Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuurwkverbod voor particulieren, ik ben vóór.

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Vuurwkverbod voor particulieren, ik ben vóór.

    De dagen rond de jaarwisseling vind ik de meest vervelende periode van het jaar. Vuurwerk is daar de oorzaak van. Ik zou niets liever willen dan een verbod op het afsteken van vuurwerk door particulieren. In ruil daarvoor zou de gemeente voor de viering van Oud & Nieuw op een centrale plek in de stad een professionele vuurwerkshow moeten regelen. Scheelt een hoop overlast, schade, (dieren)leed en ergernis. En voor de liefhebbers blijft de traditie van vuurwerk tijdens de jaarwisseling behouden.

    Waarom ik een vuurwerkverbod wens? Niet vanwege traumatische ervaringen met vuurwerk. Ik ben, gelukkig, nog nooit gewond geraakt door vuurwerk. Dat wil ik graag zo houden. Waarom dan wel? Om een einde te maken aan dat dagenlange geknal op straat in de periode rond de jaarwisseling. Om te voorkomen dat mensen gewond raken doordat anderen onverantwoord met (illegaal) vuurwerk omgaan. En om vernielingen door vuurwerk, van bijvoorbeeld brievenbussen en prullenbakken, tot een absoluut minimum te beperken. Daarom.

    Vuurwerk is geldverspilling
    Los van de risico’s die vuurwerk met zich meebrengt, ben ik van mening dat vuurwerk geldverspilling is. Als jochie van 10 of 11 heb ik ooit één keer geld uitgegeven aan vuurwerk. Destijds een jaar lang gespaard om een slof astronauten te kopen en op de laatste dag van het jaar tot vervelens toe rotjes lopen knallen. Bij die ene keer is het voor mij gebleven. Maar crisis of niet, tientallen miljoenen euro’s schieten we in Nederland elk jaar weer massaal de lucht in tijdens de jaarwisseling. Naar verwachting zal er in 2012 meer geld aan vuurwerk uitgegeven worden dan de 70 miljoen euro in 2011. Dat zijn 1,4 miljoen biljetten van 50 euro die we met elkaar verbranden. Mooie traditie…

    Antwerpen geeft het goede voorbeeld
    Via Twitter wees Eindhovenaar Leo Grunberg me laatst op een bericht van het Nieuwsblad, een Belgische krant. Dat ging over een maatregel die de stad Antwerpen heeft ingesteld. Tot eind januari 2013 verbiedt Antwerpen 'openlijk bezit' van vuurwerk en bommetjes. Omdat er vorig jaar tijdens de jaarwisseling veel klachten en incidenten waren met bommetjes en vuurwerk, zo schrijft het Nieuwsblad. Antwerpen organiseert voor haar inwoners met Oud & Nieuw een grote vuurwerkshow om het nieuwe jaar in te luiden.

    Gemeente regelt vuurwerkshow
    In steeds meer Belgische plaatsen, waaronder Antwerpen, is het afsteken van vuurwerk alleen toegestaan als je daarvoor een vergunning hebt. Leo en ik zijn het met elkaar eens: laat Eindhoven maar een voorbeeld nemen aan onze zuiderburen! Of kijk naar Rotterdam, daar wordt vanaf de Erasmusbrug een vuurwerkshow gegeven voor een groot publiek. Welke plekken in Eindhoven geschikt zijn voor zo’n vuurwerkshow? Mij lijkt een kunstmatig eiland in de Karpendonkse Plas wel mooi. Kan iedereen mooi rondom de plas gaan staan om alles goed te kunnen zien. Leo tipt de hoge gebouwen in de binnenstad als goede lanceerplaats.

    'Vuurwerk is minder gezellig dan het lijkt'
    Even terug naar de waaromvraag… Waarom vindt Leo dat het afsteken van vuurwerk aan banden gelegd moet worden? “Vuurwerk is minder gezellig dan het lijkt”, zegt Leo. “De dagen rond Oud & Nieuw geven het gevoel dat je plotseling in een burgeroorlog terecht bent gekomen, of op een jachtterrein woont. Zo vaak schrik je op van een felle knal. Als het om vuurwerk gaat, kan je simpelweg niet beslissen om verstandig uit de buurt te blijven. Andere mensen beslissen dat voor jou.”

