Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stijgende energie Prijzen kopen jullie minder Vuurwek

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    #46
    Oorspronkelijk geplaatst door uxenve Bekijk bericht
    Ga er maar vanuit dat die 190 wordt verrekend op je jaarrekening. Het wordt sws verrekend met energiemaatschappij, je ontvangt het niet op je rek.
    Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rond energie. Vind hier het belangrijkste nieuws en wat het voor jou betekent.


    Comment


      #47
      Toch mooi dat wij in November en December van Vattenfall (eigenlijk de overheid) 190,- krijgen per maand. Dat is ongeveer gelijk aan wat we betalen over deze maanden verwacht ik. Daarmee hebben we dus gratis stroom en gas de laatste twee maanden van dit jaar. Ik ruik nog een extra vuurwerkje.

      Comment


        #48
        Als ik kijk naar mijn gas verbruik van nov/dec afgelopen jaren, dan is 190 euro vergoeding een lachertje. 200 - 250 kuub per maand x € 3,80. Reken maar uit

        Comment


          #49
          Oorspronkelijk geplaatst door ZsaZsa Bekijk bericht
          Als ik kijk naar mijn gas verbruik van nov/dec afgelopen jaren, dan is 190 euro vergoeding een lachertje. 200 - 250 kuub per maand x € 3,80. Reken maar uit
          Off-topic maar toch uit interesse...
          Dat is best veel, 200-250 kuub per maand. Niet goed geisoleerd, heel groot huis, heel groot gezin of grootverbruikers? Ter vergelijking, ik woon met 2 volwassenen en 2 kinderen in een huis van 150m2 en we verbruiken sowieso minder dan 100M3, met zachte maanden qua temperatuur tikken we de 50 of 60 aan.

          Comment


            #50
            Ik hoor van mensen met rekeningen van 1100-1400 p/m... Gepensioneerden in vrijstaande slecht geïsoleerde huizen... Dan nog snap ik het niet hoor, magoe

            Comment


              #51
              Oorspronkelijk geplaatst door bonzo26 Bekijk bericht
              Off-topic maar toch uit interesse...
              Dat is best veel, 200-250 kuub per maand. Niet goed geisoleerd, heel groot huis, heel groot gezin of grootverbruikers? Ter vergelijking, ik woon met 2 volwassenen en 2 kinderen in een huis van 150m2 en we verbruiken sowieso minder dan 100M3, met zachte maanden qua temperatuur tikken we de 50 of 60 aan.
              Ik woon met mijn zoon in een klein jaren 30 huis, een gatenkaas. Ik heb er zelfs maanden van 350 kuub tussen zitten. Ik had dan wel de verwarming op 20, wat ik dit jaar zeker niet ga doen. We proberen te wennen aan 17 graden, scheelt toch.

              Comment


                #52
                Nee, vorig jaar zijn er heel veel zonnepanelen op het dak gegaan. Daarbij douch ik sinds juli absoluut onverwarmd en vrouw en kinderen heel kort en minder warm. Resultaat is in de zomermaanden 5-10 m3 gas met zijn vieren. Ik lever geld terug en heb mijn voorschot hoog laten zetten. Binnen enkele weken komt er een airco die ook zuinig verwarmt. Dat kost ook al weinig, want terugleveren levert te weinig op.
                We komen in een twee onder eenkapper uit op 600-800m3 er jaar, maar als de airoc er is gaan we afhankelijk van de winterkou terug naar 150-200 m3.

                Leuk allemaal voor mij, maar ik heb echt te doen met de mensen die weinig geld hebben, slecht geisoleerd zitten en dit allemaal gewoon niet kunnen bekostigen. HEt zijn altijd de zwakkeren en armeren die voor van alles kunnen opdraaien. Dus ik stem al jaren zo links als maar kan. Vind dit allemaal toch veel belangrijker dan vuurwerk.

                Comment


                  #53
                  Doen wij ook, 17 C.

