Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

X[ist] in Christ | Vuurwerkmaniak

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    X[ist] in Christ | Vuurwerkmaniak

    X[ist] in Christ | Vuurwerkmaniak

    Vuurwerkmaniak
    Aangemaakt: 25-12-2010 18:08 Gepubliceerd: 25-12-2010 17:59
    Je hebt het waarschijnlijk gemerkt: het is vandaag Eerste Kerstdag. Je weet wel, die feestdag waarbij het bij de meeste mensen voornamelijk over eten en cadeaus gaat, maar bij sommigen meer om de geboorte van een kindje duizenden jaren geleden. En daarom schrijf ik vandaag een stukje over vuurwerk! Ja, je leest het goed: vuurwerk.

    Ik schrijf met opzet niet over het voor de hand liggende onderwerp (kerst, uiteraard), aangezien je daar vandaag ongetwijfeld al genoeg over gepraat wordt. En het is over zes dagen toch al Oudejaarsdag, dus mijn volgende blog zal pas weer in 2011 zijn. Genoeg reden, wat mij betreft, om het vandaag ook even over iets anders dan kerst te hebben.

    Goed, vuurwerk dus. Persoonlijk ben ik groot fan (hoewel ik ook mensen ken die het liefst Oudejaarsdag zouden overslaan). Sterker nog, op Oudejaarsavond verander ik in een soort vuurwerkmaniak, een tijdelijke pyromaan. Ik loop de hele dag met rotjes in m'n jaszak en een brandende lont in mijn hand. Heerlijk!

    Zoals ieder jaar is er ook in 2010 weer een hoop illegaal vuurwerk onderschept. Ruim 60 ton maar liefst! Toch las ik vandaag dat er verbetering is opgetreden binnen het consumentenvuurwerk. Deugt normaal gesproken zo'n 30 procent van het vuurwerk niet, dit jaar bleek dat ‘slechts' 16 procent niet in orde was. Uiteraard is er dit jaar een keurmerk voor vuurwerk bedacht, het CE-keurmerk (vuurwerk met een CE-keurmerk voldoet aan de Europese eisen).

    Hoewel ik uiteraard altijd voorzichtig ben met vuurwerk, twijfel ik eraan of ik er op 31 december op ga letten of het vuurwerk dat ik aanschaf een CE-keurmerk draagt. Ik wil gewoon leuk vuurwerk hebben om af te steken, het liefst zo snel mogelijk (zoals ik al zei: vuurwerkmaniak). Maar het is goed om te weten dat vuurwerk dit jaar minder gevaarlijk is. Toch ligt de oorzaak van de meeste vuurwerkongelukken bij de afsteker zelf.

    Voor iedereen die net zo enthousiast als ik vuurwerk gaat afsteken op Oudejaarsdag: wees voorzichtig! Want je bent een rund... Juist ja. Tot in 2011!

    Dit artikel is geschreven door Janneke.

    #2
    Leuk blog!

    Comment


      #3
      Leuk artikel Positief
      Website: https://www.rfgfireworks.nl

      Comment


        #4
        Toch ligt de oorzaak van de meeste vuurwerkongelukken bij de afsteker zelf.

        Eindelijk iemand die het begrijpt
        De kruitstress begint weer!!

        Comment

        Working...
        X