Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jouw mening over de shows van Fallas 2009

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Jouw mening over de shows van Fallas 2009

    Ik ben toch wel benieuwd naar reacties van mensen op de mascletà's op het plein en de castillo's in de bedding. Duidelijk is dat meningen erg veel verschillen, leuk om daar eens een topic aan te wijden en de discussie aan te gaan.

    Mijn lijstje voor dit jaar voor de beste mascletà (die ik heb meegemaakt op het plein);
    1. Vicente Caballer
    2. Ricasa
    3. Europlà
    4. Turìs


    Inderdaad, Ricasa voor mij niet op nr.1. Hij was hard, érg hard, het was enorm veel, leuk met de confetti, maar Vincente vond ik toch beter. Vicente begon prachtig met op rustig tempo langs het hele hek mines en salutes wegjanken, prachtige opening, daarna een goed middenstuk, lekker hard en constant, maar de finale deed het hem echt. Volgas rammen, alles ging echt ontzettend hard, maar de getimede groundsalutes waren perect gedaan, die kwamen er duidelijk bovenuit en geweldig getimed, krijg kippenvel als ik er aan terug denk. Ricasa deed in de finale ook een deel getimed, maar die knallen waren niet harder dan de vlinders en salutes in de finale, vond dat toch niet overtuigend genoeg.
    Europlà voor het eerst van dichtbij meegemaakt, geweldig, gewoon prima geschoten, heerlijk om die mee te hebben gemaakt.
    De mascletà van Turìs, tja, prima, altijd lekker, maar vond hem niet overtuigend, teremotto (of hoe je het ook schrijft) was langzaam, liep nog toen de salutes gingen en ook die gingen in laag tempo. Voor mij de slechtse van degene die ik heb gezien.

    Wat betreft de castillo's;
    1. Ricasa (overduidelijk)
    2. Valenciana
    3. Vicente Caballer
    4. Turìs


    Ja, Ricasa was gewoon heer en meester, steeg ver boven de anderen uit dit jaar, groot verschil met 2 jaar geleden.
    Valenciana en Vicente hebben beide een mooie show geschoten, Vincente goed gebruik van thema's en Valenciana weer mooi gewerkt met de meerslagen, gewoon super.
    De castillo van Turìs was een leuke binnenkomer, netjes, maar vond hem niet thuis horen in het rijtje. Het visitekaartje, de fluitbommen, waren niet eens aanwezig, niet zo groot geschoten en de finale... Tja, als je de salutes kunt tellen als de worden geschoten, dan gaat er toch iets mis... Wel hadden ze het finaleschot met paarse mines weer, pluspunt vergeleken met vorig jaar.
    Laatst aangepast door Mattenfreak; 24 March 2009, 14:18.

    #2
    Ik zal mijn rijtje opnoemen...
    Daarbij moet ik wel zeggen dat ik niet zo goed kan onderbouwen waarom de ene show beter was als de andere...
    Komt puur omdat ik ze allemaal geweldig vond en dat ik niet echt een knobbel heb voor het vergelijken van shows.

    Castillo's
    1. Ricasa (4 inch salutes finale FTW)
    2. Vincente (Steppers en de 1000 salute finale waren gruwelijk!)
    3. Valencia (Ik had meer verwacht van de finale)
    4. Turis (Zoals er al gezegd is... de salutes in de finale kon je tellen.)


    Mascletà
    1. Vincente (helemaal eens met Mattenfreak, de groundsalutes waren top.. wat een ritme ..... [Krijgt mierentietjes])
    2. Ricasa (Een grote finale maar de ground salutes vielen tegen.)
    3. Europlà (Een kenmerkende Europlà mascleta maar niet beter als de eerste 2 in het lijstje)
    4. Turis (Ging naar mijn gevoel harder als die van El portugues)



    -Roy-
    Laatst aangepast door Grouver; 23 March 2009, 13:50.

    Comment


      #3
      Om jullie geheugen iets op te frissen heb ik hier de link van de Nit De Foc 2009 by Ricardo Caballer. Ik kan de film hier niet embedden dus ik geef jullie de link.

      Via de site met commentaar: Nit de Foc 2009
      Via de Vimeo Pagina: Nit De Foc 2009

      Comment


        #4
        Ik moet zeggen dat ik elke dag eigelijk wel goed vond maar inderdaad die nit de foc was echt mooi en niet normaal . Ik heb nog nooit zo mooie show gezien.

