Aankondiging

Collapse

BELANGRIJK: scherper toezicht in nieuwsgedeelte

BELANGRIJK!

De media maakt graag gebruik van aannames, vaak kloppen feiten niet en worden onderwerpen en stellingen op een andere manier opgesteld waardoor vuurwerk sowieso negatief in de media komt. De media kan flinke ergernissen opleveren, maar alle media mag en zal geplaatst blijven worden, of het nu positief of negatief is m.b.t. vuurwerk.

Er zijn de laatste jaren tal van discussies op het forum ontstaan bij nieuws over verkeerd gebruik, gevaar, vernielingen en overlast waarbij de sfeer onderling ook vaak gespannen werd. Wij zullen vanaf dit jaar ook strenger toezien op de sfeer in de topics en waar nodig waarschuwen en topics sluiten.
Lees meer
See less

Politiek voelt niets voor algeheel vuurwerkverbod

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Politiek voelt niets voor algeheel vuurwerkverbod

    Gelukkig weer een positief bericht over onze mooie hobby.

    Bron: AD
    Hans van Soest 03-01-24, 19:36 Laatste update: 21:46
    Link: https://www.ad.nl/politiek/politiek-...rbod~adc21c15/

    Er komt geen algeheel vuurwerkverbod. Een oproep van de Amsterdamse hoofdcommissaris Frank Paauw om met zo’n verbod meer grip te krijgen op de rellen met oud en nieuw, vindt geen gehoor in Den Haag. Partijen voelen meer voor een hardere aanpak van illegaal vuurwerk.

    Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer voelt niets voor een algeheel vuurwerkverbod. Ook het demissionaire kabinet is niet van plan met zo’n voorstel te komen. Wel buigt het zich nog over mogelijke andere maatregelen. Uiterlijk maandag wordt een brief verwacht, maar volgens ingewijden zal daarin geen voorstel voor een landelijk vuurwerkverbod staan. Wel zal de oproep van Paauw daarin aan de orde komen.

    Paauw deed zijn oproep nadat weer meer agenten gewond raakten bij gewelddadigheden in de nieuwjaarsnacht: rond de 200. Veel agenten en andere hulpverleners werden net als eerdere jaren belaagd en bestookt met vuurwerk. Volgens Paauw zou een landelijk vuurwerkverbod helpen om 'de gekte te stoppen'. ,,Waar wij zo langzamerhand flauw van worden is dat iedereen achter onze hulpverleners staat en er schande van spreekt als er wat gebeurt. Maar als we het probleem willen aanpakken, geven politici niet thuis.’’

    Meer belangen
    Vlak voor het kerstreces zei minister Dilan Yesilgöz (Justitie) begrip te hebben voor de oproep die Paauw en zijn collega’s nu al een aantal jaar achter elkaar doen, maar dat de politiek rekening moet houden ‘met meer belangen en wensen vanuit de samenleving’. Dus ook met mensen die zich gewoon aan de regels houden en van vuurwerk houden. Ze wijst er op dat belagers van hulpverleners nu al hogere straffen kunnen krijgen.

    Veel vuurwerk is al verboden, zoals losse vuurpijlen en knalvuurwerk. Ook is er al een aantal gemeenten dat een plaatselijk vuurwerkverbod heeft ingevoerd. Maar er wordt veel illegaal vuurwerk uit het buitenland gehaald en alsnog afgestoken. Plastisch chirurgen hebben rond de jaarwisseling 54 mensen behandeld die zwaargewond raakten door vuurwerk. Volgens de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC) zijn daar veel jonge slachtoffers bij die bijvoorbeeld vingers verloren door illegaal knalvuurwerk zoals cobra's.

    Een Kamermeerderheid gelooft niet dat al het geweld en de problemen rond oud en nieuw zijn op te lossen door ook het nog wel toegestane siervuurwerk te verbieden. De grootste partij PVV voelt daar niets voor. Volgens PVV-leider Geert Wilders moet er harder worden opgetreden tegen het ‘tuig’ dat verantwoordelijk is voor de aanvallen op agenten en hulpverleners.

