Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Minder is meer, of toch niet?

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    #16
    De afgelopen 2 jaren heb ik geweldige jaarwisselingen gehad. In 2020 ben ik, ondanks het geringe aantal boxen dat we hebben afgestoken, zeker voldaan gaan slapen. De hele dag met Cat-1 in de weer, meer de sfeer proeven en écht uitkijken naar dat 0:00 moment om de boxen te zien. Heel andere, maar zeker gave beleving.

    Afgelopen jaarwisseling toch nog een forse hoeveelheid weg kunnen schieten door alle reserves op te schieten. Dat gaf, door er om 0:00 een soort showtje van te maken, toch nét dat beetje meer oudjaarsdag gevoel. Hoewel dat toch wel weer richting de grote hoeveelheden ging, denk ik dat dat toch wel de max was. Dat is dan zeker 50% van de normale collectie die ik normaal had.

    Ik denk dat ik de laatste jaren het overdags gevoel meer ben gaan waarderen, alleen nog om 0:00 een showtje wil schieten en tussendoor een enkele mooie, sierlijke box met klein spul. Wat mij betreft is Less zeker more!
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

    Comment


      #17
      Less is more. Ben meer gaan genieten van stoken met mijn nichtjes en neefjes en heb zelf niet meer de behoefte om giga hoeveelheden af te steken.
      Zal wel blij zijn als stoken gewoon weer mag. Dat voelt wat relaxter

      Comment


        #18
        2020: less is less
        2021: less is less
        2022: more is more
        2023 en daarna: less is more

        Jarenlang wist ik ‘toevallig’ altijd wat cakes en soms boxen over te houden, waarna ik ze op de stooklocatie bij mijn ouders kon bewaren. Het gaf een veilig gevoel om toch alvast iets achter de hand te hebben, voor het geval dat. Zal je net zien, stook ik een keer netjes alles op, belanden we in een dubbele lockdown. Gelukkig had ik nog een paar doosjes F3 single shots, een paar fonteinen en wat pijlen van langer geleden, maar nul cakes en nul compounds. Vroegtijdig in België of via andere wegen inslaan en opslaan is voor mij om uiteenlopende redenen geen optie, dus behalve de genoemde restanten en een berg categorie 1 heb ik nu al 2 jaar niets kunnen afsteken. En dat vind ik verschrikkelijk balen. Natuurlijk, met de kinderen goede kwaliteit categorie 1 afsteken en knallen met wat pakken knetterlinten is leuk, maar tegelijk surrogaat, tweederangs en gewoon minder mooi. Het afsteekverbod heeft mij nog meer dan vooraf al gevreesd enorm gefrustreerd. Ondanks mooi vuurwerk om mij heen met Oud en Nieuw miste ik het zelf afsteken ontzettend: less is less.

        Komende jaarwisseling moet het dan gebeuren, nog 1 keer een fantastische jaarwisseling met een grote collectie vol kwaliteit en afwisseling. De bestellingen van de afgelopen 2 jaar die niet geannuleerd zijn, plus nog wat aankopen van dit jaar zorgen voor een collectie van nu al 800+ euro. Voor mij is dat vergelijkbaar met mijn grootste collecties ooit. Ik kijk zo uit naar weer zelf mijn eigen vuurwerk afsteken, dat gevoel is onvervangbaar. Hopelijk wachten er geen nieuwe teleurstellingen en wordt 2022 het jaar van more is more!

        Vanaf volgend jaar zal alles anders zijn en behoren de collecties uit de topjaren tot het verleden. De financiële situatie en oplopende kosten maken dat ik geen vergelijkbare bedragen meer kan besteden aan vuurwerk, dus het budget zal afnemen. Tel daar de prijsstijgingen van dit jaar bij op en wellicht ook in de komende jaren en het is duidelijk dat je minder vuurwerk kunt kopen dan in de jaren voor de lockdown. Dat wordt 1 of 2 compounds en een aantal kleinere cakes, een beetje terug naar vroeger. Dat is vervelend maar we waren als freaks best wel verwend. Meer, meer, meer was het motto en echt genieten schoot er dan wel eens een beetje bij in. In die zin komt het oude vuurwerkgevoel hopelijk versterkt terug komende jaren en zal inderdaad gaan gelden: less is more!

        Comment


          #19
          Oorspronkelijk geplaatst door LMFR Bekijk bericht
          Komende jaarwisseling moet het dan gebeuren, nog 1 keer een fantastische jaarwisseling met een grote collectie vol kwaliteit en afwisseling. De bestellingen van de afgelopen 2 jaar die niet geannuleerd zijn, plus nog wat aankopen van dit jaar zorgen voor een collectie van nu al 800+ euro. Voor mij is dat vergelijkbaar met mijn grootste collecties ooit. Ik kijk zo uit naar weer zelf mijn eigen vuurwerk afsteken, dat gevoel is onvervangbaar. Hopelijk wachten er geen nieuwe teleurstellingen en wordt 2022 het jaar van more is more!

