Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bex Trading Geschiedenis

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Bex Trading Geschiedenis

    Hallo iedereen,

    Liefhebbers en de wat doorgewinterde freaks onder ons zullen dit stukje misschien wel interessant vinden. Sommige mensen zal het waarschijnlijk ook niks boeien, maarja je bent ook niet verplicht het te lezen Ik heb altijd een interesse gehad voor de voormalige vuurwerkhandel Bex, die nog altijd door mij wordt gezien als een soort vuurwerkparadijs in de 'goeie ouwe tijd'. Laatst heb ik een erg levenloos avondje onderzoek gedaan naar het bedrijf Bex Trading (later Bex Vuurwerk), dat eigenlijk voor de lol begon met het intypen van Bex Trading in het belgische "Kruispuntbank van Ondernemingen". Hieruit heb ik een aantal ontdekkingen gedaan. Persoonlijk vind het ik best interessant, en dus deel ik het bij deze met anderen. Het is een hele bult informatie wat ik heb ontdekt, ik zal het zo overzichtelijk mogelijk proberen te maken. Ook hoop ik geen vijanden te maken door bepaalde namen hier op internet te zetten. Indien iemand mij verzoekt ze te verwijderen, zal ik dit doen.

    Eigenaren:
    Ik dacht zelf altijd dat Hans Nieuwenhuizen DE man achter Bex Trading was. Of hij het ook heeft opgericht, weet ik niet aangezien het register pas documenten vanaf 1997 online heeft staan. Zeker is dat hij niet de enige eigenaar is geweest. Bex Trading is nooit in handen geweest van maar 1 persoon. Er was altijd sprake van meerdere bestuurders waarvan 1 gedelegeerd-bestuurder. (Hoofdbestuurder zegmaar) Ik was verbaast te ontdekken dat Joeri Vangelabbeek (van Vangelabbeek :P) gedelegeerd-bestuurder is geweest van Bex Trading. Dit was sowieso in de periode oktober 1998 tot juni 1999 het geval. Nog een verassing was dat zijn vader Robert Vangelabbeek heeft ook Helios NV opgericht.

    Verdachte bedrijfjes:
    Een van mijn bevindingen is dat Bex Trading in een netwerk van 5 of meer (in mijn ogen) verdachte bedrijfjes verwikkelt zat.
    Misschien niet zo raar, gezien dat Hans Nieuwenhuizen in Nederland heeft vastgezeten voor onder andere belastingfraude.
    Opvallend is ook dat deze bedrijven aan mekaar worden gekoppeld, doordat het ene bedrijf word aangewezen als 1 van de "bestuurders" bij een ander bedrijf. Ik heb geen idee waarom dit wordt gedaan. (Iemand verstand hiervan?) Verder kon ik in de jaarrekeningen zien dat bij een paar van de bedrijfjes totaal geen omzet word gedraaid, maar er toch een aardig kapitaal in de bedrijfjes is gestoken.
    Het gaat om de volgende bedrijven:
    • Bex Trading NV (Later Bex Vuurwerk NV) - opgericht 11-sept-1990 aan Bosstraat 6, Bocholt
    • Confettix NV - opgericht 18-sept-1991 aan Bosstraat 6, Bocholt
    • Bex Speelheuvel NV - opgericht 6-dec-1996 aan Bosstraat 6, Bocholt
    • Power Ball Europe BVBA - opgericht 23-juli-1997 aan Europark 11, Lanaken door Hans Nieuwenhuizen (!! - Vangellabeek is gevestigd op Europark 11 B in Lanaken)
    • Helios NV - opgericht 19-maart-1999 aan Europark 11, Lanaken

