Aankondiging

Collapse

BELANGRIJK: scherper toezicht in nieuwsgedeelte

BELANGRIJK!

De media maakt graag gebruik van aannames, vaak kloppen feiten niet en worden onderwerpen en stellingen op een andere manier opgesteld waardoor vuurwerk sowieso negatief in de media komt. De media kan flinke ergernissen opleveren, maar alle media mag en zal geplaatst blijven worden, of het nu positief of negatief is m.b.t. vuurwerk.

Er zijn de laatste jaren tal van discussies op het forum ontstaan bij nieuws over verkeerd gebruik, gevaar, vernielingen en overlast waarbij de sfeer onderling ook vaak gespannen werd. Wij zullen vanaf dit jaar ook strenger toezien op de sfeer in de topics en waar nodig waarschuwen en topics sluiten.
Lees meer
See less

Fouilleren en pand sluiten: Kamer wil illegaal vuurwerk als cobra’s en mortieren

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Fouilleren en pand sluiten: Kamer wil illegaal vuurwerk als cobra’s en mortieren

    De Tweede Kamer wil dat zwaar illegaal vuurwerk onder de wapenwet komt te vallen. Dat zou betekenen dat het bezit van bijvoorbeeld cobra’s en mortierbommen als wapenbezit wordt gezien.

    Nu is zwaar vuurwerk alleen een wapen als je het daadwerkelijk als wapen gebruikt. Een meerderheid van de Kamer steunde een motie van VVD, samen met CDA, PVV en BBB.

    De wetswijziging zou volgens de liberalen moeten inhouden dat de politie preventief mag fouilleren op het bezit van zwaar vuurwerk als hier een vermoeden voor is. Ook krijgt een burgemeester dan de bevoegdheid om een pand te sluiten als er harde knallers worden aangetroffen.

    Het bezit van bijvoorbeeld een cobra - die zo krachtig als een handgranaat kan zijn - is al strafbaar. Maar omdat de politie nu niet preventief mag fouilleren op illegaal vuurwerk, blijven de knallers vaak buiten beeld.

    De wetswijziging zou volgens de liberalen moeten inhouden dat de politie preventief mag fouilleren op het bezit van zwaar vuurwerk als hier een vermoeden voor is. Ook krijgt een burgemeester dan de bevoegdheid om een pand te sluiten als er harde knallers worden aangetroffen.

    Het bezit van bijvoorbeeld een cobra - die zo krachtig als een handgranaat kan zijn - is al strafbaar. Maar omdat de politie nu niet preventief mag fouilleren op illegaal vuurwerk, blijven de knallers vaak buiten beeld.

    bron: https://www.gelderlander.nl/politiek...nwet~a3ababce/

    #2
    De door ons zo geliefde partijen hebben niet eens voor deze motie gestemd. Wel lopen klagen dat er zoveel gewonden vallen door vuurwerk, maar als het echte probleem (illegaal vuurwerk) aangepakt wordt niet thuis geven. Ze vallen hier weer eens door de mand.

    Comment


      #3
      Ben al jaren tegen de zwaardere knallers. Om 03:00 hoor je af en toe zo een ding is niet normaal meer. Als ik een pot of fontein wil afsteken moet ik ook rennen omdat die gasten smijten en niet uitkijken. En dan nog niet te spreken over het gesloop in de straat van tuinen tot straatnaambordjes.

      Van mij is dit een dikke prima gewoon aanpakken. Al denk ik wel tegelijkertijd dat het niet te handhaven is. Heb geen moeite met Belgisch spul overigens maar dat overdreven gedoe hoeft van mij niet. En heb overigens dat spul ook nooit gehad overigens.

      Comment


        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Pyromun Bekijk bericht
        De door ons zo geliefde partijen hebben niet eens voor deze motie gestemd. Ze vallen hier weer eens door de mand.
        Eigenlijk best logisch. Ze zijn niet voor strenge handhaving van dit deelverbod. Hun oplossing is een totaalverbod. Dat werkt namelijk beter...aldus die partijen. Het gaat niet om slachtoffers het gaat erom wie bepaald.

        Comment


          #5
          Niet om het een of andere, maar ik zie toch echt dat een GL enzo ook ingestemd heeft met de motie van de VVD. Allen FvD en D66 en van Haga waren tegen. Een GL en PvdD zal nooit rusten alvorens er een totaalverbod zou zijn, maar deze motie geeft de andere partijen die we nodig hebben misschien wel het gevoel dat er zonder een totaalverbod wat gedaan kan worden, daar een totaalverbod niet zorgt voor het stoppen van dat zware spul, terwijl er amper discussie over vuurwerk zal zijn als dat zware spul sterk verminderd/verdwijnt. Om dat zware spul aan te pakken heb je dus andere wetgeving dan een totaalverbod nodig en misschien ziet de kamer dat nu in en zijn we voor een tijdje veilig.

