Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuurwerkvandalisme, doen en laten?

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Vuurwerkvandalisme, doen en laten?

    Beste jongens,

    Vandaag kwam mijn oog weer langs een zelfmaakbom die gevonden werd in een kluit midden in een school. Na aanleiding van dit bericht ben ik verder gaan zoeken naar topics waarin zulke 'problemen' staan, dat heb ik niet gevonden. Daarom heb ik dit topic in leven geblazen, vuurwerkvandalisme, doen en laten.

    Met de titel bedoel ik, wat is de aanzet tot het maken van vuurwerkbommen. Waarom voorwerpen van de gemeente/ andere personen opblazen, kapotmaken of beschadigen? Wat is het plezier ervan? Waarom allemaal opnemen en plaatsen op het internet? Ik zou het allemaal niet snappen, misschien denk ik hier wat zwaarder over dan andere mensen maar ik zou geen reden kunnen bedenken waarom het mooi is een verkeersbord of vuilnisbak op te blazen.

    Het aansporen tot opblazen en zelfmaak word volgens mijn erg opgewekt door de vele films die zijn te vinden op het internet. Er word op bijvoorbeeld Youtube.com en Google.video niet gecontroleerd, waardoor mensen gewoon kunnen plaatsen wat ze willen plaatsen. Dus ook de film waarin personen gewoon alles doen en laten, kapotmaken of afbranden.

    Gelukkig word dit onderwerp/ probleem steeds meer onder de ogen geschoven bij websites. Aan het begin toen ik nog keek waren zulke vergelijkbare films nog gewoon te kijken op Arjanuiman.com maar na de vele opheffing en klachten mocht het allemaal niet meer. Een hele goede actie. Maar daarna zijn er alleen maar meer problemen mee gekomen. Dat is bijvoorbeeld te merken in de gesprekken die ik wel eens volg, vuurwerkvandalisme is gewoon een gigantisch groot probleem aan het worden. De laatste tijd word het weer steeds erger. De aanloop tot oud en nieuw word steeds kleiner, maar de problemen worden steeds groter.

    Wat zouden we hier nog meer tegen kunnen doen? Wat is jouw mening hierover? Wat heb jij hier aan kunnen doen? Wat zullen de gevolgen van dit probleem worden (is het een zelfmoord?)?

    Laat het maar horen ik ben erg geintreseerd.
    Di Resta
    Laatst aangepast door Ruben; 16 November 2007, 18:32.

    #2
    Topics die een verband hebben met dit onderwerp:

    Vuurwerkvandalisme is niet stoer.
    SIRE vuurwerkcampagne tegen vuurwerkvandalisme.
    Laatst aangepast door Ruben; 16 November 2007, 18:33.

    Comment


      #3
      Ieder jaar dit soort topics onder de aandacht brengen is een goed begin!
      Bij deze is dit een heel goed topic van je. En deze mag wat mij betreft blijven staan, het moet namelijk gewoon ieder jaar onder de aandacht gebracht worden, eigenlijk al vanaf september/oktober. Wij zouden actiever moet zijn op dit gebied, helaas is dat er een beetje bij ingeschoten wegens vele andere werkzaamheden, dus bij deze kunnen wij alsnog de booschap afgeven dat slopen niet goed is. En daarnaast:


      SLOPEN IS VOOR MIETJES!

      Comment


        #4
        Idd heel veel vrienden van mij willen dat ook vaak doen, ik doe hier ook nooit aan mee want ik snap de lol er niet van en je krijg/maak alleen maar meer problemen daardoor.
        Hun vinden dit grappig en kicken erop maar ik vind het maar onzin!
        Vuurwerkvandalisme is niet stoer!

        Comment


          #5
          Het probleem ligt hem denk ik ook groten deels bij het opjutten van elkaar en dat ze daardoor denken stoer te doen om iets opteblazen want nee zeggen durfen ze niet omdat ze dan bang zijn te wordne verstoten door de groep/kameraden maar of je hun dan nog kameraden kunt noemen ?
          Gerwin

          Comment


            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Gerwin Bekijk bericht
            Het probleem ligt hem denk ik ook groten deels bij het opjutten van elkaar en dat ze daardoor denken stoer te doen om iets opteblazen want nee zeggen durfen ze niet omdat ze dan bang zijn te wordne verstoten door de groep/kameraden maar of je hun dan nog kameraden kunt noemen ?
            Dit heb ik dus ook maar ik doe echt niet mee Nee is Nee! soms luisteren ze dan naar me en steken het gewoon op straat of op steen gewoon.
            Maarja je kan het niet altijd tegen houden maar ik zal nooit vuurwerkvandalisme verrichten!

