Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gaat komend oud en nieuw vergelijkbaar (positief) worden beleefd als vorig jaar?

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Gaat komend oud en nieuw vergelijkbaar (positief) worden beleefd als vorig jaar?

    Beste medefreaks,

    Naar mijn mening een interessant onderwerp om over te speculeren met elkaar en tevens om de blik positiever te maken, bij deze mijn relaas! Ik weet het, ik ben langdradig, maar wil graag zo concreet mogelijk maken wat ik met dit topic bedoel.

    In deze barre tijden is iedereen natuurlijk compleet lamgeslagen vanwege het feit dat ze het vanuit Den Haag wederom tegen alle beloftes geflikt hebben om weer een verbod in te stellen.

    Wat vele niet-freaks vergeten is dat onze hobby uit veel meer facetten bestaat dan enkel vuurwerk afsteken. Onze hobby bestaat grotendeels uit voorpret/sfeer en de verkoopdagen. Wat dat stukje betreft kunnen we kort zijn, de toekomst ziet er wat dat betreft inktzwart uit.

    Ook wil ik het drama voor de winkeliers hiermee zeker niet kleiner maken dan het is, wij kunnen eventueel nog naar België of elders om aan onze trekken te komen. Voor hen verdampt door onrecht een belangrijke inkomstenbron.

    Maar wat puur het afsteken en de dag der dagen betreft(los van het stukje hiervoor) ben ik een stuk positiever dan velen hier. Was het niet zo (in mijn beleving/lees countdown van vorig jaar er maar op na) dat velen de jaarwisseling toch als relatief positief hebben ervaren. Ik heb het idee dat we dat wat vergeten zijn. Waarom zou dat dit jaar anders zijn?

    Ik denk zelfs dat qua handhaving de politie dit jaar nog meer de teugels zal laten vieren omdat zij het op hun bordje krijgen en velen klaar zijn met de vele maatregelen en wellicht dus ook het draagvlak voor vuurwerk in de straat weer toeneemt gemiddeld genomen.

    Natuurlijk is een positieve beleving van veel factoren afhankelijk, denk aan het weer, je privésfeer, de handhaving op het verbod als je voluit gestookt hebt, hoe je buren/straat erop reageerde etc.

    In mijn situatie zat het niet tegen. Bijna gehele at. 1 gestookt met af en toe wat Belgisch cat. 2 tussendoor, topweer gehad en slechts 1 klager dat we geen respect hadden voor de zorg blabla. Gelukkig niet een van de buren, die vinden het best. Om 0.00u gingen velen in de wijk nog steeds helemaal los wat me enorm blij maakt en ik zelf zeer positief verrast was met het feit dat de vuurwerktraditie nog veel springlevender is dat ik ooit had durven hopen!

    Dit kan bij anderen uiteraard heel anders gegaan zijn. Mijn vraag aan iedereen is; Zal deze jaarwisseling vergelijkbaar verlopen en beleefd worden als vorig jaar?

    Ben zeer benieuwd naar jullie gedachten hierbij, kom maar door!


    NB. Laten we de discussie van of je moreel gezien het wel/niet het bij cat. 1 zou moeten houden even vermijden, alvast bedankt! Spreek gewoon puur je verwachting/speculatie uit!

    #2
    Ik denk dat dat vooral komt omdat er vele hier nog wat vuurwerk van het jaar daarvoor hadden liggen. Dat spul is nu bij de meeste op.
    Team Anti Crackling en kunstkerstbomen

    Comment


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door bruijntjeluc Bekijk bericht
      Ik denk dat dat vooral komt omdat er vele hier nog wat vuurwerk van het jaar daarvoor hadden liggen. Dat spul is nu bij de meeste op.
      Zit inderdaad zeker in negatieve zin wat in, de jan met de Pet zal inderdaad veelal niet de moeite nemen om naar Baarle te rijden, al dan niet afhankelijk waar je in het land woont...

      Dus als dit klopt blijven enkel de liefhebbers/freaks doorgaan...

      Comment


        #4
        Tsja, vorig jaar heb ik besloten niet naar belgie te gaan en stond ik met wat cat1 buiten. Dat doe ik dus echt nooit maar dan ook nooit meer. En het zou mij niets verbazen als meerdere mensen er zo over nadenken. Maandag was ik in olen en stond ik eerst in mijn eentje, daarna ineens een hele groep nlers. Als dat nu al een maandag ochtend is, en dieper in belgie, dan denk ik dat meer mensen een tripje maken dit jaar.

        Comment


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door uxenve Bekijk bericht
          Tsja, vorig jaar heb ik besloten niet naar belgie te gaan en stond ik met wat cat1 buiten. Dat doe ik dus echt nooit maar dan ook nooit meer. En het zou mij niets verbazen als meerdere mensen er zo over nadenken
          Mee eens, dat hoor ik ook wel om me heen, zo van dat was de eerste en de laatste keer met die cat.1 troep.

          Comment


            #6
            Ik ga heus wel wat cat. 2 afsteken, en afgelopen jaar was best een aardige avond.

            Maar de essentie is voor mij het onbezorgd, in alle vrijheid, en légaal iets mogen doen wat de rest van het jaar niet mag. Wetende dat de zeikerds even niks te zeggen hebben.

            Baldadigheid zit niet echt in me, en het is mij ook geen ruzie in de rest van het jaar waard.
            Ik beleef oud en nieuw én de aanloop er naartoe echt niet positief bij een verbod. Ook al gaat er wat de lucht in en hebben we lekkere hapjes en drankjes de hele avond.

            Comment


              #7
              Jazeker heb nog een mei tai tailgate liggen die zeker dit jaar de lucht in gaat en daarnaast nog wat singleshots en een luypaers blokje, gaan er zeker van genieten

              Comment


                #8
                Eens met avalanche. Totaal andere beleving en komt niet in de buurt bij een gewone oud en nieuw viering.

