Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'Ik ga echt niet naar buiten met al dat vuurwerk'

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    'Ik ga echt niet naar buiten met al dat vuurwerk'

    Vuurwerk hoort in Nederland bij nieuwjaar zoals oliebollen en champagne. Maar die traditie is lang niet voor iedereen prettig. Wat als het geknal je herinnert aan een nare ervaring van vroeger? Of als het je weerhoudt de straat op te gaan? Shirley en Aron kunnen erover meepraten.

    Er is de laatste jaren steeds meer discussie over de Nederlandse vuurwerktraditie en dat blijkt niet voor niets zo te zijn. In een recent onderzoek door I&O Research in opdracht van Binnenlands Bestuur onder 3.339 Nederlanders kwam naar voren dat maar liefst 57 procent van hen bang is voor vuurwerk dat dichtbij wordt afgestoken. En 39 procent gaf aan zelfs niet goed de straat op te durven vanwege het geknal.

    Shirley (28, haar achternaam deelt ze liever niet) uit Utrecht weet er alles van. Ze ziet nu al een beetje op tegen de terugweg na een etentje op oudejaarsavond. ,,Ik zorg dat ik ergens vroeg ben en ga laat weer weg. No way dat ik om twaalf uur naar buiten ga."

    Van kinds af aan houdt ze al niet van vuurwerk en dat werd na een nare ervaring alleen maar erger. Shirley: ,,Een paar jaar geleden was ik op een feestje bij een vriendin. Die zei 'Kom toch gezellig mee' en na wat aarzelen besloot ik dat toch te doen. Ik bedacht me dat mijn angst waarschijnlijk irrationeel was en dat er waarschijnlijk niks zou gebeuren."

    Het ging echter bijna mis toen een vuurpijl op het hoofd van Shirley landde en van haar schouder op de grond stuiterde. Shirley: ,,Toen dacht ik echt: zie je wel, het is geen irrationele angst. Ik ben dus altijd op mijn hoede en zorg bijvoorbeeld dat ik geen jas met capuchon draag waar mensen rotjes in kunnen gooien. Ik houd niet van de onvoorspelbaarheid ervan."

    Nare ervaring

    Ook Aron van der Linden (31) uit Rotterdam had een nare ervaring met vuurwerk. Toen hij 13 was schoot een vriendje per ongeluk een klein vuurpijltje in zijn oog, waar hij blijvend blind aan raakte. ,,Ik ben zes keer geopereerd, waarvan drie keer cosmetisch. Begin volgend jaar word ik weer geopereerd. Als tiener was ik heel onzeker door mijn scheve oog en die onzekerheid is er nog steeds wel een beetje. Het heeft me ook bepaalde carrièrekansen ontnomen."

    Voor hem is 31 december geen feestdag, maar een dag die hij het liefst zo snel mogelijk voorbij ziet gaan. ,,Er waren jaren dat ik in m'n eentje binnen zat en vroeg naar bed ging. Nu vier ik het met familie, maar bij al die knallen denk je terug aan dat moment waarop het fout ging. Ik zoek dus liever wat afleiding."

    Ondanks zijn negatieve ervaringen, laat hij zich er niet door weerhouden naar buiten te gaan. ,,Ik draag een beschermende bril omdat ik bang ben dat er iets met mijn goede oog gebeurt. Maar ik ga wel gewoon naar buiten om boodschappen te doen. Staat er bij de supermarkt een groepje jongens vuurwerk af te steken, dan zal ik daar wel met een grote boog omheen lopen."

    Vuurwerkverbod

    Zou een vuurwerkverbod een oplossing zijn? Shirley denkt van niet: ,,Ik vierde vorig jaar oud en nieuw in Leuven, waar geen vuurwerk was. Dat is ook best raar. Voor mij zouden speciale vuurwerkzones fijn zijn, dan zorg ik dat ik daar niet kom." Aron is een stuk stelliger: ,,Ik wil niemand zijn feestje ontnemen, maar we moeten mensen soms beschermen tegen zichzelf. We lopen in Nederland een onevenredig risico tijdens de jaarwisseling. Wat mij betreft schaffen ze het dus af en komen er mooie vuurwerkshows voor in de plaats. Wat ik heb meegemaakt wens ik namelijk niemand toe."

    Bron: https://www.ad.nl/binnenland/ik-ga-e...werk~aa6c7e81/

    Er onderstaan staan resultaten van 'onderzoeken'.


    Ik begin dat AD kots beu te worden, werkelijk waar geven ze altijd een negatieve draai aan het onderwerp vuurwerk.

    #2
    Ik ga er even vanuit dat dit het artikel wat is voorgekomen na de vraag of iemand niet naar buiten durft met de jaarwisseling. Kortom; zolang het nog geen nieuws is gaan we gewoon doordrammen bij iemand zodat het wel nieuws word met als uiteindelijk gevolg een geprovoceerd vuurwerkverbod. Dramatisch weer dit. Een positief artikel zullen ze nimmer nooit plaatsen.



