehad en de burger is weer een traditie kwijt.

                              Weglopen voor het probleem.
                              Alles bij elkaar lijkt het er dus op dat de overheid, met het serieus overwegen van een vuurwerkverbod, weg probeert te lopen van de echte problemen, namelijk: het handhaven van de regels die in ons land gelden. In theorie zal je denken dat een verbod zal werken, want het mag niet meer, dus doet men het niet meer, maar dat is gewoon je kop in het zand steken. Men doet nu ook al iets wat niet mag, dus waarom dan niet meer?

                              Dat iedere knal met een verbod verboden is en dus makkelijke te controleren is, is natuurlijk ook onzin, want er gaan 100 knallen af op 1 of 2 handhavers en die kunnen niet overal tegelijk zijn natuurlijk, net zoals nu eigenlijk. Met open grenzen is het sowieso te makkelijk voor mensen om iets binnen te halen wat verboden is, drugs, wapens, mensen(smokkel) en dus ook vuurwerk. Dweilen met de kraan open, water naar de zee dragen, er zijn genoeg gezegdes voor. Het enige wat een verbod uit zal halen, is dat de “brave” burger zijn of haar potje vuurwerk niet voor de deur af kan steken om 12 uur met oud en nieuw, de burger waar je nu ook al geen last van hebt.

                              Wij snappen heel goed dat het lastig is om een probleem op te lossen wat zich zo moeilijk laat aanpakken. Het roepen voor een verbod is heel makkelijk als je niet weet wat er werkelijk speelt, maar het lost gewoon niet het probleem op, het probleem kan mogelijk, vooral de eerste jaren met een verbod, verergeren. Stop met het verbieden van zaken die het probleem niet zijn en ga handhaven op de problemen die er wel zijn. Zolang je dat (nog) niet lukt, ga je geen enkele andere manier vinden om het probleem op te lossen, tenzij je mensen opsluit in hun eigen huis, maar of je dat moet willen, denk het niet.

                              Comment


                                #30
                                Meteen indienen! Top verhaal.

                                Comment

                                Working...
                                X