Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wetgeving Belgie

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    #31
    Ik was net in de buurt van een Belgische vuurwerkwinkel, ben uiteraard even naar binnen gewipt en heb even een praatje gemaakt.
    Wat ik hoorde van hem is dat binnen x aantal jaar de consumenten cakes van Belgie zwaarder worden gemaakt kwa sas namelijk 1kg!
    Wanneer dit gaat gebeuren weet ik niet, maar hij vertelde me wel dat het zeker was, kaliber blijft volgens mij wel hetzelfde.

    Ben dus erg benieuwd!

    Comment


      #32
      Oorspronkelijk geplaatst door Silberblitz Bekijk bericht
      Ik was net in de buurt van een Belgische vuurwerkwinkel, ben uiteraard even naar binnen gewipt en heb even een praatje gemaakt.
      Wat ik hoorde van hem is dat binnen x aantal jaar de consumenten cakes van Belgie zwaarder worden gemaakt kwa sas namelijk 1kg!
      Wanneer dit gaat gebeuren weet ik niet, maar hij vertelde me wel dat het zeker was, kaliber blijft volgens mij wel hetzelfde.

      Ben dus erg benieuwd!
      1 kilo, alla spanje cq. europese regelgeving die ze willen maken dan, dit zou wel geweldig zijn.. alleen de tube inhoud zou nog wat verhoogd mogen worden maar helaas is niet alles mogelijk he.

      ik ben benieuwd of nederland hier dan weer in mee gaat want anders krijgen ze weer flinke concurentie.

      Comment


        #33
        Verhoging van de inhoud? Dit is het eerste wat ik er over hoor, maar als het waar is wordt het natuurlijk een mooie zaak.
        Kan (of wil) je ook zeggen welke vuurwerkwinkel dit was? Misschien kan ik dan een beetje meer Info lospeuteren, als die al beschikbaar zou zijn.
        Moderator op www.vuurwerkbelgie.com/forum

        Comment


          #34
          Die verruiming naar 1000 gram, daar zit nog wel een verhaal aan vast. Als het erdoor komt, dan is dat uiteraard in de geest van de Europese regelgeving. Nederland (en Duitsland) zullen dan dus ook mee gaan. Er staat echter nog niets vast. De voortgang van de discussie wordt tot dusver achter gesloten deuren gevoerd, dus kunnen we niets anders doen dan afwachten.

          Overigens hadden we in Nederland al lang 1000 gram cakes kunnen hebben op dit moment. Het jaar waarin de 500 grammers werden toegelaten stond eigenlijk op de agenda als het jaar van de verruiming naar 1000 gram. Hier is echter door diverse instanties een stokje voor gestoken. 500 gram was dus een compromis.

          Met de verruiming naar een hoger SAS-volume enerzijds zullen er anderzijds ook minder leuke gevolgen zijn van de nieuwe regelgeving. Zo vernam ik onlangs dat de eisen aan fluitbakken en vuurpijlen flink worden aangetrokken. De vuurbaan van een tube mag dan bijvoorbeeld niet langer meer dan 15 graden afwijken. Het knalvuurwerk in Belgie zal zeer mogelijk aan kracht moeten inboeten, maar daar tegenover staat weer dat het Nederlandse knalvuurwerk mogelijk weer iets luider/beter mag knallen. Wellicht worden zelfs flashcomposities toegestaan.

          Niets is echter nog besloten of vastgelegd. Alleen de branche zelf weet iets meer, maar heeft instructies daar over te zwijgen tot het juiste moment daar is. En wij, de liefhebbers, zullen gewoon moeten afwachten en hopen voor het beste.

          Cameo
          -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
          Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

          Comment


            #35
            We moeten idd maar gewoon afwachten,kan nog alle kanten op. En alles weten maakt ook niet gelukkig.

            Comment


              #36
              Ok, akkoord Vincer...de spanning en nauwelijks bedwingbare nieuwsgierigheid mag ons eerst nog een beetje genot brengen hĆØ!
              Moderator op www.vuurwerkbelgie.com/forum

              Comment


                #37
                Oorspronkelijk geplaatst door Cameo Bekijk bericht
                Wellicht worden zelfs flashcomposities toegestaan.
                Dat zou heel tof zijn, maar ik vrees dat dat nooit zal gebeuren in knalvuuwerk. Eerst maken ze de doorsnee consument jaren "bang" , flash te gevaarlijk , te hard, doei met je vingers etc en dan nu ineens wel toestaan. ja daaaaaag

                Als Belgie naar 1kg gaat dan is de 500 grams regeling voor niets geweest. Ik weet wel waar ik mijn grote cakes ga halen dan. Als nederland ooit naar de 1kg zou gaan dan wil ik de prijs van een cake niet weten....

                Maar ik vind het wel tof voor de Belgen al steken die amper vuurwerk af dus het nut van een verhoging?
                Laatst aangepast door Thresher; 16 June 2009, 18:13.
                Volg ons: https://www.youtube.com/vuurwerkpunt

                Comment


                  #38
                  Ik vind zelf dat we er weinig mee opschieten als de hoeveelheid ps per tube gewoon hetzelfde blijft. Het zou in mijn ogen pas echt nieuws zijn als de ps per tube of diameter omhoog zou gaan, maar dat zal wel nooit gebeuren. Vooralsnog is het afwachten hoe het allemaal gaat lopen.

