Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oud en nieuw in andere landen: Hongarije

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Oud en nieuw in andere landen: Hongarije

    Vandaag is het de beurt aan oud en nieuw vieren in Hongarije

    Gebruiken

    In Hongarije noemt men Oudejaarsavond Silvester avond
    Op 31 december kun je overal op straat attributen kopen, zoals toeters, slingers en maskers.
    Meestal wordt het feest met vrienden gevierd en wordt er gedanst.
    Om middernacht wordt de televisie aangezet om naar het volkslied te luisteren en ook mee te zingen.
    Er worden rotjes gegooid en er is beperkt vuurwerk.
    Iedereen die men tegenkomt wordt gezoend.

    Jongeren vieren oud en nieuw massaal buitenshuis. vanwege de drukte moet al maanden voor silvester avond een tafel in een restaurant gereserveerd worden.
    Gekleed in smoking en sjieke avondkleding en onder begeleiding van live muziek wordt dan op het begin van het nieuwe jaar gewacht. De hele avond worden er lekkernijen opgediend zoals zoals zuurkool met hurka (bloedworst) en kan er gedanst worden.
    Met een glas Hongaarse champagne in de hand wordt om 00.00 uur het nieuwe jaar ingeluid met het zingen van het Hongaarse volkslied: God zegen de Hongaar
    Na twaalf uur begint de silvesterparty pas goed . Ober dragen een biggetje door het restaurant, dat tegen betaling aangeraakt mag worden. Volgens een oud volksgeloof brengt dit geluk in het nieuwe jaar.

    Op nieuwjaarsdag hoor je de hele dag op straat bekenden en onbekenden elkaar B.U.E.K. toeroepen. Boldog uj evet kivanok. Ik wens u een gelukkig nieuwjaar.

    Vuurwerk: wetgeving en winkels
    Ondanks mijn lange speurtocht naar informatie over de wetgeving over vuurwerk in Hongarije is het mij nog niet gelukt om informatie te verkrijgen.
    Ik hoop daarom ook op steun van members die al eens met oud en nieuw in Hongarije zijn geweest of die Hongaarse kennissen/familieleden hebben.

    Het schijnt wel dat vuurwerk in Hongarije zeer beperkt wordt afgeschoten en dat het pas sinds jaren officieel te koop is ( i.v.m. de oorlogen)


    Bijlagen:
    Hieronder een filmpje van het zingen van het Hongaarse Volkslied om 00.00 uur
    Midnight strikes and Hungarians celebrate the New Year at the Spinoza Restaurant in Dob utca. Bit solemn for one who grew up in the rowdy atmosphere in Sydne...
    Laatst aangepast door moontan; 12 March 2007, 02:33.

    #2
    Wederom heel informatief Moontan
    Maar waar haal je die info eigenlijk vandaan? Of is dat beroepsgeheim.
    Heb wel nog een vraag, weet jij misschien waarom dat nou Silverster avond heet? Hoe dat is ontstaan enzo, of is het gewoon toeval dat ´Silverster` gewoon ´Oudjaars` betekend in het Hongaars?

    Haha, als je al die "Oud en nieuw in andere landen:" verhalen leest, krijg je iedere keer het idee om naar dat land maar eens O&N te vieren, omdat het zo gezellig overkomt. Is bij deze ook het geval.

    Comment


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door invader999 Bekijk bericht
      Wederom heel informatief Moontan
      Maar waar haal je die info eigenlijk vandaan? Of is dat beroepsgeheim.
      Heb wel nog een vraag, weet jij misschien waarom dat nou Silverster avond heet? Hoe dat is ontstaan enzo, of is het gewoon toeval dat ´Silverster` gewoon ´Oudjaars` betekend in het Hongaars?

      Haha, als je al die "Oud en nieuw in andere landen:" verhalen leest, krijg je iedere keer het idee om naar dat land maar eens O&N te vieren, omdat het zo gezellig overkomt. Is bij deze ook het geval.

      Dank je voor je compliment en je getoonde interesse.

      De info is gewoon te downloaden van internet via de search website,s zoals google
      En als je vooraf een bepaald land in gedachten heb en wat kernwoorden gebruikt in de taal van de herkomst van het land kom je ver.


      Silvester was de 33e paus van de rooms katholieke kerk
      Silvester wordt als heilige vereerd.
      Zijn feestdag bij de katholieken is 31 december.
      31 december was de sterfdag van Silvester

      Laatst aangepast door moontan; 10 February 2007, 10:14.

      Comment


        #4
        Echt waar? Dat vind ik serieus interessant. Wat een kennis!
        Eens kijken de 33e paus, we zijn nu bij 111 ergens toch?
        Die paus is dan dus al redelijk oud, als ik mij niet heb vergist. Een oude traditie dus.

        Edit: fout, ik lees hier op wikipedia dat Benedictus de 264e opvolger was van de eerste paus, Petris.

        Edit: Silvester I, ook wel Sylvester I, was de 33ste paus van de Rooms-Katholieke Kerk. Hij vervulde de rol van paus van januari 314 tot aan zijn dood op 31 december 335.
        Laatst aangepast door Invader; 10 February 2007, 10:11.

        Comment


          #5
          Haha. Zie je hoe het werkt Invader.?
          Ik probeer dus per land een topic aan te maken over de oud en nieuw viering in dat land.
          Daarbij wil ik aandacht besteden aan 3 belangrijke onderdelen:
          1. De gebruiken per land. Bijvoorbeeld in Nederland is het een gebruik om Oud en Nieuw in huiselijke kring te vieren en om 00.00 uur champagne te drinken en daarna vuurwerk af te steken.
          2. Speciale gerechten/hapjes op Oudejaarsavond
          3. Vuurwerk en vuurwerkwetgeving. Mag het hele jaar verkocht worden en afgestoken worden? etc.

          Ik merk nu al dat het laatste onderdeel: vuurwerk het lastigst is. Daarom hoop ik ook op bijdragen van leden en gasten die oud en nieuw in vreemde landen hebben gevierd.

          Comment


            #6
            Tja, dan zul je het toch echt van ervaring moeten hebben van andere leden. Het ís gewoon moeilijk om informatie over de wetgeving te winnen, als je als buitenlander dat over nederland te weten wil komen is dat ook een klus.

            Comment


              #7
              Interessant en leuk dat je dit doet moontan !! Elke keer vindt ik het weer leuk om te lezen over welk land het weer gaat. Mijn complimenten en ga zo door !!

              Alleen lijkt het me wel vreemd om vreemden te gaan kussen tenzij..... nja
              Vuurwerk is een passie!

              Comment


                #8
                Voor de geinteresseerden onder jullie:

                Onderstaand een link naar een soort van Hongaars vuurwerk startpagina.nl
                Voor vertalingen moet je alleen niet bij mij zijn. (helaas)

                Comment


                  #9
                  Als ik het zo bekijk, dan is consumentenvuurwerk iig gewoon van toepassing wat betreft Hongarije.

                  Heb tevens zojuist nog een email gestuurd aan www.pyrox.hu of zij wellicht aanvullende info hebben over vuurwerkwetgeving.
                  Mvg Frans

                  Comment

                  Working...
                  X