Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[VIDEO & FOTOS] Nancy (fr) - Inhuldiging Sinterklaas op zijn Frans!

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    [VIDEO & FOTOS] Nancy (fr) - Inhuldiging Sinterklaas op zijn Frans!

    Vorigjaar werd ik gewezen op wat beeld en foto materiaal uit het franse Nancy waar men Sinterklaas met ietsje meer spektakel onthaalde. Na het zien van de beelden kwam ik tot de conclusie dat het "ietsje" wel er af mocht.

    Met een gigantisch vuurwerk op muziek op het plein Stanislas werd de ruim 450 jaar oude goed heiligman welkom geheten. Maar hoe! niet alleen vertrokken er achter het plein de nodige shells. Maar ook had men de daken voor en naast het plein vol gezet met vuurwerk. Kortom een kinderfeestje wat eigenlijk geen kinderfeestje meer is maar een serieus volksfeest.





    Sinterklaas, of op zijn frans Saint Nicolas, is de beschermheilige van de stad Nancy. Maar ook ook beschermheilige van Amsterdam als ik goed ben ingelicht. Kort gezegd kunnen ze er in Amsterdam of zelfs heel Nederland nog het nodige van leren hoe je de goed heiligman even moet binnen halen en moet eren.

    Met een suffe stoomboot die aan komt dobberen en een rond ritje door de stad hoef je echt niet mee aan te komen in Nancy. Liefst twee dagen wordt er vollop gefeest, is er dus een groot vuurwerk en diverse optochten en meer.





    Daar wilde ik dus wel eens een keer live getuige van zijn. Zogezegd zo gedaan! Gisteren zijn we dus naar Nancy gereden, ja op 6 Decemer de eigenlijke verjaardag van de Sint! Sinterklaas wordt in Nancy op 6 December ontvangen, en savonds op 7 december weer de stad uit gebonjourd.

    zo tegen 18 uur kwamen we aan in Nancy. ik was een klein beetje bang voor parkeerproblemen. Maar daar is in Nancy (mits je dus nog een beetje op tijd bent) geen sprake van. We konden op redelijke loop afstand onze auto snel parkeren. Onderweg naar het plein viel me trouwens op dat er in Nancy een ware overdaad aan luxe winkeltjes is waar je echt de meest dure spullen kunt kopen.





    Van kleding, handtassen, schoenen, electronica tot de meest exclusieve juwelen. Heel even dacht ik dat ik door de PC hoofdstraat liep in Amsterdam. Maar daar schieten ze voor de Sint echt geen vuurwerk hahaha. Voor mij toch weer een beetje "kuifje in de grote stad" dus.

    Wat me verder opviel was dat de straten echt blinkend schoon waren, nog geen papiertje lag er op de straat. Aangekomen op het plein, wat een typisch plein is wat gebouwd is ter ere van een van de Koningen van frankrijk, en destijds al als doel had voor grote volksfeesten. Een prachtig plein met mooie gebouwen en diverse monumentale poorten





    snel even georrienteerd. En daarna even bij de setup gekeken. Franse vuurwerk typeren zich door de soms nogal rare kunstzinnige inval kwa setup en scenario. Dat was ook hier min of meer het geval. Zo had men candles, en singleshots op een grote hoogwerker gezet. Stonden er heel wat blokken en candles op het dak voor het plein. En konden we deze avond genieten van shells met een maximum kaliber tot 150mm.

    Aan de lege dozen konden we wel afleiden dat we vuurwerk van leveranciers zoals Vincente Caballer, Igual, lidu en andere leveranciers konden gaan zien deze avond. Na snel wat korte opnames en vlug wat fotos te hebben gemaakt (waarvoor onze dank aan prestatech, en de vriendelijke bewaking) werden we dan toch maar door de bewaking weer heen gezonden naar het plein. Het gebied achter het plein werd nu hermetisch afgesloten.





    Het was nog een kleine anderhalf uur wachten. Maar al snel raakte we ingesprek met een aantal franszosen die verbazingwekkend goed Engels spraken. Al snel kwamen dus andere grote vuurwerken ter sprake zoals de Nationale feestdag de 14e Juli in Parijs, Carcasonne. En natuurlijk het grootste vuurwerk festival van Europa Nuits de Feu te Chantilly.

    Om klokslag 20:00 uur begon het spektakel dan. Met een soort van zwarte piet die met een hoorn geschal Sinterklaas aankondigde en die klimmend op een van de muren zich omhoog probeerde te klouteren begon het. Kennelijk is deze figuur in Frankrijk allerminst geliefd en was er een massaal boe geroep ( dat was traditie aldus een van mensen achter me) Daarna doofde de spot en barste het vuurwerk los.

