Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Sfeerverslag] Winkelbezoek Haokan Pijnacker 2019

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    [Sfeerverslag] Winkelbezoek Haokan Pijnacker 2019

    Onlangs ben ik op bezoek geweest bij Haokan Pijnacker. De winkel was net open en de eerste klanten gingen mij al voor. Ik werd hartelijk ontvangen door Albert en een collega en nadat de eerste klanten waren geholpen en ik de showroom aandachtig heb bekeken was het tijd voor de rondleiding. Zoals de meeste van jullie wel weten is Albert de bedrijfsleider van de vestiging in Pijnacker en hij kan mij dus alle ins en outs vertellen over dit filiaal.



    Haokan Vuurwerk: Hoe het begon
    Voordat ik op bezoek ging in Pijnacker heb ik een uitgebreid telefonisch gesprek gehad met Jo. Jo is de man achter Haokan Vuurwerk en is daarmee de trotse eigenaar van maar liefst 3 vuurwerkwinkels, te weten: Haokan Oisterwijk (10.000kg opslag en sinds dit jaar in een nieuwe vestiging), Haokan Pijnacker (10.000kg opslag) en Haokan Roosendaal met een opslag van 7,500kg. Zo is het natuurlijk niet begonnen. Ik neem jullie mee terug naar het jaar 2007. Toen was Jo de eigenaar van de winkel Zena Oisterwijk. Destijds verkocht hij alleen Zena vuurwerk, maar op een gegeven moment kwam het idee op om meer dan alleen vuurwerk te verkopen van 1 importeur. Zo vinden ze bij Haokan dat een winkel met een bredere collectie van meerdere importeurs meer te bieden heeft voor de consument. Zo gezegd, zo gedaan en hieruit is Haokan Oisterwijk ontstaan. Na het succes in Oisterwijk is sinds 2012 nog een winkel van Haokan geopend, namelijk in Pijnacker. Ook de vestiging in Pijnacker heeft een Zena verleden en hier en daar is er nog iets van terug te zien als gevolg van de graffiti en sfeer verhogende dummies in de showroom. In 2013 heeft men in Pijnacker ook een demo geschoten inclusief een finale met professioneel vuurwerk met een max. kaliber van maar liefst 5 inch. De vaste klanten hebben het er vandaag de dag nog steeds over. Ook Pijnacker bleek een succes en vervolgens kwam er een jaar later nog een Haokan vestiging bij, namelijk Haokan Roosendaal.






    Assortiment:
    Zoals eerder vermeld, verkoopt Haokan de toppers uit de verschillende productcategorieën van meerdere importeurs. Zo vormen de toppers van Vuurwerkmania, Rubro en Wolff de basis van het assortiment en dit is aangevuld met wat klein spul van Vulcan. Een mooie toevoeging, want zo zijn de oud Hollandse Lady Crackers en 7-klappers gewoon bij Haokan te koop. Maar ook de bestaande toppers, zoals de Wheels of Fortune en de Crackling Bullits, evenals een andere topper in de vorm van de Popcorn Fountain kunnen natuurlijk niet ontbreken. Dan zijn we er nog niet, want sinds dit jaar stonden ook een aantal artikelen van Eurostar in de webshop en onlangs heeft Haokan ook de artikelen van Fünke aan de website toegevoegd en die worden al flink besteld. Jo houdt goed rekening met de wensen van de consument en ziet de laatste jaren een toenemende vraag naar kwalitatief goede budgetcakes en uiteraard ook de compound boxen, die letterlijk over de toonbank vliegen. Dit alles zorgt ervoor dat Haokan een enorm breed assortiment heeft met ongeveer 350 verschillende artikelen verspreid over het hele jaar.






    Showroom:
    De showroom was zoals altijd weer sfeervol ingericht en ook de nodige kerstversieringen, zoals verlichting en een mooi versierde kerstboom, konden uiteraard niet ontbreken. Ik heb wederom ruim de tijd genomen om alle dummies goed te bekijken en de nodige foto's te maken, want de sfeer in zo'n showroom is zo vlak voor het einde van het jaar gewoon geweldig. Wat ook opvalt is dat er bij een groot aantal boxen een klein beeldschermpje staat met een geluidsbox ernaast. Op de schermpjes worden in een loop de productfilmpjes afgespeeld, zodat de normale consument al een goede indruk heeft van het betreffende product. Maar dan zijn we er nog niet, want er staan niet alleen beeldschermpjes op en naast de boxen, zo staat er ook nog een Haokan Infozuil in de winkel net naast de balie. Op een groot scherm kan men per productcategorie de producten aanklikken en dan speelt het productfilmpje meteen af. Dit is echt een geweldige toevoeging aan de winkel, want zo kan men de klanten nog beter van dienst zijn.








