Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Herzieningsverzoek vuurwerkramp

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Herzieningsverzoek vuurwerkramp

    Herzieningsverzoek vuurwerkramp


    Een deel van het getroffen gebied, kort na de vuurwerkramp ANP

    Toegevoegd: zondag 12 feb 2012, 18:18


    Door research-redacteur Hugo van der Parre

    De rechtszaak rond de vuurwerkramp in Enschede moet worden heropend. Dat wil althans Rudi Bakker, één van de oud-directeuren van SE Fireworks. Zijn advocaat, John Peters, vraagt morgen bij de Hoge Raad om herziening van de rechtszaak tegen Bakker.

    Bij de vuurwerkramp in 2000 kwamen 23 mensen om het leven en raakten 950 personen gewond.

    De Hoge Raad zal alleen tot herziening overgaan als er een zogeheten novum wordt aangedragen. Een novum is een nieuw feit dat nog niet bekend was ten tijde van de rechtszaak en waarvan mag worden aangenomen dat het geleid zou hebben tot een lagere veroordeling of vrijspraak.

    Advocaat Peters meent dat er meer dan genoeg aanleiding is voor een herzieningsverzoek. De afgelopen jaren zijn er na langlopende WOB-procedures verschillende onderzoeksrapporten beschikbaar gekomen, onder meer het rapport van de Rijksrecherche en drie rapporten van Bureau Interne Zaken. Beide diensten deden onderzoek naar de handelwijze van het Tolteam, de groep rechercheurs die het oorspronkelijke politie-onderzoek naar de Vuurwerkramp heeft gedaan.

    Cd-roms

    Met name de vrijgegeven BIZ-rapporten suggereerden dat er binnen het Tolteam met bewijzen is gemanipuleerd. Het BIZ-onderzoek (.pdf) bracht aan het licht dat de Almelose zaaksofficier van justitie in 2001 opdracht gaf om 20 cd-roms met daarop 80.000 afgeluisterde gesprekken te vernietigen. Dat gebeurde op het moment dat de rechtszaken tegen toenmalig verdachte Andr'r de V. en de directeuren van SE Fireworks nog moest beginnen. De beheerder van de tapkamer waar de cd-roms bewaard werden, weigerde de opdracht uit te voeren, ook nadat hij schriftelijk gesommeerd werd om de discs te vernietigen. Hij heeft daarover verklaard:

    "Ik weet nog dat er in deze brief geen reden stond vermeld om dit te doen. Ik was op dat moment alleen in de tapkamer. Mijn collega was niet aanwezig. Ik twijfelde of ik aan deze opdracht moest voldoen. Ik wist dat het vernietigen van geregistreerde telefoongesprekken op dat moment niet kon. (...) Ik wilde eerst nadenken. Korte tijd hierna pakte ik alle optical discs met materiaal van het Tolteam uit de kluis en deed deze in een kartonnen doos. Ik belde vervolgens xxxxx en zei tegen hem dat ik de optical discs voor hem had klaargezet in een doos. Ik zei tegen hem vervolgens letterlijk: "Dan kun jij ze zelf naar Boldershoek brengen en kan je het zelf verbranden en proces-verbaal opmaken voor de officier van justitie. Ik doe het niet". In de Boldershoek is de regionale vuilverbrandingsoven gelegen, waar je het kunt zien als materiaal wordt vernietigd. Ik had namelijk voor mezelf besloten dat ik de opdracht van de officier van justitie niet zou uitvoeren."

    Niet-ontvankelijk

    Uiteindelijk werd de doos met cd-roms opgehaald en naar de officier van justitie gebracht. Een paar weken later kwamen ze weer terug. Mogelijk meende hij dat vernietigen bij nader inzien toch niet nodig was. Een en ander wordt bevestigd in het rapport van de Rijksrecherche.

    Advocaat Peters meent nu dat, als deze handelwijze bekend was geweest ten tijde van de rechtszaken tegen directeur Bakker, het Openbaar Ministerie geen schijn van kans had gehad. Volgens hem had de rechter het OM dan meteen niet-ontvankelijk verklaard en was de zaak niet doorgegaan. Peters vraagt de Hoge Raad dit als novum te accepteren en de rechtszaak naar de vuurwerkramp te heropenen. Peters schrijft in het herzieningsverzoek:

    "Het geven van de schriftelijke opdracht tot vernietiging van alle geregistreerde telefoongesprekken in het jaar 2000, zijnde de opdracht op zich, heeft het ernstige vermoeden gewekt dat, ware het de feitenrechter bekend geweest, dit zou hebben geleid tot de niet-ontvankelijkheid van het Openbaar Ministerie, omdat dit een doelbewuste schending, dan wel grove veronachtzaming inhoudt, waarmee verzoekers recht op een eerlijk proces is geschonden."

    Het OM in Almelo wil niet reageren op het herzieningsverzoek.

    Veroordeeld

    De oud-directeuren Bakker en Pater zijn in 2003 in hoger beroep veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf en een geldboete wegens het overtreden van milieuwetten en dood door schuld. André de V. werd aanvankelijk veroordeeld tot 15 jaar wegens opzettelijke brandstichting, maar een jaar later vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs. In 2007 is op heel andere gronden al eens een herzieningsverzoek gedaan, maar dat heeft de Hoge Raad toen afgewezen.


    bron

    #2
    Boek vuurwerkramp wordt weer geopend

    Er wordt nog steeds geen punt gezet achter de vuurwerkramp in Enschede. Deze keer is het advocaat John Peters die wil dat de zaak opnieuw geopend wordt. Morgen legt de raadsheer een herzieningsverzoek op het bureau van de Hoge Raad. Hij heeft dit vanavond aan het ANP bevestigd.


