“Oordopjes en veiligheidsbril niet stoer, wel nodig”
Bodegraven – Moeders houden hun hart vast. Ze sluiten opgelucht de deuren als man en kinderen heelhuids thuis zijn na het afsteken van vuurwerk. Maar als het aan Welkoop ligt, loopt het aantal vuurwerkslachtoffers drastisch terug. Zo heeft de grootste vuurwerkverkoper van Nederland in al haar 172 verkooppunten een speciaal schap met veiligheidsartikelen ingericht. Daarnaast krijgt iedere klant een uitgebreide veiligheidsbrochure mee en is sinds de kerstdagen de website www.vuurwerkenveiligheid.nl in de lucht. “Al die veiligheidsartikelen zijn misschien niet zo stoer, maar wel hard nodig”, zegt Micky Le Large van Agri Retail, de organisatie achter de winkels van Welkoop. Ze wijst hiermee op de 770 vuurwerkslachtoffers (bron: stichting Consument en Veiligheid) die vorig jaar weer een of andere vorm van letsel opliepen.
De aansteeklonten, vuurpijlstandaarden, oordopjes, veiligheidsbrillen en andere artikelen die ter bescherming van de consument, staan dan ook pontificaal in de winkels. “En gelukkig zien mensen er steeds meer het nut van in. Je kunt het vergelijken met de skihelm. Die was vijf jaar geleden ook verre van populair, maar inmiddels is het heel normaal om met een helm op te skiën. En zelfs trendy”. Consumenten die bij een Welkoop winkel hun vuurwerk aanschaffen krijgen bovendien een uitgebreide folder mee met daarin een zogenoemde tip top 20 om vuurwerkletsel te voorkomen. De folder is uitgegeven in samenwerking met de Nationale Hoorstichting en het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap. In de brochure worden consumenten onder andere gewezen op de gevaren van illegaal vuurwerk. Ook wordt mensen op het hart gedrukt bij het afsteken van vuurwerk rekening te houden met omstanders. Zo blijkt dat ieder jaar maar liefst de helft van de mensen, die oogletsel oplopen, slechts toe stond te kijken.
Bron
Bodegraven – Moeders houden hun hart vast. Ze sluiten opgelucht de deuren als man en kinderen heelhuids thuis zijn na het afsteken van vuurwerk. Maar als het aan Welkoop ligt, loopt het aantal vuurwerkslachtoffers drastisch terug. Zo heeft de grootste vuurwerkverkoper van Nederland in al haar 172 verkooppunten een speciaal schap met veiligheidsartikelen ingericht. Daarnaast krijgt iedere klant een uitgebreide veiligheidsbrochure mee en is sinds de kerstdagen de website www.vuurwerkenveiligheid.nl in de lucht. “Al die veiligheidsartikelen zijn misschien niet zo stoer, maar wel hard nodig”, zegt Micky Le Large van Agri Retail, de organisatie achter de winkels van Welkoop. Ze wijst hiermee op de 770 vuurwerkslachtoffers (bron: stichting Consument en Veiligheid) die vorig jaar weer een of andere vorm van letsel opliepen.
De aansteeklonten, vuurpijlstandaarden, oordopjes, veiligheidsbrillen en andere artikelen die ter bescherming van de consument, staan dan ook pontificaal in de winkels. “En gelukkig zien mensen er steeds meer het nut van in. Je kunt het vergelijken met de skihelm. Die was vijf jaar geleden ook verre van populair, maar inmiddels is het heel normaal om met een helm op te skiën. En zelfs trendy”. Consumenten die bij een Welkoop winkel hun vuurwerk aanschaffen krijgen bovendien een uitgebreide folder mee met daarin een zogenoemde tip top 20 om vuurwerkletsel te voorkomen. De folder is uitgegeven in samenwerking met de Nationale Hoorstichting en het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap. In de brochure worden consumenten onder andere gewezen op de gevaren van illegaal vuurwerk. Ook wordt mensen op het hart gedrukt bij het afsteken van vuurwerk rekening te houden met omstanders. Zo blijkt dat ieder jaar maar liefst de helft van de mensen, die oogletsel oplopen, slechts toe stond te kijken.
Bron
Comment