        Comment


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Mattenfreak Bekijk bericht
          Ik ben toch wel benieuwd naar reacties van mensen op de mascletà's op het plein en de castillo's in de bedding. Duidelijk is dat meningen erg veel verschillen, leuk om daar eens een topic aan te wijden en de discussie aan te gaan.

          Mijn lijstje voor dit jaar voor de beste mascletà (die ik heb meegemaakt op het plein);
          1. Vincente Caballer
          2. Ricasa
          3. Europlà
          4. Turìs


          Inderdaad, Ricasa voor mij niet op nr.1. Hij was hard, érg hard, het was enorm veel, leuk met de confetti, maar Vincente vond ik toch beter. Vincente begon prachtig met op rustig tempo langs het hele hek mines en salutes wegjanken, prachtige opening, daarna een goed middenstuk, lekker hard en constant, maar de finale deed het hem echt. Volgas rammen, alles ging echt ontzettend hard, maar de getimede groundsalutes waren perect gedaan, die kwamen er duidelijk bovenuit en geweldig getimed, krijg kippenvel als ik er aan terug denk. Ricasa deed in de finale ook een deel getimed, maar die knallen waren niet harder dan de vlinders en salutes in de finale, vond dat toch niet overtuigend genoeg.
          Europlà voor het eerst van dichtbij meegemaakt, geweldig, gewoon prima geschoten, heerlijk om die mee te hebben gemaakt.
          De mascletà van Turìs, tja, prima, altijd lekker, maar vond hem niet overtuigend, teremotto (of hoe je het ook schrijft) was langzaam, liep nog toen de salutes gingen en ook die gingen in laag tempo. Voor mij de slechtse van degene die ik heb gezien.
          Hier heb ik de film van de mascleta geschoten door Ricardo Caballer. Jammer van de gigantische rookontwikkeling tijdens de finale.

          Via de website inclusief commentaar: Ricasa Mascleta 2009
          Via Vimeo: http://www.vimeo.com/3817120

          Comment


            #6
            Ik heb net de film van FPM van Ricasa gezien (Nit del Foc)
            Voor mij een hoogstandje in de pyrogeschiedenis
            Met name door de inzet en het tempo
            Favoriete thema,s : blinkerbommen en de 3 minuten durende ongekend harde finale

            Comment


              #7
              Na het beeldmateriaal van de mascleta`s gezien te hebben kom ik tot de volgende lijst:

              Ik zat zelf te twijfelen tussen Europla en Ricassa. Vond beiden erg goed en men bracht allebei iets aparts naar mijn mening.

              Toch ligt Europla mij iets meer alhoewel Ricassa als een oorlog schoot!

              Mijn lijst:
              1-Europla de belgida
              2-Ricassa
              3-Vincente caballer

              Hoop dat deze drie kanjers volgend jaar weer van de partij zijn!! want dan wil ik toch echt een keer gaan!

              Comment


                #8
                Dan ook maar mijn lijstje he...

                Mascleta's

                1. Ricardo Caballer
                2. Vincente Caballer
                3. Europla de Belgida
                4. Turis

                Castillo's

                1. Ricardo Caballer
                2. Valenciana
                3. Vincente Caballer
                4. Turis


                Was moeilijk een keuze te maken tussen de Maslecta's van Ricasa en Vincente. Maar toch vond ik de Mascleta van Ricasa net iets meer hebben. Kan ook komen omdat ik de Sfeer tijden de mascleta van Ricasa beter vond omdat het natuurlijk de laatste dag was.

                Ook was de Mascleta Miniatura van Vincente echt S U P E R G A A F.
                Geweldig dat zon klein ding zon geweld kan geven. Hierbij heb ik ook het meest last gehad van me gehoor.

                -justin-

                Comment


                  #9
                  Mascleta's

                  1. Ricardo Caballer
                  2. Vicente Caballer
                  3. Valenciana


                  Castillo's

                  1. Ricardo Caballer
                  2. Valenciana
                  3. Vicente Caballer

                  Heb alleen bovenstaande gezien en kan dus niet oordelen over de rest. Ricasa stak er wat mij betreft beide keren met kop en schouders bovenuit. Al wilt dat niet zeggen dat de rest slecht was, bij lange niet, ook erg goed Vicente en Valenciana

                  Comment


                    #10
                    Zeker lastig om lijstjes te maken omdat ik nog niet alles terug gezien heb.
                    Tijdens de Fallas week zoveel indrukken gehad, dat ik onmogelijk alles tot in detail heb kunnen onthouden

                    Wat ik zéker nog weet:
                    Zowel Mascleta als Castillo waren het best van Ricasa, Ricardo Caballer!
                    Zo hard en zo veel, waren voor mij (en velen met mij) de absolute hoogtepunten.

