Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bauke spaart hele jaar voor show: Vuurwerk verbroedert

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Bauke spaart hele jaar voor show: Vuurwerk verbroedert

    Knetterend, knallend en vooral groots sierlijk vuurwerk. Voor Bauke Kuiper (35) uit Breda bestaat er niets mooiers. Op oudjaarsnacht gaat zijn waardevolle collectie, waar hij het hele jaar voor heeft gespaard, de lucht in. ,,Vuurwerk verbroedert. Ik heb er nu al zin om de buren eindelijk eens te ontmoeten.''
    Droge en frisse nieuwjaarsnacht
    Wie tijdens de jaarwisseling naar buiten gaat, houdt het over het algemeen droog. Die voorspelling doet Weerplaza. Alleen in het westen kan er een bui vallen. Kleed je wel warm aan, want het is wel fris met 4 of 7 graden.


    De buren met een baby heb ik netjes op de hoogte gebracht

    Bauke Kuiper, vuurwerkfanaat

    Klokslag 12 uur staat de Bredanaar op 1 januari klaar voor een 'magische' vuurwerkshow in zijn eigen voortuin. Hij woont pas 1,5 jaar in een wijk aan de rand van Breda en heeft de meeste buren nog nooit ontmoet. Daar moet verandering in komen, want hen staat een enorme verrassing te wachten. ,,Ik hoop dat de hele buurt op komt draven.'' Vuurwerk zorgt voor solidariteit, meent Kuiper. ,,De buren met een baby heb ik netjes op de hoogte gebracht. Ze toonden direct begrip en ik heb ze ook gelijk uitgenodigd.''

    Zijn passie voor vuurwerk begon als 15-jarige puber en sinds die tijd tast hij jaar na jaar flink in de buidel voor het mooiste siervuurwerk. Dit jaar is de Immortal Gold zijn grootste pareltje, een A-klasse kruit dat niet van professioneel te onderscheiden is (zie video onderaan). ,,Het Nederlandse vuurwerk wordt steeds mooier en er is steeds meer mogelijk,'' zegt de fanatiekeling. ,,Doorlonten is hier verboden, maar gelukkig zijn steeds meer siervuurwerkpotten aan elkaar verbonden voor prachtige showtjes.''

    Fikse korting
    Kuiper geeft zijn welverdiende centen dan ook het liefst uit in eigen land. Je zal hem niet snel in de Duitse Lidl vinden voor een kar vol goedkoop vuurwerk. ,,Dat is absoluut niet mijn ding. Ik ga met een grote groep vrienden naar een Nederlands bedrijf en omdat we groot inkopen krijgen we 40 tot 50 procent korting.'' In het verleden heeft hij van toeschouwers wel eens een spontane bijdrage ontvangen van duizend euro. ,,De gasten in de kroeg waar ik tegenover woonde, genoten zo erg van mijn vuurwerkshow dat er geld was ingelegd.''

    Maar wat hij laat zien, is naar eigen zeggen niets vergeleken bij de andere Europese landen die hij speciaal bezoekt voor de professionele vuurwerkshows het hele jaar door. ,,Hier in Nederland is dat gewoon niet mogelijk, wij hebbben de ruimte er niet voor.'' Datzelfde geldt voor illegaal vuurwerk, vindt de Bredanaar. ,,Een cobra 8 hoort hier niet.''

    Kuiper walgt dan ook van de vele negatieve verhalen over vuurwerk die al jaren breed in het nieuws worden uitgemeten: van het meldpunt overlast tot inbeslagnames van illegale knallers. De nuchtere Brabander noemt zichzelf een vuurwerkpromotor en pleit voor legaal vuurwerk. ,,Ik ondervind er zelf ook last van als ik weer eens rechtop in bed zit als er een dikke cobra afgaat.''

    Handhaving
    Het grootste probleem schuilt wat hem betreft in het gebrek aan handhaving. ,,Het is zo makkelijk om aan illegaal vuurwerk te komen, doek eerst eens al die websites op en houd strengere controles aan de grens.''

    Kuiper heeft tot slot nog een tip voor alle mensen die dit jaar vuurwerk afsteken. ,,Gebruik je gezonde verstand. Ga niet voor een bejaardentehuis of een ziekenhuis vuurwerk afsteken en heb respect voor elkaar.''

    Bron

    #2
    Bedankt Bauke en AD, positief verhaal! En Breda +1
    I think I'm rocking with the best!

    Comment


      #3
      Hey! Is dat niet de uitbater van Frituur Christ?

      Comment


        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door RafQue Bekijk bericht
        Hey! Is dat niet de uitbater van Frituur Christ?
        Was.. ;) Zit nu een ander in
        FIREWORKS https://www.youtube.com/user/Zinkje902

        Comment


          #5
          ,,Doorlonten is hier verboden, maar gelukkig zijn steeds meer siervuurwerkpotten aan elkaar verbonden voor prachtige showtjes.''
          Kan iemand mij dit uitleggen want als hij het over cakeboxen heeft is dat nog steeds doorlonten toch?

          Comment


            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Joppiesaus Bekijk bericht
            Kan iemand mij dit uitleggen want als hij het over cakeboxen heeft is dat nog steeds doorlonten toch?
            Ik denk dat hij dit interview heeft gegeven tussen het doorlonten door. Dus hij zegt 'het is verboden' 'maar gelukkig zijn steeds meer van MIJN siervuurwerkpotten aan elkaar verbonden'.
            Hij heeft 1 woord weggelaten.
            I think I'm rocking with the best!

            Comment


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ecfireworks Bekijk bericht
              Ik denk dat hij dit interview heeft gegeven tussen het doorlonten door. Dus hij zegt 'het is verboden' 'maar gelukkig zijn steeds meer van MIJN siervuurwerkpotten aan elkaar verbonden'.
              Hij heeft 1 woord weggelaten.
              Ik heb ook niet doorgelont , mijn boxen zaten zo al in de doos

              Comment


                #8
                ik denk dat hij de dozen van bijvoorbeeld rubro en vuurwerkmania bedoeld, waar die reepjes lont onderaan zitten, waardoor je niet meer hoeft door te lonten, maar door de steekvlam vanzelf al gebeurd.

                Comment

                Working...
                X