Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuurwerk kopen in Duitsland is verboden, toch knijpt de politie een oogje dicht.

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Vuurwerk kopen in Duitsland is verboden, toch knijpt de politie een oogje dicht.



    Hoewel het verboden is, doen veel Nederlanders niets liever dan vuurwerk kopen in Duitsland. Polizeikommissar Hans-Gerd Heßling vertelt wat er wel en niet mag in Duitsland en wanneer de agenten het gedogen.

    Nu oudejaarsnacht nadert, steken vele Nederlanders de grens over waar ze massaal vuurwerk kopen in Duitsland. Anders dan in Nederland liggen bij de oosterburen de vuurpijlen gewoon in de schappen bij de supermarkt.

    Hans-Gerd Heßling is Polizeikommissar in de regio Emsland/Bad Bentheim, net over de grens bij Enschede. Dat de Nederlanders zoveel vuurwerk kopen in Duitsland is toegestaan, zegt hij. “De voorschriften voor verkoop en opslag is een taak voor de gemeente. Pas bij illegaal vuurwerk uit bijvoorbeeld Oost-Europa of Azië komen wij in actie.”

    Vuurwerk kopen in Duitsland is voor Nederlanders verboden
    Toch is het eigenlijk verboden voor Nederlanders om consumentenvuurwerk te kopen in Duitsland, zegt Henry Workel van het Team Milieu van de Politie Oost-Nederland in Tubantia omdat vuurwerk feitelijk niet over de grens mag worden genomen. “Vuurwerk dat een particulier in het buitenland koopt en mee naar Nederland neemt, is hier illegaal. Het is verboden omdat het niet in Nederland is gekeurd en er geen Nederlandse gebruiksaanwijzing op staat.”

    Tegelijk knijpt de Nederlandse politie een oogje toe, zolang er maar geen grote hoeveelheden worden ingeslagen. Volgens Arnoud Baan, brigadier en coördinator vuurwerk bij de politie in Enschede wordt het gedoogd, zegt hij in dezelfde krant. Dat gaat tot zo’n 25 kilo per voertuig. “Stel, je rijdt met 50 kilo Duits consumentenvuurwerk in een busje. Dan heb je een rijdende bom.”

    Nederlandse regels strenger na vuurwerkramp
    Heßling wijst erop dat het belangrijk is om het vuurwerk in de verpakking laten. “Dan blijf je binnen de transportregels van Duitsland.” Dat Nederland veel strengere regels rond vuurwerk kent, heeft volgens de politieman te maken met de vuurwerkramp in Enschede. “Daarna zijn in Nederland de voorschriften strenger geworden.”

    Voor wie exact wil weten wat is toegestaan, raadt Heßling aan om de Europese transportregels ADR door te nemen. “Dat zijn de veiligheidsregels voor het vervoer van gevaarlijke goederen. Consumentenvuurwerk valt onder een vrijstelling. Nederland heeft via de ‘Regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen (VLG)’, weer extra regels.”

    Lees een uitgebreide uitleg inclusief praktijkvoorbeelden
    Waar de politie vroeger vooral aan de grens kon controleren op illegaal vuurwerk, heeft internet handhaving voor de politie moeilijker gemaakt. “Je kunt van alles online bestellen. Dat is veel gevaarlijker en lastig te controleren”, zegt Heßling.

    Politie wil meer samenwerking
    De Duitse en Nederlandse politie werken wel samen, maar dan vooral rond andere thema’s zoals het samen controleren van of vrachtwagens correct zijn beladen en of de regels voor het vervoer van gevaarlijke stoffen in acht worden genomen, zegt Heßling. “Of simpelere dingen, zoals het manipuleren van tachografen.”

    Er is sinds 2008 ook een speciaal grensoverschrijdend politieteam, een samenwerking van de Koninklijke Marechaussee, Politie Oost-Nederland, Bundespolizei-inspektion Bad Bentheim en Landespolizei Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen. Het zogenaamde GPT Team richt zich op grensoverschrijdende criminaliteit zoals mensensmokkel, mensenhandel, identiteitsfraude, drugssmokkel, witwassen en voertuigencriminaliteit bestreden. Het team staat bekend als voorbeeld voor de rest van Europa.

    Goedkoper vuurwerk in Duitsland
    Heßling zou dergelijke samenwerking wel willen uitbreiden naar de gewone politie. “Bijvoorbeeld een Duitse en Nederlandse agent samen in één auto op pad, dat maakt ons veel slagvaardiger.”

    Maar waarom kopen de Nederlanders zo gretig hun vuurwerk in Duitsland? Niet omdat het Duitse vuurwerk beter knalt, zegt politieman Workel in Tubantia. “Er is meer keus en ze zeggen dat het er goedkoper is.”