    De namen:
    Om een idee te geven, deze 5 bedrijven hebben bij mekaar in een paar jaar tijd 12 verschillende bestuurders gehad.
    Zo gemiddeld werd er om het jaar nieuwe bestuurders aangewezen bij elk bedrijf, en bestuurders wisselden vaak van bedrijf.
    • dhr. Robert Vangelabbeek [vader]
    • dhr. Joeri Vangelabbeek [zoon]
    • dhr. Willy Broux
    • dhr. Hans Nieuwenhuizen
    • dhr. Albert Vliegen
    • dhr. Luc D'Hondt [Paar jaar geleden toen onder naam Helios NV vuurwerk te verkopen in het oude Bex pand in Bocholt]
    • dhr. Antoon Belien
    • dhr. Karol Andrensek [broers?]
    • dhr. Guido Andrensek [broers?] (Is nu belastingconsulent, verdacht?:P) (Guido B. in dit artikel? http://asp.gva.be/dossiers/-v/vuurwerk/bocholt.asp)
    • dhr. Jurgen Hegmanns
    • mevr. Heidi Bertha J. Christoffels
    • mevr. Judith Lanslots


    Excel overzicht:
    Om een goed overzicht te krijgen van het geschuif van eigenaren en de verschillende bedrijfjes goed in kaart te brengen, heb ik van een hoop informatie een excel document verwerkt. Pas als je goed kijkt en op de namen let, zul je zien wat er zich allemaal afspeelde in die jaren.
    Het document kun je hier downloaden.

    Conclusie:
    Er zullen wel een aantal details over het hoofd zijn gezien tijdens mijn onderzoek, en ook zal ik vast een paar dingen zijn vergeten op te noemen.
    Al met al heeft het toch wel een aparte indruk op mij achtergelaten. Ik dacht altijd dat Bex een eenvoudig vuurwerk bedrijfje was geleidt door Hans Nieuwenhuizen. Nu heb ik het idee dat het slechts een deel uitmaakte van een groepje malafide bedrijfjes. Ik kan het wel helemaal verkeerd hebben, het is ook nog 1 grote puzzel waarvan ik maar een paar puzzelstukjes heb ontdekt, maar enkele dingen beginnen voor mij al wel samen te vallen. Ik hoop in ieder geval een paar mensen met dit hele verhaal te kunnen interesseren. Als er iemand hier is die meer kan vertellen en eventueel verkeerde gedachten van mij kan ontkrachten, doe dit dan graag. Nieuwe informatie is zeker welkom. Ohja en spellingsfouten / fouten in de structuur van de zin kunnen voorkomen gezien het tijdstip

    Mvg, Charlie


    Foto's niet van mij.

    #2
    Interessant om te lezen. en ook interessant om te weten dat de heren Vangelabbeek ook hier een vinger in de pap kennelijk hadden\hebben. Iets wat me overigens helemaal niet verrast gezien hun handel en wandel in (illegaal) professioneel vuurwerk (no name.. anyone...??) dus dat verbaast me helemaal niks.

    Waarom ben je dit eigenlijk gaan uitzoeken?
    [URL]WWW.PYROWORLD.NL[/URL] PW op YT: [URL]http://www.youtube.com/user/pyroworldwebsite[/URL] subscribe!

    Comment


      #3
      Zeker een interssant stukkie. Twee van die bedrijven bestaan nog steeds toch, Helios en Vangelabbeek en zitten nog steeds in de vuurwerkbranche ?

      En ja inderdaad wat is de reden van dit speurwerk ?
      Vuurwerk doet de duivels dansen

      Comment


        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Charlie Bekijk bericht
        Hallo iedereen,


        Opvallend is ook dat deze bedrijven aan mekaar worden gekoppeld, doordat het ene bedrijf word aangewezen als 1 van de "bestuurders" bij een ander bedrijf. Ik heb geen idee waarom dit wordt gedaan. (Iemand verstand hiervan?) Verder kon ik in de jaarrekeningen zien dat bij een paar van de bedrijfjes totaal geen omzet word gedraaid, maar er toch een aardig kapitaal in de bedrijfjes is gestoken.
        Het gaat om de volgende bedrijven:



        Het kan zijn dat het hier om een zogenaamde Holding gaat. Dan heb je zegmaar 1 opperbedrijf en daaronder hangen takken zegmaar met allerlei andere bedrijven.

