Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Strengere regels voor knallen met carbid

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Strengere regels voor knallen met carbid

    Knallen met carbid op oudejaarsdag is aan steeds meer regels gebonden. Gemeenten in het noorden en oosten van Nederland zoeken een balans tussen het handhaven van een oude traditie, veiligheid en overlast voor de inwoners.

    In Noord-Oost Twente hebben vier gemeenten samen nieuwe richtlijnen vastgesteld. Bij onveilige situaties is het dan gemakkelijker om in te grijpen, verklaarde burgemeester Michael Sijbom van Losser vrijdag. "Carbidschieten is een leuke en gezellige traditie. Wel vind ik dat dit veilig en met respect met de omgeving moet gebeuren."
    Maximaal 30 liter

    De nieuwe richtlijnen schrijven onder andere voor wat de minimumafstand moet zijn tussen de carbidbus en bijvoorbeeld zorginstellingen, dierenverblijven of woningen. Bussen mogen een inhoud van maximaal 30 liter hebben.

    Carbidbussen zijn meestal melkbussen met daarin een blokje carbid. Daar wordt water bij gegoten. Er onstaat gas, dat via een gaatje in de melkbus wordt aangestoken en zo een knal veroorzaakt. Vaak schiet de ontploffende carbidbus een bal weg.

    Bron: www.rtl.nl

    #2
    Bij ons schieten we zelfs de 29e al, vergunning hebben ze binnen voor carbiddartkampioenschap

    Comment


      #3
      Aangezien het hier in Kampen traditie is, mogen ze hier vanaf de kerst schieten. Vanaf dan tot aan 31 december 20.00 wordt er ook aan een stuk door geschoten. Volgens mij zijn er echt mensen die elk jaar tussen kerst en oud en nieuw vrij vragen om maar 5 dagen te kunnen schieten. Op de 31e is het al helemaal gekkenhuis hier. Overal zitten groepen van 25-30 man te schieten en iedereen is zo dronken als wat. Zolang ze hier maar niet aan die traditie komen vind ik het prima Heerlijk

      Comment


        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Willymeuf Bekijk bericht
        Aangezien het hier in Kampen traditie is, mogen ze hier vanaf de kerst schieten. Vanaf dan tot aan 31 december 20.00 wordt er ook aan een stuk door geschoten. Volgens mij zijn er echt mensen die elk jaar tussen kerst en oud en nieuw vrij vragen om maar 5 dagen te kunnen schieten. Op de 31e is het al helemaal gekkenhuis hier. Overal zitten groepen van 25-30 man te schieten en iedereen is zo dronken als wat. Zolang ze hier maar niet aan die traditie komen vind ik het prima Heerlijk
        Pff gaaf man! Ik schiet zelf ook carbid, probeer altijd een balans te vinden tussen carbid en vuurwerk maar dit is helemaal een droom!!
        www.youtube.com/pyrofreakgrunn Vuurwerk in HD!

        Comment


          #5
          Ik ben 2 jaar geleden ook bij het carbid schieten geweest. Nondeju wat een knallen en luchtdruk komt daar vanaf, als je er redelijk dicht bij staat. Zou zonde zijn als ze deze traditie in sommige provincies aan banden leggen. Het heeft wel wat. Maar het groot, groter, grootst hoeft van mij niet persee. Maar dat kan ook komen omdat ik het zelf niet doe. Kijken is voor mij al voldoende.

          Comment


            #6
            met een verfblikje is het ook leuk. stukkie carbid erin, ff spugen dekseltje erop en boem!

            Comment


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door stimp0r Bekijk bericht
              met een verfblikje is het ook leuk. stukkie carbid erin, ff spugen dekseltje erop en boem!
              Haha, dat doen hier alle kinderen tot 12 jaar ofzo, ook geniaal En er komen nog flinke knallen van ook!

              Comment


                #8
                Franekerradeel heeft paar regels: Carbidschieten op locatie 75 meter van huizen, geen verharde wegen/of ondergrond binnen schot veld, 300 meter van dierenhouderij, bus maximaal 50 liter inhoud, alleen bussen met strip op bodem oid, en met touw aan deksel. Vervolgens kan je vergunning opnaam aanvragen met jou locatie.
                Ik heb na vele mails met locatie een algemene ontheffing gekregen mag daar op oudjaarsdag mee schieten op locaties aangewezen door de gemeente. ben benieuwd naar die locaties........

                Comment

                Working...
                X