                  Tip: koop bij HEMA thermokleding. Doe een thermobroek onder je spijkerbroek. Doe desnoods drie truien aan en koop geitenwollensokken of zo. Voor zover ik heb kunnen nagaan is er geen direct verband tussen het dragen van deze sokken en het bekende geitenwollensokkensyndroom.
                  Ik had het zo met zelfs 16,5 C in huis helemaal niet koud en de overige gezinsgenoten evenmin.

                  Dus jezelf isoleren werkt het allerbeste: je moet toch energie tot je nemen om het 37 C te houden en hoe beter je die warmte vasthoudt, hoe warmer het je zult hebben.

                  Comment


                    #54
                    Het ergste van alles is dat dit ons overkomt door politieke keuzes. Ik ben van mening dat de klimaatdoelstellingen uitgesteld moeten worden, juist nu moet het gewoon de ijskast in. Daarnaast moet men gewoon het gas in Groningen gaan gebruiken maar wel de mensen in Groningen die hier echt last van hebben royaal compenseren en eventueel uitkopen tegen een vergoeding dat een stuk hoger ligt dan de marktwaarde van hun huis. Het is gewoon verkeerd beleid dat men voert en dan is het ook aan de regering om hier iets aan te doen maar dan niet met geld dat eerst door ons allemaal is opgehoest. De energiemaatschappijen moeten wereldwijd gewoon aan een plafond gelegd worden, zoveel winst en niet meer, zodat energie betaalbaar blijft voor iedereen. Het is verdomme een eerste levensbehoefte en ze gaan het straks in januari belasten met 21% als ware het een luxe product. De mensen in Den Haag zijn helemaal doorgedraaid en dienen allemaal vervangen te worden.

                    Comment


                      #55
                      Alles wat men privatiseerd is gedoemd te mislukken kwa kosten of dit nou de zorg is of onze nutsbedrijven, de hoge heren moeten wel elke 2 jaar een nieuwe Audi A6 onder de reet hebben he.

                      Comment


                        #56
                        Oorspronkelijk geplaatst door Grizmo Raizor Bekijk bericht
                        Het ergste van alles is dat dit ons overkomt door politieke keuzes. Ik ben van mening dat de klimaatdoelstellingen uitgesteld moeten worden, juist nu moet het gewoon de ijskast in. Daarnaast moet men gewoon het gas in Groningen gaan gebruiken maar wel de mensen in Groningen die hier echt last van hebben royaal compenseren en eventueel uitkopen tegen een vergoeding dat een stuk hoger ligt dan de marktwaarde van hun huis. Het is gewoon verkeerd beleid dat men voert en dan is het ook aan de regering om hier iets aan te doen maar dan niet met geld dat eerst door ons allemaal is opgehoest. De energiemaatschappijen moeten wereldwijd gewoon aan een plafond gelegd worden, zoveel winst en niet meer, zodat energie betaalbaar blijft voor iedereen. Het is verdomme een eerste levensbehoefte en ze gaan het straks in januari belasten met 21% als ware het een luxe product. De mensen in Den Haag zijn helemaal doorgedraaid en dienen allemaal vervangen te worden.
                        Waar moet ik eens beginnen....het feit dat CO2 de Aarde opwarmt is al sinds 1895 bekend. Arrhenius was toen heel blij, als Zweed zag hij het graag warmer worden. Hij was heel accuraat: bij een verdubbeling zou het 4 C warmer worden. Dat is nog steeds een behoorlijk goede inschatting.
                        In 1937 was het Guy Calender die ook aan de alarm bel trok. Maar de oorlog kwam en het raakte inde vergetelheid. In 1954 schreven klimatologen dat het bij een verdubbeling van Co2 het 2 C warmer zou worden en op basis van de uitstoot en de toename zou dat in 2070 een feit zijn. Dat klopt nog steeds. 2 C is de onderkant.
                        In 1978 kwamen er modellen. Shell en Exxon wisten toen ook al dat hun product een ENORM probleem gingen veroorzaken. In 1977 kwamen hun eigen geofysici met eigen onderzoek tot die conclusie.