        Een holding, moedermaatschappij of (centrale) houdstermaatschappij is een vennootschap die hiërarchisch gezien de hoogste maatschappij binnen een groep van maatschappijen is. In die zin dat de holding op directe of indirecte wijze de aandelen houdt in de andere maatschappijen van de groep en dat het bestuur van de moedermaatschappij als de gezamenlijke leiding van de groep optreedt.

        Ook heb ik weleens een artikel gelezen in de Quote500 dat er bedrijven zijn die meerdere bv's oprichten. Bijvoorbeeld 1 BV voor de panden die ze bezitten, 1 BV voor de goederen die ze verkopen, 1 BV voor de inboedel en ga zo maar door. Mocht er dus 1 BV ploffen heb je de rest van de BV's nog over. Vaak staan de BV's dan natuurlijk wel op andere namen. Soms van de vriendn/vrouw, broers, zussen of andere familie.

        Comment


          #5
          Die verschillende eigenaren, en wisselingen is 1 groot theater stuk.

          Al die bv's is inderdaad mbt faillisement, goed in jip en janneke taal uitgelegd door de persoon hierboven.

          Gr

          200mm

          Comment


            #6
            En ja inderdaad wat is de reden van dit speurwerk ?
            Waarom ben je dit eigenlijk gaan uitzoeken?
            Nouja zoals ik zei eigenlijk, begon het gewoon heel onschuldig met het intikken van Bex Trading in het Kruispuntbank van Ondernemingen.
            Hier
            een link, is gewoon een gegevensbank van belgische ondernemingen.
            Ik verwachtte er eigenlijk niks van, maar toen de naam Vangalabbeek ontdekte ging ik toch even verder speuren

            (illegaal) professioneel vuurwerk (no name.. anyone...??)
            Nu je dat zegt, doet mij dat ook herinneren dat er in 2003-2004 verhalen rond gingen dat Vangalabbeek Doodskopstrijkers verkocht voor 50 euro de karton. Of het waar is weet ik niet, ik kon er toendertijd niet naartoe, maar aangezien er nu de link bestaat tussen de heren Vangalabbeek en Bex geloof ik zomaar dat het zou kunnen.

            @Ralph
            Het zijn volgens mij inderdaad dochterbedrijven zijn van Bex Trading, maar dan nog snap ik niet waarom die bedrijven geen omzet draaide. Ik heb er verder niet zo heel veel verstand van, als we hier even een belastingconsulent op het forum hebben dan schiet het misschien wat meer op :P

            Hier trouwens nog een lijst van bronnen:

            http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi...78&liste=Liste <- Klik op de BEELD links voor de pdf bestanden


            En met deze kun je ook zoeken naar de overige 4 bedrijven:

            Comment


              #7
              Mbt belastingen hebben we moontan nodig,,,

              Comment


                #8
                Sommige BV's zijn gewoon wegzet BV's zegmaar. Die hebben ook geen omzet. Waarschijnlijk zit/zat er alleen een kapitaal/goederen/panden in waar niets mee gebeurt om het veilig te stellen. Wat ook nog kan dat het op papier allemaal verschillende bedrijfjes waren om zo minder belasting te hoeven betalen.

                Want bij bepaalde bedragen betaal je 52% belasting. Als je daaronder blijft nog maar 33%. Soms loont dat zich om al het kapitaal gewoon te verdelen zodat er minder belasting over betaald hoeft te worden.

                Een BV is namelijk zo opgezet. Je hebt een inleg nodig van 18500 euro. Er is mij vorig jaar verteld bij de KVK dat auto's huizen en goederen ook meetellen in die 18500 euro. Je begrijpt natuurlijk wel dat elke leek zo 18500 aan inlegkapitaal bezit. Ja veel ondernemers zijn erg creatief wat dat betreft.

