Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Knetterballen in de ban: 'Miljoenen stukjes plastic in de natuur'

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Knetterballen in de ban: 'Miljoenen stukjes plastic in de natuur'



    Het lijkt onschuldig vuurwerk, maar richt enorme schade aan in de natuur: de knetterbal. Je steekt 'm aan, gooit 'm weg en er volgt een paar seconden geknetter. Bij die explosie knalt het plastic omhulsel uit elkaar en die stukjes belanden vervolgens in de natuur. "Het gaat om miljoenen plastic deeltjes."

    De knetterbal is vuurwerk in de eerste categorie, en mag het hele jaar door verkocht worden. "Je steekt het aan, gooit het weg, en dan explodeert het. Dit product is dus echt bedoeld om in de natuur te gooien, en dat is natuurlijk heel gek, want het is plastic", vertelt Merijn Tinga, ook wel bekend als de Plastic Soup Surfer.

    Enzo Knol

    Het is geen zwaar vuurwerk, dus het is vrij populair onder kinderen", vertelt Tinga. "Ook veel influencers gebruiken ze in hun video's. Enzo Knol maakte ooit een video waarin hij 5000 knetterballen afstak."

    Operatie #Knetterbal

    Samen met Dirk Groot, oftewel de Zwerfinator, startte hij daarom Operatie #knetterbal: ze riepen mensen op om foto's te maken van de stukken plastic die achterblijven in de natuur.

    In een paar weken tijd zamelden ze al ruim 30.000 foto's in. "In principe ligt de knetterbal het hele jaar in de schappen, maar je ziet wel dat dit echt het seizoen is, veel mensen zijn al bezig met vuurwerk."

    Uit de schappen

    Maar de verkoop van de knetterbal ligt door Tinga en Groot wel onder vuur. Ze riepen onder andere de Hema op om te stoppen met de verkoop van de ballen, en die gaf gehoor aan hun verzoek. "Daarmee voorkomen we al dat er een miljoen knetterbalschillen in de natuur belanden."

    En steeds meer winkels halen de knetterballen uit de schappen. "Ook Albert Heijn, Gamma, Karwei, Action, Vomar, Blokker en Big Bazar stoppen met de verkoop. Dat is natuurlijk goed nieuws, maar de ballen zijn alsnog te koop in de kleinere winkels en vuurwerkverkooppunten."

    Verbod

    Daarom stappen ze begin volgend jaar naar de rechter. "We willen een verbod op knalplastic, met de knetterbal als voorbeeld."

    De foto's die massaal worden ingestuurd van de plastic knetterbalschillen, moeten dienen als bewijs. "Het gaat ons ook om het verhaal erachter. Dit product is echt ontworpen om uiteindelijk in de natuur te gooien. Maar dat kan natuurlijk niet. Dat plastic in de knetterbal is ook helemaal niet nodig, ze kunnen het ook van papier maken."

    Het lijkt onschuldig vuurwerk, maar richt enorme schade aan in de natuur: de knetterbal. Je steekt 'm aan, gooit 'm weg en er volgt een paar seconden geknetter. Bij die explosie knalt het plastic omhulsel uit elkaar en die stukjes belanden vervolgens in de natuur. "Het gaat om miljoenen plastic deeltjes."
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

    #2
    Prima initiatief. Zeker omdat het echt geen plastic hoeft te zijn.
    Fluiters uit cakes moeten m.i. ook uit papier worden gemaakt i.p.v. plastic.

    Comment


      #3
      Dit is ook een stap dichterbij aan een verbod. Stop de milieugekte!

      Comment


        #4
        Kijk dan 2 pipo's op de foto zoek een hobby aub. Je gaat de wereld niet redden hoor

        Comment


          #5
          Ontworpen om in de natuur gooien. Tja ze zijn niet ontworpen om in de keuken af te steken

          Comment


            #6
            Dit is een perfect voorbeeld van het feit dat echt helemaal niemand meer water bij de wijn wilt doen. Niemand in dit stuk praat over een verbod het enige waarover gepraat wordt is het plastic vervangen door papier. Dat is is iets wat heel goed kan en je hoeft echt geen groene ridder te zijn om te snappen dat dat beter is voor iedereen.

            Comment


              #7
              Prima toch? Ik kom die dingen van jaren geleden nog in mijn tuin tegen
              Nog 7 dagen.....

              Comment


                #8
                Inderdaad, voor mijn part gaan die fluitcakes eruit. Helemaal met het oog op het onnodige plastic. Knetterballen hoeven ook niet van plastic te zijn.

                De laatste tijd verwisselen de verschillende merken dat rode folie bovenop cakes ook voor een papieren variant.

                Comment


                  #9
                  Ik vind dit geen gekke gedachte. Het plastic reduceren op vuurwerk heeft maar weinig invloed op de effecten.

                  Comment


                    #10
                    Ik vind die Plastic soup surfer een beetje een aandachtsgek, ik kitesurf en hij vaart ook op een board gemaakt van plastic maar de kites die ergens in China of Sri-Lanka gemaakt worden wordt niets over gezegd terwijl deze allemaal van synthetisch materiaal zijn. Een beetje hypocriet naar mijn mening.

                    Echter met betrekking tot de knetterballen heeft hij een punt, dit kan prima in een milieu vriendelijk papieren omhulsel welke eenvoudig weg kan rotten. Misschien worden ze dan 1.5x zo duur, is dat dan erg nee?

                    Comment


                      #11
                      Natuurlijk moet je eens af van al dat kleine plastic rotzooi. Ja, goede ontwikkeling. Ik denk ook niet dat het zo moeilijk hoeft via regelgeving als "plastic knetterbalverbod" maar dat je nu al ziet dat winkels het uit de schappen halen een sterk signaal is naar de importeurs om iets anders te verzinnen dan plastic ballen, fluiters en pijlendopjes.

                      Comment


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Janvuurwerkman22 Bekijk bericht
                        Dit is ook een stap dichterbij aan een verbod. Stop de milieugekte!
                        Precies, siervuurwerk ligt ook al onder vuur onder het kopje milieu. Moet daar dan ook maar een verbod op komen?

                        Comment


                          #13
                          Hier heb ik weinig op tegen als ze op zoek gaan naar een geschikt alternatief, zolang het maar niet volledig verdwijnt.

                          Comment


                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Mattenfreak Bekijk bericht
                            Hier heb ik weinig op tegen als ze op zoek gaan naar een geschikt alternatief, zolang het maar niet volledig verdwijnt.
                            Daar ben ik dus wel bang voor, dat er geen papieren knetterballetjes er voor terug komen ofzo. Daarom ben ik zo kritisch op zulke verboden.

                            Comment


                              #15
                              Ik ben groot voorstander hiervan! Alternatieven bieden in plaats van een heel verbod! Op weg naar vuurwerkblije zones!

                              Comment

                              Working...
                              X