Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[NIEUWS] - Vuurwerkverbod is geen optie!

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    [NIEUWS] - Vuurwerkverbod is geen optie!

    Vuurwerkverbod is geen optie!
    De laatste dagen is er weer het nodige te lezen in de media over een door het NOG, onder aanvoering van Dr. de Faber, voorgestelde vuurwerkverbod. Het aantal oogletselgevallen is zorgwekkend, maar de gekozen tactiek is naar de mening van Stichting Vuurwerktraditie ernstig doorgeschoten. "Een vuurwerkverbod werkt contraproductief!"; zo leert de uitslag van een onafhankelijk onderzoek van de Nederlandse Politieacademie. Een citaat uit dat rapport:

    "Ten aanzien van het vuurwerk worden de problemen in beperkte mate veroorzaakt door legaal vuurwerk. Illegaal vuurwerk en zelfgemaakt vuurwerk leveren meer problemen op. Omdat handhaving al een grote opgave is bij de jaarwisseling, lijken inspanningen die ertoe leiden dat (het afsteken van) vuurwerk dat nu legaal is wordt verboden, naar de mening van de onderzoekers, gedoemd te mislukken of zelfs contraproductief."
    bron: http://www.politieacademie.nl/Actuee...evenement.aspx

    Vuurwerktraditie heeft dit rapport goed bestudeerd en heeft daaruit conclusies getrokken. Het aantal oogletselgevallen moet omlaag, dat is een helder doel dat zowel NOG als Stichting Vuurwerktraditie onderschrijfd. Als een vuurwerkverbod geen reeele optie is, moet de oplossing gezocht worden in de mate waarin veiligheidsmiddelen gebruikt worden (vuurwerkbrillen!), heldere voorlichting voor een veilig gebruik van Nederlands consumentenvuurwerk en het verder terugdringen van de toestroom aan illegaal vuurwerk in Nederland.

    Stichting Vuurwerktraditie vind het van wezenlijk belang dat onafhankelijk onderzoek gaat uitwijzen wat de effecten van het gebruik van deze vuurwerkbril zouden kunnen zijn Vooralsnog lijkt NOG "te ver door te schieten" omdat zij gaan voor een "totaalverbod" en zich daardoor lijken te diskwalificeren als onafhankelijke onderzoekspartner. Momenteel beraad Stichting Vuurwerktraditie zich bij welke onafhankelijke instelling dit onderzoek dan wél gedaan zou moeten worden. "Ons advies aan de Nederlandse vuurwerkconsument is echter helder: Zet die vuurwerkbril op en gebruik je gezond verstand als je vuurwerk gaat afsteken. Houd rekening met elkaar en gebruik geen alcohol of drugs als je met vuurwerk aan de slag gaat!"; aldus Vuurwerktraditie-voorzitter Nick van der Veen.
    Link: http://www.vuurwerktraditie.nl/index...-is-geen-optie
    Bron: Stichting Vuurwerktraditie
    Laatst aangepast door Cameo; 17 December 2009, 11:23.
    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

    #2
    In plaats van een totaalverbod kunnen ze zich misschien beter richten op een verbod op bijvoorbeeld alleen vuurpijlen. Hoewel ik dat uiteraard liever ook niet heb kan ik me er wel iets bij voorstellen... Vaak worden (baby)pijlen achteloos afgestoken, en suizen ze meer door de straten dan recht omhoog. Er zijn nog teveel mensen die een leeg bierflesje pakken in plaats een stevige buis in de grond, of een standaard. Blijkbaar werkt de voorlichting hieromtrent niet goed genoeg, dus dat moet beter, met als stok achter de deur een verbod op pijlen.

    Volgens mij is de rest van het Nederlandse consumentenvuurwerk niet dermate gevaarlijk dat het verboden zou moeten worden. Hooguit kan men de branche verplichten om voor meer stevigheid voetjes onder kleine cakes te zetten gelijk aan de Duitse potten van Weco, Nico, Keller van de Lidl en Aldi. Dan donderen ze ook niet meer om bij het minste zuchtje wind.