    Edit;
    http://forum.vuurwerkcrew.nl/showthr...2-Spammen-maar!!

    Die nieuwsbericht.

    Comment


      #3
      Ja leuk laten we elkaar lekker van alles afpakken bv barbecuen de hele droge maanden in de lucht van een ander lijkt bij ons af en toe een opelucht wok.of die eindeloze gipsvluchten die ik moet betalen omdat er hele Hollandse wijken denken ongetraind met 100 van een berg af denkt te kunnen.

      Comment


        #4
        Dit noemt men een hetze, een campagne om haat te zaaien.

        Het woord demonisering kwam de afgelopen weken ook regelmatig bij mij op.

        Comment


          #5
          Lees: "ik wil niemand zijn feestje ontnemen, maar ik vind dat we mensen hun feestje moeten ontnemen." Koekoek.
          Gekke beelden zien? HC Fireworks op Youtube.

          Comment


            #6
            Tja, ook het feit dat ze benoemt dat haar angst misschien irrationeel was en daarna bevestigde dat haar angst wel gegrond was vanwege het vuurpijl incident, laat de mensen geloven dus niet irrationeel te zijn en dat ze allemaal gevaar lopen tijdens O&N. Makkelijk wanneer je mensen zoekt en vind die zoiets hebben meegemaakt, men schrijft het zo alsof het dan voor iedereen geldt. Ik zeg het altijd en nu weer. Wanneer je bang bent, een hekel hebt aan vuurwerk dan blijf die dag gewoon lekker binnen. Pyjama aan, kopje chocolademelk en op de bank zitten met een leuk filmpje erbij. En de dag daarna je leven oppakken waar je gebleven was. Niks zeuren, iedereen happy!

            Comment


              #7
              Dan blijf je vooral lekker binnen de 31e, de overige 364 dagen kan je altijd nog “veilig” naar buiten is t niet Calimero’s. Huilleballekies.
              16e jaar op vuurwerkcrew!!

              Comment


                #8
                genoeg alternatieven hoor, er zijn ook vuurwerk vrije parken of je gaat ff op vakantie.

                Comment


                  #9
                  Na het beluisteren van dit filmpje is voor mij duidelijk waarom het AD een hetze tegen vuurwerk houdt. De krant is bereid de publieke opinie te manipuleren als het voordeeltjes als primeurs en interviews met politici oplevert: https://www.youtube.com/watch?v=srgVLzTVdPY&app=desktop

                  Comment


                    #10
                    Wat een zeikland is het ook geworden hé

                    Comment


                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door getreal Bekijk bericht
                      genoeg alternatieven hoor, er zijn ook vuurwerk vrije parken of je gaat ff op vakantie.
                      Op vakantie??!
                      Zijn maar 8 uurtjes "overlast" hoor
                      Dure vakantie dan...

                      Comment


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Fegefeuer Bekijk bericht
                        Na het beluisteren van dit filmpje is voor mij duidelijk waarom het AD een hetze tegen vuurwerk houdt. De krant is bereid de publieke opinie te manipuleren als het voordeeltjes als primeurs en interviews met politici oplevert: https://www.youtube.com/watch?v=srgVLzTVdPY&app=desktop
                        Kijk ns an; motief is ook binnen. Wordt tijd dat een invloedrijk orgaan die krant en z'n hoofdredacteur flnk onderuit haalt.

                        Comment


                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Richardus Bekijk bericht
                          Kijk ns an; motief is ook binnen. Wordt tijd dat een invloedrijk orgaan die krant en z'n hoofdredacteur flnk onderuit haalt.
                          De macht ligt bij de lezers. Massaal opzeggen, dat is effectief.

                          Hoe dan ook, de geloofwaardigheid van het AD heeft gelukkig een enorme deuk opgelopen door de affaires rond de haringtest en de oliebollentest.

                          Comment


                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Fegefeuer Bekijk bericht
                            De macht ligt bij de lezers. Massaal opzeggen, dat is effectief.

                            Hoe dan ook, de geloofwaardigheid van het AD heeft gelukkig een enorme deuk opgelopen door de affaires rond de haringtest en de oliebollentest.
                            Alleen zijn de meeste dat na 1 week alweer vergeten
                            Vuurwerk doet de duivels dansen

                            Comment


                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Richardus Bekijk bericht
                              Kijk ns an; motief is ook binnen. Wordt tijd dat een invloedrijk orgaan die krant en z'n hoofdredacteur flnk onderuit haalt.
                              Brrr, op beeld nog enger dan op papier of digitaal. Integriteit, journalistieke onafhankelijkheid, feitenkennis, hoor en wederhoor, fatsoensnormen, het is bij Hans Nijenhuis allemaal ver te zoeken, of simpelweg niet aanwezig. En dat voor de hoofdredacteur van het AD. Treurig.

                              En ondertussen onze vuurwerkhobby kapotmaken. Op basis van persoonlijke voorkeuren en geheime deals met boomknuffelaars, politici en verzekeraars. Bah!

                              Comment

                              Working...
                              X