                Comment


                  #9
                  Interessant om te lezen
                  Wist wel het een en ander er van,
                  maar niet dat Vangellabeek er ook iets mee te maken had.

                  Comment


                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Charlie Bekijk bericht
                    Nu je dat zegt, doet mij dat ook herinneren dat er in 2003-2004 verhalen rond gingen dat Vangalabbeek Doodskopstrijkers verkocht voor 50 euro de karton. Of het waar is weet ik niet, ik kon er toendertijd niet naartoe, maar aangezien er nu de link bestaat tussen de heren Vangalabbeek en Bex geloof ik zomaar dat het zou kunnen.
                    Ik denk dat dit wel klopt.
                    Ik heb vaker verhalen gehoord, dat oud Bex spul onder de toonbank bij van Vangalebeek verkocht werd.

                    Oorspronkelijk geplaatst door RedBaron Bekijk bericht
                    Interessant om te lezen. en ook interessant om te weten dat de heren Vangelabbeek ook hier een vinger in de pap kennelijk hadden\hebben. Iets wat me overigens helemaal niet verrast gezien hun handel en wandel in (illegaal) professioneel vuurwerk (no name.. anyone...??) dus dat verbaast me helemaal niks.
                    Het verbaaste me inderdaad ook niet.
                    Dat No name verhaal heb ik ooit ook een keer gehoord.

                    ---

                    Verder vind het ik het wel een intersant verhaal Charlie.
                    Bex was natuurlijk het stukkie paradijs op aarde, voor de vuurwekr liefhebber.
                    Ik heb verhalen gehoord, van vw liefhebbers, die er ieder weekend langs gingen, in het laaste kwartaal van het jaar.

                    Ik ben er twee geweest, toen Bex verder ging onder de naam Helios.
                    Ik heb toen 4 dummy's van hans gekocht, van rollen.
                    Ik wou graag nog een dummy van een triple heards rol.
                    Maar toen, kwam meneer met verhalen dat hij geen dummy's meer aan mij ging verkopen, omdat ik geen echt vuurwerk bij hem kocht.
                    Toen dacht ik laat maar.

                    Grappig op zich is, dat Helios al veel langer bestond, dan een paar jaar, wat ik dacht.

                    En is Hansie pansie niet in Belgie veroordeeld, voor belasting onderduiking?
                    Want hij had zijn bv's in Belgie en hij had niks met Nederland te maken.
                    Of is hans juist in Nederland veroordeeld, omdat hij zijn belgische bv's niet had aangegeven bij de Nederlandse belasting.
                    Laatst aangepast door the cigarman; 8 January 2010, 22:00.
                    Kom zei de vis in de vissenkom.

                    Comment


                      #11
                      Bex is totaal niet uit mijn tijd maar de tekst kan ik redelijk volgen, ik vind het erg interessant en ik wil graag weten wat Vangalebeek is/was? Was dit een winkel/bedrijf/persoon?

                      Comment


                        #12
                        De laatste is in het geval Gerco,maar er spelen nog meer dingen zoals druk van de Nederlandse overheid in die tijd.

                        Comment


                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door teun48 Bekijk bericht
                          Bex is totaal niet uit mijn tijd maar de tekst kan ik redelijk volgen, ik vind het erg interessant en ik wil graag weten wat Vangalebeek is/was? Was dit een winkel/bedrijf/persoon?
                          Vangalebeek is een vuurwerkgroothandel die ook shows verzorgt. Tevens is het ook de achternaam zoals je kan lezen van een aantal personen in kwestie.

                          greetz

                          Comment


                            #14
                            Website van Vangelabbeek
                            KLIK HIER


                            [email][email protected][/email] [url]www.vimeo.com/vinnievuurwerk[/url] [url]www.youtube.nl/vinmoxan[/url]

                            Comment


                              #15
                              Leuk speurwerk. Het brengt bepaalde puzzelstukjes bij elkaar en geeft soms een verklaring.

                              Apart dat zoveel informatie vrij te vinden is.

                              Comment

                              Working...
                              X