Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwaaien naar de politie: We kopen (nu al) massaal illegaal vuurwerk in België

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Zwaaien naar de politie: We kopen (nu al) massaal illegaal vuurwerk in België

    Zwaaien naar de politie: We kopen (nu al) massaal illegaal vuurwerk in België

    BAARLE HERTOG - In de zes vuurwerkwinkels die de grensenclave Baarle Hertog telt is het nu al razend druk met Nederlanders die illegaal vuurwerk komen kopen. Volgens Justitie en politie is in België gekocht vuurwerk voor ons Nederlanders nog steeds illegaal. Dus strafbaar met kans op een forse boete als we worden betrapt. Maar wij Nederlanders negeren die waarschuwingen zoals elk jaar massaal.

    In alle zes de winkels waar vuurwerk wordt verkocht was het zondagmiddag 'kei-druk'. Het zijn vooral vaders met zonen in de puberleeftijd die naar Baarle Hertog zijn gekomen. En ze komen overval vandaan.

    Voor de camera krijgen we mensen uit Leiden, Helmond en Beverwijk. En allemaal komen ze naar Baarle Hertog omdat het vuurwerk in België goedkoper is, harder knalt en omdat het nu al te koop is. Sommige winkels verkopen het hele jaar vuurwerk anderen sinds september.

    U bent crimineel
    Dat al die kopers zich massaal schuldig maken aan een strafbaar feit, daar is niemand van onder de indruk. "Als ik tegen de kerk staat te pissen bega ik ook een strafbaar feit," zegt een vader die met zijn zoon voor 140 euro inslaat. Bang voor controles is ook niemand. Nergens wordt zo duidelijk als hier, dat de Nederlandse politie nog nauwelijks gezag heeft. "En, als ze me aanhouden dan betaal ik toch de boete. Het is zelfs een beetje spannend en dat maakt het ook wel leuk."

    Politie vertelt fabeltjes
    Het jarenlang door Justitie en politie opgedreunde verhaal dat al het vuurwerk gekocht in het buitenland per definitie illegaal maar ook gevaarlijk is, daar lachen ze om in de grensstreek. Jeroen Cornelissen van Dolfijn Vuurwerk is daar heel duidelijk over. "Al het vuurwerk dat wij verkopen heeft een CE keurmerk. Een Europees keurmerk. Ons vuurwerk is veilig als je er normaal mee omgaat. Dat geldt ook voor het Nederlandse vuurwerk.

    Controles zijn stoerdoenerij
    Jeroen bevestigt dat de controles minimaal zijn. "Sinds september verkopen we weer vuurwerk en de politie heeft pas drie keer gecontroleerd. En als ze controleren dan is dat heel snel bekend in het dorp en waarschuwen wij onze klanten."

    Vuurwerk barometer
    Op internet laat het Openbaar Ministerie wel haar spierballen zien. Op een vuurwerk barometer wordt bijgehouden hoeveel kilo vuurwerk er al in beslag genomen is tot en met de jaarwisseling van 2014 / 2015

    Bron:http://www.omroepbrabant.nl/?news/22...n+Belgie+.aspx

    Met filmpje.

    #2
    we kopen "nu al" massaal vuurwerk? zeg maar "nu pas"..
    Gekke beelden zien? HC Fireworks op Youtube.

    Comment


      #3
      Wat ik niet helemaal begrijp is dat men in het filmpje zeggen dat het vuurwerk in belgie ook goedkoper is.
      Als ik dir prijzen zo zie van de cakes dan valt me dat erg tegen, en is daar geen 500 grams regeling toch?

      Comment


        #4
        Krijg je nou dus een streep achter je naam of is dat grootpraat.
        Cobra 6 is oveRtreding wapenwet en muniti
        Maar hoe zit het met belgish vuurwerk voor eigen gebruik.

        Comment


          #5
          Je pleegt een economisch delict, dit naast het feit vuurwerk niet voor decnederlandsecmarkt gekeurd is.

          Comment


            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Pyroboy26 Bekijk bericht
            Wat ik niet helemaal begrijp is dat men in het filmpje zeggen dat het vuurwerk in belgie ook goedkoper is.
            Als ik dir prijzen zo zie van de cakes dan valt me dat erg tegen, en is daar geen 500 grams regeling toch?
            Ik vuel vorige maand ook achterover van de prijzen die ze hanteren bij Dolfijn, de prijzen die je in dat fragment ziet zijn van cakes die van hen zijn. 50/60/70euro voor een cake propvol met klei en karton, vooral heel veel karton. Begrijp zelf niet goed wat ze willen bereiken met zo'n prijzen.

            Dolfijn is wel de enige in Baarle die zulke maffe prijzen vraagt.

            Comment


              #7
              Prachtig stukje en heerlijke nuchterheid. De Belgen trekken een lange neus naar Nederland

              Comment


                #8
                je kunt doen en laten wat je wilt als overheid maar eigenlijk is het geen houden aan .
                En daar heb ik echt alles mee gezegd .
                02-2024 de nieuwe lente !? IK hoop het

                Comment


                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door magnolia Bekijk bericht
                  je kunt doen en laten wat je wilt als overheid maar eigenlijk is het geen houden aan .
                  En daar heb ik echt alles mee gezegd .
                  Klopt schandalig gewoon drugsdelictem inbraken diefstallen verkrachtingen lossen ze ook niet op, meestal staan ze te lazeren in de bosjes om de hardwerkende mannen die 7 km tehard rijden omdat ze optijd willen eten met het gezin geld aftetroggelen omdat dat het meeste opleverd.....

                  Comment

                  Working...
                  X