    Andere redenen voor oogletsel kan ik zo niet bedenken overigens.

    Comment


      #3
      Ben vandaag bezig geweest om bovenstaand bericht de media in te krijgen. Daarbij ben ik af en toe echt van mijn stoel gevallen van de reacties. Zowel via email als via de publieke podia.

      Zo ben ik volgens Indymedia een rechts extremist(!?). Iets met een "Mudde fanclub". Zegt mij allemaal helemaal niets. Als ik de reacties teruglees hebben sommige mensen kennelijk moeite met het rood-wit-blauw in ons logo. De conclusies zijn dan erg kort door de bocht en je zou al snel het eigenlijke onderwerp vergeten.

      Heb ook een brief ingezonden met dezelfde lading naar Metronieuws. Eens kijken of ze die plaatsen. Morgenochtend maar eens kijken. Ik hou jullie op de hoogte.

      Nick
      -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
      Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

      Comment


        #4
        Het is inderdaad moeilijk om een dergelijk bericht betreft vuurwerk te plaatsen in de media. Athans, als het positief is. Negatieve berichten willen ze als warme broodjes ontvangen. Ik zou voor rtl nieuws via telefoon mijn mening geven over het vuurwerk onderwerp. Dit onderwerp is vandaag niet in het nieuws opgenomen. Sterker nog, ik heb geen enkel gesprek gevoerd met RTL. Volgende keer nogmaals proberen. Blijven knokken zou ik zeggen!

        Oorspronkelijk geplaatst door Cameo Bekijk bericht
        Ben vandaag bezig geweest om bovenstaand bericht de media in te krijgen. Daarbij ben ik af en toe echt van mijn stoel gevallen van de reacties. Zowel via email als via de publieke podia.

        Zo ben ik volgens Indymedia een rechts extremist(!?). Iets met een "Mudde fanclub". Zegt mij allemaal helemaal niets. Als ik de reacties teruglees hebben sommige mensen kennelijk moeite met het rood-wit-blauw in ons logo. De conclusies zijn dan erg kort door de bocht en je zou al snel het eigenlijke onderwerp vergeten.

        Heb ook een brief ingezonden met dezelfde lading naar Metronieuws. Eens kijken of ze die plaatsen. Morgenochtend maar eens kijken. Ik hou jullie op de hoogte.

        Nick

        Comment


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door leo303 Bekijk bericht
          In plaats van een totaalverbod kunnen ze zich misschien beter richten op een verbod op bijvoorbeeld alleen vuurpijlen. Hoewel ik dat uiteraard liever ook niet heb kan ik me er wel iets bij voorstellen... Vaak worden (baby)pijlen achteloos afgestoken, en suizen ze meer door de straten dan recht omhoog. Er zijn nog teveel mensen die een leeg bierflesje pakken in plaats een stevige buis in de grond, of een standaard. Blijkbaar werkt de voorlichting hieromtrent niet goed genoeg, dus dat moet beter, met als stok achter de deur een verbod op pijlen.

          Volgens mij is de rest van het Nederlandse consumentenvuurwerk niet dermate gevaarlijk dat het verboden zou moeten worden. Hooguit kan men de branche verplichten om voor meer stevigheid voetjes onder kleine cakes te zetten gelijk aan de Duitse potten van Weco, Nico, Keller van de Lidl en Aldi. Dan donderen ze ook niet meer om bij het minste zuchtje wind.

          Andere redenen voor oogletsel kan ik zo niet bedenken overigens.
          "Ik haalde die bedankknop en de citeerknop doorelkaar."
          Ik vind vuurwerk zonder vuurpijlenniet meer echt zo leuk, ze horen er bij, net als cakes!!