          Comment


            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door htevents Bekijk bericht
            Niet om het een of andere, maar ik zie toch echt dat een GL enzo ook ingestemd heeft met de motie van de VVD. Allen FvD en D66 en van Haga waren tegen. Een GL en PvdD zal nooit rusten alvorens er een totaalverbod zou zijn, maar deze motie geeft de andere partijen die we nodig hebben misschien wel het gevoel dat er zonder een totaalverbod wat gedaan kan worden, daar een totaalverbod niet zorgt voor het stoppen van dat zware spul, terwijl er amper discussie over vuurwerk zal zijn als dat zware spul sterk verminderd/verdwijnt. Om dat zware spul aan te pakken heb je dus andere wetgeving dan een totaalverbod nodig en misschien ziet de kamer dat nu in en zijn we voor een tijdje veilig.
            Je hebt gelijk. Er is een hele rits aan moties over vuurwerk langs geweest. Bij de eerste motie die ter stemming kwam waren o.a. GL en PvdD tegen. Andere moties, waaronder de motie om F4 vuurwerk onder de wet wapens en munitie te laten vallen, hebben ze inderdaad voor gestemd. Ik had het fragment niet goed genoeg bekeken.

            Comment


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door htevents Bekijk bericht
              Allen FvD en D66 en van Haga waren tegen.
              En gelijk hebben ze.

              Via preventief fouilleren mag de politie er dus lukraak iemand uitpikken.
              Je denkt toch niet dat een agent het zware tuig zal uitkiezen?

              Het zullen de normale freaks en huisvaders zijn die controle krijgen, en dan kunnen ze wel eens andere (kleinere) overtredingen vinden natuurlijk...

              Je kan dus beter met een zak heroïne over straat lopen dan met een vuurpijl... mooi is dat.

              Comment


                #8
                Dit doet me denken aan dat het coronavirus de A-status kreeg. Op papier is dat nu een zeer gevaarlijk virus. Zo kun je nog wel meer bedenken inderdaad: vuurwerk is een wapen, mannen zijn vrouwen, oorlog is vrede... het is allemaal de omgekeerde wereld tegenwoordig. Het begint steeds meer op dat boek 1984 te lijken.

                Besef effe hè: wat ze nu dus officieel gaan bepalen is dat vuurwerk letterlijk een wapen is, dus een mooie professionele vuurwerkshow is dan een demonstratie van wapentuig. En mensen die illegaal vuurwerk afsteken voor de lol en niet om als wapen te gebruiken worden aangepakt voor wapenbezit. Waarom niet gelijk de doodstraf? Knettergek zijn ze daar joh.

                Comment


                  #9
                  Ik kan begrijpen dat jongelui het afsteken van die zware illegale klappers leuk vinden maar het begint langzamerhand de spuigaten uit te lopen.

                  In mijn tienertijd had je Astronauten en Shising crackers en ja, ik heb destijds op school ook wel eens een doos groene strijkers gekocht omdat dit harder knalde dan het legale knalvuurwerk.
                  Maar het verschil in kracht tussen een Astronaut/Shising cracker en een groene strijker destijds was vele malen kleiner dan het verschil tussen een tot voor kort nog legaal Astronautje en een stuk zwaar knalvuurwerk (Cobra 6/8 of nog veel zwaarder) vandaag de dag.

                  Ik kan best begrijpen dat mensen die helemaal niet van vuurwerk houden of juist niet van die zware klappers houden en dat je in sommige steden er helemaal gek van word als dit de hele dag door afgestoken word en je je elke keer rot schrikt.

                  Omdat deze zware illegale klappers het voortbestaan van het afsteken van gewoon consumentenvuurwerk met oud&nieuw al jaren bedreigd en partijen als Groen Links en Partij voor de Dieren hiermee een stok hebben om mee te slaan heb ik er geen problemen mee dat bezit, verhandelen en afsteken van dit soort zwaar vuurwerk aangepakt word voordat straks de hele vuurwerktraditie de nek omgedraaid word.

                  Liever het zware illegale knalvuurwerk in de ban en mooie sierpotten met oud&nieuw dan helemaal niets meer.
                  Laatst aangepast door joentje; 23 July 2023, 00:04.

                  Comment


                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door joentje Bekijk bericht

                    In mijn tienertijd had je Astronauten en Shising crackers en ja, ik heb destijds op school ook wel eens een doos groene strijkers gekocht omdat dit harder knalde dan het legale knalvuurwerk.
                    Vergeet niet dat in de jaren 80 de behoefte aan zware knallen er ook al was. Met het verschil dat die er niet/minder waren dan nu. Wat ging de jeugd doen? Strijkers leeghalen en in glazen potjes en stalen buizen stoppen... We weten allemaal wat dat tot gevolg had.

                    Ik praat de F4 knallers niet goed maar het voorziet in een behoefte..

                    Comment

                    Working...
                    X