Vrijdag 22 augustus 2008 was het dan zover, ons eerste bezoek bij één van de grootste importeurs; Breeschoten "de Kruiterij" (hierna te noemen als BKV). Ook voor hen was het de eerste keer dat zij mensen van een vuurwerkwebsite op visite kregen en wij waren dus zeer benieuwd naar hoe het gesprek zou gaan verlopen.
Eenmaal aangekomen in Veenendaal werden wij ontvangen door Maurice en Theo Pieter en direct konden wij de goede sfeer proeven. We mochten plaatsnemen in een grote ruimte waar langs de wand een groot deel van het assortiment uitgestald staat en waar meerdere tafels staan om zo meerdere klanten tegelijk te kunnen helpen.
Het gesprek kwam direct op gang, na elkaar even voorgesteld te hebben, hebben wij vragen kunnen stellen over BKV en hun aanpak, natuurlijk stonden zij ook open voor de vragen van de leden. Allereerst vroegen wij ons natuurlijk af hoe het kan dat de vuurwerkfreak het vuurwerk van BKV voornamelijk als duur vuurwerk ziet, maar dat zij toch zo ontzettend groot zijn in de markt, hierop kregen wij een perfecte uitleg met een visie die ons nog niet zo goed is uitgelegd, maar die wel voor zich spreekt voor een importeur; ze geven duidelijk aan dat ze marketinggericht bezig zijn, dus als een dure en grote cake beter verkoopt, dan zetten ze die er gewoon in. Kwaliteit is uiteraard wel belangrijk en daar zorgen ze dan ook voor, maar de consument gaat voor groter en duurder = beter, dus daar spelen zij vol op in. Een demo word dan ook niet gegeven, dat geld stoppen ze in andere reclames zoals de radiospots op radio 538, Veronica, Q-music en SLAM FM! waarmee ze communiceren met de consument, dat is een stuk winstgevender dan een demo voor bestaande winkeliers en eventueel een nieuwe, de bestaande winkeliers worden tevens allemaal persoonlijk bezocht met een op maat gemaakte presentatie. Het is een visie waar je wel aan denkt, maar waar je niet diep over gaat zitten denken. Zo onderbouwde Maurice ook de opmerking over de duurste cake van €159,-, want de cake van €159,- is heel prijzig, maar niet te duur. Oke, als vuurwerkfreak zie je dat anders, maar hij gaf als voorbeeld dat die van €159,- per 1/1 omverpakt is, alle kosten van verpakking komt dus op die ene cake terecht. Neem nou een even zo groot karton met 19s cakes, dan is de verpakking 6/1, zijn de kosten even hoog, wordt verdeeld over 6 cakes, maar die cakes zijn dan bijv. 27.50, nouja, x6 = 165,-. De Chinezen rekenen niet in grammen kruit, maar in volume en bewerkelijkheid van het product, naast alle hoge kosten van kooien en karton komen er dus ook hoge kosten bij door de dure containers, hoe groter het volume van een karton, hoe minder er in een container passen en dan moet je dus meer containers importeren, een zeer duur geintje. Een andere manier van rekenen, maar wel een logica natuurlijk, daarbij zei Maurice; "als je één grote, dure cake hebt, dan is de rest allemaal goedkoper, daar kijkt men naar", en dat is waar natuurlijk. De cakes van BKV zijn in vergelijking met de andere importeurs veel hoger en breder, dit is een bewuste keuze, want de effecten met Special Space Powder-kruit komen op een grotere hoogte beter tot hun recht qua kleurstelling en uitwerking.
