Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Meer oogletsel door vuurwerk dan vorig jaar

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Meer oogletsel door vuurwerk dan vorig jaar

    In de Nieuwjaarsnacht zijn bij het Oogziekenhuis Rotterdam veertien vuurwerkslachtoffers met oogletsel binnengebracht. Zeven van hen hebben voor altijd schade aan hun ogen. Ze houden verminderd zicht, worden mogelijk blind of raken ogen zelfs kwijt, aldus het Oogziekenhuis zondag.
    Het aantal gewonden loopt waarschijnlijk nog op, omdat er ook nog slachtoffers van elders in het land kunnen binnenkomen. Drie mensen worden zondagochtend al geopereerd om de schade aan hun ogen te herstellen.

    Legaal vuurwerk
    De ernst van de verwondingen is dit jaar net zo erg als vorig jaar, zegt oogarts Tjeerd de Faber van het Oogziekenhuis. Het meeste oogletsel is veroorzaakt door legaal siervuurwerk. De helft van de slachtoffers was omstander. Geen van hen had een vuurwerkbril op.

    Het is de negende keer dat oogartsen het aantal en de ernst van de oogletsels tijdens Oud en Nieuw registreren. Tijdens afgelopen jaarwisseling vielen meer vuurwerkslachtoffers dan vorig jaar. Toen werden twaalf mensen met oogletsel binnengebracht in het Oogziekenhuis.

    Verbod
    Het Oogziekenhuis, het Nederlands Oogheelkundig gezelschap en andere organisaties vinden dat er een verbod moet komen op consumentenvuurwerk vanwege het aantal verwondingen.

    "Deze jaarwisseling toont wederom aan dat we moeten stoppen met consumentenvuurwerk. In Nederland krijgen we het voor elkaar om in twee nachten door vuurwerk meer oogletsels te veroorzaken dan alle 512 oogtrauma’s opgelopen door Amerikaanse troepen gedurende vier jaar militaire vijandelijkheden in Irak en Afghanistan", zeggen De Faber en zijn collega's.

    #2
    Legaal buitgemaakt verbieden gaat niks opleveren, krijg je alleen maar meer illegaal spul op straat. Beter gaat deze meneer zich inzetten voor vuurwerkbrillen en dat je deze gratis erbij krijgt

    Comment


      #3
      Geen van hen had een vuurwerkbril op...

      Met andere woorden..als iedereen die vuurwerk afsteekt of ernaar staat te kijken nou gewoon eens die verdomde bril op zet heeft niemand meer gewonde oogjes.
      Ik houd van oude vuurwerkjes

      Comment


        #4
        De Faber had zijn tekst alweer klaar liggen.

        Ohnee deze was van vorig jaar. ;)

        Comment


          #5
          In de buurt waar ik Oud en Nieuw gevierd heb, was ik de enige met een vuurwerkbril. Heb ook het idee dat lang niet alle winkels deze brillen aanprijzen.

          Comment


            #6
            (vermoedelijk) (waarschijnlijk) lekker vaag allemaal weer. Ik heb geen medelijden met die mensen moeten ze maar z'n ding op der kop zetten, hadden ze dat gedaan hadden we geen slachtoffers dit jaar want heb nog niks gehoord van handen of vingers eraf. Dan zouden we een slag slaan geen slachtoffers iedereen gelijk mond dood.

            Comment


              #7
              Bron? Want bij NOS was het nieuwsbericht dat het gelijk was.

              Hier in Grunn minder vw gewonden, slechts 5 stuks... 32 in totaal op eerste hulp waarvan dus 25 met andere dingen (alcohol, drugs, steekpartijen) dan vuurwerk...

              Comment


                #8
                "Geen van hen had een vuurwerkbril op..."

                Oke, einde discussie...
                Senyor pirotècnic, pot començar la mascletà !!!

                Comment


                  #9
                  2 mensen meer dan vorig jaar...

                  Comment


                    #10
                    Voor nog geen 3 euro kun je dit voorkomen. Bij mij altijd een bril en gehoorbescherming.

                    Comment


                      #11
                      Daarom verplichten die bril, mocht je geen bril op hebben dan ben je strafbaar!

                      Comment


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door MisterC Bekijk bericht
                        Voor nog geen 3 euro kun je dit voorkomen. Bij mij altijd een bril en gehoorbescherming.
                        Als je bij de Pearl binnen loopt krijg je een Vuurwerkbril 'Gratis'

                        Comment


                          #13
                          Pfft...een beschermbril (vuurwerk of anders) kost 90 cent is zo ongeveer de goedkoopste beveiliging die je kunt hebben...daar zou toch echt eens een goede voorlichting over moeten komen... 90 cent he...voorkomt oogletsel....

                          Comment


                            #14
                            bij mij met afsteken van het vuurwerk krijgt iedereen in de familie een bril op. Heb je die niet op, dan blijf je gewoon binnen. Jammer dan, maar ik wil niet dat iemand anders in de familie schade door mijn vuurwerk krijgt. kost geen drol zo'n brilletje en je kan er genoeg voordeel mee behalen.
                            Het stukje is natuurlijk wel iets van wij van wc eend adviseren wc eend. Die faber kan met zijn eigen cijfers zijn eigen argumenten kracht bijzetten. Misschien moet hij zich hard maken voor gebruik van de bril.
                            greetzzz
                            Eer was was was, was was is!

                            Comment


                              #15
                              Triest om te lezen dat er wederom weer slachtoffers zijn gevallen, echter lees ik in andere media berichten dat er dit jaar juist minder oog slachtoffers zijn gevallen ?
                              Vuurwerk doet de duivels dansen

                              Comment

                              Working...
                              X