          Als ze verboden worden ben ik gelijk geen freak meer. Babypijlen zouden van mij graag verboden moeten worden, die dingen vliegen zo je oog in, en ze zijn te goedkoop en te saai om ze de lucht in te schieten.
          Romeinse kaarsen ook, als je zo`n bal in je oog krijgt ben je niet blij, en er zijn alternatieven voor (goedkope, kleine cakes met lichtkogels).
          Maar hoe kan je een vuurpijl nou vervangen zonder het lanceergeluid en de mooie gouden tail verloren te laten gaan, dat kan niet!!
          Al zouden er allemaal shellkitjes legaal worden, voor mij zijn pijlen onmisbaar

          Comment


            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Snutareen Bekijk bericht
            Ik vind vuurwerk zonder vuurpijlenniet meer echt zo leuk, ze horen er bij, net als cakes!!

            Als ze verboden worden ben ik gelijk geen freak meer.
            ...
            Maar hoe kan je een vuurpijl nou vervangen zonder het lanceergeluid en de mooie gouden tail verloren te laten gaan, dat kan niet!!
            Ze hoeven voor mij ook niet verboden te worden, laat ik dat voorop stellen
            Maar tegen het licht van een verbod op consumentenvuurwerk bedoelde ik aan te geven dat (baby)vuurpijlen naar mijn idee verreweg het gevaarlijkst zijn. Als er dan iets verboden moet worden om het vermeende oogletsel terug te dringen, dan lijkt mij dat vuurpijlen bovenaan de nominatielijst staan. Daarnaast zijn pijlen ook met regelmaat oorzaak van brand tijdens Oudjaarsnacht.

            Dat ze desondanks bij O&N horen ben ik het helemaal mee eens

            Comment


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door lamatje
              Er komt toch geen verbod,
              ...
              over 3 maanden hoor je ze niet meer.
              Ik ben op beide punten nog niet gerust om eerlijk te zijn.
              Types als Arno Bonte staan dadelijk weer met de neus vooraan om keihard te roepen dat vuurwerk verboden moet worden, omdat er ongetwijfeld weer het één en ander gesloopt zal zijn, evenals de ongelukken die ook ieder jaar weer gebeuren. Dan heeft ie weer wat om te wijzen.

              Het hangt van vele factoren af, maar ik denk (lees: hoop) dat we bij een relatief rustig Oud & Nieuw enigzins gerust kunnen zijn. Dan kunnen de pro-vuurwerk mensen en groepen aangeven: "Zie je wel, als we goed opletten en voorzichtig doen, dan kan het wel zonder problemen". Hebben we echter (wederom..) een rumoerig Oud & Nieuw, met veel vandalisme, dan krijgt de vuurwerkbranche het opnieuw zwaar te verduren. De strijd tegen vuurwerk wordt ieder jaar feller, en een keer zal de overheid overstag gaan ben ik bang...

              Comment


                #8
                leo303 heeft mijn inziens wel gelijk. Zie het als een immer krachtiger wordende golfbeweging. Elk jaar weer zijn het dezelfde groepen die hun gal spuien over het onderwerp. Daarbij bedient men zich van veel dooddoeners, vooroordelen en ongestaafde feiten. Natuurlijk zitten er ook argumenten tussen die wel steek houden, zoals het aantal oogletselslachtoffers dat gewoon echt veel te hoog is.

                Geleidelijk aan winnen de verbodsaanbidders terrein, doordat mensen keer op keer de negatieve berichtgeving in zich opnemen. Stichitng Staakt het Vuren heeft een heel listige (en gevaarlijke) tactiek ingezet, want zij hebben inmiddels boeken over het onderwerp gepubliceerd, waar op subjectieve wijze problemen met oudjaar worden belicht. Deze boeken staan inmiddels in alle openbare bibliotheken. Als je in de bieb zoekt op de term "vuurwerk" is er een gerede kans dat je hun boeken aantreft in de top 5 gevonden resultaten.

                Voor nu maak ik mij, net als velen, absoluut geen zorgen over een op handen zijnd verbod. Er zijn zoveel faktoren die deze maatregel direct van tafel vegen. Ik licht er even twee uit:

                - De economische faktor
                Een hele branche draait op vuurwerk. En de overheid vaart zeer wel bij de belastinginkomsten.

