Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Tripreport] Fallas 2022!

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    [Tripreport] Fallas 2022!

    Vandaag was in Valencia de Crída; de officiële opening van het festival Fallas. Sommige leden zijn er dit weekend al heen gereisd voor de opening met onder andere een desperta vanmorgen vroeg, en een mascleta vanmiddag om 14 uur. Om alvast in de stemming te komen, plaats ik hier nog een tripreport van mijn Fallas 2022
    Las Fallas is niets zonder vuurwerk. Maar het festival is zó veel meer dan dat. De hele stad ademt saamhorigheid en sfeer. Ik kwam aan het einde van de ochtend op 13 maart aan. Die dag begon nog lekker met zon, maar dat dit één van de weinige momenten zou zijn met zon, had ik toen nog niet kunnen bedenken. In 80 jaar Fallas is het niet zúlk slecht weer geweest als in 2022. Voornamelijk vanwege de wind, maar ook door de buien. Op de 13e was daarvan nog niet veel te merken en stond het houten beeld van Virgen de los Desamparados er al mooi zonnig bij. Klaar om over enkele dagen met bloemen te worden gedecoreerd.


    Verspreid door de stad stonden ook al de eerste Fallas beelden en ninots, ondanks dat de officiële planta nog even op zich liet wachten.



    Ik dropte mijn rolkoffertje bij mijn accommodatie en pakte een dagrugzak in. Sinds 2021 maak ik gebruik van een klein driepoot-krukje, wat het wachten bij de mascleta op het plein een heel stuk comfortabeler maakt! Dus ik kocht wat te lunchen en begaf mij richting het Plaza Ayuntamiento waar Alpujarreña haar kunsten om 14 uur kon vertonen. Ik ben ontzettend fan van dit bedrijf, maar helaas was deze mascleta redelijk doorsnee. Ik heb gewoon lekker zelf optimaal genoten, en heb deze mascleta dan ook niet gefilmd.
    ’s Avonds was er niet heel veel te zien qua vuurwerk. Er was een correfoc bekend, waar dan ook heel de vuurwerkliefhebber-community naar toe was gegaan. Ook deze correfoc heb ik zelf niet helemaal gefilmd, maar gelukkig hebben anderen dat wel gedaan. Blijft altijd leuk zo’n correfoc; de vonken vliegen om je oren en er heerst een hele jolige stemming.
    De 14e maart werd de mascleta om 14 uur ’s middags helaas afgelast vanwege de wind. Heel erg jammer. Het was niet de eerste en ook zeker niet de laatste show die vanwege het weer afgelast zou worden. Omdat dit betekende dat we de gehele dag verder niets gepland hadden qua vuurwerk, hebben we een stel elektrische stepjes gehuurd. Dat was een goede zet! We hebben in een middag tijd langs alle uithoeken van de stad kunnen scheuren. Met behulp van de officiële Fallas app kon ik goed navigeren langs alle Falla Seccion Especial en Falla Primera Seccion. De grootste poppen, zeg maar. Ondanks dat de poppen meestal nog niet helemaal af waren, was er genoeg te zien.







    In de avond reisden we per metro naar het dorp Paiporta. Daar was een mooie mascleta nocturna te zien van Mediterráneo, die zeker niet tegenviel. Werd heel leuk vanaf een balkon ontstoken en liep daarna een brug over. Met de metro was het dorp goed te bereiken, dus veel Nederlanders waren hier bijeen gekomen. Sommigen kwamen direct vanaf het vliegveld en hadden hun rolkoffer nog mee!



    Vanaf de 15e maart gaat Fallas eigenlijk pas écht van start. Dan worden alle beelden neergezet en is er extra veel vuurwerk te zien. Maar deze dag begon winderig. Het was ontzettend spannend of de mascleta überhaupt door zou gaan. We zaten allemaal heel gestresst de berichten in de gaten te houden, want het spande er echt om of er niet teveel wind zou staan. Maar de goden waren ons goed gezind. Om 14 uur was Ricasa op het plein om met een hele speciale volledig digitale mascleta de show te stelen. Zij blijven heer en meester in het schieten van shows, dus het is dan ook extra jammer dat dit waarschijnlijk hun laatste mascleta op het plein tijdens Fallas zal zijn geweest. Ik wilde deze mascleta echt tot me nemen, dus ik had mijn camera thuis gelaten. Er filmen dan al genoeg mensen. Zie hier de film van The Pyromovies Europe.
    Ondanks dat Ricasa door ging, werd ’s morgens helaas wel al duidelijk dat er twee andere grote mascleta’s in de avond werden afgelast. Te veel wind. Ontzettend jammer, want met name de Nedermascleta in samenwerking met Nadal Martí zou een echt grote show moeten worden. We baalden allemaal flink, maar er was niks aan te veranderen.
    In de avond was Ricasa wederom van de partij op het plein. Hier was nu de Nit de l’Albà. Een vrij korte, maar hele heftige opening! Super hoog tempo! Echt een hele toffe show.


