Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mogen bestellingen worden aangepast/retour van product.

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Mogen bestellingen worden aangepast/retour van product.

    Kon er zo snel geen topic over vinden maar zat eigenlijk met de volgende misschien wat abnormale vraag:

    Mogen bestelde producten ( online bestellingen etc ) retour gedaan worden of worden aangepast.

    Mag je van je bestelling afzien?
    Omdat een product je tegen valt en niet aan je verwachtingen voldoet.

    Mag je het voor gebruik ruilen of tegen meerwaarde een ( voor jou ) beter product uitzoeken?

    Ben erg benieuwd hoe dit in de praktijk gaat en of het iemand al eens is overkomen.
    Vaak lees je alleen dat een artikel vervangen wordt voor een andere maar wat als je hem zelf wil vervangen?

    #2
    Volgens mij mag je volgens de wet binnen 30 dagen je bestelling te niet doen.
    Moet je ff googelen

    Comment


      #3
      Regels bepaalt elke winkel zelf , bij een winkel kon ik meerdere keren dingen laten aanpassen en zelfs geld terug voor bepaalde producten . Hoe dit bij jou winkel is geen idee. Zou zeggen bel ze op dan weet je het.

      Comment


        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door vuurwerkduiven Bekijk bericht
        Regels bepaalt elke winkel zelf , bij een winkel kon ik meerdere keren dingen laten aanpassen en zelfs geld terug voor bepaalde producten . Hoe dit bij jou winkel is geen idee. Zou zeggen bel ze op dan weet je het.
        Dit is inderdaad hoe het in de praktijk werkt, maar de daadwerkelijke regels worden niet door de winkelier bepaald. Hier hebben we een wetboek voor.

        Art. 6:228 BW
        1 Een overeenkomst die is tot stand gekomen onder invloed van dwaling en bij een juiste voorstelling van zaken niet zou zijn gesloten, is vernietigbaar:
        a. indien de dwaling te wijten is aan een inlichting van de wederpartij, tenzij deze mocht aannemen dat de overeenkomst ook zonder deze inlichting zou worden gesloten;
        b. indien de wederpartij in verband met hetgeen zij omtrent de dwaling wist of behoorde te weten, de dwalende had behoren in te lichten;
        c. indien de wederpartij bij het sluiten van de overeenkomst van dezelfde onjuiste veronderstelling als de dwalende is uitgegaan, tenzij zij ook bij een juiste voorstelling van zaken niet had behoeven te begrijpen dat de dwalende daardoor van het sluiten van de overeenkomst zou worden afgehouden.
        2 De vernietiging kan niet worden gegrond op een dwaling die een uitsluitend toekomstige omstandigheid betreft of die in verband met de aard van de overeenkomst, de in het verkeer geldende opvattingen of de omstandigheden van het geval voor rekening van de dwalende behoort te blijven.


        De filmpjes maken tegenwoordig een dermate belangrijk onderdeel uit van de inlichtingen die winkeliers verstrekken, dat zij moeten zorgen dat die een juiste voorstelling geven van het product. Als blijkt dat die informatie niet klopt, dan is de overeenkomst vernietigbaar. De consument heeft dan het recht om zijn geld terug te ontvangen. Veel winkeliers lossen dit probleem op door een vervangend product aan te bieden dat duurder is dan het oorspronkelijk bestelde product. Je hoeft dit echter niet te accepteren.
        Well, that depends...

        Comment


          #5
          Precies wat fompert beschrijft heb ik vorig week mijn bestelling aangepast na het zien van demo filmpjes van een cake en een duurder pot aangeschaft. Het filmpje getoond op de website was spectaculair maar na het zien van de demo een flop. De verkoper gaf mij een kortingscode en die cake die ik geannnulleerd had krijg ik nu gratis erbij.

          Comment


            #6
            Als je via internet koopt mag je tot 14 dagen na levering je spullen retourneren zonder opgaaf van reden. Ook annuleren is geen enkel probleem, dit geldt ook voor bestellen via internet en dan afhalen in een winkel.
            Als je een winkel in stapt en iets koopt is het volledig aan de verkoper hoe hij hiermee omgaat en kan hij je in principe houden aan koop is koop, mits het verkochte ook conform is.

            Ik zie weleens op freaksites kreten staan als na bestelling is annuleren niet mogelijk enz. maar dat is NIET rechtsgeldig.

            Comment


              #7
              Tenzij het op vraag is besteld bij de importeur dan geld die 14 dagen niet omdat het levering op maat is.

              Maar moet idd wel zeggen dat omdat alles online gedaan wordt 99.9% Zich niet aan de wetgeving houd met hun voorwaarden.
              Gerwin

              Comment


                #8
                Als u bedenktijd heeft, kunt u makkelijk en snel van uw product of dienst af: u kunt zonder reden opzeggen. Bekijk wat uw rechten zijn.
                Gerwin

                Comment


                  #9
                  Voor tijdsgebonden of producten die bederfelijk zijn geld geen bedenktijd.
                  Maar het zou de winkelier sieren om je wel in de gelegenheid te stellen het product eventueel te ruilen.
                  Om als winkelier in aanmerking te komen voor een betaling met bv ideal worden je algemene voorwaarden na gekeken.
                  Deze moeten voldoen aan de nl wetgeving.