    De reden dat Peters wil dat de zaak nader onderzocht wordt, is dat het OM opdracht zou hebben gegeven tot het vernietigen van 80.000 afgeluisterde en opgenomen telefoongesprekken. “Deze gesprekken zouden juist belastend of niet kunnen zijn. Als die gesprekken bekend waren geweest, had dat tot een andere procedure kunnen leiden'', zei Peters, de advocaat van Rudi Bakker, de voormalig directeur van SE Fireworks.
    Als het inderdaad zo is gegaan als Peters denkt, verwacht hij dat het OM niet-ontvankelijk kan worden verklaard. Naar zijn mening zou het om “een doodzonde” gaan.

    Bron
    Vuurwerkcrew.nl : Het leukste vuurwerk forum met alle info over vuurwerk!

    Comment


      #3
      Kortom. De waarheid komt nog steeds niet boven water, maar het draait meest waarschijnlijk om een potentiële postume vrijspraak met bijbehorende schadeclaim voor de heer Bakker.

      Of zou uit die daadwerkelijke stukken moeten blijken wat zich daar daadwerkelijk af heeft gespeeld? Ik ben ondanks dit bericht licht sceptisch. Ik denk dat de écht belangrijke stukken niet voor niets de komende tientallen jaren verborgen liggen in het Nationaal Archief.

      Comment


        #4
        Wat er ook ooit mogelijk boven water komt, in principe hebben wij er helemaal niets aan want de regels die er vanaf dat moment bij zijn gekomen worden alleen maar aangescherpt etc. en het zal nooit meer zo zijn als vroeger want deze regels zullen nooit worden terug gedraaid ook al mocht het blijken dat de ramp niet door vuurwerk is veroorzaakt
        Vuurwerk doet de duivels dansen

        Comment


          #5
          Tja, het hoeveelste herzieningsonderzoek is dit inmiddels?
          Ik word er een beetje moe van, of geef duidelijk aan wat er nou echt is gebeurd of laat het ruten.
          Want elke keer het verhaal weer oplaaien en wederom met niets komen wordt ik een beetje zat.
          Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

          Comment


            #6
            Bakker staat in zijn volste recht, vind ik. Er zijn dingen gebeurd die gewoon niet kunnen en er zijn mensen verantwoordelijk die tot dusver buiten schot zijn gehouden. Ik denk daarnaast dat iedereen inmiddels wel weet dat er veel meer informatie voorhanden was dan men wil prijsgeven. Het is een hele smerige doofpot geworden.

            Voor de mensen zelf; ik denk dat Roombeek nu vooral vooruit wil kijken. De ramp heeft een diep trauma geslagen, maar de discussie telkens oprakelen heeft voor hen weinig zin, tenzij er ECHT nieuwe informatie naar buiten komt. Dat laatste zal nog wel even duren, want mensen op belangrijke plaatsen houden hun hand stevig op de deksel, zo lijkt het.
            -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
            Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

            Comment


              #7
              Weinig mensen hebben er ook wat aan maar gewoon om het principe en voor het respect voor de nabestaande en de mensen die zijn omgekomen vind ik dat ze allemaal de waarheid moeten weten , belachelijk dat dit niet eerlijk is gegaan.
              Zo zie je maar weer hoeveel macht de hoge heren en dames hebben , hier in nederland en overal ter wereld.
              Belachelijk vind ik het.
              75:15:10 - En je weet wat ik bedoel !

              Comment


                #8
                Van mij mogen ze er wel over ophouden.Het is nu omehand 12 jaar geleden en nog steeds zijn ze er over bezig.Bedoel het is gebeurd en terugdraaien doe je het toch niet.
                Je bent geen echte vent,als je niet voor vuurwerk bent.

                Comment


                  #9
                  Natuurlijk mag er niet over worden opgehouden. Ik denk dat defensie expres landmijnen had opgeslagen op die locatie, zodat mocht er iets fout gaan, het vuurwerk de schuld kan krijgen, en ik denk dat dat precies gebeurd is. De sterke doofpotsfeer die hangt rondom de zaak maakt het alleen maar verdachter en ik ben er van overtuigd dat als het niet de landmijnen waren, er wel iets anders verschrikkelijks is gebeurd waar de overheid nooit bekendheid aan wil geven.

                  En dat moet koste wat het kost doorbroken worden, anders blijven zulke dingen gebeuren. Zulk onrecht zou er nooit mogen zijn in Nederland, alleen daarom al moet de zaak rechtvaardig worden afgehandeld. Maar het is ook in groot belang voor de goede naam van het vuurwerk als dadelijk groot in de kranten verschijnt "vuurwerkramp was landmijnenramp". Dan is het in één klap afgelopen met de vergelijkingen met Enschede als iemand een paar dozen Belgisch vuurwerk in de schuur heeft staan, en dan hebben wij weer een goed argument om de traditie te verdedigen.

                  Aan de andere kant ben ik wel bang dat het valse hoop is. Als er echt iets aan de hand is zal de overheid dat nooit bekend laten worden. Die lui hebben genoeg macht om een rechter in het gerechtshof neer te zetten die bij voorbaat al niet gaat meewerken. Maar niks doen? Nee, ik vind het heel goed wat deze advocaat doet, al zal de waarheid misschien nooit boven tafel komen, hoe meer door de overheid ongewenste aandacht voor deze doofpotsfeer, hoe beter.

                  Comment

                  Working...
                  X