Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twee raadsleden boos over hard vuurwerk

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Twee raadsleden boos over hard vuurwerk

    Gepubliceerd: 15-12-2012

    HOORN - De raadsleden René Assendelft en Johan van der Tuin, met elk hun eigen fractie, hebben een klacht over hard vuurwerk gestuurd aan het College van Burgemeester en Wethouders. Ze vragen of er na hevige knallen afgelopen nacht door de politie aktie is ondernomen.

    Ze schrijven onder meer: ”Buiten de enorme overlast die dit veroorzaakt voor mens en dier is bij het tot ontploffing brengen van dergelijk vuurwerk voor de daders sprake van een groot veiligheidsrisico.”

    Lees hier de brief:

    Hoorn, 15 december 2012.

    Geacht college,

    Gisteren zijn inwoners van Hoorn opgeschrikt door enorme knallen, zowel gedurende de avond als in de daaropvolgende nacht. Deze moeten veroorzaakt zijn door het afsteken van vuurwerk. Gelet op de enorme knallen kan het niet anders dan dat er verboden en gevaarlijk vuurwerk tot ontploffing is gebracht. Buiten de enorme overlast die dit veroorzaakt voor mens en dier is bij het tot ontploffing brengen van dergelijk vuurwerk voor de daders sprake van een groot veiligheidsrisico.

    Naar onze mening moet er door de overheid hoge prioriteit gegeven worden aan de bestrijding ervan. Het is immers nog lang geen oudejaarsdag, we moeten er niet aan denken dat dit zo al die tijd doorgaat.
    Daarom stellen wij de volgende vragen.

    1) Is het uw college bekend dat er gisteravond en vannacht sprake is geweest van ernstig overlast door ontstoken vuurwerk?

    2) Is er (politie)inzet gepleegd om de overlast en het gevaar in te dammen?

    3) Heeft deze inzet ook geleid tot aanhoudingen terzake?

    4) Bent u voornemens om inzet te (doen) plegen om de overlast tot 31 december a.s. te beteugelen?

    Wij zien uw antwoorden met belangstelling tegemoet.

    Met vriendelijke groet,

    René Assendelft
    Johan van der Tuin

    Reacties

    --------------------------------------------------------------------------------
    Brigitte van den Broek 16-12-2012 09:00:23

    --------------------------------------------------------------------------------
    afgelopen vrijdagmiddag liep ik met mijn honden in het stukje park langs de Moerbalk, in het park lagen her en der verspreid delen van een afvalbak, w.s. opgeblazen door vuurwerk...elke dag is het daar raak, bekende hangplek ook, afgelopen nacht wederom opgeschrikt door een enorme knal, en gelach, ook dat zal ongetwijfeld uit het Willem Wiesepark gekomen zijn... Constance Velthuijs 16-12-2012 08:37:31

    --------------------------------------------------------------------------------
    Ik heb het ook gehoord en mijn hond ook! Het was , denk ik tussen De Hoofdtoren en de Rode steen. Ik heb niet gebeld, want ik geloof, dat dat weinig nut heeft, daar de hermandad meestal te ver weg is en daardoor te laat! Ton Kuijler 16-12-2012 00:55:55

    --------------------------------------------------------------------------------
    De vraag van onze overheid is om bij overlast door vuurwerk de politie te bellen 0900-8844, het liefst met gegevens over de daders en het vervoermiddel waar zij gebruik van maken.
    Maar nu vraag ik mezelf af of deze 2 raadsleden dat hebben gedaan, ik namelijk wel. Edo van Eekeres 16-12-2012 00:36:54

    --------------------------------------------------------------------------------
    Uitstekende brief! In toenemende mate is er overlast van keiharde knallen van vuurwerk. Daar moet absoluut tegen opgetreden worden. Er mag nog helemaal geen vuurwerk worden afgestoken, toch gebeurt dat met een zekere regelmaat. Het is heel goed dat de raadsleden Van der Tuin en Assendelft daar aandacht voor vragen. Deze fracties zijn goed praktisch bezig met het oog op het welzijn van de de Hoornse burger. Mickel Reemer 15-12-2012 23:01:02

    --------------------------------------------------------------------------------
    Goeie brief! Ik vraag mij wel af in welke context deze brief is gestuurd. Volgens mij zijn art. 43 vragen de enige manier voor politici om aandacht te vragen voor onderwerpen. Voor zover mij bekend, kan de gemeente zeker een maand doen over de beantwoording van deze vragen. Daarmee komen de vragen denk ik iets te laat.

    Inhoudelijk wel sterk! Complimenten hiervoor want de overlast door vuurwerk is niet voor de poes en dat is al jaren zo. Enige probleem: de capaciteit van de politie is gelimiteerd, we willen gezamenlijk niet meer belasting betalen en dus wordt er geprioriteerd.

    Ik vind het tegengaan van deze overlast wel passen binnen de veiligheidsambitie van Hoorn. Moeten we een keer meenemen binnen het panel. Jan van Leek 15-12-2012 22:19:53

    --------------------------------------------------------------------------------
    Waar in andere landen het afsteken van vuurwerk tijdens de jaarswisseling centraal door overheden wordt geregeld, bestaat in NL de merkwaardige gewoonte dat iedereen aan vuurwerk kan komen en het kan afsteken. Jaarlijks leidt dit tot overlast en ongelukken. Zo ook kennelijk nu reeds. Afschaffen die vrije verkoop van vuurwerk en verbied het afsteken. Zorg ervaar dat het idioten moeilijk wordt gemaakt om aan vuurwerk te komen.
    Overigens wederom een goede actie van Assendelft na ook tegen de Carbassius tunnel te hebben gestemd.

