Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mysterie: waarom kun je geen vuurwerk kopen op zondag?

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Mysterie: waarom kun je geen vuurwerk kopen op zondag?

    De verkoop van vuurwerk is een dag eerder gestart dan gebruikelijk, namelijk op zaterdag 28 december. En dat terwijl je normaal pas vanaf 29 december (een dag later dus) je vuurwerk op kunt halen. Dit heeft ermee te maken dat er op zondag geen vuurwerk verkocht mag worden. Waarom? Zochten wij voor je uit!

    Alle regels die te maken hebben met het verkopen en afsteken van vuurwerk zijn vastgelegd in de Vuurwerkwet. In dit besluit uit 2002 staat dat alleen op 29, 30 en 31 december vuurwerk verkocht mag worden, tenzij een van deze dagen een zondag is. In dat geval mag ook op 28 december vuurwerk verkocht worden.

    Zondagsrust

    Oké, geen vuurwerk kopen op zondag dus. Maar waarom niet? Dat is ooit bepaald om de zondagrust zo weinig mogelijk te verstoren. Maar inmiddels zijn veel winkels toch al open op zondag. Waarom mag er geen vuurwerk verkocht worden in winkels die toch open zijn op zondag en dat een dag eerder wel mogen?

    Branchevereniging Pyrotechniek Nederland (BPN) laat in een reactie aan het Parool weten dat het het ‘niet helemaal van deze tijd is’ om de verkoop van vuurwerk op zondag stil te leggen. Inmiddels zijn veel winkels gewoon op zondag open. “Maar er zijn weinig protesten vanuit de branche,” zegt woordvoerder Leo Groeneveld. “Van de 1300 verkooppunten zouden misschien honderd of tweehonderd op zondag open willen.”

    Over de grens

    Dan zondag maar over de grens je vuurwerk halen? Jammer de pammer, maar ook dat idee gaat niet op. In Duitsland gelden dezelfde regels als in Nederland, en vuurwerk uit België mag alleen ingevoerd worden in Nederland op de officiële verkoopdagen. De officiële verkoopdagen zijn dit jaar dus zaterdag 28 december, maandag 30 december en dinsdag 31 december.

    De verkoop van vuurwerk is een dag eerder gestart dan normaal, namelijk op zaterdag 28 december. Hoe dit kan? Op zondag mag geen vuurwerk verkocht worden.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

    #2
    Toch blijft het apart. We leven in een 24 uurs economie. In meer en meer steden gaan de winkels op zon- en feestdagen open. Sterker nog, in verschillende centra wordt je gedwongen om op bepaalde zondagen open te gaan.

    Wat mij betreft zou er juist weer meer dicht moeten. De gekte dat altijd alles maar open moet zijn... Zon- en feestdagen gewoon alles dicht en op slot.
    -Step outside the box to see the real picture-

    Comment


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door josZie Bekijk bericht
      Toch blijft het apart. We leven in een 24 uurs economie. In meer en meer steden gaan de winkels op zon- en feestdagen open. Sterker nog, in verschillende centra wordt je gedwongen om op bepaalde zondagen open te gaan.

      Wat mij betreft zou er juist weer meer dicht moeten. De gekte dat altijd alles maar open moet zijn... Zon- en feestdagen gewoon alles dicht en op slot.
      Klopt, zelfs in redelijk christelijke gemeentes zijn tegenwoordig steeds meer supermarkten op zondag open. Wel bijzonder dat vuurwerk dan niet verkocht mag worden. Maar dat geeft de importeurs en winkeliers ook juist weer wat ruimte om alles weer voor te bereiden voor de komende dag(en). Die ruimte hebben ze echt wel nodig met al die regeltjes en de druk dat alles in 3 dagen moet.

      Comment


        #4
        "Dan zondag maar over de grens je vuurwerk halen? Jammer de pammer"

        Ik zeg niks

        Comment


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door MasterBsc Bekijk bericht
          Klopt, zelfs in redelijk christelijke gemeentes zijn tegenwoordig steeds meer supermarkten op zondag open. Wel bijzonder dat vuurwerk dan niet verkocht mag worden.
          Misschien i.v.m. oneerlijke concurrentie? Je krijgt dan te maken dat pietje graag open wil, maar dit simpelweg niet mag van zijn gemeente. Ja dan heb je kans dat ze dan naar Jantje in een gemeente verderop gaan die dag, terwijl Pietje daar niets aan kan doen omdat nu eenmaal de regel is in zijn gemeente.

          Daarnaast kaart jij nu de christelijke winkeliers/gemeentes aan. Maar in de tekst staat dat van de 1300 winkels er misschien zo'n 100 á 200 winkels open zouden willen. Kortom, ook de niet christelijke winkeliers zitten er blijkbaar ook niet echt op te wachten.