            Comment


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Gerwin Bekijk bericht
              Het probleem ligt hem denk ik ook groten deels bij het opjutten van elkaar en dat ze daardoor denken stoer te doen om iets opteblazen want nee zeggen durfen ze niet omdat ze dan bang zijn te wordne verstoten door de groep/kameraden maar of je hun dan nog kameraden kunt noemen ?
              Je kan altijd weglopen, maar groepsdruk is inderdaad het grootste probleem. Daarom moet je de meerderheid ervan overtuigen dat vandalisme slecht is. Het louter naar HALT sturen helpt niet.

              Dus daarom moeten wij er ook meer aan doen, zeker aan het einde van het jaar. Niet alleen bannen, maar ook uitleggen waarom het slecht is.

              Comment


                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Jupilerfreak Bekijk bericht
                Je kan altijd weglopen, maar groepsdruk is inderdaad het grootste probleem. Daarom moet je de meerderheid ervan overtuigen dat vandalisme slecht is. Het louter naar HALT sturen helpt niet.

                Dus daarom moeten wij er ook meer aan doen, zeker aan het einde van het jaar. Niet alleen bannen, maar ook uitleggen waarom het slecht is.

                Ja, ondanks ik zelf een kleine pubertje ben:P zeg ik er in het echt en op internet ook wat van niet dat ze luisteren (zeker niet naar mij) maar vuurwerkvandalisme moet echt stoppen.

                Ik ken trouwens verder geen 1 puber buiten meisjes dan die geen vuurwerkvandalisme verrichten:P En ikb en er heel erg trots op moet ik zeggen

                Comment


                  #9
                  ik ben van mening dat wij toen der tijd zelf nog op school zaten we er allemaal wel mee te maken hebben gehad, mannetjes die graag zelf made bommen maken en persoonlijke bezittingen van elkander op blazen.
                  er is een soort gelijk topic over geloof ik, waar ik toen ook al in heb gereageerd heb over you tube,dat vind ik nou een site die aan leiding geeft tot, ze moeten daar dat soort filmpjes niet tonen maar als je 1 tref woord in typt over dit onderwerp, krijg je honderden filmpjes over deze onzin,zelfs op het product nauwkeurig hoe je het moet maken.. in 1 woord belachelijk en dat soort site's moeten nou eens goed aan gepakt worden... want toen ik nog op school zat ,zat meerendeel van de zogenaamde selfmade bommen makers op youtube ( waarom omdat ze daar alle info vandaan haalde en zich wilde meten met gasten die,die onzin eerder uit gevreten hadden

                  Comment


                    #10
                    Bijvoorbeeld de vandalisme op verkeers borden, Er zou maar eens een stuk metaal recht je kop invliegen De mensen die dat zien gebeuren lijden daar de rest van zijn leven van dat dat gebeuren op hun netvlies is gebrand gewoon iemand dood zien gaan maar veel mensen kom hier pas achter als het te laat is ik heb 3 jaar terug iemand gezien die dat deed achter zo'n verkeersbordje een zwareknaller leggen en bij hem ging het mis er schoot gewoon zo'n stuk metaal dwars door zijn enkel/been gewoon die hing er gewoon bij allsof het moest vallen echt iets wat ik nooit meer vergeet en vergeten kan.
                    Ik hoop hierbij dat als ze mijn verhaal lezen er rekening meehouden wat er fout kan gaan en dat je de rest van je leven verminkt bent. Dus ik raad het je zwaar af niet te doen. Ten eerst zeker om je eigen veiligheid. Ten tweede omdat je dingne van anderen vernielt en zo ook de kans kan zijn tot de dood.!!!

                    Comment


                      #11
                      Toen ik in de stad liep met me moeder en zus zag ik een groepje van 20/30 jongeren rond de 16/17/18/19/20 staan en ik zag er net 3 naar de groep rennen en die 3 jongens kwamen uit een steeg dus ik dacht gevecht ofzooo???

                      Opeens keiharde knal de grond trilde gewoon echt gestoord en alle mensen stonden zow te kijken van wtf is er gebeurd volgens mij was het een italiaanse bom of super/mega vlinder


                      SLOPEN IS NIET STOER!!!!

                      Comment


                        #12
                        Zo iets is niet uit te bannen dat is het probleem.
                        Vroeger deden we dat soort dingen ook alleen had je dan weinig schade.
                        Brievenbussen opblazen bestaat al zo lang er brievenbussen zijn.

                        Het probleem zit hem namelijk in jeugdig zijn, een puber zit namelijk in de fase dat ze zich gaan afzetten tegen volwassenen, wat is er nu mooier om volwassenen zo te pesten.
                        Ze zoeken grenzen op, experimenteren, dat hoort allemaal bij ontwikkelen van hun persoonlijkheid.