    Lees ook:
    Vuurwerk ligt in Duitsland gewoon in de supermarkt naast de aardappels en de uien in plaats van diep weggestopt in een speciale veiligheidsbunker. Daardoor is het goedkoper en dat spreekt Nederlanders wel aan. Met honderden tegelijk steken ze ieder jaar de grens over voor het Duitse knalgoed.

    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

    #2
    Dus 25kg wordt 'gedoogd', maar als je het dubbele hebt ben je ineens een rijdende bom .
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

    Comment


      #3
      Lekker tegenstrijdig.

      https://twitter.com/InspectieLenT/st...32322704642048

      Comment


        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door arviidd Bekijk bericht
        Is dat wel een officieel Twitter van hun?

        Comment


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door laurence Bekijk bericht
          Is dat wel een officieel Twitter van hun?
          Jazeker, zie de website onderaan.
          Alles is mogelijk, zeer weinig is zeker.

          Comment


            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door dinoroel Bekijk bericht
            Jazeker, zie de website onderaan.
            Bizar joh, en dan ook nog een plaatje met cobra's erbij.....

            Op de website van Ik en t is niks te vinden..

            Comment


              #7
              Meer keus in Duitsland? Altijd prettig als mensen met een totaal gebrek aan verstand van zaken als expert worden ingevlogen en dit soort onzin verkondigen. En even een check om na te gaan of datgene wat die expert beweert ook echt zo is blijft ook maar achterwege. Het lijkt misschien een futiliteit, maar het is kenmerkend voor de karrevracht aan onjuiste informatie over vuurwerk die momenteel de ether wordt ingeslingerd. Het journalistieke niveau rondom de vuurwerkberichtgeving is echt om te huilen. De publieke opinie wordt bewerkt op basis van nonsens, alles om onze mooie traditie de nek om te draaien. Zo, dat lucht op. Verder voel ik me best oké.
              Well, that depends...

              Comment


                #8
                En weer wordt de 'vuurwerk' ramp in Enschede erbij gehaald terwijl het toch een publiek geheim is dat er oude antipersoneel mijnen lagen opgeslagen. En ook niet een paar maar tienduizenden.

                Comment


                  #9
                  Ik hoor om me heen nog heel veel mensen zeggen het Duitse vuurwerk knalt harder en is veel goedkoper en mooier. Ik begin al helemaal niet meer om in discussie te gaan met die mensen. Want in hun ogen stelt het Nederlandse vuurwerk niks voor en is het veel te duur. Ok iemand met een lager budget en wilt toch behoorlijk wat afsteken is Duitsland natuurlijk een goede optie.

                  Comment


                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jantjebeton1981 Bekijk bericht
                    Ik hoor om me heen nog heel veel mensen zeggen het Duitse vuurwerk knalt harder en is veel goedkoper en mooier. Ik begin al helemaal niet meer om in discussie te gaan met die mensen. Want in hun ogen stelt het Nederlandse vuurwerk niks voor en is het veel te duur. Ok iemand met een lager budget en wilt toch behoorlijk wat afsteken is Duitsland natuurlijk een goede optie.
                    Vond NL vuurwerk eerst ook veels te duur maar toen had ik me nog niet verdiept in de freakacties. Maar gok dat de meeste mensen die vuurwerk halen het pas bestellen als de folders in de bus vallen.

                    Comment


                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Jantjebeton1981 Bekijk bericht
                      Ik hoor om me heen nog heel veel mensen zeggen het Duitse vuurwerk knalt harder en is veel goedkoper en mooier. Ik begin al helemaal niet meer om in discussie te gaan met die mensen. Want in hun ogen stelt het Nederlandse vuurwerk niks voor en is het veel te duur. Ok iemand met een lager budget en wilt toch behoorlijk wat afsteken is Duitsland natuurlijk een goede optie.
                      Hele vorig jaar ook weer, de mensen op straat vragen aan mij of ik illegaal vuurwerk had en ze keek raar op dat het gewoon allemaal legale cakeboxen waren maargoed als leek kan je snel een miskoop doen.

                      Comment


                        #12
                        Inderdaad, ik moet hier ook vaak de discussie aan gaan dat het Duitse spul veel en veel mooier is en dan ook nog eens een stuk goedkoper. Zal wel zo blijven denk ik.
                        Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

                        Comment


                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door omepje Bekijk bericht
                          Inderdaad, ik moet hier ook vaak de discussie aan gaan dat het Duitse spul veel en veel mooier is en dan ook nog eens een stuk goedkoper. Zal wel zo blijven denk ik.
                          Duits vuurwerk kan slappe super meuk zijn en ook kwaliteitsproducten als funke en xplodee
                          Jeder Schuss ein Genuss

                          Comment


                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Matii Bekijk bericht
                            Duits vuurwerk kan slappe super meuk zijn en ook kwaliteitsproducten als funke en xplodee
                            Die mensen hebben het uiteraard over het spul uit de supermarkten .
                            Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

                            Comment

                            Working...
                            X