Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Big Boy in top 5 meest gevreesde vuurwerk

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Big Boy in top 5 meest gevreesde vuurwerk

    Big Boy in top 5 meest gevreesde vuurwerk




    RIJSWIJK -
    De Big Boy Cipolla is met 120 gram flitspoeder de gevaarlijkste vuurwerkbom die in Nederland verkrijgbaar is in het illegale circuit.








    Het broertje van deze vuurwerkbom, de Big Boy Profi, staat op nummer 2. Dit vuurwerk herbergt 100 gram flitspoeder (flash), dat in Nederland verboden is en knallen tot ver boven de toegestane 120 decibellen geeft. Dit vuurwerk wordt voor bedragen tussen de 40 en 50 euro per knal in het zwarte circuit verhandeld, bevestigt vuurwerkkenner Ruben Koet van website Xtremerides.nl. Hij beheert een database van illegaal vuurwerk.

    Qua gevaar staat de Delave Rana Profi (75 gram flitspoeder) op nummer 3 in de top 5 van gevaarlijkste projectielen. De Cobra's 7 (50 gram flitspoeder) en 6 (28 gram) completeren de top 5.

    De nationale politie heeft tot dusver veel minder kilo's vuurwerk in beslag genomen, maar de vondsten zijn wel veel gevaarlijker dan voorgaande jaren. Dat bevestigt vuurwerkexpert Ad Nieuwdorp van de nationale politie. Het flitspoeder is krachtiger dan zwart buskruit en kan in grotere hoeveelheden de kracht van handgranaten ontwikkelen.

    De politie zegt dat deze explosieven in de voorbije weken tot verminkingen hebben geleid. Zo raakte een jongen van 11 jaar in Amsterdam zijn hand kwijt na het werpen van een Cobra.

    De voorbije dagen heeft de politie op tal van adressen illegale handelaren aangehouden. De politie verwacht op basis van tips via M Meld Misdaad Anoniem meer arrestaties te verrichten.

    Volgens vuurwerkkenner Koet is de top-5 van het krachtigste vuurwerk niet maatgevend voor het gevaar. „Het is maar hoe je ermee omgaat”, zegt de samensteller van de top 5. „Een jerrycan benzine is in potentie ook levensgevaarlijk.”

    Wel erkent hij dat het illegale vuurwerk steeds potenter wordt. „Een paar jaar geleden maakten we ons nog druk om doodskopstrijkers met 7,4 gram flitspoeder. Nu is er al vuurwerk te koop met 120 gram”, aldus Koet.

    De Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland, die opkomt voor de belangen van bedrijven die professioneel met vuurwerk werken, zegt zich verre te houden van de illegale import en roept op tot betere bestrijding. „Het vuurwerk wordt almaar zwaarder en de experimenten eisen steeds meer slachtoffers. De gevaren worden helaas onderschat”. aldus voorzitter Leo Groeneveld.

    Bron : http://www.telegraaf.nl/binnenland/2...uurwerk__.html

    #2
    Even voorop: knallers met 120 gram flash zijn naar mijn mening compleet gestoord, overdreven en hebben naar mijn mening geen bestaansrecht, maar de Telegraaf maar er weer een potje van.

    Het flitspoeder is krachtiger dan zwart buskruit en kan in grotere hoeveelheden de kracht van handgranaten ontwikkelen.
    Elk explosief kan in hoeveelheden die groot genoeg zijn de kracht van een handgranaat evenaren. Ook buskruit. Een handgranaat (de meeste in ieder geval) haalt zijn dodelijkheid niet uit de explosie, maar uit de scherven.

    Maar ok. Er vanuit gaande dat de explosie wel het gevaarlijke gedeelte is bij een handgranaat. Laten we er even een bekende bij pakken: de m67 uit Amerika.

    Deze bevat 180 gram Component B. Dit is een mix van RDX en TNT. Component B heeft een explosiesnelheid van om en nabij de 8000 m/s . Flits kruit heeft een explosiesnelheid van 900 tot 1500 m/s afhankelijk van de compositie van het poeder.

    Nogmaals: deze knallers hoeven van mij niet. Ze zijn zonder meer gevaarlijk, maar een vergelijking met handgranaten is compleet buiten proporties.
    Alles is mogelijk, zeer weinig is zeker.

    Comment


      #3
      Ik word een beetje moe van die extremerides gozer, waarom moet die gast overal de vertegenwoordiger van het vuurwerk uithangen?? Er zij geschiktere personen te vinden.
      Volg ons: https://www.youtube.com/vuurwerkpunt

      Comment


        #4
        Laten we het er op houden dat als een handgranaat tegen je lichaam ontploft je in 10 stukken ligt. Dat is ook het geval bij een 120 grams flashknaller. Vergelijking is dan krom maar je kan er hetzelfde resultaat mee halen.
        ..

        Comment


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Thresher Bekijk bericht
          Ik word een beetje moe van die extremerides gozer, waarom moet die gast overal de vertegenwoordiger van het vuurwerk uithangen?? Er zij geschiktere personen te vinden.
          Ik denk omdat hij als eerste met zijn hand omhoog zit van, ik wil wel.
          Andere vuurwerk ,,beroemdheden'' zijn na een tijdje wel klaar, met het negatief ombuigen van quote's, uitspraken van deze vuurwerk ,,beroemdheden'' in krantenartikelen en reportages.
          Dus die laten zich niet meer zo snel in diezelfde ,,val'' lokken.
          Kom zei de vis in de vissenkom.