          Vanaf volgend jaar zal alles anders zijn en behoren de collecties uit de topjaren tot het verleden. De financiële situatie en oplopende kosten maken dat ik geen vergelijkbare bedragen meer kan besteden aan vuurwerk, dus het budget zal afnemen. Tel daar de prijsstijgingen van dit jaar bij op en wellicht ook in de komende jaren en het is duidelijk dat je minder vuurwerk kunt kopen dan in de jaren voor de lockdown. Dat wordt 1 of 2 compounds en een aantal kleinere cakes, een beetje terug naar vroeger. Dat is vervelend maar we waren als freaks best wel verwend. Meer, meer, meer was het motto en echt genieten schoot er dan wel eens een beetje bij in. In die zin komt het oude vuurwerkgevoel hopelijk versterkt terug komende jaren en zal inderdaad gaan gelden: less is more!
          Hier ongeveer hetzelfde verhaal voor 2022 en 2023. De afgelopen 2 jaar heb ik prima kunnen stoken dankzij wat creatieve winkeliers over de grens, maar de lijst aan doorgeschoven bestellingen is ook hier lang en ik heb me dit jaar niet echt weten in te houden. Het gevolg is een grotere collectie dan ooit tevoren. Het wordt nog een uitdaging om alles op te krijgen in die lullige 8 uur. Ik beschouw het maar als m'n laatste big bang.

          Vanaf volgend jaar ga ik ook terug naar vroeger. Ik bestel alleen nog maar 1 grote compound voor 00.00 uur of ik haal er eentje op in België. Verder ga ik alleen nog maar shoppen in Duitsland. Lekker folders uitpluizen en dan bij het ophalen maar zien wat in de schappen ligt. Veel klein siervuurwerk en natuurlijk pijlen. Minder ophaalstress en meer stookplezier.
          Well, that depends...

          Comment


            #20
            Ik had juist meer dan voorheen

            Comment


              #21
              Less is more geldt voor mij ook op een ander vlak:

              Minder vuurwerk in algeheel afgestoken = minder vuurwerkmist.

              Het meest irritante is als je super mooie kleurrijke boxen hebt, die je afsteekt in de bruine vuurwerkmist die anderen hebben veroorzaakt, vaak door mensen die al voortijdig afsteken. Kleuren verdwijnen en bij boxen die hoog schieten zie je soms gewoon echt minder, ook bijv blinkers.

              Zelfs op demo's en shows zie je dat een klein beetje wind nodig is om de volgende box te kunnen zien. En de fanaten met camera's weten maar al te goed dat je niet aan de verkeerde kant met de wind moet gaan staan, anders heb je een bruine video/foto ipv mooi kleurrijk vuurwerk.

              Less is more geldt met betrekking tot de rook/mist ook nog op een extra vlak wat dat betreft: je kunt beter een goede hoge kwaliteit box hebben zonder al te veel rook ontwikkeling dan een heleboel kleine bakjes die meer rook dan vuur veroorzaken. Bekend zijn natuurlijk ook de F1 (en sommige F2) fonteinen die uiteindelijk verdwijnen in hun eigen rook.

              Comment


                #22
                Aangezien ik veel compounds niet direct beter vind dan een aantal (goede) losse cakes. Less is more

                Comment


                  #23
                  More = more. Meer spullen betekend meer plezier, meer keuze voor projecten of volgorde. Ik ben ook blij geweest dat ik afgelopen jaren wat over had, zodat ik in de magere jaren niet alleen met F1 vuurwerk buiten stond.

                  Ik vind het ook heerlijk om rustig te starten met kleine producten, als ik dan maar 10 producten koop worden het vooral compounds voor rond 00u. Ik vier het de volle 8 uur dat we per jaar onze hobby echt mogen uitoefenen, en dan is er eigenlijk geen stil moment. Behalve dan tussen het pakken van het volgende product en heul af en toe een oliebol/slok drinken naar binnen proppen. Maar ik zou het toch jammer vinden als ik met oud&nieuw weer terug moet naar alleen rond de jaarwisseling zelf 1 of 2 producten afsteken.
                  https://www.youtube.com/user/flutsjah/

                  Comment


                    #24
                    tweeledig deze hoor. Ik mis toch wel het "echte" vuurwerk wat je de afgelopen jaren niet af mocht steken. Wel geniet je meer van het vuurwerk dat wel wordt afgestoken en wat je zelf hebt.

                    Daarom erg fijn dat het dit jaar gewoon doorgaat. Want daar ga ik nu stiekem wel alvast een beetje van uit

                    Comment


                      #25
                      2020 /2021 overdag leuk gehad met cat 1. Met neefjes. Maar s avonds wel saai zonder echt vuurwerk. Vorig jaar bij iemand geweest die wat belgische blokken had. Dat was om middernacht wel mooi, maar ook toen de echte sfeer van de avond/nacht niet gevoeld.

                      Al met al waren de jaarwisselingen 'prima'maar bij lange niet zoals ik ze graag zou zien.
                      -Step outside the box to see the real picture-

                      Comment


                        #26
                        Hwb wat bestellingen doorgeschroven en weer wat erbij besteld.... heb uiteindelijk denk ik meer dan andere jaren.

                        Comment


                          #27
                          Hangt een beetje van je budget af wat mij betreft. In principe is less zeker niet more. Echter zie ik ook collecties voorbij komen van duizenden euro's, waarbij ik wel denk dat less more is, omdat het al snel lopende band werk wordt en de genietfactor in kracht afneemt (als je het niet in 1 of meerdere grote showtjes verwerkt). In die zin, cake 89 doet mij wellicht veel minder dan cake 1, 3 en 9.

                          Comment

                          Working...
                          X