                - De Handhaving
                Zie het eerder genoemde rapport van de politieacademie. Bij een verbod breekt, op zijn Hollands gezegd, pas echt de pleuris los.

                Ik weet echter wel zeker dat de stemmen die we inmiddels jaarlijks horen, gewoon door zullen gaan met ageren en publiceren. Als wij geen adequaat tegengeluid laten horen is de balans compleet zoek. Wij vinden dat mensen zelf prima in staat moeten zijn om een oordeel te vellen aan de hand van de koude feiten. Daarom is het belangrijk om bij een poll TOCH je stem te laten horen, misschien af en toe eens een ingezonden brief te sturen naar een krant en deel te nemen aan maatschappelijke discussies over dit onderwerp. Als we enkel zouden zwijgen en toekijken heb ik ook niet zo'n goed gevoel over de toekomst van het consumentenvuurwerk in Nederland.

                Cameo
                -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
                Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

                Comment


                  #9
                  Waar ik ziek van word is het algehele gezeik over vuurwerk.

                  Het zijn de mensen die dingen slopen, of ze nu een baksteen nemen of een cobra gebruiken, het is de persoon die handelingen verricht waardoor schade ontstaat!

                  Mischien kunnen jullie van vw traditie niet anders, maar schuif aub niet alles op het illegale af! Wanneer het normaal gebruikt word is er niks aan de hand. Het zou wat worden als ik straks mede door toe doen van jullie een legale pruttelmat moet kopen ipv een lekkere flash rol!

                  gr

                  Comment


                    #10
                    PARDON??!!! "Misschien kunnen wij niet anders?"

                    Wij maken een eerlijke analyse van de problematiek. Misschien niet leuk om te horen voor jou, maar de invoer van zwaar illegaal vuurwerk is daar een belangrijk onderdeel van. Moeten we die faktor dan maar negeren? Omdat dat "ons liefhebbers" beter uitkomt? Dat zou ons net zo erg maken als Arno Bonte, Meijering en consorten. Wij kiezen bewust voor de weg van de eerlijke feiten. Soms betekent dit dat je conclusies moet trekken die in je eigen nadeel zijn. Voordeel is dat er geen speld tussen je feitenstukken te krijgen is en, nog belangrijker, je draagt zo daadwerkelijk bij aan het oplossen van de problemen.

                    Ik hoef hoop ik niet telkens te gaan nuanceren dat er een verschil is tussen een goed ingelezen liefhebber en een leek die "eens wat zwaarder" wil gaan stoken. Die laatste groep is duidelijk de probleemgroep, maar beide groepen zijn fout bezig en nemen (bewust?) een risico.

                    De druk op de discussie is nu nog laag, maar ik ben erg benieuwd naar je reactie als je straks zou moeten kiezen tussen enkel NL legaal of helemaal geen vuurwerk meer.

                    Denk er aub eens serieus over na, 200mm.

                    Cameo
                    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
                    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

                    Comment


                      #11
                      Oke, mischien staat het er heel bot.

                      Ik ben heel serieus Cameo... Pakt men geen cobra dan flikkeren ze wel een steen door het raam heen. Het is de mentaliteit van de mensen in dit land, waarom gaat het in een land als frankrijk, spanje, oostenrijk, italie of zwitserland dan niet mis?

                      'Die cobra6 plakt niet zichzelf vast met een stuk tape..'

                      WEL steun ik het gedeelte van jullie actie om het vuurwerk te behouden, maar richt je op het gebruik van vuurwerk, en niet of dit vuurwerk legaal of illegaal is, het grote probleem is immers het vandalisme.

                      gr

                      200mm

                      Comment


                        #12
                        Het het illegale vuurwerk wordt nu eenmaal het meest gesloopt. Dat staat gewoon vast in de cijfers. Wat vuurwerktraditie doet is juist goed. Mensen bewust maken hoe het wel gebruikt moet worden, en het illegale laten staan.

