Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oud en nieuw in andere landen: Noorwegen

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Oud en nieuw in andere landen: Noorwegen

    Vandaag is het de beurt aan Noorwegen.
    Hoe vieren de Noren het Oud en Nieuw feest?

    In de kleine dorpen van Noorwegen is het zeer gebruikelijk om house parties te organiseren, daarnaast vieren de Noren in de grote steden Oud en Nieuw in restaurants of discotheek. maar waar men ook verblijft: iedereen zorgt ervoor dat hij voor het feest netjes gekleed gaat.

    Het is het moment om een gezellig diner te hebben met vrienden of familie, om goede voornemens voor het nieuwe jaar te maken. De meeste mensen kijken tv en wachten op de klok van 12 uur. Familie en vrienden bellen elkaar om een gelukkig nieuwjaar te wensen en de champagne vloeit rijkelijk.
    Buiten op straat steekt men het vuurwerk af of gaan gezamenlijk een show bekijken georganiseerd door de plaatselijke horeca of gemeente.
    Er is altijd sneeuw in Noorwegen, dus dat geeft een extra dimensie aan het vuurwerk.

    Nieuwjaarsdag dag is een vrij rustige dag. Alles staat in het teken van het bijkomen van de nacht ervoor. Veel Noren kijken op TV naar het traditionele Nieuwjaarsconcert int Wenen of het skieen in Garmisch-Partenkirchen


    Vuurwerk:
    Het Noorse woord voor vuurwerk is: FYRVERKERI
    In Noorwegen wordt met Oud en Nieuwveel vuurwerk afgeschoten. Siervuurpijlen met name, maar ook lichtkogels welke door zeevarenden in nood worden gebruikt. Die blijven lang in de lucht hangen.Maar het is qua tijd wat teleurstellend: 10-15 minuten knallen en dat is het dan.

    Om vuurwerk te mogen verkopen, moet je een speciaal examen afleggen.
    - Zelfbediening bij vuurwerkverkoop is streng verboden.
    -De brandweer controleert ELK vuurwerkverkooppunt, om te zien of de regels voor o.a. verantwoorde opslag nageleefd worden.
    -Rotjes zijn verboden
    -Verkoop alleen aan personen vanaf 18 jaar.

    In Noorwegen stikt het van de verkooppunten, waaronder benzinepompen! En het gaat er ook allemaal erg losjes aan toe. Op de balie grote stapels met allerlei spul, niks geen aan alle kanten gelimiteerde opslagplaatsen.
    Toppunt van anders dan in Nederland vind ik wel dat menig winkelier zijn vuurwerkverkooppunt opluistert met een zgn. fakkelboks buiten op de stoep. Ik bedoel: vuurwerk en open vuur is toch niet de best denkbare combinatie.

    Het toenemend aantal vuurwerkslachtoffers heeft in Noorwegen geleid tot een debat over het verbieden van vuurwerk. Zeven van de tien Noren is er voorstander van dat particulieren geen siervuurpijlen meer mogen afsteken.
    In Noorwegen gebeuren vooral met siervuurpijlen ongelukken omdat sommigen deze tijdens het afvuren in hun hand houden of opzettelijk op een persoon richten.
    Waarschijnlijk is een groot aantal Noren onder invloed van alcohol.

    Website,s van vuurwerkwinkel:


    Overzicht vuurwerkbranches:
    Laatst aangepast door Gerwin; 18 September 2008, 23:27.

    #2
    Hier nog twee filmpjes van Noorwegen:

    Een film van het razend populaire snowboarden in Noorwegen:


    En een heel kort filmpje met wat vuurpijlen:
    Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

    Comment


      #3
      Leuk stukje heb je er weer van gemaakt moontan echt weer leuk om te lezen!!
      Heb er nog wat filmpjes bijgezocht voor de videoliefhebbers onder ons:
      Timelapse New Years Eve Norway

      Filmpje new years eve overzicht

      En eentje zo te zien wat iemand zelf afsteekt:
      Noorwegen

      Comment


        #4
        Dank je voor het compliment Firespree.
        Alijd leuk dat mensen dit gedeelte lezen en waarderen.
        Bedankt ook voor je toevoeging van de films.
        Zijn heel fraai.
        En handig om de Noorse taal weer eens op te frissen

        Comment


          #5
          Weet je al iets meer over het aantal toegelaten grammen in cake's en dergelijke?
          Komt een beetje over alsof er alleen maar vuurpijlen te vinden zijn in Noorwegen, terwijl dat filmpje van Firespree het tegendeel bewijst.