                        mijn mening is dat men er voor zorgt dat de jeugd niet van dat zware spul kan krijgen want dat is de enigste oplossing die werkt.

                        Comment


                          #13
                          Sandman,

                          Het probleem is de media. Niet het steeds maar harder worden van het vuurwerk. De media fokt iedereen op, in mijn ogen zelfs het aanleiden/ sporen tot het gedrag van de jongeren nu. Bijvoorbeeld even iets heel anders. Het staken van afgelopen week. Al die scholieren die de straat op gaan. 50% wist nog geen eens een goede reden te vertellen waarom ze allemaal de straat op zijn gegaan, en daarnaast hebben ze nog geen eens in de gaten wat ze allemaal aanrichten. En waarom? Omdat iedereen het doet. En daar gaat iedereen de fout in. Ook de media. Iedereen doet het, dus doen wij het ook. En de media maakt daar gebruik van. Daardoor komt het allemaal in het nieuws en dat spoort weer andere mensen aan tot het geen wat er nu allemaal gebeurd en gaat gebeuren. Zolang al die leerlingen blijven staken zoals ze het nu doen (dingen kapot maken) heeft het helemaal geen nut, het enigste wat ze wel krijgen is een boete van 150 euro meen ik.

                          Dat is soortgelijk aan wat er nu allemaal gebeurd in het vuurwerkleven, want veel jongens denken er nu veel makkelijker over door al dat vuurwerk, waar ze allemaal zo makkelijk aan kunnen komen dat vind ik zo absurt. Gisteren kwam mijn broertje terug van school (12 jaar) en die vertelde me dat er veel werd aangeboden en hij had zelfs een lijsje meegekregen. Waar gaat dat heen? Die jongens weten nog geen eens hoe ze er mee moeten omgaan. Ze weten de gevaren nog geen eens. Maar nog erger. Ze weten de gevolgen er niet van. Ze denken er veel te makkelijk over maar als ze verder kijken dan hun neus lang is en begrip krijgen dan komen ze er achter dat het allemaal word betaald uit de portomonee van papa en mama. En dit allemal weer aangetrokken door de media. Elke dag staan er wel weer nieuwsberichten in over vuurwerkvandalisme en vuurwerkhandel.

                          Comment


                            #14
                            Vuurwerkvandalisme kom je inderdaad steeds vaker tegen.
                            Ik denk dat er niet veel tegen valt te doen.

                            Soms zie ik ook wel eens filmpjes van kinderen van soms pas rond de 8 jaar die met strijkers rondlopen.(net nog 1 in me hand geklapt:O)
                            Het beste is een landelijke campagne waardoor ouders worden geinformeerd over wat de gevaren zijn van illegaal vuurwerk en dat ze er wat meer over te weten komen.

                            Kinderen kunnen als ze willen zeggen tegen hun ouders ''mam hier heb ik een pakje rotjes'' terwijl het gewoon vlinders of nitraten zijn...
                            Als eerste moeten de ouders geinformeerd worden maar dat zal wel erg moeilijk worden.

                            Vandalisme is ook iets wat de ouders op zouden moeten lossen.
                            Ik raad in ieder geval de site http://www.vuurwerkvandalismeisnietstoer.nl aan!;)

                            En dat er rond de vuurwerktijd word gecontroleerd op school.
                            Veel handel gebeurt nog steeds op scholen.

                            Comment


                              #15
                              De media geeft er inderdaad veel aandact aan en ook verkeerde, ze blazen het allemaal zo op.
                              Ze zijn zich steeds meer aan het richten op sensatie nieuws.

                              Dat de media schuld aan dit alles is dat denk ik niet, het is meer de norm vervaging in onze maatschappij, hoe we met elkaar omgaan enzo.
                              Ouders zijn hier ook schuldig aan, vroeger haalde je het niet in je hoofd om bv strijkers te kopen, pa en ma komen overal achter en dat was een portie klappen niet waard
                              Nu zijn ze veel te druk met hun werk om enig controle te hebben op hun kinderen.
                              Er was vroeger ook veel meer controle van de buurt zelf.

                              Handelaren mogen de hand ook in eigen boezem steken, tis niet normaal wat ze op de markt brengen tegenwoordig.
                              Je gaat echt niet blij zijn om 00:00 als je sier wilt gaan afsteken en je buurjongen begint met bv explods te gooien.

                              Dus wat in de maatschappij aan verharding optreed zie je ook terug in het vuurwerk en de illegale handel.

                              Comment

                              Working...
                              X