Nieuwe producten
Natuurlijk waren wij ontzettend benieuwd naar de nieuwe producten voor dit jaar, maar hierover konden ze heel kort antwoorden, die komen er niet! Ook dit is
weer met een goede reden, want BKV speelt hiermee op safe i.v.m. de productie- en het vervoersverbod van vuurwerk in China ten tijde van de Olympische Spelen, een welbekend probleem voor 2008. Bij BKV hechten zij ontzettend veel waarde aan de correcte levering, men wilt tot op het laatste moment van de verkoop geen "nee" hoeven te verkopen en een nabestelling tijdens de verkoopdagen is binnen 3 uur geleverd, hiervoor is het dus belangrijk dat alles wat in de folder gedrukt staat er ook is en voldoende op voorraad is. Gezien het probleem met de productie en het vervoer hebben zij ervoor gekozen om zich te richten op het bestaande assortiment en daarmee wel de winkeliers tot op het laatste moment van hun bestellingen te voorzien, ze leveren dan ook tot het einde van de dag op 31 december. Daarnaast hebben zij in 2007 een grote hoeveelheid nieuwe producten gelanceerd, 25 nieuwe 500-grams artikelen en hele nieuwe lijnen zijn erbij gekomen. Er is wel een wijziging gekomen bij de Flower Thunder Battery, deze gaat van 12 schoten naar 16 schoten, dit vanwege een verbetering van de stabiliteit van de cake.
Voor het jaar 2009 staan er wel alvast nieuwe en volgens BKV spraakmakende producten op de planning, we zullen dus een jaartje geduld moeten hebben.
Contact en websites
BKV heeft 2 keer per jaar contact met hun afnemers, daarvan is de eerste keer in januari om te evalueren, de eventuele klachten van zowel de dealers als de consument worden direct en zorgvuldig afgehandeld en de ideeën die men heeft worden meegenomen en besproken binnen BKV.
Wat BKV ook sterk kenmerkt zijn de vele websites; Breeschoten.nl, DEvuurwerkwinkel.nl, VuurwerkBon.nl, VuurwerkConcurrent.nl en VuurwerkShow.nl. Al deze sites ondergaan dit jaar een re-style, er zullen veel vernieuwingen komen en de sites worden nog beter op elkaar afgestemd. Devuurwerkwinkel.nl blijkt een groot succes met op hoogtijdagen in december een 20.000 unieke bezoekers en daarnaast is de VuurwerkBon ook een gat in de markt gebleken, deze zullen we dit jaar overal tegen kunnen komen, misschien krijg jij hem ook wel in o.a. je Kerstpakket.
Vragen van de leden
Na deze uitgebreide uitleg was het tijd voor enkele vragen van de leden;
Deze vraag is hierboven uitgebreid beantwoord, een duidelijke verantwoording van deze prijzen.
Bij deze vraag kwam direct een folder tevoorschijn en duidelijk was dat ze wel degelijk een aantal mooie goedkope cakes aanbieden, maar ze vinden zelf ook dat er wat meer aandacht aan besteed mag worden, dit staat dan ook in de planning voor 2009.
Dit jaar zal axCent dus geen veranderingen doormaken, maar ze willen in de toekomst zeker nog een keer wat toevoegen aan deze lijn.
De vraag naar deze DVD heeft hen overspoeld met reacties, het was niet meer te doen om iedereen te beantwoorden, per dag gingen er zo ontzettend veel doorheen dat het niet meer kon. Naast dat vuurwerksites ermee promoten kwam het ook op sites te staan welke links plaatsen naar gratis te verkrijgen artikelen, hiermee is het totaal uit de hand gelopen, het versturen van DVD's werd een dagtaak.
Ze kijken dus naar de markt, wat verkoopt het beste en hoe moet je dat verkopen. Ze bieden kwaliteit aan, ze staan bekend om de goede burst en prahctige kleuren natuurlijk, maar de vormgeving e.d. van de cakes ook vooral ook afgestemd op de markt. Het antwoord is eerder in het verslag al verduidelijkt, hopelijk is je vraag zo beantwoord.
Het krantje van Halfords maken zij niet, die wordt gemaakt door Halfords zelf en het minder grote assortiment komt voornamelijk door de opslagcapaciteit. Dat er daar een "suf" assortiment te vinden is, dat ligt dus niet bij BKV, maar bij Halfords zelf. Het imago van BKV moet je bekijken op bijv. DEvuurwerkwinkel.nl, daar staat wat ze allemaal aanbieden en daar draait het om, dat is was zij willen uitstralen. De eerste importeur met een webwinkel, een uniek concept met de VuurwerkBon, radioreclame op 538, Veronica, Q-music, SLAM FM! en promotieacties van de VuurwerkBon met diverse grote multinationals zoals Goodyear, SAP software enz.