                Daarentegen gaan we er wel een zo leuk mogelijke avond van maken!

                Comment


                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Avalanche Bekijk bericht

                  Maar de essentie is voor mij het onbezorgd, in alle vrijheid, en légaal iets mogen doen wat de rest van het jaar niet mag. Wetende dat de zeikerds even niks te zeggen hebben.
                  Die stress van eventuele boze buren en om je schouder kijken voor politie herken ik ook wel ja, neemt toch ook wel een stukje plezier weg. In welke mate ligt wel aan je mindset, omgeving en karakter etc.

                  Comment


                    #10
                    Het gaat om zoveel meer dan de avond en het vuurwerk zelf, het hele gevoel, is gewoon weg. Geen showtjes bezoeken, geen vrienden weerzien, geen producten uren op de diverse winkelsites bekijken etc. Niks om na uit te leven, gewoon weer een zinloze/nutteloos bestaan. Niet helpende met me depressie. Zie t nu al niet meer zitten. Maar goed net als verleden jaar ga ik er gewoon t beste van maken. Gelukkig heb ik meer passies dan vuurwerk en gaan die passies wel door, al worden die ook steeds moeilijker/onmogelijker.

                    Wens vooral sterkte aan de hulpdiensten, handhaving, winkeliers en zorg. Die gaan dit jaar echt het heel zwaar krijgen. Maar ik ben daar niet verantwoordelijk voor, uiterst dat ik er een verslag van maak. Ik en de wet overtreden gebeurt gewoon niet. Dus t blijft bij F1.
                    Website: https://www.rfgfireworks.nl

                    Comment


                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door vuurwerkfreakk Bekijk bericht
                      Die stress van eventuele boze buren en om je schouder kijken voor politie herken ik ook wel ja, neemt toch ook wel een stukje plezier weg. In welke mate ligt wel aan je mindset, omgeving en karakter etc.
                      Ik ben ook niet baldadig, maar dit jaar ga ik gewoon onbezorgd afsteken. Ik ga me nergens druk om maken. Al worden buren wel boos dan negeer ik het gewoon. Die paar uurtjes moeten ze maar voor lief nemen. Vorig jaar stonden en er ook veel buren buiten naar het vuurwerk te kijken dus zit wel snor hier.

                      Comment


                        #12
                        Vorig jaar hadden mensen denk ik inderdaad nog veel liggen, maar dat zijn ook vooral de liefhebbers geweest. Meeste "normale" mensen houden echt niet een bak met F2 vuurwerk over, zeker geen grote potten of compounds.

                        Dit jaar (voorlopig)is Duitsland gewoon open.
                        Stukje verderop in mijn straat heeft iemand al een compound of 10 ingeslagen uit Polen, zaten mooie blokjes tussen van Piromax, tropic etc. Dat zullen er vast meer gedaan hebben.
                        Veel minder begrip voor de situatie dit jaar
                        Veel mensen zoals uxenve, die nooit meer met Cat1 pruttelspul willen staan om 00:00

                        Kortom ik verwacht dat er genoeg de lucht in zal gaan en dat menig Poolse arbeider lekker aan het bijverdienen is op het moment.

                        Meest klote is dat gevoel dat je "verkeerd" bezig bent, dat kost gewoon een deel van het plezier

                        Comment


                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door ATF Bekijk bericht
                          Eens met avalanche. Totaal andere beleving en komt niet in de buurt bij een gewone oud en nieuw viering.

                          Daarentegen gaan we er wel een zo leuk mogelijke avond van maken!
                          Precies dit.
                          De voorpret is weg (groot deel van de totale lol wat mij betreft) en ook de onbezorgdheid op 31 dec is weg.
                          Mensen zijn snel geïrriteerd tegenwoordig en de zeikerds hebben recht van spreken, want het is simpelweg verboden en dat geeft een totaal andere sfeer op straat...

                          Desondanks proberen er toch een leuke avond van te maken en dat zal ook wel lukken.
                          Maar toch weten we allemaal dat het veel veel vetter had kunnen zijn..

                          Comment


                            #14
                            Ik vind het moeilijk te voorspellen wat het gaat worden. Vorig jaar vond ik best tegenvallen hoeveel er werd afgestoken, ik had zelf ook niets. Dit jaar heb ik een paar grote blokken, het gaat me niet weer gebeuren dat ik alleen met cat 1 loop te kloten.
                            Wat de rest van de buurt doet, geen idee. Ik vond het vorig jaar ook aanmerkelijk rustiger, en ben bang dat het nu misschien nog rustiger is. Ik woon in een buitenwijk, voor mijn gevoel weinig freaks om mij heen.

                            Comment


                              #15
                              Allereerst leuk topic, fijn om wat positiefs te zien. Ik baal nog ontzettend, kan er met de kop niet bij dat er weer een verbod is. Maar ik ben wel echt bezig om de knop om te zetten. Vorig jaar hebben we ondanks het verbod een prachtige dag gehad, en ik vermoed dat dat dit jaar nog beter zal worden. Afgelopen jaar ging er ontzettend veel vuurwerk de lucht in en de sfeer was erg relaxt. Ik vermoed dat dat dit jaar nog meer zal zijn. Wij gaan er iig voor, we gaan er ondanks alles weer een prachtige dag van maken. Nog meer genieten van de zaken eromheen, kerst, top2000, samen zijn enz.

                              Het afhalen zal wederom een groot gemis zijn, dat was echt zuur afgelopen jaar en zal ook nu weer zo zijn. En ik mis de activiteit op het forum enorm, begrijpelijk maar o zo jammer.
                              Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

                              Comment

                              Working...
                              X