Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gemeentelijke verboden: hype of dreiging?

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Gemeentelijke verboden: hype of dreiging?

    Na de laatste verkiezingen is een landelijk vuurwerkverbod verder weg komen te liggen. 105 zetels tegen een verbod, 45 voor (bron: stemwijzer.nl). Ik ben ook heel benieuwd of het wetsvoorstel voor een landelijk verbod nog uit de kast komt. Maar volgens mij kunnen ze die voorlopig beter invriezen, en als het aan ons ligt in de prullenbak gooien natuurlijk. Landelijk staan we er dus goed voor.

    De ‘trend’ die je nu ziet zijn gemeentelijke verboden. Hoewel, trend...

    Vorig jaar hadden 12 gemeenten een lokaal verbod, dit jaar 16. Een toename van 4 gemeenten. Voor komende jaarwisseling overwegen op dit moment 3 gemeenten een lokaal verbod. Heel hard gaat dat dus niet, zeker als je in overweging neemt dat er in totaal 342 gemeenten zijn. Daarnaast zijn er ook gemeenten die vorig jaar of dat jaar ervoor een lokaal verbod overwogen hebben, maar van dat idee zijn afgestapt.

    Ondertussen zie je nu ook berichten verschijnen die vraagtekens zetten bij het nut van een lokaal verbod. Tijdens de coronajaren is gebleken dat zelfs een landelijk verbod genegeerd werd. De lokale verboden worden al twee jaar op rij op grote schaal genegeerd. Van de ‘werking’ van die lokale verboden is nu al twee jaar op rij bewezen als dat ze niet werken.

    Dan kom je bij de hamvraag: zijn de lokale verboden een hype of een bedreiging voor onze vuurwerktraditie?

    Persoonlijk denk ik dat dit een hype wordt die wellicht nog wat gaat groeien, maar een bedreiging zal dit niet gaan vormen voor onze geliefde traditie. Gemeenten die een lokaal verbod willen gaan overwegen krabben zich nu wel twee keer achter de oren nu ze zien dat dit echt symboolpolitiek in z’n reinste vorm is. Het is eigenlijk een makkelijke manier om als gemeente(raad) voor paal te staan.

    Kortom: ik maak me niet zo druk om de korte termijn. Gemeentelijke verboden zullen niet gaan uitgroeien tot een landelijk verbod, lokaal georganiseerd in 342 gemeenten. En een verbod wat vanuit de landelijke politiek geregeld wordt is alleen maar meer buiten beeld geraakt na de laatste verkiezingen. Ik zeg: gemeentelijke verboden zijn een hype!

    #2
    Ik maak me er niet zo druk om eerlijk gezegd, hier de hele avond staan stoken met verbod geen hond die er iets van heeft gezegd en geen politie of handhaving gezien. Overigens ging het hier in de hele buurt gewoon goed los...dat deed mij wel goed om te zien!!

    Conclusie dat lokale vuurwerkverbod is/was een grote grap!!

    Comment


      #3
      Er lijkt komend jaar wel een verbod te komen in mijn gemeente, maar maak me eigenlijk niet zo druk. Woon zelf in een dorpje 10km van de stad (waar de gemeente bij hoort) en we zien hier amper politie. Verwacht ook niet dat er veel buurtbewoners gaan klagen, de meeste houden wel van een beetje vuurwerk.

      Comment


        #4
        De lokale verboden werken niet en men heeft met de corona twee jaar achter elkaar kunnen zien dat een landelijk verbod ook niet werkt. Heb mij toen ook uitermate goed vermaakt en sindsdien maak ik mij nergens druk meer over.

        Comment


          #5
          Fijn dat jullie er zo over denken ik ik hoop ook dat jullie gelijk hebben.

          Ik maak mij echter zorgen over het voortbestaan van deze traditie. Het probleem is vooral dat burgemeesters relatief eenvoudig een verbod kunnen aanvragen voor hun gemeente.
          Ook de berichten van de politie en gemeenten in de telegraaf voorspellen weinig goeds:

          http://www.telegraaf.nl/nieuws/16304...-jaar-verboden
          Ze beïnvloeden de publieke opinie en bereiden op deze manier eigenlijk een landelijk verbod voor.
          Zelf heb ik op veilige manier met mijn kinderen genoten van vuurwerk binnen alle geldende regels.
          Wat kunnen we nou echt doen tegen het naderende verbod? Draagvlak uit de samenleving en vooral mensen in de landelijke politiek lijken de enige redding, maar ik zie het vrij somber in.

          Comment


            #6
            Het is zowel een hype, maar ook zeker een bedreiging die we je niet moet onderschatten, zolang de (linkse) gemeentelijke beleidmakers (incl. de Driekhoek) elkaar blijven opjutten wordt de overtuiging ook maar steeds sterker binnen die groep. Als we deze hype niet stoppen zal het zich blijven uitbreiden naar meerdere gemeenten. Die overtuiging bij die beleidsmakers dat consumentenvuurwerk ook maar iets te maken heeft met strafdelicten tijden oud en nieuw is veelste gevaarlijk en behoorlijk giftig.

            Niet dat de burger er wat van aantrekt, maar die overtuiging moeten we echt zo snel mogelijk met de grond gelijk maken. Ik zie het als een Japanse Duizendknoop. Als je het niet op tijd bestrijd wordt het hardnekkig. Moet je niet willen.