Bij SSP (Special Space Powder) is het soortelijk gewicht lichter dan van normaal kruit. Hierdoor gaat er per tube in verhouding meer kruit in, waardoor het effect groter, harder en de kleuren helderder zijn, dit gepatenteerde kruit wordt alleen toegepast in de producten van BKV. Het verschil in prijs is voor BKV minmaal, maar hierdoor is de kwaliteit van het product beter als van vergelijkbare producten.
Goed nieuws, deze komen dit jaar weer in het assortiment, pakjes van 2 stuks.
In 2008 dus niet.
Rondleiding
Na alle vragen kregen wij nog een rondleiding over het terrein, als eerste liepen wij naar het pand ernaast om de 2e showroom en ontvangstruimte te bezichtigen. Het assortiment is te groot om alles in 1 showroom te kunnen plaatsen, deze zag er dan ook wat anders uit als waar wij hebben gezeten, maar ook hier was weer alles strak ingericht. Ook de winkeliers hebben het vaak zo strak ingericht d.m.v. de zwarte stellingen welke BKV haar dealers aanbiedt, een mooie uitstalling voor de producten. In de hal van dat pand is een trap welke bedekt is met Ferro-cakes en er staat een originele TucTuc, onze Fred mocht daar even in zitten en dat levert leuke foto's op!
Het was tijd om ook het bunkercomplex achter op het terrein te bekijken, in de bunkers staat al een flinke hoeveelheid vuurwerk opgeslagen en dit zal uiteraard nog voller komen te staan in de komende maanden. We hebben onze ogen weer uit mogen kijken naar de hoge stapels van dozen vuurwerk, het blijft mooi om te zien. In een bunker kan het altijd snel vochtig worden, BKV heeft dit opgelost d.m.v. vloerverwarming in de bunkers, hierdoor is het mogelijk om het temperatuursverschil te minimaliseren en dus ook een te hoge luchtvochtigheid niet toe te laten, wat ten goede komt aan de kwaliteit van het product. Daarbij heeft men een speciaal systeem geïnstalleerd waardoor men niet vanaf de buitenkant het blussysteem in werking kan zetten, hiervoor moet daadwerkelijk in de bunker vuur en/of rook worden gesignaleerd, dit is natuurlijk uit voorzorg voor criminaliteit, want anders is ineens al je vuurwerk doordrenkt met water door slechts vernieling van buiten de bunkers.
Nadat we de bunkers hadden bekeken kregen we nog het een en ander aan merchandising mee en gingen we nog even eten, een specialiteit van de omgeving; de Colijnburger. Na deze heerlijke maaltijd zijn wij teruggegaan naar de showroom waarna wij na een gesprek over het succes van de VuurwerkBon weer op huis zijn aangegaan.
Wij willen Breeschoten "de Kruiterij", met in het bijzonder Maurice en Theo Pieter, ontzettend bedanken voor het hartelijke en gastvrije ontvangst. Wij hebben een prima beeld kunnen krijgen en alles wat wij wilden weten is beantwoord, graag zien wij elkaar weer op een volgende afspraak!
Er zijn nog meer foto's gemaakt natuurlijk, deze zijn *hier* te vinden.
Eenmaal aangekomen in Veenendaal werden wij ontvangen door Maurice en Theo Pieter en direct konden wij de goede sfeer proeven. We mochten plaatsnemen in een grote ruimte waar langs de wand een groot deel van het assortiment uitgestald staat en waar meerdere tafels staan om zo meerdere klanten tegelijk te kunnen helpen.