                  Comment


                    #10
                    Tijdsgebonden producten zijn tijdschriften en dergelijke dus geld niet voor vuurwerk.
                    Gerwin

                    Comment


                      #11
                      Je kunt de winkelier er altijd op aanspreken wanneer het door jou gekochte vuurwerk niet aan je verwachtingen voldoet, mits je een valide argument hebt.

                      Laat je iig niet afschepen met het argument dat het vuurwerk speciaal voor jou besteld is, want dit is in de meeste gevallen niet waar. Consumentenvuurwerk is geen maatproduct, staat er bij het bestellen in de webshop of in de folder 'op voorraad' of 'uit voorraad leverbaar' dan is het dus niet speciaal voor jou besteld.

                      Daarnaast moet het geleverde vuurwerk redelijkerwijs voldoen aan de gewekte verwachtingen. Laat een verkoper willens en wetens een productvideo zien waar het product dubbel geschoten wordt zonder dit er expliciet bij te vermelden, dan heeft de koper alle recht de koop te ontbinden met als argument dat het product niet voldoet aan de door de verkoper gewekte verwachtingen. Ook wanneer de verkoper een melding maakt dat de video slechts een 'vrijblijvende indicatie' (oid) van de uitwerking laat zien, vrijwaart dit de verkoper niet.

                      De opmerking 'vuurwerk dat niet geleverd kan worden zal worden vervangen door een gelijkwaardig of duurder artikel' stelt juridisch niets voor. Koper heeft recht op wat hij besteld heeft, bij leveringsproblemen is het derhalve aan de koper een beslissing te nemen over een vervangend artikel of terugbetaling van geld. Verkopers proberen met deze bepaling hun ondernemersrisico bij de klant neer te leggen. Met succes want velen gaan akkoord met een door de verkoper gekozen vervanger.
                      Zelfs een afkeur van een product door bv de ILT is geen argument om ongevraagd een koop te veranderen. Ook dit is het ondernemersrisico van de verkoper/importeur.

                      We pikken teveel met zijn allen.

                      Vorig jaar werden twee cakes uit de 6th sense box afgekeurd. De verkoper probeerde mij zonder overleg de aangepaste box uit te leveren. Ik heb de verkoper laten weten hier niet mee akkoord te gaan en gaf hem de keus tussen mijn geld terug of een product naar mijn keuze.
                      De verkoper zal altijd gaan voor het vervangende vuurwerk! Doe hier je voordeel mee! Ik ben met meerdere Strictly boxen twv 125 euro naar huis gegaan.
                      Vrijheid is een illusie

                      Comment


                        #12
                        Laat je niet afschepen met een nee en zeg gewoon dat je niet akkoord gaat, desnoods ga je tijdens de drukte in de winkel een stampei maken. Dat is wat ik in ieder geval zou doen als mijn eerste nette aanpak niet zou werken maar ik ben ook niet echt de persoon die in dit geval een nee zou accepteren, zeker omdat ik weet dat je in je recht staat.
                        Vuurwerk doet de duivels dansen

                        Comment


                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Torrr Bekijk bericht
                          Laat je niet afschepen met een nee en zeg gewoon dat je niet akkoord gaat, desnoods ga je tijdens de drukte in de winkel een stampei maken. Dat is wat ik in ieder geval zou doen als mijn eerste nette aanpak niet zou werken maar ik ben ook niet echt de persoon die in dit geval een nee zou accepteren, zeker omdat ik weet dat je in je recht staat.
                          Goed om te horen van iemand die zelf achter de balie staat (jatoch?).
                          Zulke mensen zijn nodig.

                          Comment


                            #14
                            Ik ben ook wel benieuwt wat er bij mij gaat gebeuren als ik de bestelling ophaal. Ik heb een cakebox besteld waarbij ik voor 2/3 gratis mocht uitzoeken. De volgende dag na dat ik bestelt had was deze cakebox in 1 keer een actie artikel waardoor geen recht meer was op gratis vuurwerk. Als ik mijn bestelling kom ophalen ben ik benieuwt of ik het gratis vuurwerk mee krijg of dat de winkel zich beroep op het actie artikel. En of ik dan in dat geval mijn geld kan terug eisen?

                            Comment


                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door metallicafan Bekijk bericht
                              Ik ben ook wel benieuwt wat er bij mij gaat gebeuren als ik de bestelling ophaal. Ik heb een cakebox besteld waarbij ik voor 2/3 gratis mocht uitzoeken. De volgende dag na dat ik bestelt had was deze cakebox in 1 keer een actie artikel waardoor geen recht meer was op gratis vuurwerk. Als ik mijn bestelling kom ophalen ben ik benieuwt of ik het gratis vuurwerk mee krijg of dat de winkel zich beroep op het actie artikel. En of ik dan in dat geval mijn geld kan terug eisen?
                              Ik neem aan dat de gratis producten op de bestelbon of orderbevestiging staan vermeld. Niets aan de hand in dat geval.
                              Well, that depends...

                              Comment

                              Working...
                              X