    Het vuurwerk werd ingezet met een paar red peony fanshaped blokken. wat afgesloten werd met een aantal mine stukken op de muziek vannaf de daken. Wat bij mij al de nodige reacties uitlokte hahahaha.





    Het was een werkelijk waar prachtig vuurwerk met tussendoor een aantal leuke live acts. Zo heb ik een sinterklaas zien vliegen aan een soort van motorblok. Nee ik was niet dronken, en was ook niet onder invloed van andere geestveruimende middelen hahaha

    De daken werden zo nu en dan flink voorzien van felle mines. Een aantal favoriete muziek stukken paseerde tevens de revu. zo gebruikte men de muziek van Epcot. een stuk wat speciaal geschreven is voor vuurwerk. een stuk wat beslist hoog in mijn lijst staat. Deze muziek wordt altijd ingezet met een mooi up speeding percussie stuk.



    Op het ritme van dit stuk schoten de kamuro mines van het ene dak naar het andere dak. En werden er daarna voor ons nog wat meer mines en singleshots afgeschoten. Het zal je niet verbazen dat ik dus compleet uit me panty scheurde. Wat ook te horen is op de video beelden hahaha.


    Kennelijk kon men de verleiding van het aanstaande kerstfeest niet weerstaan. En onder begeleiding van muziek uit de kerstfilm The Polar Express kwam er sneeuw naar beneden dwarrelen over het hele plein. Hoe men hem dat nu precies flikte is mij niet geheel duidelijk. Dat dit bijzonder mooi was mag duidelijk zijn. Deze gemaakte sneeuwbui werdt voorzien van de nodige zilveren blinker bommen. Een magisch mooi tafereel wat bij mij nog wel eventjes in mijn geheugen zal blijven steken. Het hele plein was dus voor korte tijd gehult in sneeuw.


    Een ander muziek stuk wat mij koude rillingen bezorgde natuurlijk Pirates of the Carribean. Dat mag voor mij wel in ieder vuurwerk op muziek, mits goed gedaan natuurlijk. Maar ook was men niet vies van klassieke muziek. iets wat met de nodige singleshots en bommen goed in het vuurwerk gezet werd.






    De finale was er eentje die eigenlijk past bij deze show. Deze was goed met veel shells en natuurlijk als slot een lekkere salute finale. De finale werd ingezet met een mooi gouden thema. Het hele spektakel duurde ruim 35 minuten en (ik d enk dat het wel af te lezen is aan deze lap tekst hahaha) heb er van genoten van A tot Z.

    Van de 35 minuten heb ik een leuke montage gemaakt van ruim 22 minuten. dit omdat sommige live acts helaas niet goed zichtbaar waren. tenzij ze wat hoger gedaan werden. Zoals de vliegen Klaas Gerdo heeft ( zoals je kunt zien) een aantal magisch mooie fotos weten te maken van deze show.


    Je kunt de video van de show *HIER* downloaden. Meer fotos klun je natuurlijk *HIER* bekijken. Veel kijkplezier!
    [URL]WWW.PYROWORLD.NL[/URL] PW op YT: [URL]http://www.youtube.com/user/pyroworldwebsite[/URL] subscribe!

    #2
    Prachtig verhaal Jack, 22 minuten lange film, ik ben hem nu aan het downloaden
    Alvast bedankt voor de mooie bijdrage in de vorm van tekst en foto,s

    Comment


      #3
      Prachtig verhaal, geeft een goed beeld van het bezoek en de show.
      flim wordt binnen gehaald. Dalijk als het mee zit nog even edit;).

      - - - -
      Nu de film bekeken en inderdaad een prachtige show. Het decor heeft zowat iets sprookjesachtigs.
      Erg mooie bommen, vlak voor 5 minuten. Verder vielen mij nog de rode ringen op, waar volgens mij nog salutjes bij zaten.

      Jullie hebben wel een flinke rit gemaakt zeg.

      Wat betreft de foto's, daar zitten er erg mooie tussen. Morgen even op de laptop een achtergrondje uitzoeken.
      Laatst aangepast door Guy; 8 December 2008, 01:22.

      Comment


        #4
        hier nog een paar setup fotos die we nog snel even mochten maken:





        [URL]WWW.PYROWORLD.NL[/URL] PW op YT: [URL]http://www.youtube.com/user/pyroworldwebsite[/URL] subscribe!

        Comment

        Working...
        X