    Bron
    Vuurwerkcrew.nl : Het leukste vuurwerk forum met alle info over vuurwerk!

    #2
    Sulletjes... En dit kost de maatschapij veel geld deze onnodige vragen waarvan ze het antwoord zelf al weten. Dit zou verboden moeten worden. De politie doet hun best en meer kunnen ze niet. Pakkans is gewoon zeer klein. Dat ze eens die mensen die elk jaar huilen eens gaan aanpakken. Met al die kamervragen want dat kost 10.000 per vraag!

    Comment


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door karol Bekijk bericht
      Sulletjes... En dit kost de maatschapij veel geld deze onnodige vragen waarvan ze het antwoord zelf al weten. Dit zou verboden moeten worden. De politie doet hun best en meer kunnen ze niet. Pakkans is gewoon zeer klein. Dat ze eens die mensen die elk jaar huilen eens gaan aanpakken. Met al die kamervragen want dat kost 10.000 per vraag!
      tja zo kun je er over denken maar dit word toch echt veroorzaakt door de eikels die te vroeg te zwaar vuurwerk afsteken misschien een idee om degene die weken te vroeg zeer zwaar vuurwerk afsteken aan te pakken en dan geen knuffelstraf

      Comment


        #4
        Voor het afsteken van een nitraat? Ja, meteen 3 jaar cel geven

        Dit soort onzin hoor je ieder jaar en kost meer geld dan wat die jongens allemaal slopen met dat vuurwerk. Je kunt gewoon niet op elke hoek van de straat een agent zetten en meestal zijn het jongeren. Laat de ouders eens hun verantwoordelijkheid nemen.

        Comment


          #5
          mwa dat alleen harde knallen overlast geven aan dieren is niet helemaal waar .
          onze hond schiet gelijk al in de stress als hij het minst of het geringste hoort .
          onze vorige honden werden pas bang als het van dicht bij was .
          dus die stelling licht van mij part al in duigen .
          ik kan me het goed voorstellen dat mensen er de balen van krijgen hoor.
          want met zo n bange hond aan de lijn loop niet relaxte dat is keihard werken .
          laten ze zelf maar eens met een bange hond gaan lopen .
          want sommige honden spannen echt de kroon .
          deze hond hebben we van iemand over genomen dus daar valt weinig meer aan te veranderen
          02-2024 de nieuwe lente !? IK hoop het

          Comment


            #6
            Hey this is crazy, people from hoorn, get a life maybe

            Comment


              #7
              Ik snap sommige reacties hier niet. Deze heren geven keurig aan dat illegaal vuurwerk betreft, ze geven keurig aan dat het niet de juiste tijdstippen zijn om het af te steken. Hun doel is om de overlast te beperken zodat de bwoners niet de hele maand in het geknal te hoeven zitten, ze beginnen niet gelijk te mekkeren om een verbod, wat veel politici wel doen!
              Dit soort overlast zorgt er juist voor dat een groot deel van de Nederlanders langzamerhand een hekel krijgen aan vuurwerk, helaas om de verkeerde reden: misbruik van illegaal vuurwerk!

              Comment


                #8
                3jaar voor een nitraat????dat heb je mij horen zeggen???nee je moet ze een bos bloemen geven nou goed dit zijn wel de klachten die zich blijven opstapelen er is misschien nog geen draagvlak voor een verbod je kan ook zeggen nog niet.er zijn al ideen voor een deel verbod en dit zijn nou net de dingen die de laatste twijfelaars over de streep trekken.je kan nu wel net doen of het ons recht is om de regels te overtreden nou dat is het dus niet.

                Comment


                  #9
                  Ik houd niet van mensen die met hun persoonlijke stoornissen andermans plezier willen vergallen.
                  Het leven is een feest!

                  Comment


                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Hairy Harry Bekijk bericht
                    Ik snap sommige reacties hier niet. Deze heren geven keurig aan dat illegaal vuurwerk betreft, ze geven keurig aan dat het niet de juiste tijdstippen zijn om het af te steken. Hun doel is om de overlast te beperken zodat de bwoners niet de hele maand in het geknal te hoeven zitten, ze beginnen niet gelijk te mekkeren om een verbod, wat veel politici wel doen!
                    Dit soort overlast zorgt er juist voor dat een groot deel van de Nederlanders langzamerhand een hekel krijgen aan vuurwerk, helaas om de verkeerde reden: misbruik van illegaal vuurwerk!
                    de kritiek op dit bericht is ook niet dat het te vroeg afsteken van vuurwerk niet moet worden tegen gegaan, maar dat deze heren naar de bekende weg vragen. Het is altijd makkelijk om op te roepen tot meer politie inzet, maar in het merendeel van de gevallen gewoon niet haalbaar.
                    ---

                    Comment


                      #11
                      Mijn kritiek is op de reagurders.
                      Die roepen alweer om een verbod.

                      Comment

                      Working...
                      X