                        Vuurwerktraditie zal hier eigenlijk gewoon steun in moeten hebben. Jou opmerking is dan ook niet op zijn plaats. Het gebruik van vuurwerk moet verbeterd worden. Door bijvoorbeeld betere voorlichting en veiligheidsmiddelen aan te bieden.

                        Oorspronkelijk geplaatst door 200mm Bekijk bericht
                        Waar ik ziek van word is het algehele gezeik over vuurwerk.

                        Het zijn de mensen die dingen slopen, of ze nu een baksteen nemen of een cobra gebruiken, het is de persoon die handelingen verricht waardoor schade ontstaat!

                        Mischien kunnen jullie van vw traditie niet anders, maar schuif aub niet alles op het illegale af! Wanneer het normaal gebruikt word is er niks aan de hand. Het zou wat worden als ik straks mede door toe doen van jullie een legale pruttelmat moet kopen ipv een lekkere flash rol!

                        gr

                        Comment


                          #13
                          Zo simpel is het helaas niet, 200mm. Een wetgeving is absoluut. Als jouw buurman niet met Cobra's mag spelen, dan mag jij dat ook niet. Ook al doe je nog zo voorzichtig, het is gewoon voor iedereen verboden.

                          Ik begrijp echter wel heel goed waar je op doelt. Ik ben ook van mening dat met name het knalvuurwerk in Nederland best een tandje beter mag. Cobra's zijn mij een station te ver, maar degelijke knallers zoals deze bijvoorbeeld in Belgie aan consumenten worden verkocht, moeten mijns inziens in Nederland ook te koop kunnen zijn. Dat is echter een mening. Voorlopig moeten wij ons houden aan hetgeen nu in de wet omschreven staat. Ik zie de evolutie van het vuurwerk in Nederland als een stappenplan. Laten we eerst eens zorgen de oudejaarsviering eens wat beschaafder verloopt. Je merkt terecht op dat het gedrag van mensen doorslaggevend is. Daar hameren wij ook op. Een vandaal heeft weinig nodig om heel veel ellende te veroorzaken.

                          Het zwaar illegale vuurwerk dat ons land binnenkomt bereikt maar voor een zeer klein deel mensen die weten wat ze ermee horen te doen, even los van het feit dat ze er niks mee mogen doen. Ik tref op 1 januari in Amsterdam parkeerpaaltjes aan, met daarnaast buizen eraan getaped voor shells van soms meer dan 6". Dat steekt men dan gewoon op 7 meter van een kroeg af. Begrijp je mijn bedenkingen? Zoiets hou jij (hopelijk) wel uit je hoofd. Maar een goeie handelaar discrimineert niet en verkoopt aan wie er geld voor kan geven. Dat kan een kenner zijn, maar dus ook een dronken kroegbezoeker. Ik chargeer even om mijn punt te verduidelijken.

                          Overigens heb ik het, als ik "zwaar vuurwerk" schrijf, niet over het consumentenvuurwerk uit Belgie. Ik doel dan nadrukkelijk op het professionele spul, dat in handen van een nitwit dodelijk kan zijn.

                          Kortom; ik denk dat wij elkaar begrijpen, 200mm?
                          Je steun wordt gewaardeerd!

                          Cameo
                          -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
                          Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

                          Comment


                            #14
                            @ dmenrapster, lees ook mijn2e post dan word je een hoop duidelijk.


                            Tuurlijk word er gesloopt met illegaal vuurwerk, dat staat als een huis boven water. Je moet je alleen af gaan vragen of het verbieden van illegaal vuurwerk vandalisme tegen gaat. Mensen die willen slopen doen dit, of ze nu vuurwerk in handen kunnen krijgen of niet de vandaal is er op uit om te slopen.

                            Het slopen word door velen ook als normaal gezien, hier zal een omslag in moeten worden gemaakt. Slopen moet hard worden aangepakt, maar boven al moeten mensen het niet meer normaal vinden.