          Dit onderwerp is al wel vaker langsgekomen op dit forum, maar ik snap 0,0 van deze discussie. Volgens mij zijn de winkeliers maar wat blij met zo'n rustdag er tussen door en ook wij zijn toch blij dat de verkoop een dag eerder begint? Wel snap ik dat het jammer/vervelend is voor velen als de 31e op een zondag valt.
          https://www.youtube.com/watch?v=zOYYvapNpT4&t=80s

          Comment


            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door gwgwgw Bekijk bericht
            Misschien i.v.m. oneerlijke concurrentie? Je krijgt dan te maken dat pietje graag open wil, maar dit simpelweg niet mag van zijn gemeente. Ja dan heb je kans dat ze dan naar Jantje in een gemeente verderop gaan die dag, terwijl Pietje daar niets aan kan doen omdat nu eenmaal de regel is in zijn gemeente.

            Daarnaast kaart jij nu de christelijke winkeliers/gemeentes aan. Maar in de tekst staat dat van de 1300 winkels er misschien zo'n 100 á 200 winkels open zouden willen. Kortom, ook de niet christelijke winkeliers zitten er blijkbaar ook niet echt op te wachten.

            Dit onderwerp is al wel vaker langsgekomen op dit forum, maar ik snap 0,0 van deze discussie. Volgens mij zijn de winkeliers maar wat blij met zo'n rustdag er tussen door en ook wij zijn toch blij dat de verkoop een dag eerder begint? Wel snap ik dat het jammer/vervelend is voor velen als de 31e op een zondag valt.
            Ik heb het over m'n eigen gemeente, die redelijk christelijk is en sinds vorig jaar de supermarkten op zondag open mag doen. Maar de christelijke partijen in de gemeente willen dat absoluut niet hoor, komt omdat er sinds redelijk recent een meerderheid is van andere partijen in de gemeente. En die willen dat inderdaad vanwege oneerlijke concurrentie van gemeentes omringend bij onze gemeente. Dat van het christelijke ging offtopic over supermarkten en andere winkels dan vuurwerkshops. Verder geldt dit natuurlijk niet voor mijn gemeente maar voor heel Nederland, alleen heb ik dit dus ook recent zelf meegemaakt.

            Verder zeg ik letterlijk een stukje na de citatie die jij doet dat ik het juist snap dat de winkels die ruimte van een vrije dag maar al te graag aangrijpen.

            Comment


              #7
              Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk ideaal vond. Geeft je een extra dag voor het doorlonten en voorbereiden. Ben vandaag daar kleine 8 uur mee bezig geweest dus kon de tijd goed gebruiken. Extra dag om te genieten, ik zie eigenlijk geen bezwaren om het zo te houden anders dan dat het raar is in de huidige tijdsgeest.
              https://www.youtube.com/user/flutsjah/

              Comment


                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door MasterBsc Bekijk bericht
                Ik heb het over m'n eigen gemeente, die redelijk christelijk is en sinds vorig jaar de supermarkten op zondag open mag doen. Maar de christelijke partijen in de gemeente willen dat absoluut niet hoor, komt omdat er sinds redelijk recent een meerderheid is van andere partijen in de gemeente. En die willen dat inderdaad vanwege oneerlijke concurrentie van gemeentes omringend bij onze gemeente. Dat van het christelijke ging offtopic over supermarkten en andere winkels dan vuurwerkshops. Verder geldt dit natuurlijk niet voor mijn gemeente maar voor heel Nederland, alleen heb ik dit dus ook recent zelf meegemaakt.

                Verder zeg ik letterlijk een stukje na de citatie die jij doet dat ik het juist snap dat de winkels die ruimte van een vrije dag maar al te graag aangrijpen.
                Ik doelde daarmee niet op jou post hoor, maar over discussies in oudere topics over dit onderwerp. Daar maakten menige leden zich druk over dat de zondag geen verkoopdag is.

                Dan is jouw gemeente al verder dan die van mij;-) Hier zitten alle winkels nog altijd dicht op zondag. Alleen horeca gelegenheden en dingen zoals het zwembad zijn open. Zelfs in een stad als kampen zijn er pas sinds een half jaar voor het eerst supermarkten open op zondag.
                https://www.youtube.com/watch?v=zOYYvapNpT4&t=80s

                Comment


                  #9
                  Dat vuurwerkwinkels dicht zijn op zondag is juist in alle punten positief.
                  - De zondagsrust wordt gehandhaafd, als christen kan ik dat waarderen.
                  - We kunnen ons vuurwerk een dag eerder ophalen.
                  - De winkelier kan uitrusten tussen de drukke dagen door.
                  Ik kan dit stukje conservatisme niet sterk genoeg waarderen, aangezien de progressieve monsters alleen maar leugens verspreiden over onze traditie en alles willen afpakken wat we hebben.
                  Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

                  Comment


                    #10
                    Dit was de laatste keer dat er een zondag tussen zat.
                    PJJJJJJJJJJJIIIIEEEEEEEEEEUUUUUWWWWWWWWWWWWW

                    Comment

                    Working...
                    X