    Wapens
    Volgens Kamerlid Ingrid Michon (VVD) wordt alle ellende veroorzaakt door vuurwerk dat al verboden is. ,,Dat moeten we strenger aanpakken. Bijvoorbeeld door die illegale knaller onder de wet wapens en munitie te laten vallen. Dan zijn hogere straffen mogelijk. Ze worden immers als wapens gebruikt en geven ook zwaar letsel. Nu is het alleen nog een economisch delict om ze in bezit te hebben.’’ Vorige zomer sprak een Kamermeerderheid zich al uit voor dat voorstel.

    NSC stelt weliswaar nog geen definitief standpunt te hebben ingenomen. ,,Maar,’’ zo benadrukt Judith Uitermark van die partij. ,,In steden waar een algeheel vuurwerkverbod gold, bleek dat slecht tot niet te handhaven.’’ BBB-leider Caroline van der Plas merkte eerder op dat vuurpijlen en rotjes al verboden zijn. Volgens haar kampt Nederland met een gedragsprobleem. ,,Dát moet keihard worden aangepakt. Een vuurwerkverbod lost het gedragsprobleem niet op.’’

    Een aantal partijen is wél voor een verbod, zoals de Partij voor de Dieren. Ook D66 vindt dat gehoor moet worden gegeven aan de oproep van de politie. D66-Kamerlid Joost Sneller: ,,Een derde van de vuurwerkslachtoffers bestaat uit omstanders. En dat is ook door vuurwerk dat nu gewoon legaal is. De overheid moet hen beter beschermen. Bovendien: als de politie zo’n indringende oproep doet, moet de politiek het niet beter willen weten. Een deelverbod helpt niet. Het is voor de politie veel makkelijker een verbod te handhaven als de regels eenduidig zijn.’’
    Het mooiste werk is vuurwerk!

    #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Knettermans Bekijk bericht
    Gelukkig weer een positief bericht over onze mooie hobby.

    Er komt geen algeheel vuurwerkverbod. Een oproep van de Amsterdamse hoofdcommissaris Frank Paauw om met zo’n verbod meer grip te krijgen op de rellen met oud en nieuw, vindt geen gehoor in Den Haag. Partijen voelen meer voor een hardere aanpak van illegaal vuurwerk
    Groot gelijk, afgelopen weken vooral incidenten met illegaal vuurwerk, het slaat daarom nergens op om legaal siervuurwerk te gaan verbieden want je lost het probleem hier niet mee op.

    Comment


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door joentje Bekijk bericht
      Groot gelijk, afgelopen weken vooral incidenten met illegaal vuurwerk, het slaat daarom nergens op om legaal siervuurwerk te gaan verbieden want je lost het probleem hier niet mee op.
      Het is gewoon een gedragsprobleem zoals dit het hele jaar al speelt, echt niet alleen tijdens oud en nieuw. Alleen tijdens oud en nieuw komt het tot een hoogtepunt dat bepaalde personen het zien als een vrijbrief om onze hulpverleners aan te vallen. Wat natuurlijk volledig idioot en ontoelaatbaar is. Echter verwacht ik van de politie betere voorstellen om het probleem aan te pakken dan alleen symbool politiek toe te passen.

      Als ik voor mijn eigen gemeente spreek, lees ik verhalen dat de hulpverleners geen één keer belemmerd zijn tijdens hun werkzaamheden. Dus het kan ook gewoon normaal in dit land, en het zal op veel plekken op deze manier er aan toe gaan. Alleen worden excessen groot uitgemeten in de pers/media en is het negatieve wat de boventoon voerd om de politieke opinie te beďnvloeden.
      Laatst aangepast door Mr Kamuro; 4 January 2024, 20:42.

      Comment


        #4
        Misschien ben ik te achterdochtig, maar kan het niet zo zijn dat ze de rotjes & single shots verboden hebben juist wetende dat het illegale vuurwerkgebruik dan toe zou gaan nemen, om zodoende het draagvlak voor een algeheel vuurwerkverbod bij de gewone (vuurwerknoob-zijnde) burger te laten toenemen?
        De publieke opinie zat immers al jaren muurvast (grofweg 50-50) en dus is er een kentering nodig voor de anti's. Zelf beschouw ik de VVD ook als anti-vuurwerk gezien hun leugens met de coronaverboden, ik vertrouw ze daarin niks meer. Ze zoeken alleen iets om het geniepig in te kunnen verpakken.