    Rondleiding:
    Na vlug een kijkje te hebben genomen in de afhaalruimte, was het moment daar. Ik heb de laatste weken meerdere bunkers gezien van verschillende winkels, maar wat blijft het toch keer op keer genieten om in een bunker te kijken. Haokan Pijnacker beschikt over 2 bunkers met een totale opslagcapaciteit van 10.000kg vuurwerk. Als eerste was de bufferbewaarplaats aan de beurt en wat staat die vol zeg! Er kan bijna geen doosje meer bij en ik keek mijn ogen uit, kippenvel. Een indrukwekkende muur van 4 Seasons en Immortal Gold boxen, gevolgd door de toppers van Vuurwerkmania zoals de Rumble in the Jungle, Rebellious Rocker en Espada Palm Box. Noem het maar op en alles stond er netjes opgestapeld, echt genieten.







    Na de bufferbewaarplaats was het tijd om bunker 2 in te gaan. Het moment waarop de deur van de bunker open ging en dat kan ik niet ontkennen, ging mijn vuurwerkhart toch wel even wat sneller kloppen. In bunker 2 staat het onverpakte vuurwerk en ook deze bunker was maximaal gevuld met bestaande toppers, maar ook de nodige nieuwe producten. Er kan echt geen siercake of meter pakketje meer bij en al snel trokken een aantal toppers mijn aandacht. Zo konden de Heavy Legend 16, Monster Ride, Radical Power en het Mega 6 Star Assortiment natuurlijk niet ontbreken, maar ook de 2019 batch van The Junk was al aanwezig en ik heb zelfs nog een aantal artikelen uit de Tribal lijn zien staan, die helaas uitlopend zijn.






    Klik op de kleinere foto's om de foto's te vergroten!


    Vooruitblik afhaaldagen en ontwikkelingen:
    Eerder die ochtend heb ik met Jo een uitgebreid gesprek gehad over de gang van zaken bij Haokan. Zo vertelde hij mij dat Haokan een voorraad- en kassasysteem zelf heeft laten ontwikkelen om zo de processen nog vlotter te laten lopen. Ook zijn er in Pijnacker zelfs 4 extra mensen aangenomen die zich tijdens de afhaaldagen alleen maar bezighouden met transport. Want de bunkers staan nu wel ram vol, maar Haokan Pijnacker is ook al in de nacht van 27 en 28 december geopend om de freaks te voorzien van hun bestellingen. Dus in die nacht en vroege ochtend gaat er al flink wat de deur uit en staan er al meerdere transporten gepland in de loop van de eerste verkoopdag. Ook is er iemand die vanuit de afhaalruimte met de klanten meeloopt, naar de auto om het bestelde vuurwerk keurig in te laden en uiteraard worden de kooien ook netjes verwijderd, zodat de consument zich thuis niet in het zweet hoeft te werken. Ook is er dit jaar voor gekozen om wat minder orders per afhaalmoment van 15 minuten toe te staan, om te zorgen voor een betere spreiding zodat de vaart er lekker in blijft en de klanten snel worden geholpen.


    Vooruitblik seizoen 2020-2021:
    We hebben zelfs al even gesproken over volgend jaar. Want na aankomende jaarwisseling houdt het voor Jo nog niet op. Sterker nog januari is gigantisch druk en staat volledig in het teken van vuurwerk. In de eerste week van januari is Jo, jaar in jaar uit, alweer druk bezig met het inkopen van vuurwerk. Het gaat hierbij vaak om partijen die hij opkoopt en Jo heeft daarbij de doelstelling om alles ook fysiek op voorraad te hebben nog voordat de freaksite online komt. Vervolgens is het nog een hele klus om binnen 1 maand de leveringen te ontvangen en te tellen, de bunkers weer te vullen en de artikelen toe te voegen in de 3 webshops. En dan komen we bij het mooiste nieuws: de planning is om de site met freakprijzen in de eerste week van februari alweer online te hebben. En dan gaat de gekte weer gewoon van begin af aan beginnen. Zo is het altijd zenuwslopend als de site van Haokan online gaat en het freaktopic ontploft elk jaar weer. Zo ging de site in het verleden een keer in de eerste 30 minuten plat en de host dacht zelfs aan een DDoS aanval! Het bleek echter te gaan om een enorme hoeveelheid gretige freaks vol kruitstress, want er waren extra servers nodig om de 1000 unieke IP-adressen aan te kunnen. Daarnaast loont het ook om wat meer tijd door te brengen op de freaksite, want de artikelen blijven maar liefst 90 minuten in de winkelwagen gereserveerd en gaan dan ook direct van de voorraad af. Kortom, mooi om al weer naar uit te kijken!