                        Vanaf dat moment was het credo van fossiele industrie: twijfel zaaien. Dat deden ze met roken ook. Het was niet zo zeker etc.

                        Dit alles is van belang want het resultaat was uitstel uitstel uitstel. Als we in 1990 serieus hadden ingegrepen waren we nu van het gas af geweest, ook van olie en waren we op een veel lager niveau uitgekomen.

                        Maar we hebben vrijwel niets gedaan. De gevolgen van dit alles zijn nu al zo duidelijk zichtbaar, rampzalig en nee: we kunnen dit niet uitstellen. Dat hebben we dertig jaar gedaan en nu komen we ook door de omstandigheden ineens voor een muur te staan. Juist omdat we teveel uitstelden.

                        Dit alles is een beetje zoals iemand die schulden maakt, steeds meer. De aanmaningen etc onder de bank stopt, wegkijkt en doorgaat met zijn/haar te hoge uitgave patroon. Op een dag komen de schuldeisers op je stoep. Je zit zo zwaar in de shit dat je of kan kiezen voor de WSNP of je gaat failliet. Dan kom je er dus ook niet met nog meer uitstel. Het is of het resultaat van je eigen acties aanvaarden en zo goed mogelijk er uit proberen te komen of het schip volledig laten zinken.

                        Overigens is het de burgers in de wereld niet kwalijk te nemen. Dat hoor ik te vaak. Die burger is overal al decennia lang een rad voor ogen gedraaid. Opdat ze maar niet zouden stemmen voor een partij die actie wilde tegen CO2. Maar we dragen er wel de gevolgen van.

                        Zoals altijd zijn het zoals ik aangaf de zwakkeren, de armen, de minder hoog opgeleiden die de klos zijn. Dat is ook nog eens precies wat altijd zo is. Toen de banken in 2008 het totaal hadden verknald, toen wilden ze geen "vrije markt". Nee: toen moesten ze worden uitgekocht. Met honderden miljarden. BElastinggeld. Van jou en mij. En nu moeten we Shell en co ook weer steunen, met ons belastinggeld om te vergroenen. Miljarden en miljarden. Meanwhile besteedt Shell 95% van al zijn investeringen aan het ontginnen van NOG MEER Gas en Olie en slechts 5% aan vergroening. Het is water naar de zee dragen, van arm naar rijk.

                        Comment


                          #57
                          Zo daar zat ik even goed naast dan. Ik had het echt anders begrepen. Psst niet tegen mijn vrouw zeggen, dan heb ik nog wat extra budget

                          Comment


                            #58
                            Oorspronkelijk geplaatst door Jorginho Bekijk bericht
                            Waar moet ik eens beginnen....het feit dat CO2 de Aarde opwarmt is al sinds 1895 bekend. Arrhenius was toen heel blij, als Zweed zag hij het graag warmer worden. Hij was heel accuraat: bij een verdubbeling zou het 4 C warmer worden. Dat is nog steeds een behoorlijk goede inschatting.
                            In 1937 was het Guy Calender die ook aan de alarm bel trok. Maar de oorlog kwam en het raakte inde vergetelheid. In 1954 schreven klimatologen dat het bij een verdubbeling van Co2 het 2 C warmer zou worden en op basis van de uitstoot en de toename zou dat in 2070 een feit zijn. Dat klopt nog steeds. 2 C is de onderkant.
                            In 1978 kwamen er modellen. Shell en Exxon wisten toen ook al dat hun product een ENORM probleem gingen veroorzaken. In 1977 kwamen hun eigen geofysici met eigen onderzoek tot die conclusie.

                            Vanaf dat moment was het credo van fossiele industrie: twijfel zaaien. Dat deden ze met roken ook. Het was niet zo zeker etc.