Het gesprek kwam direct op gang, na elkaar even voorgesteld te hebben, hebben wij vragen kunnen stellen over BKV en hun aanpak, natuurlijk stonden zij ook open voor de vragen van de leden. Allereerst vroegen wij ons natuurlijk af hoe het kan dat de vuurwerkfreak het vuurwerk van BKV voornamelijk als duur vuurwerk ziet, maar dat zij toch zo ontzettend groot zijn in de markt, hierop kregen wij een perfecte uitleg met een visie die ons nog niet zo goed is uitgelegd, maar die wel voor zich spreekt voor een importeur; ze geven duidelijk aan dat ze marketinggericht bezig zijn, dus als een dure en grote cake beter verkoopt, dan zetten ze die er gewoon in. Kwaliteit is uiteraard wel belangrijk en daar zorgen ze dan ook voor, maar de consument gaat voor groter en duurder = beter, dus daar spelen zij vol op in. Een demo word dan ook niet gegeven, dat geld stoppen ze in andere reclames zoals de radiospots op radio 538, Veronica, Q-music en SLAM FM! waarmee ze communiceren met de consument, dat is een stuk winstgevender dan een demo voor bestaande winkeliers en eventueel een nieuwe, de bestaande winkeliers worden tevens allemaal persoonlijk bezocht met een op maat gemaakte presentatie. Het is een visie waar je wel aan denkt, maar waar je niet diep over gaat zitten denken. Zo onderbouwde Maurice ook de opmerking over de duurste cake van €159,-, want de cake van €159,- is heel prijzig, maar niet te duur. Oke, als vuurwerkfreak zie je dat anders, maar hij gaf als voorbeeld dat die van €159,- per 1/1 omverpakt is, alle kosten van verpakking komt dus op die ene cake terecht. Neem nou een even zo groot karton met 19s cakes, dan is de verpakking 6/1, zijn de kosten even hoog, wordt verdeeld over 6 cakes, maar die cakes zijn dan bijv. 27.50, nouja, x6 = 165,-. De Chinezen rekenen niet in grammen kruit, maar in volume en bewerkelijkheid van het product, naast alle hoge kosten van kooien en karton komen er dus ook hoge kosten bij door de dure containers, hoe groter het volume van een karton, hoe minder er in een container passen en dan moet je dus meer containers importeren, een zeer duur geintje. Een andere manier van rekenen, maar wel een logica natuurlijk, daarbij zei Maurice; "als je één grote, dure cake hebt, dan is de rest allemaal goedkoper, daar kijkt men naar", en dat is waar natuurlijk. De cakes van BKV zijn in vergelijking met de andere importeurs veel hoger en breder, dit is een bewuste keuze, want de effecten met Special Space Powder-kruit komen op een grotere hoogte beter tot hun recht qua kleurstelling en uitwerking.
Nieuwe producten
Natuurlijk waren wij ontzettend benieuwd naar de nieuwe producten voor dit jaar, maar hierover konden ze heel kort antwoorden, die komen er niet! Ook dit is
weer met een goede reden, want BKV speelt hiermee op safe i.v.m. de productie- en het vervoersverbod van vuurwerk in China ten tijde van de Olympische Spelen, een welbekend probleem voor 2008. Bij BKV hechten zij ontzettend veel waarde aan de correcte levering, men wilt tot op het laatste moment van de verkoop geen "nee" hoeven te verkopen en een nabestelling tijdens de verkoopdagen is binnen 3 uur geleverd, hiervoor is het dus belangrijk dat alles wat in de folder gedrukt staat er ook is en voldoende op voorraad is. Gezien het probleem met de productie en het vervoer hebben zij ervoor gekozen om zich te richten op het bestaande assortiment en daarmee wel de winkeliers tot op het laatste moment van hun bestellingen te voorzien, ze leveren dan ook tot het einde van de dag op 31 december. Daarnaast hebben zij in 2007 een grote hoeveelheid nieuwe producten gelanceerd, 25 nieuwe 500-grams artikelen en hele nieuwe lijnen zijn erbij gekomen. Er is wel een wijziging gekomen bij de Flower Thunder Battery, deze gaat van 12 schoten naar 16 schoten, dit vanwege een verbetering van de stabiliteit van de cake.
Voor het jaar 2009 staan er wel alvast nieuwe en volgens BKV spraakmakende producten op de planning, we zullen dus een jaartje geduld moeten hebben.
Contact en websites
BKV heeft 2 keer per jaar contact met hun afnemers, daarvan is de eerste keer in januari om te evalueren, de eventuele klachten van zowel de dealers als de consument worden direct en zorgvuldig afgehandeld en de ideeën die men heeft worden meegenomen en besproken binnen BKV.