    Vervolgens heb ik nog even nagepraat met Albert en collega's en zo kwam er een eind aan weer een zeer geslaagd winkelbezoek. Ik wil Haokan Vuurwerk en in het bijzonder Albert en Jo nogmaals bedanken voor het warme ontvangst, enthousiasme en hun tijd.

    Ter afsluiting nog een aantal sfeerfoto's van de showroom en bunkers.




















    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

    #2
    Prachtige winkel, echt een mooi bedrijf.
    Ik blijf het maar zeggen, maar het bestelsysteem van Haokan is gewoon superieur.
    Na de eerste bestelling van een bepaald bedrag kan je voor elk willekeurig bedrag iets bijbestellen.
    Geen gekloot met samenvoegen van bestellingen et cetera. Het gebeurd allemaal automatisch.
    Dit bestelsysteem, en grote keuze aan artikelen die voor absolute freakprijzen weggaan heeft dit er voor gezorgd dat ik wederom bij Haokan de grootste bestelling heb staan.
    Verder een mooi en interessant verslag, hopelijk gaan we dit meer zien, ook van andere shops.
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

    Comment


      #3
      Bedankt voor dit erg leuke en prettig te lezen verslag!

      Heb dit jaar lang getwijfeld om bij Hoakan Pijnacker te bestellen. Iets te lang helaas want de Turbo Clash pijlen die ik wilde hebben zag ik op een geven moment niet meer op de site staan.

      Echter.. ik ga begin februari zeker de site van Hoakan in de gaten houden. En hier nu wel bestellen uiteraard.

      Volgend jaar kom ik zeker langs!

      Comment


        #4
        Weer een fijn verslag Jordi, dit verhoogt de sfeer altijd extra

        Comment


          #5
          Kom er al jaren. Fijn aanbod en fijn bestel systeem. Enige minpunt in het verleden was chaos sommige jaren met het ophalen. Ik ben benieuwd hoe het dit jaar verloopt en ik zal in februari weer hyperactief f5'en. Geld staat al klaar!

          Comment


            #6
            Mooi verslag en uiteraard een groot compliment richting Jo. Menig vuurwerk liefhebbers beleven een hoop plezier aan deze winkel.

            Comment


              #7
              Mooi verslag showroom ziet er goed uit

              Comment


                #8
                Heerlijk verslag! Mooie sfeerbeelden ook! Hierdoor krijg ik alleen maar meer zin in de 28e om mijn collectie op te halen.
                #LaatOnsVieren.

                Comment


                  #9
                  Bedankt voor het geweldige verslag en de goede foto's Jordi. Daarnaast, complimenten voor Haokan voor de bestelwijze, het kassa- en voorraadsysteem en de uitgebreide showroom.
                  Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

                  Comment


                    #10
                    Echt een gaaf verslag! Dikke bunker foto's ook Ik ga van de week zelf ook maar ff kijken hoe t er uit ziet

                    Comment


                      #11
                      Leuk verslag en zeker sfeerverhogend. Thanks Jordi.
                      Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

                      Comment


                        #12
                        mooi verslag mooie winkel tijdens de freaktijd ideaal! alleen jammer dat het zoon walgelijk slechte service is met afhalen. Nooit van me leven meer. Erg jammer als ik zo verslag zie zou ik er bijna vertrouwen weer in hebben. Hoop dat het dit jaar wel is goed geregeld is voor de mensen die er kopen maar ben er bang voor
                        365 days a year pyromaniac

                        Comment


                          #13
                          Mooi verslag! Tof om te zien dat alles klaarstaat voor de drukke dagen. Ik krijg gelijk jeuk om mijn bestellingen te halen. Qua bestellen vond ik het overigens fantastisch gaan... echt een verademing de website en het bestelsysteem, dat nieuwe orders automatisch worden toegevoegd bij oudere orders enzo. Ik hoop dat het uitleveren net zo efficiënt verloopt als het bestellen. We gaan het meemaken! Hopelijk maken de 4 man extra en de ervaring van voorgaande jaren het verschil. Bedankt voor het verslag en... Haokan succes met de laatste voorbereidingen.
                          Laatst aangepast door Schiedammert; 22 December 2019, 22:25.
                          Asjemenou

                          Comment


                            #14
                            Heel erg fijn verslag Jordi, leest weer heerlijk weg. Mooie foto's ook weer
                            Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

                            Comment


                              #15
                              Jordi, mijn complimenten voor je leuke verslag en mooie foto's! Ook een paar keer op bezoek geweest daar incl de snoepjeskamer mogen bewonderen! Altijd mooi en de ontvangst is altijd goed! Hopelijk overleven ze met deze nieuwe werkmethodiek de verkoopdagen! Suc6!
                              Eind goed, Knal goed!

                              Comment

                              Working...
                              X