    Vrijplaats
    Wat Leo zegt, brengt me op een idee… Ik heb misschien wel de grootste hekel aan figuren die met een tas vol vuurwerk op straat rondlopen en in het wilde weg rotjes en pijltjes afsteken. Ogenschijnlijk zonder ook maar één tel na te denken over mogelijke gevolgen als ze andere mensen raken met hun vuurwerk. Vooruitlopend op een vuurwerkverbod mag de gemeente van mij nog dit jaar een vrijplaats inrichten voor die figuren. Een losloopterrein waar ze hun gang kunnen gaan, zodat ze niet meer voor overlast zorgen in de wijken. Als het vuurwerk niet naar één plek verplaatst kan worden, dan verplaatsen we toch gewoon de figuren die voor overlast zorgen naar één plek.

    Hoe ik over vuurwerk denk is nu wel duidelijk. Wat vind jij? Laat in een reactie op dit artikel weten of jij het eens of oneens bent met de stelling dat er een vuurwerkverbod voor particulieren moet komen.


    Bron: http://www.dichtbij.nl/eindhoven/reg...-ben-voor.aspx

    #2
    Ik ben gedeeltelijk eens. Ik vind ook dat gestopt moet worden met het dagenlange geknal voor oud en nieuw. Maar hoe kun je dit oplossen? Ik denk dat je gewoon moet zeggen dat al het vuurwerk de 31e alleen maar verkocht mag worden. Dit zal dan wel een drukte van jewelste opleveren bij de winkels, maar ik zie eigenlijk geen andere oplossing. Er blijven altijd mensen/kinderen met namen die het toch doen. Ik vind niet dat er een verbod moet komen op vuurwerk. Die shows vind ik maar niks. Je moet naar een plek gaan om vuurwerk te zien, je kunt daar niks drinken anders moet je met de taxi. Met de taxi naar grote plaatsen in de buurt is én duur, én te druk voor de taxibedrijven omdat er dan zoveel mensen zijn. Nee, ik vind dat het vuurwerk bestaan moet blijven, voor de particulieren, maar dan alleen de 31e verkocht laten worden!
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

    Comment


      #3
      negeren negeren ik hoop dat iedereen dit bovenstaande wil en gaat negeren

      Comment


        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Djaimy Bekijk bericht
        Ik ben gedeeltelijk eens. Ik vind ook dat gestopt moet worden met het dagenlange geknal voor oud en nieuw. Maar hoe kun je dit oplossen? Ik denk dat je gewoon moet zeggen dat al het vuurwerk de 31e alleen maar verkocht mag worden. Dit zal dan wel een drukte van jewelste opleveren bij de winkels, maar ik zie eigenlijk geen andere oplossing. Er blijven altijd mensen/kinderen met namen die het toch doen. Ik vind niet dat er een verbod moet komen op vuurwerk. Die shows vind ik maar niks. Je moet naar een plek gaan om vuurwerk te zien, je kunt daar niks drinken anders moet je met de taxi. Met de taxi naar grote plaatsen in de buurt is én duur, én te druk voor de taxibedrijven omdat er dan zoveel mensen zijn. Nee, ik vind dat het vuurwerk bestaan moet blijven, voor de particulieren, maar dan alleen de 31e verkocht laten worden!
        Net of dat helpt

        Wat er wordt afgestoken en waar de mensen last van hebben zijn de harde knallen. Dit komt af van illegaal vuurwerk dus dit perk je niet in door de verkoopdagen in te korten.
        www.youtube.com/pyrofreakgrunn Vuurwerk in HD!

        Comment


          #5
          Waarom alleen de 31 of het nou 3 dagen is of op de dag zelf?

          Comment


            #6
            Weet je wat helpt als mensen zich een keer bezig gaan houden met echte problemen in de wereld.
            Je bent geen echte vent,als je niet voor vuurwerk bent.