                            Waar ik bang voor ben is dat ik straks van mijn oud en nieuw geen feestje meer kan maken. Dat wanneer ik als vuurwerk gek een maand gevangenis straf aan me broek krijg voor 3 rolletjes, als je de stijgende strafmaat in grafiek zet kom je op een gegeven moment dit soort situaties tegen.

                            Ik als vuurwerk liefhebber loop tegen hoge straffen aan, en ondertussen word er nog net zoveel gesloopt als nu.

                            Waardoor dit komt?

                            Omdat jullie je puur richten op een bijzaak, en je niet richten op de hoofdzaak. Wanneer er gesloopt blijft worden blijft men zeuren op het vuurwerk en oud en nieuw in zijn geheel. Op een gegeven moment kom je dan op het punt dat er een totaal verbod komt. En ja dan kan je helemaal nada noppes niks meer afsteken




                            Gr
                            200mm

                            Comment


                              #15
                              Het harder aanpakken van illegaal vuurwerk of het helemaal uitbannen zal zeker nooit helemaal het vandalisme rond oud en nieuw tegengaan (al ga ik er van uit dat het wel deels helpt, het is nou eenmaal spectaculairder iets op te blazen dan een steen door een raam heen te gooien).
                              Maar het zal zeker veel van de slechte berichtgeving over vuurwerk in het algemeen tegengaan, aangezien veel daarvan over illegaal vuurwerk gaat (al staat het er lang niet altijd bij, maar het is wel duidelijk dat het wel érg moeilijk word je hand te verliezen of en prullebak finaal op te blazen met legaal vuurwerk, al denkt een deel van het volk dit wel).

                              Om problemen met illegaal vuurwerk op te lossen moet het nou eenmaal beter/harder worden aangepakt, daar worden ook degene die er "goed" mee omgaan de dupe van. Dan kun je het vandaliseren op zich ook nog wel hard aanpakken natuurlijk, maar daarmee houd je bijv. niet de ongelukken tegen die met illegaal vuurwerk gebeuren.
                              De overheid of politie kan natuurlijk niet ruiken wie er goed mee om zou gaan, ik kan wel zeggen "het is oke als ik illegale activiteiten zou uitvoeren, want ik vind dat ik er goed mee om ga", maar zo werkt dat natuurlijk niet.

                              Als illegaal vuurwerk een halt moet worden toegeroepen om legaal vuurwerk te behouden, dan vooral doen. Tuurlijk zie ik ook liever de regels versoepelen, maar als een paar mongolen het verpesten voor de rest, dan heb ik toch liever wél vuurwerk, maar dan alleen legaal, dan totaal geen vuurwerk meer.
                              Ik zie liever een bericht in de krant staan van "baksteen door ruit van bushokje heen", dan "bushokje opgeblazen met vuurwerk", want dan krijgt óók legaal vuurwerk een slechte naam en ook het "normale" illegale spul, want de gemiddelde nederlander maakt er geen onderscheid tussen, en wordt het voor de anti-vuurwerk lobby wel erg gemakkelijk gemaakt.
                              Er zijn vast ook gevallen dat iemand per ongeluk bijv. een zware knaller te dicht bij een raam gooit, of dat iemand een stuk vuurwerk te laat wil weggooien. Als dit met legaal vuurwerk gebeurt is er meestal niet zo veel aan de hand, gebeurt dit met zwaar illegaal spul, dan heb je de volgende dag in de krant staan "gevel ontzet door vuurwerk", of "jongen moet 3 vingers missen door vuurwerk", wederom voer voor Bonte en consorten.

                              Als je het van beide kanten belicht en alle feiten presenteerd is je verhaal ook een stuk sterker, in tegenstelling tot bijv. Bonte, die geen onderzoek doet en al het vuurwerk op 1 hoop gooit en een grondbloem bij wijze van spreken net zo erg vind als een explod. Die roept A is slecht, dus B is ook slecht, zonder bewijs/argumentatie.
                              Laatst aangepast door PalmPistil; 20 December 2009, 21:42.

                              Comment

                              Working...
                              X