                  Comment


                    #39
                    wat klagen jullie de tube in houd in belgie mag hoger liggen als in nl!
                    geloof 20gram
                    jah het is maar 5 gram verscheel maar wat je met 5 gram allemaal niet kan doen!
                    dus als nl mee gaat in de nieuwe regeling dan word het 20gram.
                    of zit ik er nu naast?
                    correct me if iam wrong

                    Comment


                      #40
                      De inhoud van de tubes speelt daarbij in mijn ogen helemaal geen rol. Wat ik er zo mooi aan zou vinden is dat je dan langdurige cakes met meer afwisseling kan maken. Dit zou ook de veiligheid ten goede komen omdat je dan cakes met een groter grondvlak kan maken en deze dus stabieler staan.
                      Stel je de Z39 voor: achtereenvolgens 25 sh van elke kleur palmeffect in plaats van 4 aparte potjes. Zo kan ik nog veel mooie voorbeelden opnoemen hoor!
                      Moderator op www.vuurwerkbelgie.com/forum

                      Comment


                        #41
                        Oorspronkelijk geplaatst door Thresher Bekijk bericht
                        Dat zou heel tof zijn, maar ik vrees dat dat nooit zal gebeuren in knalvuuwerk. Eerst maken ze de doorsnee consument jaren "bang" , flash te gevaarlijk , te hard, doei met je vingers etc en dan nu ineens wel toestaan. ja daaaaaag
                        Dat zeg je nu wel dat flash niet is toegestaan in Nederlands (knal)vuurwerk, maar de single shots, zoals de thunderking bijv. die bevatten wel degelijk flash. Maar omdat de harde knal niet op de grond plaats heeft, maar in de lucht is dat dus blijkbaar wel toegestaan. Blijkbaar heb je in Nederland 2 categoriƫn knalvuurwerk: "grondknallers" en "luchtknallers".

                        Hieruit blijkt maar weer eens dat de Nederlandse vuurwerkwetgeving zo krom is als een hoepel.

                        Comment


                          #42
                          Oorspronkelijk geplaatst door witte reus Bekijk bericht
                          Dat zeg je nu wel dat flash niet is toegestaan in Nederlands (knal)vuurwerk, maar de single shots, zoals de thunderking bijv. die bevatten wel degelijk flash. Maar omdat de harde knal niet op de grond plaats heeft, maar in de lucht is dat dus blijkbaar wel toegestaan. Blijkbaar heb je in Nederland 2 categoriƫn knalvuurwerk: "grondknallers" en "luchtknallers".

                          Hieruit blijkt maar weer eens dat de Nederlandse vuurwerkwetgeving zo krom is als een hoepel.
                          Ik begrijp de verwarring, maar het zit iets anders in elkaar. Single shots worden geclassificeerd als siervuurwerk. Moderne varianten zonder boeket hebben "de flits" als effect opgegeven bij de keuring. Een beetje door de maas van de wet, zeg maar.

                          Maar dat grondbloemen met knal tegenwoordig flash mogen bevatten is echt een zeer recente ontwikkeling. Ineens waren ze er in 2006 en iedereen was verbaasd. En zo kan het met knalvuurwerk ook gaan als de regels soepeler worden. Het is helemaal niet zo'n gekke gedachte dat lichte flashcomposities voor knalvuurwerk gewoon legaal worden in Nederland. Het zou passen bij het nivelleren met de andere Europese landen. Nitraten en trueno's zijn daarentegen wel uitgesloten natuurlijk. Denk eerder aan "opgevoerde astronauten". Een hoopvolle gedachte. Maar ... niets staat nog vast.

                          Cameo
                          -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
                          Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

                          Comment


                            #43
                            Als een grondbloem knal is toegestaan. Dan moet een flash knaller met vlam voor de knal ook zijn toegestaan?!
                            www.youtube.com/pyrofreakgrunn Vuurwerk in HD!

                            Comment


                              #44
                              In Belgie sowieso niet (meer). In Nederland is een siereffect voor een knaleffect toegestaan, alleen mag een knaller (zolang deze onder het knalvuurwerk wordt geschaard) geen flashcompositie bevatten. De grondbloem is echter een siervuurwerk artikel met een "report" als eindeffect. Deze wordt dus anders geevalueerd dan bijvoorbeeld een nitraat. Deze laatste valt namelijk onomstotelijk onder het knalvuurwerk.

                              Een maasje in de regelgeving? Ik denk het wel. En wij profiteren ervan.

                              Cameo
                              -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
                              Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

                              Comment


                                #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door Silberblitz Bekijk bericht
                                Ik was net in de buurt van een Belgische vuurwerkwinkel, ben uiteraard even naar binnen gewipt en heb even een praatje gemaakt.
                                Wat ik hoorde van hem is dat binnen x aantal jaar de consumenten cakes van Belgie zwaarder worden gemaakt kwa sas namelijk 1kg!
                                Wanneer dit gaat gebeuren weet ik niet, maar hij vertelde me wel dat het zeker was, kaliber blijft volgens mij wel hetzelfde.

                                Ben dus erg benieuwd!
                                Klopt Silberblitz
                                Dat heb ik vorig jaar al eens gehoord
                                Idd 1 kilo lading per cake !!!
                                Tegen mij zij hij dat dat in 2010 zou komen.
                                Als die europese regels voor vuurwerk komen!

                                Hoop zelf dat er niet alleen meer kruit in cakes komt,
                                maar ook in pijlen,rollen en knal vuurwerk.

                                Comment

                                Working...
                                X