    Op 16 maart werden we ook weer wakker met stress. Eerst plozen we zorgvuldig de socials af, om te kijken wat er zou worden afgelast door het weer. Het zag er allemaal goed uit, maar je weet maar nooit…
    Rustig wat verse broodjes halen en lekker in het appartement opstarten. Daarna door de stad banjeren, in Mercat Central wat vers fruit en hartige snacks halen. En dan op naar het plein! Turís stond daar gereed voor de mascleta van 14 uur. Bewolkt, maar het ging door!



    Meteen daarna liepen we snel door naar een wijk iets verderop voor een straatmascleta op Plaza del Bisbe Amigo. Een bekende locatie die elk jaar op veel Nederlanders kan rekenen. Een betrouwbare mascleta; altijd goed!



    ’s Avonds zijn we naar een wijk toe gegaan die we niet zo goed kenden. Maar de aangekondigde mascleta hing inderdaad keurig klaar bij Carrer de Pius XI. Dus eerst maar eens een hapje tapas eten! En daarna genieten van de mascleta nocturna op lekker korte afstand. Heerlijke akoestiek op deze plek!



    En daarna op naar de vierde show van deze vuurwerkrijke dag. De eerste van de drie castillo’s in Paseo de la Alameda in de rivierbedding. Nu was eerst Zarzoso aan de beurt. Castillo’s vind ik altijd erg tof. Er is meer creatieve vrijheid dan bij een mascleta. Maar deze show was helaas niet zo bijzonder.



    17 maart. We worden wakker en zoeken de social media weer af. Helaas De mascleta op het plein van Aitana is afgelast door de regen en wind. Alweer eentje minder. Uiteindelijk trekken de kleine lokale straatmascleta’s zich er niets van aan; die gaan allemaal door. Zo belanden we dus rond 14:30 uur bij Falla Jesús - San Francisco de Borja. Hier hangt een kleine straatmascleta klaar.



    Meteen daarna lopen we snel door naar dezelfde plek als de dag ervoor: Plaza del Bisbe Amigo.





    Die avond komen we terecht in Mislata, waar een nocturna hangt in de Av. del Sud. Het zicht is hier wat gek; de lijnen met trueno’s hangen net om de hoek. Maar toch kozen we voor deze plek omdat je hier het beste overzicht had en het dichtste bij de finale stond.



    We stapten de metro in en reden naar de andere kant van de stad. Een constante factor tijdens Fallas is deze nocturna bij Mercat Cabanyal, in Carrer Just Vilar. Een erg leuke locatie waar je soms echt met de snufferd vlak bij de lijnen kan staan! Ook dit jaar hadden ze weer leuke siereffecten ingezet. Hier kan ik echt van genieten.



    Na deze nocturna was de castillo van Hermanos Caballer het volgende op de planning. Maar dat zou nog wel even duren. We besloten om een goed restaurant op te zoeken in de wijk Camins el Grau. Omdat die een stuk buiten het centrum lag, was de prijs beduidend lager. We hebben er verrassend goed gegeten en uitstekende bediening, voor niet veel geld. Het toetje hebben we overgeslagen, zodat we goed op tijd bij de rivierbedding aankwamen. De castillo was uiteindelijk erg vochtig, en duurde ook nog eens minder dan tien minuten. Een zwakke show; Fallas onwaardig eerlijk gezegd. Maar goed, op deze dag hebben we uiteindelijk toch vijf shows gezien, terwijl de hoofdact om 14 uur zelfs werd afgelast! Dus we zijn goed aan onze trekken gekomen.



    18 maart begon de dag zowaar met rustig weer. De zon blikte zelfs een beetje! Een unicum tijdens Fallas 2022! En dat was maar goed ook, want de mascleta op het plein wilden we écht niet missen. We hadden namelijk een VIP plaats op een balkon kunnen regelen. Als je wat contacten hebt in het vuurwerkwereldje, gaan er soms deuren voor je open die anders gesloten blijven. Letterlijk, in dit geval. Want de deuren van de kathedraal van het kruit gingen voor ons open! We mochten een bliksembezoek brengen aan de kooi. Dat was een hele gave ervaring om de kooi van binnen te kunnen zien, vlak voordat Caballer FX los ging.









    Helaas bleek ik mijn scherpte nét niet goed te hebben staan, dus het beeld is niet helemaal scherp. Maar dat neemt niet weg dat het een hele toffe ervaring was, vanaf het balkon! Inclusief hapjes en drankjes, heerlijk relaxt. Na afloop van de mascleta bleven we daarom ook wat langer hier hangen, waardoor we geen straatmascleta hebben gepakt die middag. Vond ik niet erg.
    Om 18 uur ’s avonds hebben we wel de mascleta bij Plaza del Pintor Segrelles van Vulcano meegepakt. Dat was wel een mooie!