                    Ik denk dat ik qua mascleta toch Europla de Belgida op nr 2 ga zetten.
                    Heerlijk die elektronische timingen, zo blij ze eindelijk eens live te hebben gezien.
                    Misschien niet de allerhardste, maar ik vond het erg speciaal, vet, lekker en ik was zeker onder de indruk van het geheel!

                    Dan komt als vanzelf eigenlijk Vicente op plek 3.
                    Ook een snoeiharde mascleta met vette thema's.
                    Deed eigenlijk niets onder voor mijn nr's 1 en 2. Volgend jaar alle 3 graag weer

                    Castillo's nr 2 en 3 worden dan
                    #2 Vicente Caballer - meesterlijke finale, heerlijke thema's
                    #3 Valenciana - gruwelijke bommen gezien, vet vet vet!

                    Misschien dat ik er na een goeie review van de beelden nog op terug kom...
                    Maar dit is mijn beleving achteraf, en een echte slechte zat er niet tussen

                    Comment


                      #11
                      Mascleta's

                      1.Ricasa
                      2.Vincente Caballer
                      3.Europla
                      4.El Portugues

                      Castillo's

                      1.Ricasa
                      (2. Xaraiva @ Castellon)
                      2.Vincente Caballer
                      3.Valenciana
                      4.Turis

                      Was moeilijk kiezen tussen de castillo van Vincente of Valenciana op 2, toch voor Vincente gekozen, de shows ontliepen elkaar weinig, maar de kwaliteit van de bommen van Vincente vind ik toch een stukje beter dan die van Valenciana.

                      Comment


                        #12
                        Voeg me bij mattenfreak...

                        Vincente was dit jaar voor mij echt de beste (tranen in de ogen en de rest van de dag kippenvel...), voorbijgaande jaren was de opbouw naar de terramotto van Europla beter (zoonlief -> jonkie aan het roer dit jaar), denk wel dat ricasa harder was dan portegese dit jaar.

                        mbt de avondshow Ricasa in VLC maar de show van Xaraiva had ik wel in vlc willen zien (met het zelfde budget als ricasa) want in Castellon bleven ze maar gaan. finale jaaaaa, neeeee gaan ze weer met de single shots toch niet enso one....
                        het knalt weer in China

                        Comment


                          #13
                          Ik heb een nieuw filmpje gemaakt van de mascleta geschoten door Ricarco Caballer. In deze film zie je de beelden voorbij komen van 3 cameras.

                          Ricasa Extended Version!

                          Comment


                            #14
                            Tony heb jij geen mening aangezien je hier in dit topic al 3 posts hebt maar nog niet hebt laten weten wat jij er nou eigenlijk van vind?


                            Vertel het ons nou is he...

                            -Roy-
                            Laatst aangepast door Grouver; 30 March 2009, 14:12.

                            Comment


                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Grouver Bekijk bericht
                              Tony heb jij geen mening aangezien je hier in dit topic al 3 posts hebt maar nog niet hebt laten weten wat jij er nou eigenlijk van vind?


                              Vertel het ons nou is he...

                              -Roy-
                              Uiteraard heb ik een mening. Maar omdat ik het vaak over Ricasa hebt lijkt het misschien voor velen dat ik blind bent wat betreft andere bedrijven dus soms vind ik het beter om me commentaar voor me te houden.

                              De Mascletas
                              1. Ricasa gedeeld met Vicente Caballer: Ik vind ze beide heel erg goed met beide punten van kritiek. Als ik deze tegen mekaar afweeg dan kan ik geen keuze maken. Zo vond ik Ricasa zijn begin wat minder sterk dan die van Vicente en Vicente zijn finale minder sterk dan die van Ricasa maar de mascletas zelf vond ik super goed.

                              2. Pirotecnia Valenciana: Wederom sterk geschoten. De mascleta zoals hij hoort. Alleen had ik het idee na het zien van de beelden dat er in de finale te snel werd gedrukt. De Bombardeo was nog bezig toen de mines al begonnen te knallen.