                            Dit alles is van belang want het resultaat was uitstel uitstel uitstel. Als we in 1990 serieus hadden ingegrepen waren we nu van het gas af geweest, ook van olie en waren we op een veel lager niveau uitgekomen.

                            Maar we hebben vrijwel niets gedaan. De gevolgen van dit alles zijn nu al zo duidelijk zichtbaar, rampzalig en nee: we kunnen dit niet uitstellen. Dat hebben we dertig jaar gedaan en nu komen we ook door de omstandigheden ineens voor een muur te staan. Juist omdat we teveel uitstelden.

                            Dit alles is een beetje zoals iemand die schulden maakt, steeds meer. De aanmaningen etc onder de bank stopt, wegkijkt en doorgaat met zijn/haar te hoge uitgave patroon. Op een dag komen de schuldeisers op je stoep. Je zit zo zwaar in de shit dat je of kan kiezen voor de WSNP of je gaat failliet. Dan kom je er dus ook niet met nog meer uitstel. Het is of het resultaat van je eigen acties aanvaarden en zo goed mogelijk er uit proberen te komen of het schip volledig laten zinken.

                            Overigens is het de burgers in de wereld niet kwalijk te nemen. Dat hoor ik te vaak. Die burger is overal al decennia lang een rad voor ogen gedraaid. Opdat ze maar niet zouden stemmen voor een partij die actie wilde tegen CO2. Maar we dragen er wel de gevolgen van.

                            Zoals altijd zijn het zoals ik aangaf de zwakkeren, de armen, de minder hoog opgeleiden die de klos zijn. Dat is ook nog eens precies wat altijd zo is. Toen de banken in 2008 het totaal hadden verknald, toen wilden ze geen "vrije markt". Nee: toen moesten ze worden uitgekocht. Met honderden miljarden. BElastinggeld. Van jou en mij. En nu moeten we Shell en co ook weer steunen, met ons belastinggeld om te vergroenen. Miljarden en miljarden. Meanwhile besteedt Shell 95% van al zijn investeringen aan het ontginnen van NOG MEER Gas en Olie en slechts 5% aan vergroening. Het is water naar de zee dragen, van arm naar rijk.
                            Sorry, hier verschillen we duidelijk van mening. Ik denk zelf dat wat wij als klein landje nu proberen te doen gewoon de grootste onzin en fout is wat wij kunnen maken. Wij offeren alles op, onze welvaart enz. voor iets, het klimaat, waar wij zelf heel weinig tegen kunnen doen. Dat Nederland als bijna kleinste land van de wereld, de wereld wilt redden, dan ben je ver van de realiteit verwijderd. Ik ontken niet dat het klimaat veranderd, maar ik weiger de gebruikte modellen te geloven en ik weiger ook te geloven dat wij aan de rand van de afgrond staan. Hoe vaak men het al niet zei dat we binnen 10 jaar dit, of binnen 10 jaar dat, zou gebeuren en uiteindelijk is er niets gebeurd. Nogmaals, het is gewoon waanzin om ons land en onze welvaart helemaal op te offeren voor iets waar de rest van de wereld lak aan heeft. Daarom dat ik zeg dat dit nu totaal geen prioriteit moet hebben want wij moeten nu handelen naar de ellende wat nu afspeelt.

                            Comment


                              #59
                              Oorspronkelijk geplaatst door Grizmo Raizor Bekijk bericht
                              Sorry, hier verschillen we duidelijk van mening. Ik denk zelf dat wat wij als klein landje nu proberen te doen gewoon de grootste onzin en fout is wat wij kunnen maken. Wij offeren alles op, onze welvaart enz. voor iets, het klimaat, waar wij zelf heel weinig tegen kunnen doen. Dat Nederland als bijna kleinste land van de wereld, de wereld wilt redden, dan ben je ver van de realiteit verwijderd. Ik ontken niet dat het klimaat veranderd, maar ik weiger de gebruikte modellen te geloven en ik weiger ook te geloven dat wij aan de rand van de afgrond staan. Hoe vaak men het al niet zei dat we binnen 10 jaar dit, of binnen 10 jaar dat, zou gebeuren en uiteindelijk is er niets gebeurd. Nogmaals, het is gewoon waanzin om ons land en onze welvaart helemaal op te offeren voor iets waar de rest van de wereld lak aan heeft. Daarom dat ik zeg dat dit nu totaal geen prioriteit moet hebben want wij moeten nu handelen naar de ellende wat nu afspeelt.
                              Ja mooi he. Hier bouwen we allemaal 'groene windmolens', moet iedereen van het gas af en in China blijven ze lekker kolencentrales bouwen