            Comment


              #7
              De media hetze op dit moment is echt enorm

              Comment


                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Vipergq Bekijk bericht
                De media hetze op dit moment is echt enorm
                Ieder jaar denk ik kan het nog meer? En ieder jaar weten ze het te overtreffen..

                Comment


                  #9
                  Ik mijd elke vorm van media en social media in januari.
                  Ik lees lekker het forum hier en whatsapp.

                  Goed voor de gemoedstoestand

                  Comment


                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Arnoud PyroFan Bekijk bericht
                    Ieder jaar denk ik kan het nog meer? En ieder jaar weten ze het te overtreffen..
                    Er gingen zelfs geruchten dat de politietop bij elkaar is gekomen en een optie staking is besproken om landelijke politiek te dwingen een algeheel verbod doorheen te drukken omdat de werkcondities onacceptabel zijn

                    Comment


                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Vipergq Bekijk bericht
                      Er gingen zelfs geruchten dat de politietop bij elkaar is gekomen en een optie staking is besproken om landelijke politiek te dwingen een algeheel verbod doorheen te drukken omdat de werkcondities onacceptabel zijn
                      Gaan ze dat ook bij ajax-feyenoord doen dan?

                      Comment


                        #12
                        Om eerlijk te zijn is dit best wel een goeie vraag die hier gesteld wordt.
                        Met al die lokale verboden op korte termijn maak ik me niet zo n zorgen.
                        Maar zodra er meer gemeenten hier aan mee gaan doen in deze trend wel.
                        Het is ook zo van hoe langer men dit vol blijft houden des te groter de kans dat de verbodsaanbidder het zal winnen. Logischerwijs zullen er steeds meer mensen gecriminaliseerd raken die in het verleden verder niks verkeerd hebben gedaan. Dan zou je als regering je zelf eens af moeten gaan vragen van willen we dat eigenlijk wel ? Van winkelier die geïnfesteerd heeft om aan alle eisen te voldoen tot huisvader die gezellig met zijn kinderen op straat staat met zijn gezin en een feestje viert over 1 kam te scheren met de relschoppers !? Ik weet niet of je dat zou moeten willen als overheid. Zelfs de branche doet zijn uiterste best om veilig vuurwerk te laten produceren.

                        Ik denk dat we er goed aan doen om eens de koppen bij elkaar te stekken en goeie vragen te stellen aan de nieuwe 2de kamer.
                        02-2024 de nieuwe lente !? IK hoop het

                        Comment


                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door magnolia Bekijk bericht
                          Om eerlijk te zijn is dit best wel een goeie vraag die hier gesteld wordt.
                          Met al die lokale verboden op korte termijn maak ik me niet zo n zorgen.
                          Maar zodra er meer gemeenten hier aan mee gaan doen in deze trend wel.
                          Het is ook zo van hoe langer men dit vol blijft houden des te groter de kans dat de verbodsaanbidder het zal winnen. Logischerwijs zullen er steeds meer mensen gecriminaliseerd raken die in het verleden verder niks verkeerd hebben gedaan. Dan zou je als regering je zelf eens af moeten gaan vragen van willen we dat eigenlijk wel ? Van winkelier die geïnfesteerd heeft om aan alle eisen te voldoen tot huisvader die gezellig met zijn kinderen op straat staat met zijn gezin en een feestje viert over 1 kam te scheren met de relschoppers !? Ik weet niet of je dat zou moeten willen als overheid. Zelfs de branche doet zijn uiterste best om veilig vuurwerk te laten produceren.

                          Ik denk dat we er goed aan doen om eens de koppen bij elkaar te stekken en goeie vragen te stellen aan de nieuwe 2de kamer.
                          De vraag zou ook kunnen zijn waarom gaan mensen relschoppen?

                          Ik denk dat er enorme frustraties bij steeds grotere groepen mensen ontstaan, steeds meer spanning in de maatschappij, die er naar het lijkt steeds meer uitkomen.
                          Dit zijn geen feiten, maar dat zegt mijn gevoel.

                          Comment


                            #14
                            Die stompzinnige verboden zijn meer om het idee van geen vuurwerk te normaliseren als narrative.

                            Er is een georganiseerd samenspel van kranten ( ad) , politie en de overheid om vuurwerk in het verdomhoekje te drukken en louter de negatieve excessen te benadrukken. Je ziet ook dat ze nu breed uitmeten met controles waarbij voor het oog van de camera burgervadertjes hun 1.4 cakejes wordt afgepakt want "meer dan 25 kilo". Invallen met huiszoekingsbevel voor een rolletje visco.

                            Waar ik me persoonlijk nog het meest aan erger zijn de blatante leugens. Zoals laatst in een politiebericht waarin werd gesteld dat "flitspoeder een zeer instabiel mengsel is wat bij de minste of geringste schok of termperatuurwisseling zelfstandig kan ontploffen". Dit soort formuleringen worden heel bewust gebruikt om burgers tegen elkaar op te zetten en klikken aan te moedigen. En helaas...het werkt goed.

                            Nergens in de media reportages van buurten die samen genieten van vuurwerk en na afloop even de bezem erbij pakken.

                            Comment


                              #15
                              verbod in nijmegen werkt namelijk wel goed hier..... het ging lekker en goed los overal heerlijk is dat dan haha je kan dan zien dat het totaal geen nut heeft
                              alleen viel me wel op dat sommige media een bericht rond 22:00 erop hadden gezet en in de tekst stond dit is gebeurd rond 00:35 wanneer we net het nieuwe jaar in luiden dus heel dubieus
                              stelletje propaganda kranten

                              Comment

                              Working...
                              X