Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Informatie avond over angst bij dieren voor vuurwerk

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Informatie avond over angst bij dieren voor vuurwerk

    Steenwijk - Op maandag 29 oktober organiseert Dierenkliniek de Woldberg een informatieavond over angst voor vuurwerk bij hond en kat.

    Als honden of katten al angstig zijn, is het noodzakelijk om een ruime periode voor oudejaarsavond te beginnen met een therapie op basis van trainen, aangevuld met kalmerende medicatie.

    Vroeger werden er gemakkelijk tabletten meegegeven, maar uit onderzoek blijkt dat dit voor het dier niet prettig is. Hij neemt alle geluiden namelijk toch nog waar, maar kan niet reageren. Het lijkt alsof het dier kalm is maar dit is schijn. Tevens zijn dit soort tabletten ook schadelijk voor dieren met nierziekten.

    Er zijn tegenwoordig veel andere mogelijkheden. Deze mogelijkheden in combinatie met een andere benadering kunnen veel goeds doen tegen de angst.

    Op de informatieavond komen twee gastsprekers aan het woord. José van de Haar is katten gedragstherapeut en Thera Kuper is honden gedragstherapeut. Beide zijn goed op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen de ‘vuurwerk begeleiding’ van hond en kat. Ook hebben ze tips om de angst te voorkomen en zijn ze in staat om het op een leuke levendige manier te vertellen.

    De aanvang is om 20.00 uur, maar koffie en thee staat vanaf 19.45 uur klaar.

    Belangstellenden kunnen zich opgeven aan de balie, via 0521-51 48 48 of [email protected]

    Bron
    Vuurwerkcrew.nl : Het leukste vuurwerk forum met alle info over vuurwerk!

    #2
    Gelukkig laten mensen zich van te voren informeren over het gedrag van hun geliefde huisdier tijdens de stress volle tijd december.

    Inplaats van zelf de bangerik uit te hangen en boos en klagend de vuurwerkliefhebbers allerlij ziektes toe te wensen.
    Kunnen mensen het negatieve angstige gedrag van hun huisdier beperken.

    Comment


      #3
      Toch vraag ik mij af in hoeverre trainingen zinvol zijn als er een gestresst e opgefokt baasje rondloopt. Volgens mij zijn opgefokte/bange baasjes een groter problemen dan het vuurwerk zelf. Zij geven de negatieve energie volgens mij door aan de huisdieren.

      Bij mij in huis zorgde mijn moeder voor extreme spanningen en dat had zijn weerslag op de kat, hij was twee dagen niet te vinden. Ook ging ze de kat die nacht opzoeken en aanhalen, een beloning voor angstig gedrag. Sinds zij is overleden is de kat bij mij thuis. Mijn vader, broer en ik zijn vele malen relaxter. Op de dag zelf trekt hij zich terug op een rustig plekje, maar om half twee in de nieuwjaarsnacht loopt hij, weliswaar licht gespannen, weer rond door huis en om drie uur deed hij al weer normaal. Tegenwoordig is de kat vrij rustig en bij tijd en wijlen speels en provocerend. Totaal het tegenovergestelde van de bange teruggetrokken of extreem agressieve kat in de tijd dat mijn moeder nog leefde. Ik denk persoonlijk dat mijn moeder een slechte invloed had op de kat.

      De angst zag ik ook terug bij de vader van een ex-partner toen we de hond uit gingen laten in de laatste dagen van het jaar. Deze meneer was helaas een held op sokken. Zwakke man, geen overwicht op zijn dochters en hond en loopt altijd weg bij spanningen. En hij voelde zich door mij geintimideerd. Waarom weet ik nou nog steeds niet, maar goed. Zijn vrouw daarentegen was totaal het tegenovergestelde, zij was wel tof. Zijn vrouw was behoorlijk streng en had wel overwicht. Op hem, haar dochters en het hondje. Ik vroeg eens waarom zij de hond niet uit liet. Zij weigerde de hond uit te laten. Zij vond het zijn probleem. Immers, dat loopse teefje was van hem. Ze zei ook van iedere keer als er een reu aan komt, dan gaat ze op de rug liggen. Zei ze: 'Bah, die hond is mij veel te onderdanig, vies beest'. Maar goed, dat teefje stuiterde doorgaans alle kanten op, ook als ze aan de lijn zat tijdens het uitlaten. Ondanks de goede trainingen van de trainer, leek het erop dat het teefje alles dat ze geleerd werd was "vergeten" zodra ze bij die man was. Dit had dus behoorlijk effect in de dagen rondom oud en nieuw. Het teefje was vrij irritant. Toen vroegen ze nog of ik met het teefje aan de slag wilde. Het was namelijk zo dat als ik met het teefje op pad ging, zij wel gecorrigeerd werd bij ongewenst gedrag en dat het teefje wel goed luisterde. Toen probeerden ze mij op te zadelen met dat kreng! Daar heb ik voor bedankt, ik had geen zin om een loops teefje dat continu om aandacht vroeg uit te moeten laten, mij te vermoeiend.