                              Comment


                                #60
                                Ieder heeft recht op zijn mening. Dat je de modellen niet gelooft is puur het gevolg van hoe je vanuit politieke aan het twijfelen bent gebracht. Er is namelijk geen enkel onderzoek dat de talloze modellen ontkracht. Voorts is de berekening niet zo moeilijk, Arrhenius had het al in 1895 door simpele opstelling van de Ier Tyndal (dacht ik) in 1865 al aangetoond.
                                De modellen zijn ook juist gebleken, al in 1988 liet James Hansen door een verschrikkelijke zomer opgetrommeld voor het Amerikaanse congres, modellen zien met een aantal scenario's. Die hingen af van hoeveel CO2 we zouden uitstoten. Hansens model is nog steeds correct en verwachtte de huidige opwarming prima.
                                Ik neem even aan dat jij geen enkel inhoudelijke kennis hebt over het onderwerp. Als je het wel had gehad, had je de modellen niet aan de kant geschoven. Dus vermoed dat je afwijzing ervan eerder een geloofskwestie is: ze komen je niet uit en zonder onderbouwing schuif je ze aan de kant.
                                Je verdere relaas gaat over doemscenario's de afgrond etc. De wetenschap houdt zich niet bezig met dit soort zaken. Het is wat mensen opmaken uit de wetenschappelijke feiten maar wetenschap of zich is meningsloos. Dit is wat we hebben onderzocht, wat je ermee doet daar kan de wetenschap niks over zeggen.
                                Het is daarom dat regeringen in de jaren 90 de wetenschap vroeg dit allemaal verder uit te werken. IPCC ontstond en rapporten kwamen.

                                Dus dat jij het omschrijft als einde van de wereld etc, dat schrijf ik niet. Ik zeg je wel dat als je dit allemaal blijft uitstellen de kosten voor de maatschappij alleen maar hoger worden omdat de veroorzaakte problemen groter worden. Denk aan onderlopen van havensteden, denk aan doden door hitte, doden door droogte, misoogsten steeds vaker etcetc. Dat is wat ik omschrijf: je hebt al zoveel schulden maar het komt nu niet uit. "Laten we nog meer schuld maken want anders hebben we het zo zwaar...Daarna zien we wel weer, ik geloof niet dat we de financiele afgrond in storten." en zo breng je die denkbeeldige afgrond alleen maar dichterbij.

                                Je gelooft niet in rampspoed, maar dit ervaar je al wel als een ellende? Dat kan ik niet goed met elkaar rijmen.

                                Dat NEderland zo klein is etc. We kunnen dit probleem oplossen door met gezwinde spoed te vergroenen. En dat is wel het leuke van dit probleem hier: door onze afhankelijkheid van fossiel zijn we nu goed de Sjaak. HAdden we vergroend (en dat had ons geld opgeleverd en niet gekost!) dan had deze hele crisis ons land niet geraakt. Dat heeft niks te maken met NL als kleine speler etc. Dat laatste is ook onzin: de productie in het buitenland ten behoeve van ons land heeft een zeer serieuze invloed op de opwarming. Maar het voert een beetje te ver om hier daar over door te gaan.

                                Ieder zijn mening helemaal eens. Ik kan je ook niet zeggen dat je een foute mening hebt, ik heb alleen een andere oplossing voor ogen.

                                Comment

                                Working...
                                X