        Eenmaal zover dan komt dat algehele verbod, kunnen de zogenaamd pro-vuurwerk partijen zich achter de door hun zelf mede gecreëerde publieke opinie verschuilen en ineens komen er wel zware straffen op bezit en/of afsteken van wat voor vuurwerk dan ook.

        Ik heb bij mij in de wijk nog nooit zoveel (zwaar) illegaal vuurwerk gehoord als afgelopen jaarwisseling. Dat was echt opvallend in negatieve zin. Als ik medefreaks om mij heen hoor ben ik daarin niet de enige. In de media hoor je echter niks over die ogenschijnlijk forse toename van (zwaar) illegaal vuurwerk.
        Als ik anti-vuurwerk zou zijn kwam de overlast van illegaal vuurwerk mij nu wel heel goed uit...

        Comment


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door boozebelly Bekijk bericht
          Misschien ben ik te achterdochtig, maar kan het niet zo zijn dat ze de rotjes & single shots verboden hebben juist wetende dat het illegale vuurwerkgebruik dan toe zou gaan nemen, om zodoende het draagvlak voor een algeheel vuurwerkverbod bij de gewone (vuurwerknoob-zijnde) burger te laten toenemen?
          De publieke opinie zat immers al jaren muurvast (grofweg 50-50) en dus is er een kentering nodig voor de anti's. Zelf beschouw ik de VVD ook als anti-vuurwerk gezien hun leugens met de coronaverboden, ik vertrouw ze daarin niks meer. Ze zoeken alleen iets om het geniepig in te kunnen verpakken.

          Eenmaal zover dan komt dat algehele verbod, kunnen de zogenaamd pro-vuurwerk partijen zich achter de door hun zelf mede gecreëerde publieke opinie verschuilen en ineens komen er wel zware straffen op bezit en/of afsteken van wat voor vuurwerk dan ook.

          Ik heb bij mij in de wijk nog nooit zoveel (zwaar) illegaal vuurwerk gehoord als afgelopen jaarwisseling. Dat was echt opvallend in negatieve zin. Als ik medefreaks om mij heen hoor ben ik daarin niet de enige. In de media hoor je echter niks over die ogenschijnlijk forse toename van (zwaar) illegaal vuurwerk.
          Als ik anti-vuurwerk zou zijn kwam de overlast van illegaal vuurwerk mij nu wel heel goed uit...
          Dit gaat wel heel erg naar cherry-picking toe. Romeinse kaarsen en vuurpijlen zijn ook verboden. Is daar ook een dubbele agenda voor?

          Laten we heel eerlijk zijn; voor alles wat verboden is, is een hardere knal beschikbaar in de vorm van knalcakes (behalve de F3 single shots, maar dat is een verhaal apart). Dat weten jij en ik, dat weten de importeurs en verkopers, dat weet de politie en dat weet politiek Den Haag. En veel burgers weten dat ook.

          Ik denk dat het verbieden van knalvuurwerk júist een boeiend punt in de discussie geeft, maar dan precies de andere kant op; inmiddels wordt men wakker en komt men tot de conclusie dat elke gemiste vinger door knalvuurwerk, dus door al verboden vuurwerk komt. En dát is een krachtig argument voor strenger handhaven, in plaats van verder verbieden.
          [B]Groetjes Kamikaze[/B]

          Comment


            #6
            Daarnaast was het juist ook de Politie die heeft aangestuurd op een verbod op al het knalvuurwerk.

            Redenering: dan is elke knal illegaal en is handhaven eenvoudiger. We hebben gezien hoe dat in de praktijk is verlopen..

            Comment


              #7
              @bb; nee denk dat het puur bestuurlijke naďviteit en cultureel-sociologisch onbenul was.

              Hier ook erg veel illegaal geknal, gedreun, zelfs ik (die het vroeger ook wel lustte hoor) ergerde me er sfisrlijkaan en vooral met de consequenties qua imago en voor de toekomst in het achterhoofd. Elke keer a binnen zo'n gvddgvd... Soms ook echt debiele dreunen die zelfs ik enkel nog bommen kan noemen. In hun reet ermee en naar de maan schieten, nooit meer terug aub. Die mongolen kunnen we missen.

              Comment

              Working...
              X