          Comment


            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door invader999 Bekijk bericht
            Weet je al iets meer over het aantal toegelaten grammen in cake's en dergelijke?
            Komt een beetje over alsof er alleen maar vuurpijlen te vinden zijn in Noorwegen, terwijl dat filmpje van Firespree het tegendeel bewijst.
            Ik ga je daar nog uitgebreid over informeren
            Antwoord volgt zo spoedig mogelijk

            Comment


              #8
              Goed werk, echt klasse van je moontan.
              Je doet er echt veel voor.

              Ik zie prachtige blokken in de filmpjes, hoezo steken ze dan alleen vuurpijlen af ? Of is dat gewoon niet zo.

              Comment


                #9
                Oorspronkelijk geplaatst door invader999 Bekijk bericht
                Goed werk, echt klasse van je moontan.
                Je doet er echt veel voor.

                Ik zie prachtige blokken in de filmpjes, hoezo steken ze dan alleen vuurpijlen af ? Of is dat gewoon niet zo.
                In Noorwegen schijnt het traditie te zijn om vuurpijlen op een ander te richten.
                Veelal door dronken jongelui. Vandaar ook het vele aantal slachtoffers en de roep van de Noorse bevolking om het vuurwerk af te schaffen.
                Rotjes mogen niet worden verkocht in Noorwegen.

                Comment


                  #10
                  Ik denk dat je zoveel pijlen ziet omdat gewoon het volk ervan houdt. Net als duitsers, die zijn over het algemeen ook gek van pijlen.

                  Weer mooi staaltje werk Moontan

                  Comment


                    #11
                    Ik heb ook wat filmpjes en informatie gehoord over Noorwegen. Vond zelf toch zoals hoe beetje aan toegaat in Nederland alleen de wet laat toch pas toe moontan dat om 18.00 pas officeel vuurwerk mag worden afgestoken? Vuurwerk uit Noorwegen is vind ik zelf aardig goed.

                    Comment


                      #12
                      Oorspronkelijk geplaatst door kaboem Bekijk bericht
                      Ik heb ook wat filmpjes en informatie gehoord over Noorwegen. Vond zelf toch zoals hoe beetje aan toegaat in Nederland alleen de wet laat toch pas toe moontan dat om 18.00 pas officeel vuurwerk mag worden afgestoken? Vuurwerk uit Noorwegen is vind ik zelf aardig goed.
                      Kaboem, ik ben zelf nog niet in Noorwegen geweest.
                      Dus als jij info hebt over de oud en nieuw viering in Noorwegen zou het voor dit topic mooi zijn als jij informatie toe wilt voegen.
                      Er is op dit moment nog steeds een discussie gaande om het afsteken van vuurwerk door particulieren te gaan verbieden.
                      Dit naar aanleiding van de vele ongelukken in Noorwegen tijdens Oud en Nieuw.

                      Comment


                        #13
                        Oorspronkelijk geplaatst door moontan Bekijk bericht
                        Kaboem, ik ben zelf nog niet in Noorwegen geweest.
                        Dus als jij info hebt over de oud en nieuw viering in Noorwegen zou het voor dit topic mooi zijn als jij informatie toe wilt voegen.
                        Er is op dit moment nog steeds een discussie gaande om het afsteken van vuurwerk door particulieren te gaan verbieden.
                        Dit naar aanleiding van de vele ongelukken in Noorwegen tijdens Oud en Nieuw.

                        Heb eens via MSN met die gast uit Noorwegen gepraat;

                        De toegestaande vuurwerk tijden op 31 December zijn 18:00-03:00
                        Dat de overheid aandiscusieren is over verbod op vuurwerk voor particulieren klopt ook.

                        Comment


                          #14
                          Dit is het laaste jaar dat er vuurpijlen mogen worden verkocht in Noorwegen, volgend jaar is dat afgelopen.

                          Comment


                            #15
                            Oorspronkelijk geplaatst door kaboem Bekijk bericht
                            Dit is het laaste jaar dat er vuurpijlen mogen worden verkocht in Noorwegen, volgend jaar is dat afgelopen.
                            Interessant, weet je misschien ook waarom dit zo is?
                            Once a pyro, always a pyro

                            Comment

                            Working...
                            X