    Daarna hopten we de metro in. Op naar de plaats Torrent. Dat was het einde van de metro, maar uiteindelijk kost dat ritje maar een paar euro. De avond van de 18e staat in het teken van Nit del Foc: de nacht van het vuur. Dat geldt in Valencia, maar ook in de omliggende dorpen zoals Torrent. Aangezien Torrent al vroeg op de avond de castillo had, was dat mooi te combineren met de castillo in Valencia. In Torrent schoot Zarzoso een heel aardige castillo. Er was daar alle ruimte en er waren veel minder mensen dan in Valencia. De beleving is daardoor ook anders.



    Hierna weer de metro in, terug naar de grote stad. We hadden nog een kleine nocturna gevonden aan Plaza Roma, Falla Pintor Stolz-Burgos. Op zich niets bijzonders en er was maar heel weinig publiek, maar qua planning kwam het mooi uit. Op deze dagen pakken we echt zo veel mogelijk showtjes mee!



    Als laatste item van de avond stond het grootste element op het programma: Nit del Foc. Hierbij moet je goed op tijd aanwezig zijn, om een mooi plekje te bemachtigen. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe het dit jaar gaat zijn op een andere locatie. De Nit del Foc in 2022 werd door Valenciana geschoten. Het is lang geleden dat we een goede show van 20 minuten hebben gezien. Dat begint - ook in Spanje - steeds zeldzamer te worden. Maar deze show was echt zeer plezierig! Ontzettend fraaie combinaties van effecten heb ik gezien. Echt een castillo zoals het hoort te zijn.



    Na een goede nachtrust worden we laat wakker. Dat is ook wel logisch, want de Nit del Foc is altijd een late show. Je ligt pas rond 3 uur op bed. Aangezien de mascleta toch pas om 14 uur op het plein is, kan het ook geen kwaad. Op deze laatste dag schoot Hermanos Caballer op het plein.



    Ook deze keer heb ik die mascleta niet gefilmd. Het was een druilerige dag, met geregeld gemiezer terwijl we op de mascleta zaten te wachten. Na afloop van de mascleta werd het alleen maar erger. We kwamen uit bij de Mercat de Russafa, waar Reyes Martí altijd een flinke mascleta heeft hangen en waar veel publiek op af komt. Maar terwijl we daarheen liepen, nam de miezer steeds ergere vormen aan. Uiteindelijk regende het gewoon flink door, terwijl de lijnen totaal niet waren afgedekt. In de stromende regen ging de mascleta van start, maar het was kansloos. Het viel meerdere malen stil, en lijnen werden vaak niet eens aangestoken door de hoofdlijn. Dit was de zieligste mascleta van heel Fallas 2022. Ik heb het niet eens gefilmd, maar iemand anders nog wel.

    In de avond klaarde het weer iets op. We gingen naar de ‘vuuroptocht’: Cabalgata del Fuego bij de Puerte de la Mar. Hier komt een stoet met allerlei wagens langs waar fonteinen en borracho’s worden ingezet. Deze eindigde met een kleine vuurwerkshow vanaf het monument. Dit was weer een heel andere sfeer dan een castillo of een straatmascleta!



    Als laatste onderdeel op de 19e heb je natuurlijk de crema’s. Alle fallas beelden gaan dan in de fik. Op het Plaza Ayuntamiento is dan ook een mooie siershow vanuit de kooi geschoten. Een ontzettend grote mensenmassa komt daar altijd op af. De show was dit keer ook weer zeer de moeite waard. Grote kalibers kunnen ze daar niet schieten, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door een heel hoog tempo van strak getimede producten te schieten. Helaas had ik mijn accu onvoldoende opgeladen, en staat de show er dus niet helemaal op.



    De 20e is normaal gesproken Fallas helemaal voorbij. In de ochtend vind je om 8 uur al vrijwel geen sporen meer van de poppen of vuurwerk. Dar wordt opvallend snel opgeruimd. Maar dit jaar was dat iets anders. Er was namelijk een mascleta van Nadal Marti uitgesteld naar de 20e, omdat die show eerder was afgelast vanwege het weer. Hoewel veel Nederlanders de 20e al vroeg naar huis gingen, had ik zelf een vlucht die pas de 21e terug naar Nederland ging. Dat was nu een mazzeltje voor mij! Dus ik begaf me weer naar het plein, waar nu zichtbaar minder toeristen waren. Al was het nog steeds erg druk. De mascleta was gewoon goed.



    Ik liep na afloop van de mascleta ook nog even langs de Virgen de los Desamparados die inmiddels helemaal was versierd met bloemen en bloemstukken. Een kleurrijke afsluiting van een mooie week Fallas de Valencia!



    Laten we lekker link gaan doen!

    #2
    Wat een heerlijke trip report Darkie. Precies wat je zegt; Fallas is zoveel meer dan alleen vuurwerk maar zonder vuurwerk geen Fallas. Tof dat jullie een kijkje hebben kunnen nemen in de kooi en uiteindelijk een geweldige plek hadden op zo'n balkon. Levert meteen mooie en unieke beelden op, gaaf zeg!

    Comment

    Working...
    X