          Comment


            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Thresher Bekijk bericht
            Ik word een beetje moe van die extremerides gozer, waarom moet die gast overal de vertegenwoordiger van het vuurwerk uithangen?? Er zij geschiktere personen te vinden.
            Amen to that.

            Comment


              #7
              ik vind dat dit ook helemaal niet meer onder vuurwerk valt..
              tot nitraten vind ik het wel kunnen maar daarna houd het ook wel op bij mij

              Comment


                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Thresher Bekijk bericht
                Ik word een beetje moe van die extremerides gozer, waarom moet die gast overal de vertegenwoordiger van het vuurwerk uithangen?? Er zij geschiktere personen te vinden.
                Ik vind het een uitstekende ontwikkeling dat Xtremerides nu vaak in het nieuws komt.

                Er is een liefhebber aan het woord in de media, mensen! Dat is geweldig! Eerder hoorden we alleen de meningen van nep-vuurwerkexperts van de politie. Volgens die idioten kun je met een doodskopstrijker een auto opblazen, worden lawinepijlen gebruikt om lawines op te wekken en wordt flitspoeder (flash) in Nederlands vuurwerk niet gebruikt omdat het levensgevaarlijk is.

                Dat Xtremerides nu kennelijk met regelmaat door media benaderd wordt is beter dan dat ze die misselijke leugenaars van de politie alle aandacht geven.

                Comment


                  #9
                  Zullen we hier niet weer een Xtremeridez discussietopic van maken?

                  De kracht van een handgranaat gaat het niet bereiken, maar zware flash knallers hebben wel degelijk de potentie om flinke schade aan te richten. Zeker als je ze combineert met metalen voorwerpen als prullenbakken, brievenbussen, etc.

                  Wanneer je ze als gewoon vuurwerk behandelt (i.e. op de grond zet, aansteekt en jezelf uit de voeten maakt) is er niets aan de hand. Degenen die ze foutief hanteren maken ze zo gevaarlijk.

                  Anderzijds is zo'n beetje alles in handen van domme, onverantwoordelijke mensen potentieel levensgevaarlijk.

                  Comment


                    #10
                    voor zo ver ik goed gelezen heb , zou zo n knaller 40 tot 50 euro per stuk kosten .
                    ik zou het knap raar vinden als je daar het geld voor over zou hebben .
                    ik doe veel liever andere dingen voor dat geld .
                    dat wordt me te gortig .
                    02-2024 de nieuwe lente !? IK hoop het

                    Comment


                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Knalpot Bekijk bericht
                      Amen to that.

                      Je kunt zeggen wat je wilt maar toch een ijzersterke uitspraak:

                      „Een jerrycan benzine is in potentie ook levensgevaarlijk”

                      Comment


                        #12
                        Of wat dacht je van een auto.
                        Hoppa lekker een station auto met 2 kinderen en een hond en een pappa en een mamma, denkt dat een lpg tankje ook wel lekker klapt......

                        Comment


                          #13
                          Media moeten serieus eens een cursus "Het verschil tussen explosieven en vuurwerk" krijgen. Weten ze niet dat n granaat gemaakt is om te moorden, de scherven die vrijkomen maken die dingen zo dodelijk / niet de knal zelf. Vuurwerk kan je wel verwonden of dingen vernielen, maar niet zo erg als een granaat kan. Om niet te spreken over C4, landmijnen en andere soorten explosieven.

                          Vind echter wel dat dit soort vuurwerk verbannen moet worden, overal op de wereld. Ik heb er een hekel aan me elke keer dood te schrikken. T word vooral gebruikt door randdebielen die ermee gaan slopen of anderen mee willen verwonden. Dus, zie ze liever verdwijnen. Bloedhekel aan deze knallers. Met vlinders en nitraten was het tenminste nog redelijk leuk, maar deze hebben t serieus volledig verziekt.
                          Website: https://www.rfgfireworks.nl

                          Comment


                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door herdervriend Bekijk bericht
                            Vind echter wel dat dit soort vuurwerk verbannen moet worden, overal op de wereld
                            Dan wordt het zelf gefabriceerd. En legale vuurwerkcake knalt net zo hard als illegale knallers zoals Nitraten. Net als Single shots. Te vroeg afsteken KAN door illegaal vuurwerk komen en zal 80% daar wel door komen maar legaal vuurwerk is natuurlijk ook sprake van

                            Mensen moeten gewoon niet zo zeuren en overal een mening over hebben. Het is gewoonn zo, de politie doet hun best met deze wetten en deal with it. Er zijn toch wel andere dingen waar mensen zich druk om kunnen maken?

                            Comment


                              #15
                              Sjonge, Xtremerides zoekt tegenwoordig de aandacht met youtube titels als 'Cobra 6 zeer extreem gevaarlijk explosief vuurwerk'

                              'nuff said over van wat voor waarde deze jongen is voor onze hobby

                              Comment

                              Working...
                              X