            Comment


              #7
              Waarom geen opleiding, voor de brommer, motor, auto heb je ook een bewijs nodig.
              Als je wil vissen heb je een vergunning nodig.... Dus als er wat moet veranderen zou dit een mogelijkheid zijn

              Comment


                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door kwintos Bekijk bericht
                Weet je wat helpt als mensen zich een keer bezig gaan houden met echte problemen in de wereld.
                En daar is deze er ook 1 van, probleem is dat als het zo door gaat er werkelijk een verbod gaat komen.
                Ik denk serieus dat er veel mensen hier nog te makkelijk over denken en het onderschatten

                Comment


                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Nitraat12 Bekijk bericht
                  Net of dat helpt

                  Wat er wordt afgestoken en waar de mensen last van hebben zijn de harde knallen. Dit komt af van illegaal vuurwerk dus dit perk je niet in door de verkoopdagen in te korten.
                  Ik vergat erbij te zetten dat dit in heel Europa zou moeten. In heel Europa maar één verkoopdag, zo ben je af van de illegale knallers, omdat mensen niet op de dag heen en weer gaan rijden naar een Polen, Belgie e.d.
                  Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

                  Comment


                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Djaimy Bekijk bericht
                    Ik vergat erbij te zetten dat dit in heel Europa zou moeten. In heel Europa maar één verkoopdag, zo ben je af van de illegale knallers, omdat mensen niet op de dag heen en weer gaan rijden naar een Polen, Belgie e.d.
                    Die begrijp ik niet, leg eens uit!

                    Comment


                      #11
                      Juist andersom; stooktijden verruimen naar 27e t/m 31e, dan heeft hij juridisch niks meer te zeuren

                      Comment


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Pyroboy26 Bekijk bericht
                        Waarom geen opleiding, voor de brommer, motor, auto heb je ook een bewijs nodig.
                        Als je wil vissen heb je een vergunning nodig.... Dus als er wat moet veranderen zou dit een mogelijkheid zijn
                        Vuurwerk is al duur met dat plan van u word het nog duurder, dan kun je zelfs nog beter met kunstmest gaan lopen knutselen omdat het anders niet betaalbaar is.......

                        Comment


                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Pyroboy26 Bekijk bericht
                          En daar is deze er ook 1 van, probleem is dat als het zo door gaat er werkelijk een verbod gaat komen.
                          Ik denk serieus dat er veel mensen hier nog te makkelijk over denken en het onderschatten
                          Eerlijk gezegd geloof ik niet dat er zoveel mensen voor een verbod zijn.Ik bedoel de doorsnee burger die gewoon van hun vuurwerk genieten met oudjaar,hebben helemaal geen reden om tijd en energie in die onzin te steken.Het zijn vooral de haters die altijd weer moeten reageren en dat vind de telegraaf maar al te mooi,want sensatie daar houden mensen van.Zo lijkt het net of in eens iedereen voor een verbod is,maar dat gaat nog vies tegenvallen denk ik.Zoals bonte had 60 duizend handtekeningen,waar praten we dan over 0.35% van de bevolking die een verbod willen.
                          Je bent geen echte vent,als je niet voor vuurwerk bent.

                          Comment


                            #14
                            Ik ben het er niet mee eens,
                            want het grootste probleem is de het slopen van spullen. en dat wordt gedaan door de jeugd met illigaal vuurwerk. Want gooi maar is een legal rotje in een prullebak, hij geeft er geen kik om. En deze handel zou juist dan meer toenemen, en zou voor meer overlast bezorgen.

                            Comment


                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Pyroboy26 Bekijk bericht
                              Die begrijp ik niet, leg eens uit!
                              Kijk, in alle landen de verkoop pas op de 31e van December houden. Zo krijg je dat er geen kinderen uit Nederland eerder vuurwerk af kunnen steken(gewoon legaal), maar ook illegaal hou je tegen! Als je in Polen (neem ik als voorbeeld voor illegaal vuurwerk) ook pas op de 31e mag kopen, is niemand zo gek de 31e naar Polen te rijden voor een paar knallers en die dezelfde dag nog af te steken. Zo hou je het irritante rotjes geknal tegen voor oud en nieuw, en het illegale vuurwerk!
                              Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

                              Comment

                              Working...
                              X