Wat BKV ook sterk kenmerkt zijn de vele websites; Breeschoten.nl, DEvuurwerkwinkel.nl, VuurwerkBon.nl, VuurwerkConcurrent.nl en VuurwerkShow.nl. Al deze sites ondergaan dit jaar een re-style, er zullen veel vernieuwingen komen en de sites worden nog beter op elkaar afgestemd. Devuurwerkwinkel.nl blijkt een groot succes met op hoogtijdagen in december een 20.000 unieke bezoekers en daarnaast is de VuurwerkBon ook een gat in de markt gebleken, deze zullen we dit jaar overal tegen kunnen komen, misschien krijg jij hem ook wel in o.a. je Kerstpakket.
Vragen van de leden
Na deze uitgebreide uitleg was het tijd voor enkele vragen van de leden;
Oorspronkelijk geplaatst door Thresher
Bekijk bericht
Oorspronkelijk geplaatst door *kevin*
Bekijk bericht
Oorspronkelijk geplaatst door Monsterking
Bekijk bericht
Oorspronkelijk geplaatst door moontan
Bekijk bericht
Oorspronkelijk geplaatst door Invader
Bekijk bericht
Oorspronkelijk geplaatst door DarkSoul
Bekijk bericht
Oorspronkelijk geplaatst door Invader
Bekijk bericht
Oorspronkelijk geplaatst door *kevin*
Bekijk bericht
Oorspronkelijk geplaatst door Gimberghski
Bekijk bericht
Rondleiding
Na alle vragen kregen wij nog een rondleiding over het terrein, als eerste liepen wij naar het pand ernaast om de 2e showroom en ontvangstruimte te bezichtigen. Het assortiment is te groot om alles in 1 showroom te kunnen plaatsen, deze zag er dan ook wat anders uit als waar wij hebben gezeten, maar ook hier was weer alles strak ingericht. Ook de winkeliers hebben het vaak zo strak ingericht d.m.v. de zwarte stellingen welke BKV haar dealers aanbiedt, een mooie uitstalling voor de producten. In de hal van dat pand is een trap welke bedekt is met Ferro-cakes en er staat een originele TucTuc, onze Fred mocht daar even in zitten en dat levert leuke foto's op!
Het was tijd om ook het bunkercomplex achter op het terrein te bekijken, in de bunkers staat al een flinke hoeveelheid vuurwerk opgeslagen en dit zal uiteraard nog voller komen te staan in de komende maanden. We hebben onze ogen weer uit mogen kijken naar de hoge stapels van dozen vuurwerk, het blijft mooi om te zien. In een bunker kan het altijd snel vochtig worden, BKV heeft dit opgelost d.m.v. vloerverwarming in de bunkers, hierdoor is het mogelijk om het temperatuursverschil te minimaliseren en dus ook een te hoge luchtvochtigheid niet toe te laten, wat ten goede komt aan de kwaliteit van het product. Daarbij heeft men een speciaal systeem geïnstalleerd waardoor men niet vanaf de buitenkant het blussysteem in werking kan zetten, hiervoor moet daadwerkelijk in de bunker vuur en/of rook worden gesignaleerd, dit is natuurlijk uit voorzorg voor criminaliteit, want anders is ineens al je vuurwerk doordrenkt met water door slechts vernieling van buiten de bunkers.
Nadat we de bunkers hadden bekeken kregen we nog het een en ander aan merchandising mee en gingen we nog even eten, een specialiteit van de omgeving; de Colijnburger. Na deze heerlijke maaltijd zijn wij teruggegaan naar de showroom waarna wij na een gesprek over het succes van de VuurwerkBon weer op huis zijn aangegaan.
Wij willen Breeschoten "de Kruiterij", met in het bijzonder Maurice en Theo Pieter, ontzettend bedanken voor het hartelijke en gastvrije ontvangst. Wij hebben een prima beeld kunnen krijgen en alles wat wij wilden weten is beantwoord, graag zien wij elkaar weer op een volgende afspraak!
Er zijn nog meer foto's gemaakt natuurlijk, deze zijn *hier* te vinden.
Comment