      Zo is het dus duidelijk dat dieren de energie overnemen van het baasje/vrouwtje. Cesar Millan besteed ook volop aandacht aan de eigenaren van honden. Ik dat denk daar in Nederland veel te weinig aandacht voor is.

      Ja het is goed dat ze trainingen en medicijnen aanbieden, maar die hebben weinig nut als het baasje bang of opgefokt is.

      Wat zijn jullie ervaringen?

      Comment


        #4
        klopt inderdaad, vooral bij honden is het zo dat als ze bang zijn van vuurwerk dat het door hun baasje komt. Angst is aangeleerd, als een baby geboren word is deze nog nergens bang voor. Als je een pup hebt en deze hoort voor de eerste keer in z'n leven een knal zal hij gaan piepen. Veel mensen maken dan de fout om hem dan te gaan troosten, super super super dom! Als je je pup dan gaat troosten denkt hij dat JIJ er zelf ook bang van bent. En als jij, als baasje, bang van vuurwerk bent dan is het voor het beesie een logische conclusie dat het gevaar betekend.

        Ik heb zelf enorm veel dieren en dat heb ik altijd gehad, en ik heb het nog nooit meegemaakt dat ik een hond had die bang was voor vuurwerk. Ik nam ze als pup zelfs mee naar vuurwerkshows. Nu geven ze echt geen kick als er vuurwerk afgestoken word. Sterker nog, soms staan ze in het publiek mee te kijken als ik een show schiet.

        Helaas is het zo dat veel eigenaren van honden hun hond als mens behandelen. Echt achterlijk om dat te doen en het is nog zielig voor het beestje ook want je leert ze dan allemaal negativiteit aan. Vaak zijn mensen waarvan hun hond bang is van knallen zelf ook van die opgefokte types die overal om klagen en zelf als de dood zijn voor vuurwerk.

        Ik heb vaker in een discussie over vuurwerk meegemaakt dat er weer zo'n oude knar tussen zat die begon te schelden en zeiken dat z'n lieve hondje bang voor vuurwerk was. En meestal worden ze dan nóg kwader als ik ze verwijt dat ze hun hond dus slecht opgevoed hebben aangezien mijn honden er niet bang voor zijn. Maarja kort door de bocht is het wel zo... Als jij je hond leert dat hij bang moet zijn voor vuurwerk dan moet je niet achteraf je medemens de huid vol schelden die vuurwerk afsteekt.

        Daarom heb ik trouwens ook zo een grote afkeer tegen de partij vd dieren. Hypocriete sukkels, ik houd zelf erg van natuur en dieren maar zij weten dus gewoon echt niet hoe alles in mekaar zit. Je zou juist verwachten dat die lui wel weten dat die angst aan de opvoeding ligt. Maar nee, ze kiezen vaak liever de makkelijke weg en verwijten ons vuurwerkliefhebbers van alles en nog wat.
        When you stand for nothing, you fall for anything.

        Comment


          #5
          Het ligt niet altijd aan de baasjes als een hond (of ander dier) bang is voor vuurwerk. Wij hebben een hond gehad die ooit is gebeten door een andere hond en sindsdien erg schrikachtig was van onverwachte geluiden (waaronder dus ook vuurwerk).

          Als dit een goede training is, laten we daar maar even vanuit gaan, dan richten ze zich zowel op de baasjes als de dieren zelf. Je kan dieren van te voren laten wennen aan de geluiden, maar je moet ook de baasjes leren om te gaan met wat als een hond van vuurwerk schrikt.

          Ik heb zelf ook een hond. Die vind vuurwerk niet leuk, maar is er niet doodsbenauwd van. Uiteraard is hij er inmiddels ook wel aan gewend. Op en rond oudjaarsdag let ik alleen wel op een aantal zaken zoals de tijd dat ik met de hond uitga, ik vermijd plaatsen waarvan ik weet dat er veel gestookt wordt en ik laat hem op de 31e ook niet loslopen.

          Comment


            #6
            Wij nemen altijd onze honden mee naar buiten om 00.00 uur. Die beesten vinden dat te gek en vooral het geluid van een opstijgende vuurpijl. Als ze niet vast zitten aan de lijn rennen ze ahhter de vuurpijl aan. Maar al met al een goede zaak. Als ze zich idd ook maar op de baasjes richten
            Pyrofreak voor het leven!

            Comment


              #7
              Mijn hond stond ook gewoon buiten om 12 uur.
              Niks aan het handje.
              Wel opletten dat hij je vuurwerk niet onderplast!!!

              Comment

              Working...
              X