                              3.Pirotecnia Turis en Portugues: Beide eenvoudig maar wel erg goed. Ik heb van beide zeer genoten.

                              4.Pirotecnia Europla de Belgida: Altijd een belevenis kwa digitaal maar uiteindelijk is dat niet je mascleta. Ik ken het nu wel en het word tijd dat ze buiten het digitaal de mascleta ook laten dansen!


                              Castillos:
                              1. Pirotecnia Ricardo Caballer (Ricasa) met hun nit de foc. Een waanzinnig spektakel met hier en daar soms teveel vuurwerk tegelijk maar uiteindelijk klopt alles. De producten zijn 1 van de beste te wereld, de show word super goed geschoten al zag ik hier en daar een vertraagd bommetje omhoog gaan en de finale is een ware uitbarsting en daarbij hoor je een heel goed ritme. Gewoon een WOW factor.

                              Ik kon het dan ook niet geloven dat de show van Xaraiva net zo goed was of zelfs beter (In Castellon geschoten). Xaraiva is geen slecht bedrijf maar we moeten wel objectief blijven kijken en niet alleen de show onthouden die je 5 minuten daarvoor hebt gezien. Ze schieten met spullen van Ricasa en proberen op veel fronten hetzelfde te doen, maar ik moet zeggen dat ze nog lang niet in de schoenen van Ricasa mogen staan.

                              Ik vond die show zelfs op veel gedeeltes erg rommelig over komen.

                              2. Pirotecnia Vicente Caballer: Een zeer goede show al werden sommige thema's iets te traag geschoten. Maar het was wel 1 van de beste shows die ik de laatste 3 a 4 jaar van Vicente Caballer hebt gezien.

                              3. Pirotecnia Valenciana: Wederom een goede degelijke show al werd ik vorig jaar meer verast en was ik een stuk blijer na afloop. Ik miste iets in de show. Ze schieten daarbij heel veel Chinees vuurwerk af en dit word dan wel gecompenseerd met de Italiaanse bommen maar je ziet wel het verschil van kwaliteit teveel terug komen.

                              4. Turis: Dit is echt de eerste keer dat ik Turis vond tegenvallen. Ik vond het echt niet zoveel aan terwijl we normaal altijd staan te juichen en staan te genieten bij hun thema's met zeer mooie bommen.

                              Laten we twee dingen niet vergeten. Het is heel moeilijk om een waar en eerlijk oordeel te geven als je de shows goed gaat bekijken. Er zijn twee problemen die spelen als je deze bedrijven een cijfer gaat geven.

                              1. Crisis tijd
                              Niet ieder bedrijf kan als Pirotecnia Vicente Caballer of Pirotecnia Ricardo Caballer zoveel inzitten zonder dat ze dit voelen. In Valencia zijn er misschien wel 40 vuurwerkbedrijven(Fabrieken) die allemaal op zoek zijn naar werk. En dan is het een stuk moeilijker om je hoofd boven water te houden.

                              Vicente heeft voldoende export en heel veel grote shows van de gemeente waar hij zijn geld mee verdient en Ricasa kan je gerust stellen heeft alles dubbel van wat Vicente heeft. Hun Export is gigantisch groot en ze produceren voor bedrijven waar je U tegen zegt. Ik kan daar helaas de namen niet van noemen omdat dit geheim moest blijven vanuit de opdrachtgevers. Daarbij schieten hun echt shows over heel de wereld en daarbij niet alleen de competities en festivals maar ook openingen van diverse sportevenementen als Pan American Games, Sydney afsluiting etc.

                              2.Budgetten
                              Niet ieder bedrijf krijgt hetzelfde budget tijdens de avondshows. Bij de mascletas is dit wel het geval (Rond de 3000 euro maar). Bij de avondshows zit er dacht ik zo een 5000 euro verschil in bij de eerste en de 3rde show (1ste is ik dacht 15.000) en de nit de foc tussen de 22.000 en 25.000 euro.

                              Dus als je alles bij elkaar optelt kunnen we heel moeilijk gaan vergelijken. Maar het is wel vaker gebeurd dat we een show van bijvoorbeeld Turis beter vonden dan die van Vicente want dan blijkt dat er maar 1 ding telt en dat is vakmanschap!

                              zowwwww een aardig verhaal!
                              Ik ga afsluiten..Tot over 2 weken want ik zei de gek vertrek morgen naar Mexico (De Riviera Maya)

                              Comment

                              Working...
                              X