Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(DEMO) Kuiper Koekange vrijdag 16 december 2022

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    #61
    Finale film van mijn kant.
    Vooral de grond effecten in beeld, boven zag je door de hogere mist helaas minder.
    Super strak geschoten door Royal, was goed op de muziek en mooi kwaliteitsspul.

    www.youtube.com/c/StefanWorks Vuurwerkvideo's!

    Comment


      #62
      Ik heb een onrustige nacht gehad. Allerlei gedachtes bleven maar door mijn hoofd schieten. De indrukken van gisterenavond moet ik kwijt. Die wil ik delen met de gemeenschap waar ik nu ruim 2 jaar deel van uit maak: dit vuurwerkforum.

      Directe aanleiding van deze post is de vuurwerkshow bij Kuiper in Koekange. Het is de eerst demo die ik na de Corona uitbraak van 2020 bezoek. Ik begeef me op de A28 naar het zuidwesten van Drenthe, op dezelfde snelweg waar ik in november 2020 aan het begin van de avond medeforumlid Niels zijn hartverscheurende verhaal naar aanleiding van het ingestelde vuurwerkverbod op de radio hoor vertellen. Ik voel zijn verslagenheid tot in mijn vezels. 10 maanden plannen, hals reikend uitkijken naar de aaneenschakeling van bijzondere momenten in de december maand zoals het toeren door het land om de zorgvuldig bij elkaar gezochte collectie op te halen, langzaam de puzzelstukjes bij elkaar harken om uiteindelijk de complete verzameling in al zijn glorie uitgestald zien staan in de kamer. Om als ultieme beloning aan het eind van dit fantastische traject met eigen ogen te aanschouwen hoe prachtig alles is, je schietlijst is wat je er van tevoren van voor had gesteld (of niet), je positief verrast wordt door bepaalde cakes/boxen maar vooral samen met je naasten staat te genieten.
      Terug naar het moment, het heden, of althans de voorbije avond in Koekange. Onderweg naar Kuiper is het behoorlijk mistig maar hoe dichter ik bij de eindbestemming kom des te meer klaart het op. Haast ideaal stookweer. Dikke bonus! Iets na half 7 draai ik het weiland op dat vanavond dienst doet als parkeerplaats. De verkeersregelaars zijn bezig om het eerste rijtje bezoekers naar hun plek te wijzen en ik steek mijn auto achteruit in, tegen de afrasteringsdraad aan. Er ligt een grote, donkere vlakte voor me, maar die zal snel (en helemaal, zo blijkt later) gevuld worden. Auto’s druppelen gestaag binnen en ik ga op de mensenmassa die zich beweegt richting het schietterrein.
      Mijn zoon vergezeld me deze avond en neemt de schietlijst bij binnenkomst in ontvangst. Ik heb ‘m redelijk goed in mijn hoofd zitten nadat ik ‘m daags ervoor hier op het forum heb doorgespit. Een gevarieerde lijst waar alle merken die Kuiper voert (en dat zijn er behoorlijk veel) opstaan, met uitzondering van Katan.

      Bij het betreden van de showroom waar een groot aantal dummy artikelen zijn uitgestald zijn we één. Zo voel ik het meer dan ooit tevoren. Ik zie bejaarde mensen, jonge vaders met kleine kinderen, hele gezinnen, stoere ZZZP’ers uit de bouw, allochtonen, kantoorpikkies, gasten die zich misschien wel de ‘manager’ uithangen... ik zie alles. Dit is de doorsnede van onze samenleving, dit zijn wij met z’n allen, onze maatschappij.

      Ik hoop in heel mijn hart dat er ook politici aanwezig zijn. Die gaan wel eens op werkbezoek lees ik. Om aansluiting te vinden met het volk, te horen wat er leeft. Ofwel, met de poten in de klei staan. Tussen de enthousiaste menigte - de kruitkoorts neemt zichtbaar toe - kan ik geen landelijke kopstukken ontwaren. Een gemiste kans. Een VIP ingang met aan het eind een verwarmde zittribune voor hoogwaardigheidsbekleders zullen ze hier in het nuchtere Drenthe niet hebben. Kuiper maak je de pis niet lauw.

      Want dat vuurwerk verbindt en leeft laat deze avond ondubbelzinnig zien. We staan redelijk vooraan om goed zicht te hebben op het vuurwerk maar wanneer ik op een gegeven moment achterom kijk sta ik versteld van de enorme massa (zo komt het in ieder geval op mij over) die achter ons staat. De mensen zijn enthousiast en genieten.

      Koekange kan geen hoge inwonersaantallen overleggen en ligt relatief ver verwijderd van aansprekende steden. Toch is de belangstelling overweldigend groot. Het ‘kale’ weiland bij aankomst lijkt na afloop uit te puilen van de auto’s. Niet alleen wij (de freaks) hebben naar deze tijd van het jaar uitgekeken, ook Henk en Ingrid kunnen niet wachten totdat ze zelf, over precies twee weken naar buiten kunnen stappen om in huiselijk kring vuurwerk af te steken. ( Gemeenschappelijk georganiseerde shows is goed bedoeld maar NEE)

      Koekange heeft bevestigd dat vuurwerk stevig verankert is in onze samenleving. Dat vuurwerk verbroedert, net zoals carnaval. Dat oud en nieuw een traditie is die breed gedragen wordt. En niet alleen leunt op gepassioneerde liefhebbers waarvoor vuurwerk nog veel meer betekent dan lukraak een dikgeprijsde compound scoren, om 00.00 achteloos afsteken terwijl ze de buren gelukkig nieuwjaar wensen en dan snel weer naar binnen.

      Ik blijf erin geloven. Misschien naïef maar de indrukken van gisterenavond blijven me bij en sterken me dat het goed komt. Ga vooral genieten!

      Comment


        #63
        Mooi geschreven @CadburyCoaster!

        Comment

        Working...
        X